Glasvezel of 5G router?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 23:57

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Topicstarter
Binnenkort verhuis ik naar het "buitengebied"

Bij het huis is onlangs een glazvezel kabel aangesloten (Caiway)

Ik heb dus de keuze om te kiezen voor glasvezel, echter, bij Caiway komt er een toeslag (vastrechtvergoeding) bij. Dit om de kosten die ze hebben gemaakt voor de aanleg terug te verdienen.

Mijn wensen zijn relatief simpel, we willen snel internet (Gamen/Streamen etc)
Tv is geen wens, en geen vaste telefoon.

Ik heb dus de keuze uit het volgende:

Caiway
150Mbit - 41,95 + vastrechtvergoeding à 15,71 = 57,66
1Gbit - 64,95 + vastrechtvergoeding à 15,71 = 80,66

Nu is glasvezel superfijn, maar wanneer we het nieuwe 5G netwerk in ogenschouw lijkt dat steeds meer een optie te worden.

Het gemiddelde unlimited abonnement zit rond de 40,- en het enige wat ik nodig heb is een 5G router.
De snelheden van 5G liggen substantieel hoger dan de 150mbit van Caiway, maar wellicht iets lager dan de 1Gbit. (maar ook de helft goedkoper)

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met internet enkel via 4G / 5G?

War is the only proper school of the surgeon.

Beste antwoord (via SerealKiller op 21-09-2020 14:44)

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:50
SerealKiller schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:36:
[...]

Wat zijn jouw ervaringen m.b.t Tmobile 4G voor thuis? 500Gb max is wel een dingetje, alleen Call of Duty
komt al uit op 200GB 8)7
Ervaringen zijn prima. Laat "net als vroeger" de grotere downloads in de nacht draaien en heb nog nooit klachten gehad vanuit T-Mobile. Verder is het prima stabiel momenteel en haal ik in mijn buitengebied constant 23Mbit met het standaard modem.

Let wel: de snelheid is wel beperkt dat als iemand aan het streamen is (Netflix, NLZIET of Videoland) dat online gamen geen optie meer is vanwege de latency!

Update: Hip! Ze hebben nu ook een extra snelle variant, dat wordt denk ik al interessanter voor jou. Ik heb nog de oudere variant met maximaal 30mbit en modem binnenhuis. Zoek dus ook even naar T-Mobile 4G voor Thuis Extra Snel :)

[ Voor 27% gewijzigd door Breaker op 21-09-2020 14:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
SerealKiller schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:18:
Binnenkort verhuis ik naar het "buitengebied"

Bij het huis is onlangs een glazvezel kabel aangesloten (Caiway)

Ik heb dus de keuze om te kiezen voor glasvezel, echter, bij Caiway komt er een toeslag (vastrechtvergoeding) bij. Dit om de kosten die ze hebben gemaakt voor de aanleg terug te verdienen.

Mijn wensen zijn relatief simpel, we willen snel internet (Gamen/Streamen etc)
Tv is geen wens, en geen vaste telefoon.

Ik heb dus de keuze uit het volgende:

Caiway
150Mbit - 41,95 + vastrechtvergoeding à 15,71 = 57,66
1Gbit - 64,95 + vastrechtvergoeding à 15,71 = 80,66

Nu is glasvezel superfijn, maar wanneer we het nieuwe 5G netwerk in ogenschouw lijkt dat steeds meer een optie te worden.

Het gemiddelde unlimited abonnement zit rond de 40,- en het enige wat ik nodig heb is een 5G router.
De snelheden van 5G liggen substantieel hoger dan de 150mbit van Caiway, maar wellicht iets lager dan de 1Gbit. (maar ook de helft goedkoper)

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met internet enkel via 4G / 5G?
toon volledige bericht
De meeste unlimited 4g/5g abonnementen zijn niet bedoeld voor modems en afsluiting van je abonnement kan dus gebeuren.

De unlimited 4g abonnementen die het wel toestaan om in een modem gebruikt te worden zijn veel prijziger dan wat je voor glasvezel gaat betalen (zoek eens op 4g mifi) of trager (T-Mobile 4g voor thuis).

Dus voor nu zou ik sowieso voor glasvezel kiezen. Mochten er nieuwe 4g/5g abonnementen komen die en in een modem mogen en goedkoper zijn kan je altijd overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:20

Standeman

Prutser 1e klasse

Aangezien je in buitengebied gaat wonen, is het maar zeer de vraag wat de kwaliteit gaat zijn van een 5G verbinding. Je kan best "technisch" een 5G verbinding hebben en continu packet drops of gewoon een hele slome verbinding omdat de mast net aan de andere kant van kerktoren staat. Of nog erger, je woon naast die kerktoren en dan is de kwaliteit van je verbinding helemaal om te huilen.

