Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapdraad
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik ben van plan om een aantal zonnepanelen op het dak te laten leggen. Ik heb een dak ongeveer pal op het zuiden met een dakkapel.
Ik denk 8 tot 9 panelen kwijt te kunnen.
Ik heb bij een paar bedrijven offertes opgevraagd. 2 ervan zijn langs geweest voor een adviesgesprek.

Één van de aanbieders heeft een 3 fasen omvormer geoffreerd, de andere allemaal een 1 fase omvormer.

Ik heb 3 fasen in de meterkast. De meeste groepen zijn over deze fasen verdeelt. Ik heb echter een kookgroep voor mijn inductiekookplaat die op twee fasen is aangesloten.

Wat is nu het beste, een 1 of een 3 fasen omvormer?

Ik zie dat 3 fasen omvormers vooral worden geadviseerd als er veel vermogen wordt opgewekt. Dat is bij mij niet aan de orde.
Maar ik vraag me af of er andere redenen zijn om een 3 fasen omvormer te kiezen ipv 1 fase.

Kan ik met een 1 fase omvormer mijn kookplaat op zonneenergie laten draaien, of trek ik dan altijd de helft uit het net?

Heb ik met een 1 fase omvormer alleen zonneenergie op de groepen die op die fase zijn aangesloten?

[ Voor 0% gewijzigd door jaapdraad op 20-09-2020 22:56 . Reden: typos ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:47
Een klein systeem zoals dat altijd enkelfase. 3 fase heeft in jouw geval nooit voordelen.
Je 3 fase meter heeft immers slechts 4 telewerken en moet bijvoorbeeld als je op fase 1 en 2 ieder 500 W verbruikt en op fase 3 1000W terugleveren stil blijven staan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
Gewoon 1 fase doen, levert meer kWh per jaar bij 9 panelen. Dit ivbm omzetrendement bij lage spanning en eerder aangaan in de ochtend en later uitgaan in de avond.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 00:09
Als je "maar" 8 of 9 panelen kwijt kan zou ik zeker gewoon voor een enkelfaseomvormer kiezen. In je meterkast hoeft er dan ook maar een 1 fase groep bijgeplaatst te worden in plaats van een driefase groep. Die nemen heel wat meer ruimte in en die ruimte moet je ook maar net hebben laat staan dat je ook qua bekabeling naar je omvormer duurdere kabels krijgt.

Ik heb zelf op het dak 24 panelen en dat heb ik met twee enkelfase omvormers opgelost ondanks dat ik ook een driefase aansluiting heb. Dat kwam qua stroom per fase prima uit en met twee strengen per omvormer heb ik het dak in vier strengen kunnen verdelen wat veel flexibiliteit geeft. Qua verekening in de kwh meter maakt het zoals hierboven genoemd ook niet uit, je meter sommeert alle drie de fasen en heeft één teller (strikt gezien vier, maar dat is verschillende tellers voor dag- en nachttarief en in- en uitgaand). Zolang je een enkele fase niet overbelast zal er niets misgaan en met 9 panelen kom je niet of nauwelijks boven de 10A uit wat makkelijk kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 21-09-2020 07:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dan ben ik eigenlijk benieuwd wat er aangeboden is qua omvormer, optimizers en panelen met die 3-fase offerte.

Met 8 of 9 panelen lekker op 1-fase blijven.

