Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

€1,22 per Watt voor zonnepanelen? Hoeveel is garantie waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chryses
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-11 12:21
Ik volg dit topic nu al een tijdje om zo wat betrouwbare knowhow op te doen voor de aanschaf van zonnepanelen. Nu heb ik er twee binnen waarbij ik een goed gevoel heb, maar ze lijken me wel duur in vergelijking met de offertes die ik bij mede-tweakers zie voorbijkomen.

De twee offertes houden het volgende in:
Zonneplan:
€4132 (incl. btw), dat komt neer op verwachte kWh opbrengst 3193 p/j met €1,29 per watt (€1,095 na btw-teruggave). De geleverde apparatuur is het volgende:
  • 10x Trina Solar DMEGC 325wp zonnepanelen (TSM-DD06M.05(II)
    2 jaar inzage monitoring :?
  • Omvormer Zonneplan One
Daarbij geven ze 10 jaar garantie op zowel de panelen als de omvormer.

Bespaarmetjedak:
€5170 (incl. btw), dat komt neer op verwachte kWh opbrengst 3495 p/j met €1,47 per watt (€1,22 na btw-teruggave). De geleverde apparatuur is het volgende:
  • 10x URE 350 Mono full black zonnepanelen
    10 Enphase IQ7 plus
25 jaar garantie op panelen/micro-omvormers/montagesysteem.

Beide systemen zouden aangesloten worden via een 1-fase systeem.

Hierbij nog 3 plaatjes van de situatie (huidige zonnepanelen gaan er nog af): https://imgur.com/a/uvEZWlA

Met beide bedrijven heb ik prettig contact gehad, ze kwamen betrouwbaar over. Maar wel lijken ze beide duur in aanschaf. Vooral Bespaarmetjedak is m.i. erg prijzig, hoewel ze wel betere apparatuur en garantie leveren natuurlijk. Is onderhandelen over de prijs anders nog een optie?

Beste antwoord (via Chryses op 21-09-2020 16:15)

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:32
Chryses schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:29:
Voor zover ik weet is er weinig/geen schaduw. Ik denk dat enkel de pijpjes schaduw zouden kunnen creëren. Het enige voordeel van de micro-omvormers lijkt mij dan het ontbreken van een centrale omvormer (dus geen nieuwe aan te schaffen na 12 jaar?)
Je hoeft natuurlijk geen nieuwe omvormer aan te schaffen na 12 jaar, die zou zomaar 20+ jaar mee kunnen gaan. Maar mocht ie kapot gaan binnen 10 jaar, dan is het vaak een garantiekwestie. Na 10 jaar koop je een nieuwe en hang je hem zelf in een uurtje weer op. Dat is bij micro-omvormers een stuk lastiger, want dan moet je je dak op of een installateur inschakelen. Van je eigen installateur moet je je natuurlijk afvragen of die over 10 jaar nog bestaat.

Bij de eerste:

Een Zonneplan One met 4G stick, dus je bent volledig afhankelijk van hun systeem voor de monitoring. Vandaar ook die "2 jaar inzage monitoring". Daarna is het bijbetalen waarschijnlijk. Verder is 325Wp per paneel tegenwoordig aan de lage kant, de 350Wp van de tweede offerte is al een stuk beter.

Eerste offerte aan kostprijs (met een GoodWe i.p.v. het eigen Zonneplan merk):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WXSbxP0ot3qc48REkHQ2dIBUY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B4KfAWl7CZdR7C8e4uHeau0I.png?f=fotoalbum_large

Dat is dus €2000 aan montagekosten 8)7 Met een beetje zoeken zou je voor zo'n set voor €3250 incl. BTW wel klaar kunnen zijn.

Alle reacties

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-11 11:36
Ik ben ook in overleg met Zonneplan en zij bieden de laagste prijs. In overleg kan je het over de prijs hebben maar dan moet je waarschijnlijk een offerte van een andere partij met lagere prijzen erop hebben staan.

Dan is het weer afhankelijk welk merk/type apparatuur een andere partij heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Zaratrass op 21-09-2020 11:47 ]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:24
Heel simpel, zoek een lokale installateur en laat je niet verleiden door de "Grote ontzorgers". Zoek een partij waar niet de man in pak langskomt voor de offerte, maar de wat minder flamboyante installateur zelf.

Een goede verkoper kost geld, gelikte flyers, website en reclame campagnes kosten geld. Dat moet ergens uit betaald worden. De lokale installateurs hebben daar de tijd en geld niet voor (over), want die zijn te druk met installeren voor een schappelijke prijs ;) Hoe matiger de website hoe drukker ze het hebben en hoe betaalbaarder de installatie zal zijn :p

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Chryses
OK! Op jullie advies ben ik afgeweken van de grote zonnepanelen aanbieders in het land en heb ik specifiek bij lokale elektro-aanbieders offertes opgevraagd. De websites waren inderdaad niet gelikt, dus ik ben benieuwd hoeveel dat zou schelen in de offertes ;)

Even nog specifiek, wat denken jullie van de prijs-kwaliteit verhouding van de 2 genoemde offertes in de eerste post?

