Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC voor ouders: NUC versus mini-ITX

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Unigo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-11 18:28
Hoi allen,

gisteren op de koffie bij m'n ouders vertelde m'n vader dat z'n pc (Dell all-in-one ding, met touchscreen van 7 jaar oud) het aan het begeven was. En inderdaad vertoont 'ie wat kuren. Tijd dus om te kijken naar vervanging.

Touchscreen wordt eigenlijk niet gebruikt, en de computer ziet eigenlijk alleen de webbrowser, hema-fotoboek software en wat mailprogramma's. Weinig spannends dus. Handig voor de context: m'n vader heeft ook niet echt veel kaas gegeten van PC's :).

Hij wil vooral geen groot bakbeest op z'n bureau hebben staan, maar dat is met zijn behoeften volgens mij ook niet nodig. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van all-in-one's, omdat (bij mijn weten) zelf iets aan de PC veranderen bijna niet te doen is. Een switch naar een chromebook of Apple wordt 'm ook niet, aangezien dat weer een andere interface betekent, dat wil ik 'm niet aandoen. Overigens is Apple ook behoorlijk aan de prijs in relatie tot zijn wensen.

Ik zie eigenlijk twee opties: zelf een mini-ITX systeem voor 'm bouwen, of een NUC-systeem kopen. Voordeel van NUC is dat 't redelijk kant-en-klaar geleverd wordt en erg klein is. Maar, ook daar zit je volgens mij met wat onvervangbare componenten zoals de processor (en on-board graphics). Qua budget denk ik aan 500-700 euro, mocht iemand het interesseren...

Ik ben benieuwd of er mensen hier ervaring hebben met NUC-systemen, of ook voor deze keuze hebben gestaan?

edit: mocht het mini-ITX worden kom ik waarschijnlijk weer terug met een lijstje :)

3ds fc: 4270-0926-7440

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Post voor de grap eens de volledige spes's van die '7-Jaar-Oude' Dell AIO machine? Ik durf bijna voor de volle 100% te garanderen dat 't apparaatje genoeg kracht heeft om de gewenste functies (snel) te kunnen volbrengen onder een nieuw Windows OS.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 20-09-2020 22:17 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Unigo
Will_M schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:15:
Post voor de grap eens de volledige spes's van die '7-Jaar-Oude' Dell AIO machine? Ik durf bijna voor de volle 100% te garanderen dat 't apparaatje genoeg kracht heeft om de gewenste functies (snel) te kunnen volbrengen onder een nieuw Windows OS.
Uit m'n hoofd: 4gig ram (ik neem aan DDR3), Intel i3, 4e generatie met onboard graphics, 250 gig SSD. Zou voldoende moeten zijn voor wat 'ie doet inderdaad, al is't op het randje. Is ook al ge-upgrade naar Windows 10.

Issue is meer een flikkerend beeld met glitches etc. Schone installatie helpt niet, ik vermoed de processor (want: onboard graphics) of het scherm. Connectortje zou ook nog kunnen. Maar in alle 3 de gevallen kan je daar zelf niet heel veel aan repareren (met mijn kennis en vaardigheden that is).

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-11 11:07
Ik heb vorig jaar een Chromebox gehaald voor mijn moeder, waardoor het aantal support vragen nu nihil is. :)

Dat componenten (bijv. cpu) van NUC niet te vervangen zijn lijkt mij in de praktijk niet echt problematisch. Ook bij een toekomstige cpu-upgrade van een mini-ITX systeem is de kans groot dat je behalve cpu ook moederbord en geheugen moet veranderen.

Qua Intel is een Core i5 vanaf de 8e generatie prima, of als je AMD wilt, heeft Asus mini-pcs op basis van Renoir laptop cpu's.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Unigo schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:54:
[...]

Uit m'n hoofd: 4gig ram (ik neem aan DDR3), Intel i3, 4e generatie met onboard graphics, 250 gig SSD. Zou voldoende moeten zijn voor wat 'ie doet inderdaad, al is't op het randje. Is ook al ge-upgrade naar Windows 10.