Als je zekerheid en stabiliteit wil hebben, dan zou ik voor de volle 100% voor glas gaan.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:41
De vraag is hoe groot de kans is dat je een dekkend 5G netwerk krijgt in het buitengebied.
het bereik van 5G is namelijk een stuk kleiner dan 4G.

Nu de glasvezel er al ligt zou ik daar zeker gebruik van maken, genoeg andere in het buitengebied die graag in jou situatie hadden willen zitten die nog aan het vechten zijn voor een glasvezel.

Verder moet je rekening houden dat reguliere data sim kaarten niet geschikt zijn voor modems, en vaak om deze reden geblokkeerd of gelimiteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12-2024
Nadeel is dat als je door je dag/maand bundel heen bent je telkens SMS-jes moet versturen voor extra gb's. Dat kijkt niet lekker op Netflix en is niet handig tijdens het gamen.

Edit:
Voorwaarden van T-Mobile

[ Voor 25% gewijzigd door trankilo op 21-09-2020 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breaker
trankilo schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:25:
Nadeel is dat als je door je dag/maand bundel heen bent je telkens SMS-jes moet versturen voor extra gb's. Dat kijkt niet lekker op Netflix en is niet handig tijdens het gamen.

Edit:
Voorwaarden van T-Mobile
Bij een mobiel abonnement met data is dat zo ja, bij speciale 4g/5g abonnementen voor modems niet. Alhoewel ik volgens de smsjes in mijn modem elke dag door de daglimiet heen ga van mijn T-Mobile 4G voor thuis merk ik er niks van als ik mijn bundels niet verleng en kan ik ook in de avond gewoon Netflixen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12-2024
Breaker schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:34:
[...]

Bij een mobiel abonnement met data is dat zo ja, bij speciale 4g/5g abonnementen voor modems niet. Alhoewel ik volgens de smsjes in mijn modem elke dag door de daglimiet heen ga van mijn T-Mobile 4G voor thuis merk ik er niks van als ik mijn bundels niet verleng en kan ik ook in de avond gewoon Netflixen e.d.
Dat is goed nieuws (en een goed product dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 23:57

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Topicstarter
Breaker schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:34:
[...]

Wat zijn jouw ervaringen m.b.t Tmobile 4G voor thuis? 500Gb max is wel een dingetje, alleen Call of Duty
komt al uit op 200GB 8)7

Even snel gekeken, met mijn huidige T-mobile abonnement komt ik uit op 25,- per maand (excl. 240,- aanschaf modem) Dat is echt een groot verschil in kosten per maand.

[ Voor 12% gewijzigd door SerealKiller op 21-09-2020 14:39 ]

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
SerealKiller schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:36:
[...]

komt al uit op 200GB 8)7
Ervaringen zijn prima. Laat "net als vroeger" de grotere downloads in de nacht draaien en heb nog nooit klachten gehad vanuit T-Mobile. Verder is het prima stabiel momenteel en haal ik in mijn buitengebied constant 23Mbit met het standaard modem.

Let wel: de snelheid is wel beperkt dat als iemand aan het streamen is (Netflix, NLZIET of Videoland) dat online gamen geen optie meer is vanwege de latency!

Update: Hip! Ze hebben nu ook een extra snelle variant, dat wordt denk ik al interessanter voor jou. Ik heb nog de oudere variant met maximaal 30mbit en modem binnenhuis. Zoek dus ook even naar T-Mobile 4G voor Thuis Extra Snel :)

[ Voor 27% gewijzigd door Breaker op 21-09-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:42

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hoe is de standaard latency van glasvezel tov 4G of 5G? Gevoelsmatig zou dat voor glasvezel toch beter moeten zijn. Als je fanatiek gamet misschien ook wel een vereiste?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
bartvl schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:44:
Hoe is de standaard latency van glasvezel tov 4G of 5G? Gevoelsmatig zou dat voor glasvezel toch beter moeten zijn. Als je fanatiek gamet misschien ook wel een vereiste?
Ik heb tijdens het online gamen, bijv. iracing, nooit echt last van wat hogere latency. In de cijfers zal glasvezel het winnen van 4G, maar of het in de praktijk merkbaar is vraag ik mij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Als ik mijn telefoon als hotspot gebruik (4g+ tele2) heb ik altijd wat meer latency dan via glas. Heb net even via speedtest gekeken: via glas was het 6ms, via hotspot 38ms. Met verschillende servers kwam ik steeds uit op een verschil van ca 30ms. Misschien dat routers die voor 5g bedoeld zijn sneller werken of aan netwerken met minder hops zitten en zo misschien een betere latency hebben dan zoals nu bij een smartphone. Maar het is allemaal nog steeds erg acceptabel! Ik verwacht persoonlijk wel meer stabiliteit op glas en meer capaciteit. Je apparatuur thuis moet natuurlijk wel in orde zijn. Maar ik ben wel benieuwd eigenlijk naar wat de toekomst gaat brengen! Misschien zitten we straks allemaal wel op 5G.

