Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:44
Vorige week heb ik een korte vakantie naar het Moezeldal gemaakt. Tijdens een aantal wandelingen kwam ik een hoop leuke uitzichten tegen. Hiervan een kleine selectie:

1. Trarbach
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50365011257_55a5754f8e_c.jpgTrarbach by Bart Pelgrim, on Flickr

2. Ürzig met de Hochmoselbrücke in de achtergrond. De brug is recent geopend en maakt het een stuk sneller om door het gebied te komen. De prijs is wel dat deze mensen nu een gigantische brug in de achtertuin hebben.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50364858421_42f9a2f0cf_c.jpgÜrzig en Hochmoselbrücke by Bart Pelgrim, on Flickr

3. Lösnich en de wijnvelden. Het licht was even niet zo mooi, maar het de golvende velden met het lijnenspel van de wegen er doorheen spraken me toch wel aan.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50364935186_3d309841f1_c.jpgLösnich by Bart Pelgrim, on Flickr

4. Rotsformatie bij Erden. Ik ben heel benieuwd hoe ze de druiven hier oogsten, want sommige stukken zijn echt verschrikkelijk steil. Besproeien gaat met helikopters...
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50365063182_17e29bd255_c.jpgErden by Bart Pelgrim, on Flickr

5. De hoefijzerbocht in de Grand Canyon is bekender, maar het uitzicht hier was ook niet verkeerd. Beetje jammer van het struikje in het midden, maar ik had geen mogelijkheid om daar bovenuit te komen.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50364833986_262b763930_c.jpgUitzicht over Wolf en Kröv by Bart Pelgrim, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Je nummering mist na de tweede foto. Persoonlijk vind ik de foto's daarnaast wat flets :).

Foto 1: Mijn ogen schakelen tussen de kerk en de ruïne. Wat was je subject? De balans in deze foto vind ik mooi.

Foto 2: Leuke compositie. De wijnranken leiden je naar het dorp en de brug vult mooi de horizon. Het lijkt wel of de focus op de wijnranken ligt terwijl mijns inziens focus op het dorp beter was geweest.

Foto 3: Mooie landschapsfoto, maar die driehoek linksonder en - in mindere mate - de vrachtwagen op de brug zou ik er uit fotoshoppen.

Foto 4: Ik vind dit de minste foto. Mijn ogen gaan naar de wijnranken links, maar wat voegt het dal nog toe aan de foto? Je krijgt ook geen natuurlijke indruk want het lijkt alsof er er 30 campers op een parkeerplaats staan ;). Deze foto van je vind ik dan sterker, al begrijp ik dat hier de wijnranken minder mooi zijn én de boot had je net iets meer naar 1/3e van het einde van de foto willen hebben.

Foto 5: Het is natuurlijk maar een mening, maar zou het niet beter zijn als hij symmetrisch was? (rechterzijde iets eraf knippen). Daarnaast is de lucht wat flets en voegt het daardoor niet veel toe aan de foto, ook niet qua contrast. Daarom misschien eerder een stuk eraf halen.

Ik hoop dat ik niet te streng ben? :>

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:44
Ik heb de nummering doorgetrokken :)

Het fletse heb ik meer gehoord en daar ga ik zeker wat mee doen. Foto's uit de A6500 komen fletser uit de camera dan zijn voorgangers, dus dat is nog steeds wennen. Ik ben dan bang dat de schuifjes in Lightroom wat te ver uit het midden komen, maar zo te horen mag dat dus wel.

1. Het onderwerp was het dorpje.

2. Ja de wijnranken nemen misschien wat teveel ruimte in bij deze foto.

3. Het zijn geen dingen die ik normaal weg zou shoppen, maar voor die driehoek valt wel wat te zeggen.

4. Eens dat de compositie niet echt gelukt is. Dat vind ik ook van de andere die je linkt. Het hinkt een beetje op twee gedachten.

5. Symmetrisch was misschien beter geweest. Het stuk aan de rechterkant vond ik alleen wel mooi en wilde ik dus in de foto houden. Als ik een stuk aan de linkerkant had geplakt waren dat vooral struikjes geweest. De lucht had wat afgekund, ik probeer meestal wel een 1/3 2/3 verhouding aan te houden.

