Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakjePatatje
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-05 13:25

ZakjePatatje

Met mayonaise

Topicstarter
Ik zoek een?
Momenteel heb ik een (250GB) ssd voor OS en programma's, een (1TB) ssd voor games en 2 harde schijven (1TB + 2TB) voor overige games, films/series/muziek, source code en nog wat ander spul.

Wat is je budget?
Geen vast budget maar een goede prijs/kwaliteitverhouding

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 96,68€ 96,68
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 129,85€ 129,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal-

Ik wil de twee harde schijven die ik nu heb (totaal 3TB) vervangen door een enkele ssd met minimaal dezelfde hoeveelheid opslag, deels vanwege de stilte en deels om het toch allemaal net iets sneller te maken.

Mijn oog is nu gevallen op de Samsung 870 QVO 4TB vanwege de gunstige €/GB. Dit is echter een QLC variant en die staan voor zover ik weet toch bekend als wat minder betrouwbaar. Afgaande op de TBW van 1,44PB zou het geen problemen op moeten leveren aangezien ik de komende 10 jaar niet eens in de buurt kom van die hoeveelheid, zijn er echter andere dingen waar ik op moet letten bij het gebruik van een QLC ssd?

De schijf zal dus voornamelijk worden gebruikt voor het volgende:
- Minder vaak gespeelde games
- Film/serie/muziek downloads
- Software ontwikkeling
- Andere programma's die net wat groter zijn

Hoewel het falen van de ssd geen groot probleem zal zijn (staat niets belangrijks op, kan makkelijk opnieuw worden gedownload) blijft zoiets toch vervelend en wil ik het graag voorkomen.

Een NAS heb ik ook aan gedacht maar dat lijkt me in dit geval niet erg interessant aangezien ik alleen woon, er niet enorm veel ruimte voor heb, ik geen tv heb, het niet voor alles een goede optie is en zoiets toch al snel meer kost dan deze ene ssd.

Is deze ssd dus een goede keuze in dit geval?

Beste antwoord (via ZakjePatatje op 23-09-2020 15:28)

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-05 21:05

ikt

zijn er echter andere dingen waar ik op moet letten bij het gebruik van een QLC ssd?
Als consument? Niet echt! Het is waar dat de schijf HDD-traag wordt als er massaal veel data (langdurig) wordt weggeschreven (dus dat de snellere cache vol raakt voordat de SSD firmware de data naar het tragere geheugen heeft overgezet). Buiten dat soort datatransacties zou het snel en betrouwbaar moeten zijn.
Wellicht dat je je muziek-library kunt offloaden naar een externe harde schijf of iets dergelijks. Of nu je toch een SSD hebt, wellicht die minder vaak gespeelde games downloaden wanneer je ze wil spelen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
nee,
1) het is qlc
2) het is sata600 (langzamer).
dan kan je beter 2x een 1 tb kingston a2000 kopen, ben je voor 200 euro klaar. (heb je wel 2x een m.2 poort nodig).

[ Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 21-09-2020 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:13

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als OS disk zou ik het niet doen.. maar voor games e.d. (met name statische data) is het een goedkope maar goede tussenstap.

Is het niet handiger die Kingston A2000 1TB als OS/applicatie disk te gebruiken en dan een QVO er bij voor de games e.d. ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakjePatatje
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-05 13:25

ZakjePatatje

Met mayonaise

Topicstarter
99ruud99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:43:
nee,
1) het is qlc
2) het is sata600 (langzamer).
dan kan je beter 2x een 1 tb kingston a2000 kopen, ben je voor 200 euro klaar. (heb je wel 2x een m.2 poort nodig).
Zo'n opstelling zou dus een stuk minder opslag opleveren dan wat ik zou willen hebben ;)
DukeBox schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:48:
Als OS disk zou ik het niet doen.. maar voor games e.d. (met name statische data) is het een goedkope maar goede tussenstap.

Is het niet handiger die Kingston A2000 1TB als OS/applicatie disk te gebruiken en dan een QVO er bij voor de games e.d. ?
De twee ssd's die er nu in zitten zou ik dus willen houden, dat werkt momenteel prima, dus het OS op de samsung, games op de A2000 en alle andere meuk op de QVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
waarom heb je je os op een langzame ssd?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-05 21:05

ikt

zijn er echter andere dingen waar ik op moet letten bij het gebruik van een QLC ssd?
Als consument? Niet echt! Het is waar dat de schijf HDD-traag wordt als er massaal veel data (langdurig) wordt weggeschreven (dus dat de snellere cache vol raakt voordat de SSD firmware de data naar het tragere geheugen heeft overgezet). Buiten dat soort datatransacties zou het snel en betrouwbaar moeten zijn.
Wellicht dat je je muziek-library kunt offloaden naar een externe harde schijf of iets dergelijks. Of nu je toch een SSD hebt, wellicht die minder vaak gespeelde games downloaden wanneer je ze wil spelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:27
99ruud99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:47:
waarom heb je je os op een langzame ssd?
Daar merk je echt helemaal niets van.

@ZakjePatatje QLC is prima geschikt voor opslag. Gewoon halen die 4TB.
Pagina: 1