Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doqn
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-01-2023
Het gaan om mijn scherm MSI MAG271CQP 2560x1440p. Na een tijdje (paar maanden) dit scherm te gebruiken is het me opgevallen dat de buitenkant van de kleur rood erg gepixelt is. Naast mijn MSI scherm heb ik een Dell scherm van 1080p. Als ik de spel of applicatie daartoe verschuif zie ik alles goed zonder dat ik de pixels te zien krijg. Ik weet bijna zeker dat dit probleem er eerst niet was. Ik weet niet hoe dit is gekomen of hoe ik het weg krijg. Dit probleem komt niet alleen voor op mijn bureaublad maar ook als ik ingame ben of gwn op internet aan het surfen ben.

Ik gebruik zelf een displayport voor de MSI beelscherm en een HDMI voor de Dell beeldscherm. Mijn videokaart is een GTX 980Ti. Ik heb al mijn drivers voor mijn videokaart geupdate, maar zie geen verschil.

Kunnen jullie mij met mijn pixel probleem helpen? Zo ja, ben ik jullie zeer dankbaar _/-\o_

Met vriendelijke groet,
D

Beste antwoord (via Doqn op 21-09-2020 00:55)

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Is het mogelijk om een foto van een afbeelding waarbij het probleem zich voordoet te maken? Het klinkt namelijk als een nogal vaag probleem.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Is het mogelijk om een foto van een afbeelding waarbij het probleem zich voordoet te maken? Het klinkt namelijk als een nogal vaag probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:07
En als je het MSI scherm eens via HDMI aansluit?
Al mis je dan 144Hz omdat je 980ti een te oude HDMI versie heeft, maar gewoon om te proberen en dingen uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doqn
Sorry zou ben de afbeeldingen vergeten bij toe te voegen. Grappige is als ik een printscreen maak komt hij er wel normaal uit te doen. Ik hoop dat de afbeeldingen duidelijk genoeg zijn..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGxHrfcUN1UFXBrFhf5JLZVRxgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8PRREpu62QyZvK8QTe83wlV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulzy55IRX9zgQJ7BDD--c9eJdzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCZ66OPFPqVEFCis7BjlftAB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doqn
mitsumark schreef op zondag 20 september 2020 @ 23:54:
Al mis je dan 144Hz omdat je 980ti een te oude HDMI versie heeft, maar gewoon om te proberen en dingen uit te sluiten.
Gedaan en het werkt! Zou het dan aan de kabel liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doqn
mitsumark schreef op zondag 20 september 2020 @ 23:54:
Volgens windows heb ik 143 Hz met een HDMI kabel :| Klopt dat? de ufo test laat ook 143 zien..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3ii2HqkmTBBWcxxHS1XfmeEsVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hKnQqTDB7QMuYo3BJi2SH9r5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:07
My bad, dit was de eertse generatie met hdmi2 en dan moet 144hz werken inderdaad.
Het zou aan de kabel kunnen liggen, of het gat waar je de kabel in steekt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het is mij eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk wat whet probleem is. Maar je zou hier even wat tests kunnen doen om wat dingen uit te kunnen sluiten: http://www.lagom.nl/lcd-test/

Mogelijk kan je daarmee ook een zinnigere foto mee maken.

Mijn eerste gok zou in ieder geval een soort van sharpening setting van je videokaart/monitor zijn

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ondanks dat er RGB bijstaat ziet het er heel erg uit als Chroma subsampling. (Blauw en rode pixels rond witte letters) wat zegt je nvidia control paneel?

[ Voor 169% gewijzigd door -36- op 21-09-2020 04:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:54
Gebruikt dat scherm een andere subpixelvolgorde? Je zou de cleartypetuner eens kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doqn
-36- schreef op maandag 21 september 2020 @ 03:18:
Ondanks dat er RGB bijstaat ziet het er heel erg uit als Chroma subsampling. (Blauw en rode pixels rond witte letters) wat zegt je nvidia control paneel?
Waar kan ik dat vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doqn
mitsumark schreef op maandag 21 september 2020 @ 02:32:
My bad, dit was de eertse generatie met hdmi2 en dan moet 144hz werken inderdaad.
Het zou aan de kabel kunnen liggen, of het gat waar je de kabel in steekt..
Wat zou het verschil zijn als ik mijn HDMI kabel gebruik ipv een displaykabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doqn
Jongens, ik gebruik nu een andere displayport, maar krijg ik maar 119Hz? Weet iemand hoe dit kan? Het probleem met de pixels is wel opgelost thanks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/398e2Px6bxc7dKI-QeymXt34cQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AOgEiAryESoygJmHoJfPQZte.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Doqn op 22-09-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

in het nvidia control paneel, koet je wel de nvidia drivers geinstalleerd hebben (is sws een aanrader) daar kan je handmatig wat meer instellen dan bij windows settings.

Bden er vrij zeker van dat het subsampling compressie is, vraag is alleen of dit door de monitor, driver, of videokaart (of drivers/settings) komt. Weet je bv zeker dat op die resolutie je monitor op hoge refresh snelheden wel volledige RGB aankan. Zou sws is met je monitor settings spelen zoals DP poort versie etc
Pagina: 1