Issue is meer een flikkerend beeld met glitches etc. Schone installatie helpt niet, ik vermoed de processor (want: onboard graphics) of het scherm. Connectortje zou ook nog kunnen. Maar in alle 3 de gevallen kan je daar zelf niet heel veel aan repareren (met mijn kennis en vaardigheden that is).
Dat gaat makkelijk, mijn vader zit op 4gb DDR2! Met nog een Intel Pentium, werkt vooral met Excel en Firefox, en weigert een nieuwe pc te kopen.
Heeft er wel win10 op staan, vraag me niet hoe maar dat ding draait nog steeds zonder teveel te haperen.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-11 16:16
Aangezien er nu een all-in-one staat zul je ook een scherm moeten regelen? Voor 700€ zou je ook een leuke vervangende laptop kunnen kopen.

Zowel zo'n NUC als als AIO zijn volgensmij ook gewoon laptop hardware.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Waarom een budget van 500 tot 700 euro? Voor rond de 300 euro heb je al een quadcore met 8GB en SSD in een kleine formfactor wat voor wat office, mail en hema foto app ruim voldoende is:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 99,10€ 99,10
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 143,-€ 143,-
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR24S17S8/8€ 29,66€ 29,66
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 34,29€ 34,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 306,05

Of de wat snellere 10e generatie:

1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 112,24€ 112,24
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 163,50€ 163,50
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2666C18S-8GRS€ 30,60€ 30,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 340,63

[ Voor 31% gewijzigd door Djarune op 21-09-2020 12:42 ]

Verwijderd

Djarune schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:55:
Waarom een budget van 500 tot 700 euro? Voor rond de 300 euro heb je al quadcore met 8GB en SSD in een kleine formfactor wat voor wat office, mail en hema foto app ruim voldoende is:

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 99,10€ 99,10
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 143,-€ 143,-
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR24S17S8/8€ 29,66€ 29,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 306,05
Daar moet dan nog wel een scherm bij want die kan je van een AIO niet meenemen natuurlijk (nog afgezien van het feit dat 't klinkt alsof daar juist het probleem zit).

Maar goed, dan hoeft er nog steeds maar 100 tot 200 euro bij. Zit je toch aan die 500.

Maar, ik moet zeggen, met de specs die hij al heeft, moet het gewoon prima gaan. Een reparatie kan wel eens een beter idee zijn. Je kan de problemen eens goed vastleggen en hier op Tweakers delen, wie weet komen we tot een oplossing :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2020 09:01 ]

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Lastig probleem dit, het is een beetje de vraag hoe flexibel je wil kunnen vervangen, want ook heel modulaire systemen worden op den duur lastig te repareren. Je kunt voor het systeem van Djarune gaan, dat is betaalbaar en zal ongetwijfeld werken. De monitor is extern en dus te vervangen, net als de voeding. Helaas kan ik daarvan niet vinden of je hem er bij krijgt, hij is in elk geval een standaard 120W/19V laptop exemplaar. Mijn ervaring is dat het nog best wel wat waard is om op de voeding niet te besparen. Ik zou er niet van uit gaan dat je over een paar jaar de onderdelen binnenin nog kan vervangen, ook als je het nu zelf helemaal uit losse onderdelen bouwt. Dan zijn die componenten toch al verouderd en dan is vervanging waarschijnlijk duurder dan een nieuw low-end kastje.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is een laptop niet veel interessanter? Makkelijk mee te nemen en met een mooie draadloze toetsenbord en muis hoef je enkel het scherm nog in te pluggen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Involvement
Dat lijkt mij duurder en lastiger te repareren als er iets mis is. Dan krijg je allemaal extra potentiële 'points-of-failure' er bij, zoals de batterij, het toetsenbord en het scherm, maar bijvoorbeeld ook de interne kabels en fans. Ik zou bij afwezigheid van de noodzaak zeker geen mobiel apparaat aanraden.

• Unigo
Even stress op het werk, dus nog geen tijd gehad te reageren. Maar, bedankt voor alle suggesties! Even een paar punten aanstippen:
  • Laptop is geen optie, i.v.m. te klein scherm, kleiner toetsenbord (i know, je kan er ook een andere aanhangen) en inderdaad 'gedoe' met accu's.
  • Misschien til ik te zwaar aan de mogelijkheid te upgraden. Een NUC met redelijke specs moet een flink aantal jaren meekunnen. Nu jullie het zo stellen betwijfel ik of ik over 5/6 jaar een mini-ITX ga upgraden, of dan weer een nieuw systeem zou kopen/bouwen.
  • Repareren is voor m'n pa een gepasseerd station, dus wordt sowieso een nieuwe.
Vervolgstap: ik ga even kijken of ik een NUC kan vinden die voldoet aan wat we nodig hebben. Qua CPU/RAM/etc. zal dat niet zo lastig zijn, maar WIFI, aantal USB-poorten zijn ook belangrijjk.

• 99ruud99
  • Nu online
Hoeveel usb poorten heb je nodig ?
Welke wifi? wifi 4? of ook al wifi 5 / zelfs wifi 6?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus je wilt geen laptop vanwege alle nadelen die een NUC ook heeft? Dat vind ik wat vreemd eigenlijk. Heeft je vader ervaring met een laptop? Wellicht als hij merkt hoe makkelijk het is hem even mee te nemen en hoe licht en handzaam ze kunnen zijn kan dat hem eenvoudig overtuigen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• P.Mouse
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-01-2024
Ik zou in zulke situaties eigenlijk altijd een 3000G aanraden of een vergelijkbare barebone (3550H, 4300U etc etc)
Praktische prestaties liggen eigenlijk altijd beter vs Intel en mocht er ooit iemand (kleinzoon oid) een spelletje willen doen, dan is die mogelijkheid er. Even als upgraden naar iets van een 4200G/4400G in de toekomst.
Wel even dual channel memory kiezen.

[ Voor 19% gewijzigd door P.Mouse op 24-09-2020 22:49 ]

• Unigo
99ruud99 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:41:
Hoeveel usb poorten heb je nodig ?
Welke wifi? wifi 4? of ook al wifi 5 / zelfs wifi 6?
Ik denk 4 usb-poorten. Niet echt verstand van de verschillen tussen 4/5/6, maar: er ligt in ieder geval geen UTP naar zijn kantoor, dus er moet iets :)
Tsurany schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:42:
Dus je wilt geen laptop vanwege alle nadelen die een NUC ook heeft? Dat vind ik wat vreemd eigenlijk. Heeft je vader ervaring met een laptop? Wellicht als hij merkt hoe makkelijk het is hem even mee te nemen en hoe licht en handzaam ze kunnen zijn kan dat hem eenvoudig overtuigen.
Hij heeft behoorlijk wat ervaring met laptops, gebruikt er nu ook een voor z'n werk. Maar hij wil een groter (lees: 21+ inch) scherm, en houdt van een opgeruimd bureau. Dus: scherm, daar achter wellicht een klein kastje, en dan een fatsoenlijk toetsenbord. Bij een laptop haal je dat formaat scherm niet, en zit je met je priegeltoetsenbord, waar je dan een groter toetsenbord voor zet.

Je hebt gelijk betreft de hardware-matige nadelen. Maar daar sta ik inmiddels wat milder in, die AIO heeft het eigenlijk ook 7 jaar volgehouden met laptop-hardware.
P.Mouse schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:45:
Ik zou in zulke situaties eigenlijk altijd een 3000G aanraden of een vergelijkbare barebone (3550H, 4300U etc etc)
Praktische prestaties liggen eigenlijk altijd beter vs Intel en mocht er ooit iemand (kleinzoon oid) een spelletje willen doen, dan is die mogelijkheid er. Even als upgraden naar iets van een 4200G/4400G in de toekomst.
Wel even dual channel memory kiezen.
aardige suggestie, ga ik is naar kijken!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Unigo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:51:

Hij heeft behoorlijk wat ervaring met laptops, gebruikt er nu ook een voor z'n werk. Maar hij wil een groter (lees: 21+ inch) scherm, en houdt van een opgeruimd bureau. Dus: scherm, daar achter wellicht een klein kastje, en dan een fatsoenlijk toetsenbord. Bij een laptop haal je dat formaat scherm niet, en zit je met je priegeltoetsenbord, waar je dan een groter toetsenbord voor zet.
Docking station? Staat die hele laptop volledig uit het zicht en gebruik je gewoon het scherm en vaste muis en toetsenbord.

Een NUC kan ook prima maar ik vind een vast apparaat zo beperkend en zou daar eigenlijk enkel voor kiezen als je veel kracht nodig hebt, niet voor wat simpel office werk.

