Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vloerverwarming voeden vanuit boilervat en pelletketel

Pagina: 1
Acties:

• Lieutenant C.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 11:55
Hallo,

Ik ben een massief houten huis aan het bouwen waarbij ik ook al meteen van het gas af ben gegaan. Voor de verwarming maak ik gebruik van een zonneboiler systeem dat op een boilervat van 1000l met 2 spiralen is aangesloten. Het vat zelf levert dus sanitair warm water. De zonnecollectors zijn op de onderste spiraal aangesloten, op de bovenste spiraal is als backup een houtpelletketel aangesloten. Nu zit mijn dilemma in die laatste.

De aanvoer van de ketel gaat eerst naar een driewegklep. Vanaf die driewegklep gaat het warme water of naar de vloerverwarmingsverdeler of naar de bovenste spiraal in het boilervat om het water in het boilervat te verwarmen. Hierbij is het dus niet mogelijk om het warme tapwater in het boilervat als verwarmingsbron voor de vloerverwarming te gebruiken, wat ik echter wel graag zou willen. Idealiter stookt de pelletketel dus het boilervat warm als er te weinig zon beschikbaar is, en uiteraard dan ook de vloerverwarming. als er echter genoeg zon voorhanden is wil ik de stromingsrichting om kunnen draaien waarbij de spiraal verwarmd wordt door de boiler en vervolgens dat warme water aan de vloerverwarming afstaat.

Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen realiseren? Dit is temeer van belang omdat ik ontdekt heb dat als de pelletketel (die wel zijn eigen kleine buffertje heeft) rechtstreeks de vloerverwarming moet gaan voeden hij wel heel vaak gaat moduleren. Dat is niet heel goed voor de ketel uiteraard. Als er dus te weinig zon is zou ik de ketel dus het liefste gebruiken om de boiler zoveel mogelijk te verwarmen en vervolgens de boiler als bron voor de vloerverwarming. Het is echter wel 1 gesloten circuit waardoor ik er niet helemaal uitkom. Probleem voor nu is even opgelost doordat ik de driewegklep geforceerd open heb gezet waardoor het warme water nu alle kanten op kan ;)

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:40
Hallo,
Een schets van het systeem zou verhelderend werken.
Daarnaast zijn dergelijke afwegingen al ruimschoots besproken op een ander forum.
www.ecologieforum.eu
(mag ik dit hier wel noemen??)

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• Lieutenant C.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 11:55
Dank, ik ga daar eens een beetje rond neuzen! Ik zal ook nog proberen om een schema te maken, maar dan zal ik waarschijnlijk op papier moeten doen, op de computer ben ik grafisch niet zo heel sterk!

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro