Upgrade met I5 2400 of wachten tot pc stuk is (pentium G620)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:44
Beste mede-Tweakers,

De PC van mijn ouders is nu ongeveer 7 jaar oud. Dit betreft een Fujitsu Prebuild met een D2990-A1 moederbord, Intel Pentium G620 en 4GB RAM op Windows 10 Ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat dit in 2020 traag is voor zelfs dagelijks basisgebruik (browsen, office, etc).

Uitleg situatie

Processor en RAM gebruik is nu regelmatig 100% door alleen Chrome en/of Internet Explorer. Dit leidt tot een hoop geklaag op websites en KPN terwijl de pc het probleem is.

Om het digibeet niveau aan te geven: 2 jaar geleden heb ik er een SSD ingezet omdat Windows 10 100% HDD belasting had. Ik kreeg de schuld omdat "ik teveel download" (ik deed toen niks). Mijn uitleg van het probleem werd genegeerd omdat dit mijn vader nul interesseert.

Mijn vader heeft de mentaliteit dat iets pas vervangen wordt als het stuk is. Dit betekend dat een nieuwe pc kopen voordat deze stuk gaat uit den boze is. (Momenteel is Ziggo kwaadaardig. De 14 jaar oude tv heeft geen dvb-c tuner. De gratis decoder van Ziggo betekend volgens hem "dat digitale tv een achteruitgang is")

Vraag
Hoe groot is de kans dat dit Fujitsu D2990-A1 moederbord binnen korte tijd stuk gaat? Loont het om voor 30 a 50 euro er een 2e hands I5 2400 en 8GB ram in te zetten? Dan zou het minimaal nog 3 a 5 jaar mee moeten gaan.

Alternatief: volledige upgrade met alleen SSD, HDD en ODD overzetten
Voor ongeveer €350 is er een nieuw systeem dat voor hun gebruik jarenlang overkill is.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 102,85€ 102,85
1MoederbordenAsus Prime B450M-A€ 63,90€ 63,90
1BehuizingenFractal Design Core 1100€ 36,99€ 36,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 58,90€ 58,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 315,41

Beste antwoord (via Ricko1 op 21-09-2020 11:24)

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:14
Zou geen geld meer steken in ouwe meuk. Tevens is het nog de vraag of de bios die CPU wel niet ondersteund. Met OEM biossen is dat nogal gissen omdat ze soms alleen hun geleverde CPU's toestaan. Een bios update kan je dan vergeten want die leveren ze niet.

Vervangen van een oud CPU platform gaat niet veel wonderen doen omdat het eenmaal een oud architectuur is.
Voorbeeld:
1e generatie I3 530 upgraden met een I7 860:
https://www.cpubenchmark....-Intel-Core-i3-530/6vs737
Van 1436 punten naar 2886. Voor zijn tijd een dikke verdubbeling aan prestaties.

Pak je een hedendaagse I7 9900k:
https://www.cpubenchmark....9900K+%40+3.60GHz&id=3334
Zit je ongeveer op de 18k punten.

Upgraden van oude CPU's en geheugen is verwaarloosbaar qua prestaties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:45
Zou geen geld meer in een oude machine stoppen, gewoon lekker die Ryzen PC in mekaar zetten is een veel beter idee.
Edit; Wel dat geheugen veranderen in G-Skill ripjaws 3200MT/s

[ Voor 21% gewijzigd door Bad Brains op 21-09-2020 10:31 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:11
pak gewoon deze, prik er een ssd en 16 gb ram in, klaar is rick ;)

pricewatch: Asus Mini PC PN50-BBR545MD-CSM

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:14
Zou geen geld meer steken in ouwe meuk. Tevens is het nog de vraag of de bios die CPU wel niet ondersteund. Met OEM biossen is dat nogal gissen omdat ze soms alleen hun geleverde CPU's toestaan. Een bios update kan je dan vergeten want die leveren ze niet.

Vervangen van een oud CPU platform gaat niet veel wonderen doen omdat het eenmaal een oud architectuur is.
Voorbeeld:
1e generatie I3 530 upgraden met een I7 860:
https://www.cpubenchmark....-Intel-Core-i3-530/6vs737
Van 1436 punten naar 2886. Voor zijn tijd een dikke verdubbeling aan prestaties.

Pak je een hedendaagse I7 9900k:
https://www.cpubenchmark....9900K+%40+3.60GHz&id=3334
Zit je ongeveer op de 18k punten.