Heb je een foto van de groepenkast?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-06 03:10
Het is ook maar de vraag of je met die 8-9 panelen die benodigde opstartspanning van de omvormer kunt halen. Die ligt ergens rond de 850V, terwijl het bij een enkelfase-model ergens rond de 350-360V zit. Maar ik ben ook wel benieuwd naar specs, puur uit interesse, ben een beginneling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-06 13:25

_Arthur

blub

@jaapdraad en van je dak, de helling, heb je schaduw, hoe 'hoog' zijn de offertes en wat offreren de partijen. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapdraad
Invisible_man schreef op maandag 21 september 2020 @ 07:46:
Qua verekening in de kwh meter maakt het zoals hierboven genoemd ook niet uit, je meter sommeert alle drie de fasen en heeft één teller (strikt gezien vier, maar dat is verschillende tellers voor dag- en nachttarief en in- en uitgaand). Zolang je een enkele fase niet overbelast zal er niets misgaan en met 9 panelen kom je niet of nauwelijks boven de 10A uit wat makkelijk kan.
Begrijp ik het goed als ik zeg dat je apparaten nooit op je zonnepanelen draaien, maar altijd vanaf het net, en dat de panelen eigenlijk alleen maar aan het net terugleveren? En dat dus het financiële voordeel er in zit dat je 'slimme' de geleverde energie aftrekt van de verbruikte energie?

En een andere meer technische vraag: Zorgt je omvormer er op één of andere manier voor dat de fase die wordt teruggeleverd ook 'in fase' is met de netstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
jaapdraad schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:45:
[...]

Begrijp ik het goed als ik zeg dat je apparaten nooit op je zonnepanelen draaien, maar altijd vanaf het net, en dat de panelen eigenlijk alleen maar aan het net terugleveren? En dat dus het financiële voordeel er in zit dat je 'slimme' de geleverde energie aftrekt van de verbruikte energie?

En een andere meer technische vraag: Zorgt je omvormer er op één of andere manier voor dat de fase die wordt teruggeleverd ook 'in fase' is met de netstroom?
Nee, als je zonnepanelen aan het leveren zijn met bijvoorbeeld 10A en je hebt op dat moment 4A aan verbruik, gaat het overschot het net op, dus 6A. In Nederland hebben we op dit moment alleen nog de salderingsregeling waardoor je de energie die je in een jaar het net opstuurt, dat zelfde jaar gratis ook weer kan terughalen en wordt aan het eind alles administratief verrekend. Dit zal over een paar jaar wijzigen overigens. Bij een driefaseomvormer worden door de kWh meter alle fasen bij elkaar opgeteld, dus daar zitten geen beperkingen.

Als je een driefase omvormer hebt, zal deze het geleverde vermogen gelijk verdelen over de drie fase, maar zoals al een paar keer aangehaald door andere is een driefaseomvormer niet handig voor jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:45
jaapdraad schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:45:
[...]
Ja, de omvormer levert een stroom die in fase is met de aangeboden netspanning.
Gramser schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:07:
Het is ook maar de vraag of je met die 8-9 panelen die benodigde opstartspanning van de omvormer kunt halen. Die ligt ergens rond de 850V, terwijl het bij een enkelfase-model ergens rond de 350-360V zit. Maar ik ben ook wel benieuwd naar specs, puur uit interesse, ben een beginneling.
Dat is niet waar, ook een 3-fasen omvormer kan al vanaf een lagere spanning opstarten. Deze 3-fasen Kostal omvormers bijvoorbeeld bij 150V.

Bij grotere installaties hebben 3 fasen altijd voordelen, maar bij < 3 kW zou ik er inderdaad niet voor kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:44
Gramser schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:07:
Dit klopt zeker niet. De opstartspanning ligt vele malen lager dat wat je hier aangeeft. Als voorbeeld een GoodWe:

GW3000-XS Enkelfase:
Opstartspanning: 40 volt
MPPT range: 40-450
Nominale spanning: 360 volt

GW3000NS Enkelfase:
Opstartspanning: 80 volt
MPPT range: 80-450

GW3000D-NS Enkelfase:
MPPT range: 80-550

GW4K-DT Driefase:
Opstartspanning: 160 volt
MPPT range: 180-850
Nominale spanning: 620 volt

Je haalt hier dus nominale spanning (optimale spanning voor de hoogste efficiëntie) en minimale spanning door elkaar. En die is bij driefase ook nog een een stuk lager dan 850v.