En nee je bent zeker niet te streng (y)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
Het fletse komt denk ik ook deels door de atmosfeer, vooral dingen verder op de foto zijn een stuk fletser dan dingen dichtbij. Daarnaast is de lucht in alle foto's vrij wit met weinig contrast, beetje overbelicht.

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 31-08 13:59
Hielko schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:00:
Het fletse komt denk ik ook deels door de atmosfeer, vooral dingen verder op de foto zijn een stuk fletser dan dingen dichtbij. Daarnaast is de lucht in alle foto's vrij wit met weinig contrast, beetje overbelicht.
Ik zou voor deze foto's dan ook een heel klein beetje "dehaze" (nevel verwijderen) gebruiken, waardoor de lucht iets beter uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-08 11:32
PowerUp schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:08:
3. Lösnich en de wijnvelden. Het licht was even niet zo mooi, maar het de golvende velden met het lijnenspel van de wegen er doorheen spraken me toch wel aan.

5. De hoefijzerbocht in de Grand Canyon is bekender, maar het uitzicht hier was ook niet verkeerd. Beetje jammer van het struikje in het midden, maar ik had geen mogelijkheid om daar bovenuit te komen.
Foto 3: De driehoek is al besproken. Uitsnijden tot 16:9 lost al een deel van het probleem op. Zorg dat de weg met busje nog net uit de hoek komt. Ik vraag me af waarom zoveel fotografen zo krampachtig blijven vasthouden aan het 3:2 formaat. Maar nog beter is een standpunt zoeken vlak voor of zelfs tussen de druivenranken. Afgezien daarvan vind ik het die golven en lijnen het ook wel goed doen.

Foto 5. Jammer, heel jammer van die voorgrond. Die is echt essentieel. Ook al had je die struiken niet gehad, dan nog had je de essentie van een doorlopende rivieroever gemist. Vrees ik. Verder best wel een fraai panorama.

Op foto 2 t/m 4 had je licht en atmosfeer niet echt mee. Daar helpt, naar mijn idee, allerlei nabewerking ook niet veel aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 20:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Waar de foto's last van hebben is het best harde licht, wat dan ook een vermindering van contrast veroorzaakt die in post niet altijd even makkelijk toe te voegen is zonder dat het onnatuurlijk gaat ogen. Daar kun je niet altijd wat aan doen natuurlijk, je moet het vaak doen met wat je hebt op vakantie en je bent vaak niet in de gelegenheid om terug te gaan met ander licht.

Wat ik sterk vind aan foto 2 is de leading line van de weg waar dan schaduw op valt van de boompjes. Ik zou dan wel vanaf rechtsboven het rechter gedeelte iets meer wegcroppen, zodat er iets minder van die muur en de boompjes boven op de muur weg zou vallen. Verder vind ik het een wat drukke foto; er staat veel op, het is dichtbevolkt en het enige "rustige" stukje is de lucht boven de brug.

Foto 3: ik zou de weg eraf croppen; mijn blik neigt de hele tijd om meer van rechts te willen zien. Verder kijkt de foto wel lekker weg. Beetje haze wel, maar dat kun je in je voordeel gebruiken door bijvoorbeeld in split toning de highlights iets geler te maken en dan dehaze + 10 en dan nog eventueel met een local adjustment brush de blacks op -30 zetten met een luminance rangemask van 9-18 om de net-niet diepste zwarten wat aan te zetten.

Foto 4: Rechtsboven is best veel "leeg"; de lucht en de bovenkant van de heuvel links zijn wat te dominant en de rechterkant van de rivier is te laag gepositioneerd en oogt wat ver weg. Ik zou em in 16x9 croppen en dan met name de bovenkant daarmee weghalen om een iets meer gebalanceerdere plaat te krijgen. Ook de onderkant ietsje croppen want anders wordt de dikte van de rivier dominant.

Bij foto 5...noem me cliché of ouderwets, maar het hoefijzer mag wat mij betreft wel in het midden/symmetrisch, maar vanwege het mooie licht rechts snap ik dat je dat liever erop hebt. Dit kun je achteraf in photoshop ook nog toevoegen. Gewoon croppen rechts en dan in photoshop daar rechts 1x dabben met een grote zachte brush.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1