Upgraden van oude CPU's en geheugen is verwaarloosbaar qua prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:07
Je kunt ook deze nieuwe Intel deskmini pakken met een LGA 1200 processor. Is een stuk sneller en kleiner dan die Ryzen 3200.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 112,24€ 112,24
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 163,50€ 163,50
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2666C18D-16GRS€ 53,55€ 53,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 329,29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
Bedankt voor de snelle reacties, vervanging is mijn ogen ook beter.

Die Barebones zijn uitgekomen nadat ik het Ryzen 3200g systeem had samengesteld. De Asus Mini PC is €100 meer en heeft niet genoeg usb poorten. Die Asrock DeskMini is zeker interessant.

Dit is afhankelijk van de waarde die mijn ouders stellen aan repareerbaarheid en de dvd speler. USB hiervoor is echter ook een optie. De 3,5 HDD vervalt dan, maar die is ook 7 jaar oud en wordt alleen voor backups gebruikt.

Bij aanschaf kijk ik wel wat het beste is op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ricko1 schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:21:
Mijn vader heeft de mentaliteit dat iets pas vervangen wordt als het stuk is. Dit betekend dat een nieuwe pc kopen voordat deze stuk gaat uit den boze is.
Wat is de definitie van "stuk"?
En wat is de definitie van een "upgrade" of "vervangen"?
Ik bedoel, de huidige pentium is nog niet stuk/kapot, maar dusdanig traag dat je hem toch wilt vervangen?
Of anders gezegd, wat is de "de PC"? Anders laat je alleen de behuizing origineel O-)

Persoonlijk zou ik helemaal gek worden van een apparaat dat dagelijks gebruikt wordt wat niet werkt zoals ik het wil (is ook een definitie van stuk?), gegarandeerd elke dag chagrijnig.

Ik kan me dan ook maar 2 redenen bedenken om hier niet een paar (100) euro tegenaan te gooien.
1. je kunt het geld maar 1x uitgeven en je hebt ook nog iets anders nodig wat nog belangrijker is.
2. het getal staat leuk op je spaarrekening / financiele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
mitsumark schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:28:
[...]

Wat is de definitie van "stuk"?
En wat is de definitie van een "upgrade" of "vervangen"?
Stuk: doet niks meer (zwart beeld) en is niet meer rendabel om te repareren.
Upgrade: langzaamste onderdeel(en) vervangen
[...]

Persoonlijk zou ik helemaal gek worden van een apparaat dat dagelijks gebruikt wordt wat niet werkt zoals ik het wil (is ook een definitie van stuk?), gegarandeerd elke dag chagrijnig.
Ik ben niet de degene die de pc dagelijks gebruikt ;) Echter van het geklaag wordt mijn humeur niet beter :|
[...]

Ik kan me dan ook maar 2 redenen bedenken om hier niet een paar (100) euro tegenaan te gooien.
1. je kunt het geld maar 1x uitgeven en je hebt ook nog iets anders nodig wat nog belangrijker is.
2. het getal staat leuk op je spaarrekening / financiele.
Geld is niet het probleem, ik noem het verkeerde zuinigheid. Vorige week was het "ik bepaal zelf wanneer ik een nieuwe tv koop, niet Ziggo"
Ik ga echter geen honderden euro's uitgeven voor die koppigheid. €30 a €50 en ik noem het een cadeau + humeurbudget :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Doe er gewoon een i5/i7 en SSD in. Misschien 8GB RAM, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Doe er gewoon een i5/i7 en SSD in. Misschien 8GB RAM, klaar. Verwacht een veel snellere PC met deze onderdelen erin. Koop geen processors met een K erachter voor prebuild systemen.

[ Voor 21% gewijzigd door Ludwig005 op 21-09-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JA93
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11-2021
Wat ik zou doen is een pc samenstellen in een behuizing waar een atx moederbord in kan of een micro atx moederbord als ze geen hele grote kast willen. Zo'n kast kost nog geen €30 en dan kan er zelfs ook een dvd brander in.

Dan gewoon die ryzen 3200g of beter nog de 3400g nemen op een A320 moederbordje. 16gb ram van 3000 of 3200mhz nemen in 2 modules zodat deze later indien nodig met 2 modules erbij prikken naar 24 of 32gb kan worden geupgraded en een 500 of meer watt 80+ gold, platinum of titanium voeding nemen. Deze zijn van hogere kwaliteit componenten wat de levensduur van de voeding ten goede komt en deze geven ook altijd de juiste spanning op je componenten wat ook de levensduur van de componenten ten goede komt.
Doe er dan ook een pcie/nvme m.2ssd van 1tb in en je hebt een supersnel en stabiel systeem voor gewoon dagelijks gebruik welke nog wel zeker een 6 jaar supersnel zal blijven. En wordt deze traag, dan zet je er gewoon een nieuw binnenwerkje in. Gaat er wat stuk, dan kun je elk onderdeel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:53
JA93 schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:06:
Wat ik zou doen is een pc samenstellen in een behuizing waar een atx moederbord in kan of een micro atx moederbord als ze geen hele grote kast willen. Zo'n kast kost nog geen €30 en dan kan er zelfs ook een dvd brander in.