• 99ruud99
  • Nu online
Hoe oud is de router (welke heb je ? ) of modem (welke provider? / hoe ziet ie eruit? )

• 99ruud99
  • Nu online
als het er geen 4 maar 3 moeten zijn (of +1 usb c, of een usb hub via usb c) dan zou je ook een pricewatch: Asus Mini PC PN50-BBR545MD-CSM kunnen pakken (bestaat ook met r3, r7)

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 20:28
volgens mij moet je (vader) eerst kiezen tussen de verschillende opties:

- barebone met cpu onboard: ultra compact maar weinig upgrade / reparatie opties
- barebone met losse cpu: goedkoop, iets groter maar betere upgrade / reparatie opties
- itx systeem: nog groter, duurder maar volledig flexibel en de beste upgrade / reparatie opties

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Waarom koop je niet gewoon eerst een nieuw beeldscherm? Kun je gewoon op de HDMI-poort van de All-in-one aansluiten. Als dat werkt, ben je klaar. Werkt dat niet ,dan koop je een nieuwe PC en heb je al een monitor.

Wat gebeurt er trouwens als je de basisdriver voor de GPU gebruikt? Krijg je dan ook glitches?

EDIT: Als de monitor nog goed is (wat ik niet denk), dan kun je ook gewoon de HDMI-IN gebruiken. Dan kun je de All-in-one als monitor gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door hoi1234 op 25-09-2020 12:18 ]

• william_b
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-11 07:16
Een compacte µ-atx kast is ook een optie.

1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 89,-€ 89,-
1MoederbordenAsus Prime A520M-E€ 66,90€ 66,90
1BehuizingenAntec VSK2000-U3€ 43,10€ 43,10
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16S-8GIS€ 28,08€ 28,08
1Voedingenbe quiet! TFX Power 2 300W Gold€ 62,04€ 62,04
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 54,69€ 54,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 343,81

• 99ruud99
  • Nu online
Die kast is lelijk :P
pricewatch: Cooler Master MasterBox Q300L is dan mooier :)

• william_b
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-11 07:16
Ik ging er even vanuit dat als hij een NUC of ITX wil het vooral compact moet zijn.

De ASRock DeskMini / NUC is natuurlijk niet te verslaan qua compactheid. Maar als je graag in de toekomst iets wil toevoegen / vervangen / herstellen dan kan je beter een compacte kast nemen.

Cooler Master MasterBox Q300L: 33,6L (µ-ATX)
Antec VSK2000-U3: 12,3L (µ-ATX)
Fractal Design Node 202: 10,2L (ITX)

1BehuizingenFractal Design Node 202€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 75,-

• Involvement
Die laatste kast (Fractal Design Node 202) heb ik zelf, en daar past ook nog een full-size videokaart in. Het is wel een beetje kabels proppen en ik zou wel een dagdeel inplannen om alles goed te krijgen. Een Ryzen 5 3600 liep er niet echt super in, hij wordt er vrij warm. De grootste koeloplossing die ik er in kreeg is een Scythe Shuriken 2 waar ik een Noctua NF-A9x14 PWM op heb geschroefd omdat die iets stiller was dan de standaard Scythe fan op gemiddelde tot hoge toeren. Een M.2 schijf scheelt wel kabel management ruimte want dan kan je de schijfbracket weglaten. Er passen verder alleen 2,5" schijven in.

Onder de streep ben ik wel blij met mijn kastje, maar hij is duur (je moet er een SFX voeding en ITX moederbord voor kopen), dus als het mogelijk is zou ik om een combinatie van kosten en gemak toch een micro-ATX voorstellen zoals de Sharkoon V1000 of de Fractal Design Core 1000 (heb ik ook met een oudere build, weinig mis mee). Deze leken me geschikt, maar er zijn er veel meer. Die zijn beide groter waardoor je makkelijk bouwt en vervangt, maar nog wel redelijk compact. Het is voor mij een beetje lastig in te schatten welk formaat nog acceptabel zou zijn voor deze build, dat zal even met de ouders moeten worden overlegd denk ik.

De door @william_b genoemde Antec is ook een goede optie zo ver ik kan zien.

• 99ruud99
  • Nu online
ik vind eigenlijk dat je geen ITX kast moet kopen als het puur gaat om "ouders". Die hoeven niet per se compact, er zit een verschil tussen bakbeest en een gewone pc, laat staan een u-ATX.
Pagina: 1