Hoe gevaarlijk is WeChat?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.800 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-05 16:44
Hey allemaal,

Een Chinese toerist gaf diens WeChat account om in contact te blijven. Maar ik maak me er wel licht zorgen om. Het feit dat de Chinese overheid eventueel mee kan lezen daar ben ik me goed van bewust. Maar ze zullen daar geen reden voor hebben, het zal niet een politiek gemotiveerd gesprek zijn oid.

Waar ik mij meer zorgen over maak is dat de app wellicht nog andere data van mijn telefoon kan halen. Eventueel van andere apps.

Is dit een mogelijkheid? Dat ze m'n nummer willen hebben ter verificatie vind ik al vrij ver gaan. Dus ik ga daar waarschijnlijk een anonieme sim voor gebruiken, als 2e sim.

Installatie zou gewoon via de Google Play store verlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 12:04
Euhm, als je het niet prettig vindt, waarom ga je dan niet een andere contactmogelijkheid voorstellen? Je hebt altijd nog mail?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-05 21:51
https://play.google.com/s...d=com.tencent.mm&hl=en_US

Beneden onder Permissions klik op view details. Dan zie je dat de app toegang wilt tot zo n beetje alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
com2,1ghz schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:04:
https://play.google.com/s...d=com.tencent.mm&hl=en_US

Beneden onder Permissions klik op view details. Dan zie je dat de app toegang wilt tot zo n beetje alles.
Maar hoe ver kan dat gaan? Kan ook appdata van andere apps worden meegenomen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:02

Ravefiend

Carpe diem!

TTMJ! schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:00:
Is dit een mogelijkheid? Dat ze m'n nummer willen hebben ter verificatie vind ik al vrij ver gaan. Dus ik ga daar waarschijnlijk een anonieme sim voor gebruiken, als 2e sim.
Dus Whatsapp gebruik je dan ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:44

De Nelis

en anders maar niet...

Dus alleen omdat het een 'Chinese' app is maak je je er zorgen om, maar apps van partijen zoals Facebook, Google, die ook maar al te graag al je data wil hebben gebruik je wel?

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Ravefiend schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:10:
[...]

Dus Whatsapp gebruik je dan ook niet?
Jawel. Maar bij Whatsapp weet ik dat er niet data van andere apps wordt gemined. Je gesprekken staan op een server in de VS, is kut maar goed al het internet verkeer kan daar worden opgeslagen en echt heel gevaarlijk ben ik niet voor die lui. Het is de bekende Facebook digitale fingerprint.

Mijn zorg bij WeChat is van een andere aard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-05 21:51
TTMJ! schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:10:
[...]

Maar hoe ver kan dat gaan? Kan ook appdata van andere apps worden meegenomen ?
Het is alweer een tijd geleden dat ik android Developer was, maar je kan niet zomaar bij andere app data, wel bij je toestel info zoals contacten, belgeschiedenis, SMS, foto's. Uiteraard zolang hier toestemming voor is gegeven. Het zal altijd onduidelijk blijven wat zij met deze permissie willen doen.
Je hebt bijvoorbeeld lees en schrijfrechten nodig voor foto's als je een foto wilt maken, en wilt opslaan.
Echter houdt dat ze niet tegen om je hele fotogalerij uit te lezen.

Maarja, op het moment dat je een permissie weigert, dan kan de app weigeren om te werken, waardoor men altijd wel alles toestaat.
offtopic:
IOS 14 heeft hier iets grappigs voor bedacht en dat is dat je toestemming kan geven per foto die de app mag uitlezen. In praktijk is werkt dit niet handig maar het idee erachter vind ik wel goed. Zo ben je zelf in controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-05 22:30
Je kan altijd een virtueel apparaat gebruiken puur voor WeChat. Als controle van het Telefoonnummer op dezelfde manier gaat als Whatsapp zou dat geen punt moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Lelletje schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:03:
Euhm, als je het niet prettig vindt, waarom ga je dan niet een andere contactmogelijkheid voorstellen? Je hebt altijd nog mail?
The great firewall of China blokkeert whatsapp, etc. en ook vpn's. Het is handig als de andere kant van de lijn kan meepraten :P

Bij Wechat wordt er heel expliciet meegeluisterd. (Zie bijv dit). Topics over hoe Facebook en Google buiten de deur te houden zijn er al lang, de TS vraagt hoe het met WeChat zit dus laten we het daar even bij houden. Laten we hier geen politieke discussie starten.

Dat wechat zo enorm veel permissions vraagt hoeft niet vreemd te zijn: Chinezen doen zo ongeveer alles in die app.