Dan gewoon die ryzen 3200g of beter nog de 3400g nemen op een A320 moederbordje. 16gb ram van 3000 of 3200mhz nemen in 2 modules zodat deze later indien nodig met 2 modules erbij prikken naar 24 of 32gb kan worden geupgraded en een 500 of meer watt 80+ gold, platinum of titanium voeding nemen. Deze zijn van hogere kwaliteit componenten wat de levensduur van de voeding ten goede komt en deze geven ook altijd de juiste spanning op je componenten wat ook de levensduur van de componenten ten goede komt.
Doe er dan ook een pcie/nvme m.2ssd van 1tb in en je hebt een supersnel en stabiel systeem voor gewoon dagelijks gebruik welke nog wel zeker een 6 jaar supersnel zal blijven. En wordt deze traag, dan zet je er gewoon een nieuw binnenwerkje in. Gaat er wat stuk, dan kun je elk onderdeel vervangen.
Lol, hij zit nu met een 7 jaar oud ultra-budget systeem en dan moet hij rekening gaan houden met 500 watt voedingen en de mogelijkheid tot uitbreiding naar 32 GB?

Er wordt een beetje op geïnternet.

De huidige is traag door de hdd, de trage dual core zonder HT en de 4GB Ram.

Een vervanging naar een quad core met HT, 8 GB Ram en een ssd is echt wel genoeg voor vele jaren.

Het systeem zal dan 2 tot 6-7x zo snel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ricko1 schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:21:
Intel Pentium G620 en 4GB RAM op Windows 10 Ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat dit in 2020 traag is voor zelfs dagelijks basisgebruik (browsen, office, etc).
Voor dagelijks 'basisgebruik' zou dat zelfs toch nog fatsoenlijk moeten kunnen werken dacht ik zo?
Zelfs Core2 PC's doen dat nog wel, wel natuurlijk allemaal nu met een SSD.
Misschien Windows configuratie eens goed nakijken/opschonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Op zich is een Intel I5-2400 geen slechte upgrade, mits de koeling goed is en videokaartdrivers redelijk up-to-date zijn. Als je een aparte videokaart erin prikt, dan zou het wel weer even moeten doorwerken en wat geheugen erbij en klaar. Is niet al te duur en je kan weer voort. Zijnde niet op topprestaties maar toch moet het wel kunnen. Let wel op je TDP en de koeler.

Sowieso ben ik voor om nieuwe(re) generatie componenten erin te zetten want de oude hardware kent gebreken zoals slechte/trage onboard videokaart, weinig performance per TDP etc. Als je kijkt nu naar de Pentium G5500 dan kan je in principe best goed weer mee voort en presteert even goed als de I5-2400 maar ja de I5-2400 kan je nu voor een prikkie krijgen en waarom niet dan?

Ik heb laatst ook een oude PC gepakt met een I3-4160 en 8 Gb geheugen en SSD en het gaat wel, alleen als Chrome actief is, dan sta je al snel op 100% CPU performance met meerdere sites. Een aparte videokaart zorgt wel voor minder belasting en daarom de aparte videokaart om de CPU niet teveel/zwaar te belasten omdat de oudere generatie videokaart niet alle performance/codec heeft. Ook met mijn eigen PC heb ik dit heel erg gemerkt, was ook oudere generatie en met een Geforce GT710 ging het wel weer.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 11851

Vraag
Hoe groot is de kans dat dit Fujitsu D2990-A1 moederbord binnen korte tijd stuk gaat?
Dat is een vraag die niemand kan beantwoorden, aangezien we niet in de toekomst kunnen kijken.
Of je moet er "per ongeluk" een schroevendraaier in steken terwijl die aanstaat, dan weet je het zeker.
Loont het om voor 30 a 50 euro er een 2e hands I5 2400 en 8GB ram in te zetten? Dan zou het minimaal nog 3 a 5 jaar mee moeten gaan.
Eerlijk gezegd klinkt dit meer als een probleem met je ouders, dan met de PC in kwestie. ik weet niet hoe oud je bent, maar probeer eerst wat aan die verstoorde gedachtengang van hun te doen want dit is gewoonweg niet gezond, hoe digibeet ze ook mogen zijn.