Maar zoals reeds aangegeven is bij 8-9 panelen een enkelfase omvormer inderdaad het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Kijk, weer wat geleerd - het is overigens ook een merk wat hier volgens mij niet zo vaak voorbij komt, geloof ik. Maar het kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
PeeVv schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:13:
[...]

Dit klopt zeker niet. De opstartspanning ligt vele malen lager dat wat je hier aangeeft. Als voorbeeld een GoodWe:

GW3000-XS Enkelfase:
Opstartspanning: 40 volt
MPPT range: 40-450

GW3000NS Enkelfase:
MPPT range: 80-450

GW3000D-NS Enkelfase:
MPPT range: 80-550

GW4K-DT Driefase:
Opstartspanning: 160 volt
MPPT range: 180-850
Nominale spanning: 620 volt

Je haalt hier dus nominale spanning (optimale spanning voor de hoogste efficiëntie) en minimale spanning door elkaar. En die is bij driefase ook nog een een stuk lager dan 850v.

Maar zoals reeds aangegeven is bij 8-9 panelen een enkelfase omvormer inderdaad het beste.
toon volledige bericht
Ik zei al: ben nog lerende, en werd net ook terecht gecorrigeerd. Goed te weten, dan zal ik volgende keer geen onzin meer uitkramen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapdraad
Invisible_man schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:01:
[...]

Nee, als je zonnepanelen aan het leveren zijn met bijvoorbeeld 10A en je hebt op dat moment 4A aan verbruik, gaat het overschot het net op, dus 6A. In Nederland hebben we op dit moment alleen nog de salderingsregeling waardoor je de energie die je in een jaar het net opstuurt, dat zelfde jaar gratis ook weer kan terughalen en wordt aan het eind alles administratief verrekend. Dit zal over een paar jaar wijzigen overigens. Bij een driefaseomvormer worden door de kWh meter alle fasen bij elkaar opgeteld, dus daar zitten geen beperkingen.
OK, dus stel dat ik mijn panelen via een enkelfase omvormer heb aangesloten op fase 3 en de kookplaat is aangesloten op fase 1 en 2 dan maak ik, wanneer ik aan het koken ben terwijl de zon schijnt, gebruik van de salderingsregeling en trek ik niet de stroom rechtstreeks van de panelen. Correct?

Dat zou wel een risico zijn wanneer de salderingregeling komt te vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Nee, een meter zou verbruik en opwek op verschillende fases tegelijk tegen elkaar weg moeten strepen en dus niet registreren. Al verbruik je technisch niet je 'eigen' stroom.

Dan maak je dus geen gebruik van de salderingsregeling: Dat is van toepassing als je aan het eind van het jaar bijvoorbeeld 1000 kWh in je teruglever-telwerk hebt. Op het moment wordt dat weggestreept tegen verbruik, maar dat gaat ooit ophouden.

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 21-09-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:05

Termy

valt er nog wat te fragge?

marcop23 schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:35:
Nee, een meter zou verbruik en opwek op verschillende fases tegelijk tegen elkaar weg moeten strepen en dus niet registreren. Al verbruik je technisch niet je 'eigen' stroom.
Wat ik me nu dus afvraag: stel dat dit ooit gaat veranderen en er wel per fase gekeken wordt, dan is de meerwaarde van een 3-fasenomvormer een stuk groter, lijkt me? Zijn die ook in staat om meer te leveren op een willekeurige fase (omdat daar bv meer vermogen gevraagd wordt door verbruikers)?

Ik verwacht in mijn situatie 12 panelen op plat dak in Oost/West opstelling te kunnen plaatsen onder iets van 13 graden helling (mijn eigen topic volgt nog). Ik vraag me dan ook hetzelfde af als TS.