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:24
Chryses schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:18:
Even nog specifiek, wat denken jullie van de prijs-kwaliteit verhouding van de 2 genoemde offertes in de eerste post?
Stel die vraag nog maar eens als je de lokale offertes hebt liggen. Misschien beantwoord de vraag zich dan vanzelf :p

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-11 10:17
Heb je schaduw? (heb je micro omvormers nodig?) dat is namelijk per definitie duurder

Laden doe je met je zonnepanelen

• Chryses
Voor zover ik weet is er weinig/geen schaduw. Ik denk dat enkel de pijpjes schaduw zouden kunnen creëren. Het enige voordeel van de micro-omvormers lijkt mij dan het ontbreken van een centrale omvormer (dus geen nieuwe aan te schaffen na 12 jaar?)

Acties:
  • Beste antwoord

• PeeVv
Chryses schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:29:
Je hoeft natuurlijk geen nieuwe omvormer aan te schaffen na 12 jaar, die zou zomaar 20+ jaar mee kunnen gaan. Maar mocht ie kapot gaan binnen 10 jaar, dan is het vaak een garantiekwestie. Na 10 jaar koop je een nieuwe en hang je hem zelf in een uurtje weer op. Dat is bij micro-omvormers een stuk lastiger, want dan moet je je dak op of een installateur inschakelen. Van je eigen installateur moet je je natuurlijk afvragen of die over 10 jaar nog bestaat.

Bij de eerste:

Een Zonneplan One met 4G stick, dus je bent volledig afhankelijk van hun systeem voor de monitoring. Vandaar ook die "2 jaar inzage monitoring". Daarna is het bijbetalen waarschijnlijk. Verder is 325Wp per paneel tegenwoordig aan de lage kant, de 350Wp van de tweede offerte is al een stuk beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WXSbxP0ot3qc48REkHQ2dIBUY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B4KfAWl7CZdR7C8e4uHeau0I.png?f=fotoalbum_large

Dat is dus €2000 aan montagekosten 8)7 Met een beetje zoeken zou je voor zo'n set voor €3250 incl. BTW wel klaar kunnen zijn.

• PeeVv
Voorbeeldje van winkelman-zonnepanelen.nl incl. installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rSYAbTiAjPI8hAgaF1CeWra914=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XDK0dZet7Q9ZQPj3CdYk3dHG.png?f=fotoalbum_large

Je zou als richtprijs dus €3000 incl. BTW aan kunnen houden, wat betekent dat beide offertes, vooral de tweede, aan de dure kant zijn.

• Zaratrass
PeeVv schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:38:
[...]

Bij de eerste:

[Afbeelding]

Ik kom met vergelijkbare producten op een gelijke prijs als zonneplan uit bij mijn offerte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tL4bDSH4eRvo-1tMkdG4supXhrg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uDJTlMAkCeOf1KxgxNEhe0r1.jpg?f=user_large

Zelfde panelen (omvormer anders die van zonneplan zelf) en montage materiaal merk/type staat niet in de offerte. dus kan ik ook niet vergelijken

edit: ik zie net dat ik een fout heb gemaakt en dubbele aantal heb gerekend met montage materiaal

• PeeVv
Je hebt nu montagemateriaal voor 24 panelen. 2 rijen van 2 panelen is 4 panelen. Dus je moet het montagemateriaal 3 keer hebben, dat scheelt €750 euro :P

• Zaratrass
PeeVv schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:25:
Je hebt nu montagemateriaal voor 24 panelen. 2 rijen van 2 panelen is 4 panelen. Dus je moet het montagemateriaal 3 keer hebben, dat scheelt €750 euro :P
Had het gezien.

Ik vind het allemaal lastig welk merk / type nou goed is en wat niet.

Zojuist een vertegenwoordiger van ZonneMarkt over de vloer. Die gaf aan dat serieel niet goed is vanwege 1 spanningspunts. Dat ik veel beter parallel met micro omvormers kan gebruiken. Maar hij kwam ook weer met andere merk / types waarbij zij totaal geen chinese merken gebruiken. Kortom, ik zie door de bomen het bos niet meer :P

• PeeVv
Zaratrass schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:01:
[...]

Had het gezien.

Ik vind het allemaal lastig welk merk / type nou goed is en wat niet.

Zojuist een vertegenwoordiger van ZonneMarkt over de vloer. Die gaf aan dat serieel niet goed is vanwege 1 spanningspunts. Dat ik veel beter parallel met micro omvormers kan gebruiken. Maar hij kwam ook weer met andere merk / types waarbij zij totaal geen chinese merken gebruiken. Kortom, ik zie door de bomen het bos niet meer :P
Ik zou even een eigen topic aanmaken met alle info van je dak, de ligging, schaduwen e.d. Dan kan je een eigen advies krijgen.

• Chryses
Hartelijk bedankt allemaal voor de input. Vooral @PeeVv en @CurlyMo voor de duidelijke uiteenzetting van wat dergelijke systemen eigenlijk kosten en het advies om specifiek lokaal offertes op te vragen. Deze middag heb ik meerdere offertes aangevraagd en die verwacht ik dus ook binnen de komende dagen. Ik zal ze nu in perspectief kunnen zetten met de échte kosten ervoor. Nogmaals dank! En mocht het nodig zijn, zou ik graag binnenkort met de beste offertes in de hand nog eens vragen of jullie ermee akkoord zouden zijn ;)
Pagina: 1