Je kan er wel moeite en geld in steken maar dan ben jij zo te lezen nog steeds de sjaak als het daarna niet goed werkt volgens hun.

Mijn advies: handen compleet er van af trekken, laat hun lekker klagen over dat ding, en zorg ervoor dat jij er niks mee te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Wat bovenstaande zegt. Koop van dat geld je eigen pc (ik ga ervan uit dat het om jouw geld gaat) en laat ze lekker in hun sop gaarkoken want als jij niks meer met die pc doet kunnen ze jou de schuld niet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
itsalex schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:58:
Op zich is een Intel I5-2400 geen slechte upgrade, mits de koeling goed is en videokaartdrivers redelijk up-to-date zijn. Als je een aparte videokaart erin prikt, dan zou het wel weer even moeten doorwerken en wat geheugen erbij en klaar. Is niet al te duur en je kan weer voort. Zijnde niet op topprestaties maar toch moet het wel kunnen. Let wel op je TDP en de koeler.

Sowieso ben ik voor om nieuwe(re) generatie componenten erin te zetten want de oude hardware kent gebreken zoals slechte/trage onboard videokaart, weinig performance per TDP etc. Als je kijkt nu naar de Pentium G5500 dan kan je in principe best goed weer mee voort en presteert even goed als de I5-2400 maar ja de I5-2400 kan je nu voor een prikkie krijgen en waarom niet dan?

Ik heb laatst ook een oude PC gepakt met een I3-4160 en 8 Gb geheugen en SSD en het gaat wel, alleen als Chrome actief is, dan sta je al snel op 100% CPU performance met meerdere sites. Een aparte videokaart zorgt wel voor minder belasting en daarom de aparte videokaart om de CPU niet teveel/zwaar te belasten omdat de oudere generatie videokaart niet alle performance/codec heeft. Ook met mijn eigen PC heb ik dit heel erg gemerkt, was ook oudere generatie en met een Geforce GT710 ging het wel weer.
Een losse gpu voegt werkelijk niets toe behalve:
- bij gamen
- als er weinig Ram in het systeem zit, want dan wordt dat in ieder geval niet door een Gpu gebruikt en heb je dus effectief meer over
Maar gooi er dan in hemelsnaam wat geheugen bij!
- als de cpu traag is en de video codecs niet ondersteund worden door de igpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
White Feather schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:14:
[...]

Een losse gpu voegt werkelijk niets toe behalve:
- bij gamen
- als er weinig Ram in het systeem zit, want dan wordt dat in ieder geval niet door een Gpu gebruikt en heb je dus effectief meer over
Maar gooi er dan in hemelsnaam wat geheugen bij!
- als de cpu traag is en de video codecs niet ondersteund worden door de igpu.
De losse GPU lost wel het probleem op dat de onboard GPU niet de CPU zo belast.
Ik had op een oude I7 4770 met 2 x Quad HD monitoren erop staan met de onboard GPU en systeem liep met Youtube en andere Chrome regelmatig tegen de 100% CPU belasting (en veel haperingen) aan (scherm bleef regelmatig zwart) en liep constant op flink qua temperatuur op en sinds dat ik toen een Nvidia GT1050 erin had gezet had ik maar 20-30% CPU belasting dus ja het scheelt behoorlijk.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
itsalex schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:56:
[...]

De losse GPU lost wel het probleem op dat de onboard GPU niet de CPU zo belast.
Ik had op een oude I7 4770 met 2 x Quad HD monitoren erop staan met de onboard GPU en systeem liep met Youtube en andere Chrome regelmatig tegen de 100% CPU belasting (en veel haperingen) aan (scherm bleef regelmatig zwart) en liep constant op flink qua temperatuur op en sinds dat ik toen een Nvidia GT1050 erin had gezet had ik maar 20-30% CPU belasting dus ja het scheelt behoorlijk.
Dat heeft dus geen bal te maken dat een losse Gpu de cpu niet zo belast.

Dat heeft er mee te maken dat de igpu van de cpu de codecs van YouTube niet hardwarematig kan decoderen of de resolutie daarvan te hoog is en daarom het cpu-gedeelte aan de slag moet. YouTube gebruikt nu H264 en dat wordt niet volledig door de igpu van je cpu ondersteunt

De 1050 kan dat wel hardwarematig.

Jouw situatie had prima gewerkt als je een 6000 familie of nieuwere cpu had gehad.
Pagina: 1