Of de app werkt als de al die permissions weigert, is te testen. Een al dan niet virtuele tweede foon gebruiken kan ook inderdaad.
com2,1ghz schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:18:
offtopic:
IOS 14 heeft hier iets grappigs voor bedacht en dat is dat je toestemming kan geven per foto die de app mag uitlezen. In praktijk is werkt dit niet handig maar het idee erachter vind ik wel goed. Zo ben je zelf in controle.
offtopic:
Het idee is idd helemaal prima, om die ene keer die ene foto te delen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:25
heb je niet ergens onderin een la nog een oude smartphone liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:28
Zoals @com2,1ghz zegt: een app kan alleen bij informatie indien jij daar expliciet goedkeuring voor hebt gegeven (permissies). Als je ervoor zorgt dat permissies tot bijvoorbeeld de camera, opslag, contacten, etc. uit staan, kan er vrij weinig gebeuren.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Volgens Google werkt de app niet zonder permissies.. kan dat worden omzeild ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:30
TTMJ! schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:51:
Volgens Google werkt de app niet zonder permissies.. kan dat worden omzeild ?
Indien die app zodanig is opgezet dat deze zichzelf weer afsluit indien bepaalden rechten ontbreken dan ga je hier weinig tegen kunnen doen.

De mooiste oplossing is iets van een tweede telefoon of gebruik maken van bijvoorbeeld Samsung Secure Folder (op Galaxy devices).

Maar als je er zo tegenop ziet, dan is wellicht de beste keuze om het dan maar te laten schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

De Nelis schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:14:
Dus alleen omdat het een 'Chinese' app is maak je je er zorgen om, maar apps van partijen zoals Facebook, Google, die ook maar al te graag al je data wil hebben gebruik je wel?
Ik vind het een uitstekende vraag. Maar, van Wechat is het 100% zeker dat de overheid het doet. Dat een andere partij als Facebook en Google ook graag een profiel van jou opbouwen, betekent echter niet dat ze ook daadwerkelijk je informatie uitlezen en dat de overheid in een land dat ook nog eens doet.

Als ik de keuze zou moeten maken zou ik op basis van de bekende informatie dan eerder voor Facebook gaan.

Op persoonlijke noot zou ik geen enkele app gebruiken, maar ik begrijp dat dit niet voor iedereen een optie is.\

@TTMJ!

Er zijn alternatieven als je WeChat niet wil gebruiken. Skype is bijvoorbeeld niet geblokkeerd. Ik weet niet of Skype op een zelfde manier gemanipuleerd wordt in China, misschien wil je dat zelf nog eerst uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Anoniem: 316512 schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:42:
[...]
Skype is bijvoorbeeld niet geblokkeerd. Ik weet niet of Skype op een zelfde manier gemanipuleerd wordt in China, misschien wil je dat zelf nog eerst uitzoeken.
Die kan je inderdaad wel gebruiken voor chatten geloof ik. Er van uitgaan dat wordt meegelezen lijkt me sowieso wel zo handig, geen grappen maken over Winnie de poe of Oeigoeren. Maar dan kan je wel MS eigen executable gebruiken.

(Los van politiek en de vraag of Amerikanen meelezen: MS heeft een Europese tak die kan worden 'aangepakt' door de Autoriteit Persoonsgegevens etc.)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTMJ!
Zou een sandbox app als Shelter soelaas bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrianva
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-04-2022
Goedemorgen, is er iemand die wechat gebruikt?
Ik heb nu we een QR code,maar iemand moet mij toevoegen.

Is er iemand die dit kan doen voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Arrianva schreef op donderdag 14 april 2022 @ 01:13:
Goedemorgen, is er iemand die wechat gebruikt?
Ik heb nu we een QR code,maar iemand moet mij toevoegen.

Is er iemand die dit kan doen voor mij?
Wat lukt er zelf niet aan?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrianva
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-04-2022
Ik heb geen idee wat ik moet doen, alles is chinees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Arrianva schreef op donderdag 14 april 2022 @ 01:20:
Ik heb geen idee wat ik moet doen, alles is chinees
Misschien even vertellen wat je precies wilt doen en bereiken?
En als het Chinees is, dan zet je het toch op Engels?

YouTube: How To Change Language In WeChat

[ Voor 25% gewijzigd door AW_Bos op 14-04-2022 01:31 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Welkom @Arrianva!

Ik begrijp waarom je dit topic hebt gepakt, maar het gaat hier expliciet over de privacy-/beveiligingsrisico's van WeChat en zo te lezen maak jij je daar geen zorgen over en wil je het 'gewoon werkend krijgen' ongeacht . Dat is een heel ander onderwerp.

Ook is niet duidelijk wat je situatie is, ik heb geen Wechat draaien (m'n Chinese contacten gebruiken liever iets anders), maar kan me voorstellen dat het uitmaakt of er Windows, iOS, Android, of iets anders wordt gebruikt. Dus: als je er met bovenstaande niet uit komt, open ajb even je eigen topic met wat meer concrete informatie over je situatie en waar je vastloopt. Bijv. in Client Software Algemeen (Nieuw topic rechtsboven) afhankelijk van je situatie.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.