Hijg hijg, puf puf, aaaaahhh 1.000.000. Voor de twee systeempjes die dit nagenoeg 24/7 bijeen harken was dit geen sinecure.
Draai sinds begin maart met jullie mee. Ben van mening dat we de krachten tegen dit virus moeten blijven bundelen. Zelf verdeel ik de efforts tussen Rosetta en Community grid in een 2/3 - 1/3 verhouding.
De urgentie blijft onveranderd hoog. Een vaccin is zeker geen kat in het bakkie, ongeacht wat ons wordt voorgespiegeld moeten we rekening houden met een proces van vallen en opstaan. Ik hoop ook dat de harde kern (zo'n 150-175 identiteiten) wat dat betreft de lange adem hiervoor kunnen opbrengen. Volgend jaar zijn we hier zeker nog mee bezig, verwacht ik.
Mooi vind ik ook dat wetenschap deze lijst ook aanvoert. Nikhef bekent als instituut hiermee kleur en onderstreept de urgentie. Heb zelf een tijdje bij Nikhef gewerkt, maar dat was in het wat meer rebelse k-gedeelte (k=kernfysica), in de oudbouw van een voormalige gasfabriek in A'dam Zuidoost, bovenop de onder de grond aangelegde lineaire deeltjes versneller met AmPS opslagring (Amsterdam Pulse Strecher). Denk met genegenheid aan die tijd terug.
We zijn hiermee nog wel even bezig verwacht ik. We kunnen alleen maar vragen dat iedereen die zich in de positie bevindt om wat bij te dragen mee gaat helpen met rekenen. Op het moment dat het beleid van onze overheden alle kanten op fladdert (hoe kan het ook anders in deze tijd, geen verwijt) moeten wij van onderaf de base-drum van de wetenschap aan de gang helpen houden.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)