Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-08 12:52
Ik zit hier met een dillemma. Ik heb een HP monitor, met vermoedelijk een defecte power supply.

De monitor heeft wat "coil whine" en wanneer de netspanning er af is geweest, gaat de monitor niet meer aan tot de monitor een paar dagen niet aan het net heeft gehangen. Daarna gaat het weer goed tot de netspanning er af is geweest. De monitor vertoont geen uitval of dereglijke

Nou ben ik niet de electronicaheld die de power supply kan doormeten en precies kan meten wat er niet goed is aan het bord. Ik ben meer de beunhaas die op het internet struint naar een topic over hetzelfde probleem, checkt of de symptomen overeenkomen, en de geopperde reparaties uit voert.

En andere optie zou zijn gewoon de hele PCBa te vervangen, echter verkoop HP die niet direct aan consumenten volgens mij. Nu heb ik ook op het wijde web een aantal sites gevonden welke refurbished of "original replacement" PCBa aanbied, zoals dhgate en Aliexpress.

Ik heb voor mezelf altijd de vuistregel, komt het van Ali, gaat het niet aan het net. wat vinden jullie daarvan i.c.m originele partnummers, en originele PCB's.

Ik kan op het typenummer van de monitor even niets vinden, maar het is vrij gebruiken dat een heel legio aan monitoren een vergelijkbaar power-board gebruikt, dus ik denk dat ik meer ga vinden wanneer ik de nummers heb. Het enige wat ik tot nu to heb gevonden is een disassembly manual, dus dat is een goede start.

- wat vinden jullie van chineze (refurbished/"OEM") PCB's?
- kennen jullie een plaats waar ik als particulier wellicht spareparts kan vinden die van HP of een andere vertrouwde bron komen?
- iemand toevallig dezelfde problemen gehad met de Z27i of vergelijkbaar?

ps. Ik heb zo 123 geen board nummers, maar ik zal een aantal foto's maken.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:24

AlphaRomeo

FP PowerMod
De monitor heeft wat "coil whine" en wanneer de netspanning er af is geweest, gaat de monitor niet meer aan tot de monitor een paar dagen niet aan het net heeft gehangen. Daarna gaat het weer goed tot de netspanning er af is geweest. De monitor vertoont geen uitval of dereglijke
Dat heb ik jááááren geleden eens gehad met een oude compaq 286 laptop. Ik vond dat toen zo iets magisch. Snapte er geen barst van. Ding werkte prima, maar zodra hij uit was geweest moest ik een week wachten, probeerde ik het te vroeg, dan moest ik een week langer wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:45
TS: Klinkt als Capacitor plague

Je kunt op zich zelf deze vervangen als je met dezelfde of ruimere specs caps aanschaft. Maar daarvoor moet je hem al openhalen om te kijken wat je nodig hebt.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
OnTracK schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:51:
TS: Klinkt als Capacitor plague

Je kunt op zich zelf deze vervangen als je met dezelfde of ruimere specs caps aanschaft. Maar daarvoor moet je hem al openhalen om te kijken wat je nodig hebt.
Openhalen is geen probleem. Op de wiki pagina staat dat de plague tot 2007 duurde, de monitor is veel jonger dan dat, kan het desalniettemin gerelateerd zijn?

Als ik de wiki goed begrijp zou ik de caps visueel moeten kunnen herkennen? Ik zal kijken of ik vanavond wat meer informatie en/of fotos van de PCB kan delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kid1988
Ik ben iets verder,
Heb de monitor open gemaakt, alles op een isolatiemat aangesloten, en naar aanleiding van de opmerking van @OnTracK eens de condensatoren onder de loep genomen.
Uit mijn verbazing schakelde het scherm iedere keer in, en was het "wachten" niet meer van toepassing. Echter was er wel een soort coil whine te horen iedere keer bij het inschakelen voordat de backlight inschakelde. Ik kon de oorsprong van het geluid niet pinpointen, echter heb licht alle condensatoren een-voor-een aangedrukt, en tot mijn verbazing stopte de whine bij 1 specifieke condensator.

Wat nader onderzoek liet zien dat een van de pootjes van de condensator los zat (wellicht koude soldeerverbinding). achter op de PCB was bij dit pootje ook niet het gebruikelijk "soldeerpuntje" te zien. Condensator opnieuw gesoldeerd. En voila, het geluid was weg.

Monitor start nog steeds iedere keer na het uitschakelen van de netspanning gewoon netjes in, en de coil-whine bij het opstarten c.q. standby lijkt weg te zijn. Wellicht komt het probleem alleen voor na "warm" uitschakelen, dus dit ga ik straks nog eens proberen. Laat nu eerst de monitor goed opwarmen.

In ieder geval bedankt voor de reacties alvast, ik zal nader berichten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zASxJa3HgX1KPn6K2PY-3lWiut0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8ixzNNFfNQjSPTytAqeZcKw.jpg?f=fotoalbum_large

Overgens in al mijn enthousiasme niet eens de PCB nummers of iets van de stickers genoteerd/fotografeerd. Dus als dit het niet is moet hij ook nog een keer uit elkaar.

[ Voor 18% gewijzigd door kid1988 op 21-09-2020 21:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Coil whine kan natuurlijk ook van veel rotzooi op de voedingslijn komen door als een condensator er geen nette spanning van maakt. Een los contact of een rotte condensator kan dat verklaren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
Als afsluiter,
Nu meer als een week later, geen problemen meer gehad!
Zie berichten hierboven hoe opgelost. Zelfde symptomen kunnen natuurlijk ook betekenen dat de condensator defect is. Een losse soldeer verbinding lijkt mij, al niet onmogelijk, redelijk onwaarschijnlijk.

Pagina: 1