Als laatste mijn mening; glasvezel is nog steeds cooler en beter dan 4g/5g via de lucht. En internet is heilig. Dus koste was het kost: investeren in een goede internetverbinding moet en besparen mag niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Stufipower op 21-09-2020 20:29 . Reden: typo ]

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 21:01

jubeth

%^)

Fiber latency is, als het rustig is, bijv 4 uur 's nachts, rond de 8ms, zelfs 5ms als je goede spullen thuis hebt en geen PI/firewalling doet.
Over the air, bijv via starlink, p2p datalink, of 4/5G mobiele netwerken haal je echt niet korter dan 15 ms ping-pong speeds. Zelfs niet tot de eerste hop. Gewoon een natuurkundige onmogelijkheid dat verschil op te heffen; Licht door een vezel is vele malen sneller dan golven door (vervuilde, vochtige) lucht.

Dat nog even om de vermoedens in dit draadje te bevestigen. Fiber is echt nog half de latency, for years to come!
Best zorgwekkend dat ISPs de opties (glas of 5G) naast elkaar als 'vergelijkbaar' durven aan te bieden. Dat verschil in latency merk je echt bij alles. Althans, ik wel.

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-04 12:07
jubeth schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:27:
Fiber latency is, als het rustig is, bijv 4 uur 's nachts, rond de 8ms, zelfs 5ms als je goede spullen thuis hebt en geen PI/firewalling doet.
Over the air, bijv via starlink, p2p datalink, of 4/5G mobiele netwerken haal je echt niet korter dan 15 ms ping-pong speeds. Zelfs niet tot de eerste hop. Gewoon een natuurkundige onmogelijkheid dat verschil op te heffen; Licht door een vezel is vele malen sneller dan golven door (vervuilde, vochtige) lucht.

Dat nog even om de vermoedens in dit draadje te bevestigen. Fiber is echt nog half de latency, for years to come!
Best zorgwekkend dat ISPs de opties (glas of 5G) naast elkaar als 'vergelijkbaar' durven aan te bieden. Dat verschil in latency merk je echt bij alles. Althans, ik wel.
Licht door een vezel is juist langzamer dan door de lucht. Straalverbindingen door de lucht hebben over dezelfde afstand een lagere latency dan licht over dezelfde afstand door een fiber.

Het verschil is echter wel dat signalen door de lucht veel gevoeliger zijn voor storing door bijvoorbeeld obstakels of weersomstandigheden. Hiervoor moeten corrigeren zorgt voor extra jitter en latency wat je bij glasvezel niet gaat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:02
5G in het buitengebied kent een aantal nadelen
- alles gaat via dezelfde mast, daar zullen knelpunten in capaciteit optreden
-5G vraagt een veel grotere dichtheid aan masten om de beloofde bandbreedte te halen. de kans date er in het buitengebied een mast dichtbij staat is klein

als ik nu al zie dat 4G bereik binnen in het buitengebied af en toe ook problematisch is (bellen bij voorkeur VoWifi), dan moet je wel een goede antenne hebben om lekker te werken.

ik ben blij met m'n glas in het buitengebied (sinds dec 2020) internet vast IP 150/150, bellen en 2x tv voor ca €60/mnd (vastrecht voor de aanleg heb ik met een eenmalig bedrag afgekocht)

vroeger betaalde ik voor ADSL(9/0,5Mbit)+bellen ca €40/mnd en voor sat-tv €25/mnd

[ Voor 11% gewijzigd door peter-rm op 25-02-2021 20:38 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

BAJansen schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:26:
[...]
Licht door een vezel is juist langzamer dan door de lucht.
Mwoa, dat is up for debate, i.i.g. tot aan 2027.
In huidige fiber gaat het om (max) 10% verlies van de lichtsterkte per km bij 1550 nm licht. Zoals fibernetworks er nu uitzien in NL merken we daar niets van, omdat de hops niet ver genoeg uit elkaar liggen. Dat maakt dat we hier onverstoord 40+ Tbit/s over afstanden boven de 50 km kunnen afleggen, in 1 fiber.
Voor Starlink gaat het nu om radiogolven, niet licht, van sat naar aarde en retour, en ze willen er wel laser-links van maken, maar die zijn er nog niet. Radiogolven zijn toch echt traag vergeleken met licht. Licht is een smalle frequentieband in het EM-spectrum, terwijl radio een groot deel van het EM-spectrum inneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 20:34
Toevallig in dezelfde situatie gezeten en toen het kon gelijk overgestapt naar caiway er waren een aantal nadelen met 4G in het buitengebied.