Realistisch gezien denk ik dat ik me er niet druk over hoef te maken want tot minstens 2031 zal de meter intern salderen aangezien er tot dat moment überhaupt nog iets van saldering is en tegen die tijd heb ik het systeem allang terugverdiend en kan (wil, waarschijnlijk :P) ik gewoon de boel vervangen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Termy schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:46:
[...]
Zijn die ook in staat om meer te leveren op een willekeurige fase (omdat daar bv meer vermogen gevraagd wordt door verbruikers)?
Dat zou misschien een feature kunnen worden voor toekomstige omvormers, maar dat vereist wel extra condensators, dus ik denk dat huidige omvormers het niet kunnen.

Immers, op gebalanceerde drie fasen is het opgetelde vermogen constant. Op een enkele fase is het echter pulserend, op 100 Hz. Daarom hebben omvormers meer condensators nodig als er een onbalans is in de fasestromen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
Termy schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:46:
[...]

Wat ik me nu dus afvraag: stel dat dit ooit gaat veranderen en er wel per fase gekeken wordt, dan is de meerwaarde van een 3-fasenomvormer een stuk groter, lijkt me? Zijn die ook in staat om meer te leveren op een willekeurige fase (omdat daar bv meer vermogen gevraagd wordt door verbruikers)?

Ik verwacht in mijn situatie 12 panelen op plat dak in Oost/West opstelling te kunnen plaatsen onder iets van 13 graden helling (mijn eigen topic volgt nog). Ik vraag me dan ook hetzelfde af als TS.

Realistisch gezien denk ik dat ik me er niet druk over hoef te maken want tot minstens 2031 zal de meter intern salderen aangezien er tot dat moment überhaupt nog iets van saldering is en tegen die tijd heb ik het systeem allang terugverdiend en kan (wil, waarschijnlijk :P) ik gewoon de boel vervangen.
Ik denk niet dat je hoeft te verwachten dat dat ooit gaat veranderen. Alleen bij bedrijven worden er eisen gesteld aan een beetje gelijke belasting van de fasen, maar particulier zeker niet.
jaapdraad schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:30:
[...]

OK, dus stel dat ik mijn panelen via een enkelfase omvormer heb aangesloten op fase 3 en de kookplaat is aangesloten op fase 1 en 2 dan maak ik, wanneer ik aan het koken ben terwijl de zon schijnt, gebruik van de salderingsregeling en trek ik niet de stroom rechtstreeks van de panelen. Correct?

Dat zou wel een risico zijn wanneer de salderingregeling komt te vervallen.
Ja en nee. Ja als je op fase 3 aan het genereren bent en op fase 1 en 2 aan het verbruiken, zal de kWh-meter dat tegen elkaar wegstrepen. Alleen dat is niet onderdeel van de salderingsregeling, dat is gewoon onderdeel van hoe je meter werkt en moet je los van elkaar zien. De salderingsregeling zelf kijkt überhaupt niet naar individuele fasen, maar gewoon naar je totale verbruik en opbrengst over een administratief jaar. kWh's die je niet zelf verbruikt hebt en het net opgestuurd heb, kan je dan binnen dat jaar kostenloos weer gebruiken en gebruik je het net effectief als een gratis batterij. Als je meer kWh's levert dan verbruikt, krijg je voor die extra kWh een kleine vergoeding (rond de 10 cent).

Als de salderingsregeling verdwijnt, krijg je voor alle aan het net geleverde kWh een klein bedrag (bijvoorbeeld 10 cent) of in het ergste geval helemaal niets (wat in sommige landen het geval is). Als je bijvoorbeeld s'nachts een kWh verbruikt uit het net, betaal je daar het volle pond voor rond de 20 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier zie je wat de slimme meter "ziet" (paarse lijn)
https://snapshot.raintank...6UE4pDEKDFd0V7jpx?orgId=2
Tot 11.00 uur verwarm ik met een e-element (aton power to heat) (groene lijn)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-09-2020 16:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapdraad
Bedankt voor jullie waardevolle opmerkingen.
Er is me een hoop duidelijk geworden.
Pagina: 1