Ondanks dat we relatief gemiddeld tot gunstig dicht bij de mast zaten viel de snelheid toch tegen.
Bij slecht weer neemt de kwaliteit van de verbinding ook veel af. '

De kwaliteit van de 4g/5g chip in de modems is over het algemeen niet zo goed als in je telefoon.
Wij hadden een fatsoenlijke antenne buiten op een paal met goede kabels er tussen ter waarde van 350 euro.
Toch was de snelheid lager dan die op je telefoon die je binnen vast had. Ook valt de upload vaak tegen. Dat zie je ook bij t-mobile zij garanderen maximaal 10 mbit terwijl je op telefoon vaak makkelijk 50 mbit kan halen.

Later kwam er wel een optie van KPN. Daar werd een DSL verbinding gecombineerd met een 4g antenne dat werkte wel beter dan alleen 4G. Verder was 4G extender van KPN ook erg goed qua snelheid.

Al met al, ik zou accepteren dat je op een plek woont met een dure internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

LemonC200 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 08:16:
De kwaliteit van de 4g/5g chip in de modems is over het algemeen niet zo goed als in je telefoon.
Wij hadden een fatsoenlijke antenne buiten op een paal met goede kabels er tussen ter waarde van 350 euro.
Toch was de snelheid lager dan die op je telefoon die je binnen vast had.
Dat lijkt me heel vreemd, dan had je een oude modem. De chips in de telefoons zijn niet heel veel anders dan die in een Huawei 5G CPE PRO, sterker nog, die in de nieuwste van Huawei zijn een stuk sneller dan die in de meeste 5G ready telefoons. Wat wel kan, is dat de ISP de lijn capped als die ziet aan de IMEI dat het om een modem-SIM gaat. Ik verdenk KPN en T-Mobile er wel van zoiets te doen, al was het maar om snelheid voor hun mobiele users te kunnen garanderen.

De prijs zal me eerlijk gezegd aan mijn reet roesten. Wat wij hier willen is low latency en geen gekloot op de lijn, zoals de meeste ISPs hier in NL doen. Wij doen onze eigen firewalling en packet inspection wel.
Daarom verwacht ik dat Starlink een grote toekomst tegemoet gaat. Het is daarmee veel simpeler om een directe p2p connectie tot stand te brengen van China naar bijv. NL, letterlijk zonder tussenkomst van derden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 20:34
jubeth schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:33:
[...]

Dat lijkt me heel vreemd, dan had je een oude modem. De chips in de telefoons zijn niet heel veel anders dan die in een Huawei 5G CPE PRO, sterker nog, die in de nieuwste van Huawei zijn een stuk sneller dan die in de meeste 5G ready telefoons. Wat wel kan, is dat de ISP de lijn capped als die ziet aan de IMEI dat het om een modem-SIM gaat. Ik verdenk KPN en T-Mobile er wel van zoiets te doen, al was het maar om snelheid voor hun mobiele users te kunnen garanderen.

De prijs zal me eerlijk gezegd aan mijn reet roesten. Wat wij hier willen is low latency en geen gekloot op de lijn, zoals de meeste ISPs hier in NL doen. Wij doen onze eigen firewalling en packet inspection wel.
Daarom verwacht ik dat Starlink een grote toekomst tegemoet gaat. Het is daarmee veel simpeler om een directe p2p connectie tot stand te brengen van China naar bijv. NL, letterlijk zonder tussenkomst van derden.
In theorie moet het natuurlijk ook met een modem sneller kunnen zijn. Dus het modem kwam vast tekort. Toen der tijd kreeg je bij t-mobile een Huawei E5186s-22a opzich een nette router met 4g+ en 300mbit download en 50mbit upload.

De telefoon was toen een Iphone X (2017) met een modem wat theoretisch 600mbit download en 150mbit upload doet. Je verwacht dat het verschil enkel de maximale snelheid is, maar dat is dus niet het geval.

Ook als je de door jou genoemde 5G CPE pro bekijkt en deze vergelijkt met bijvoorbeeld een samsung s20 note ultra dan heeft de note ultra op 4g een maximale upload snelheid van 200 mbit in vergelijking met 150 mbit in het huawei modem.

Daarnaast optimaliseren veel providers hun masten/settings voor samsungs en iphones kortom in de praktijk kan het zomaar met betekenen dat je met het door jou genoemde modem 80 mbit op 4g haalt en je met je telefoon op 130 mbit uitkomt.

Dit komt dan denk ik niet zo zeer door de betere ontvangst, maar meer door de verschillende technieken QAM etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdmekenkam
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-04 09:15
Heb hier 4g voor thuis van t-mobile. Kost de helft van de versie via telefoondraad en een kwart van de kabel. Snelheid is OK + je kan de router meenemen op vakantie. Latency vast niet genoeg voor als je realtime een kerncentrale aanstuurt, maar voor al het andere is het prima
Pagina: 1