Ziggo icm TP link mesh M4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-10 21:48
Goedenavond,

Momenteel heb ik een Ziggo abonnement met een Ubee router.

Voorheen had ik deze router in bridge staan en een eigen router er achter gehangen met een betere WiFi chip. Helaas is de dekking toch niet zoals gehoopt dus wil ik de boel wat gaan verbeteren.

Het idee nu is om de Ubee router van Ziggo weer in router mode te zetten en vervolgens de 3 mesh apparaten hier op aan te sluiten in AP modes.

Nu vroeg ik mij af, gaat dit werken? Op plaatjes van TP link zag ik oplossingen waarbij de ethernet kabel van mesh apparaat naar mesh apparaat lopen. In mijn situatie lopen de kabels vanuit de meterkast naar iedere verdieping en kan ik het op die manier dus niet configureren.

Ik las dat sommige gebruikers met een switch moesten werken om dit aan de praat te krijgen?

Beste antwoord (via victoryo op 21-09-2020 11:45)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:32
@victoryo ja het kan gewoon

Je zit nu te lezen over wireless backhaul en wired backhaul. Je gaat voor wired (is ook aan te raden)

Dan is de vraag ga je voor router mode of ap mode. Bij ap mode maakt het niets uit hoe je het aansluit, als ze elkaar maar kunnen vinden. Bij router wel, ook logisch want de andere nodes moeten dan via de lan poort van de main deco en als je alles in hetzelfde netwerk zou stoppen zou je 2 dhcp servers krijgen

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2399/

Dit plaatje zoek je (situatie 2)
Afbeeldingslocatie: https://static.tp-link.com/image006_1560491661971f.png
By the way, when the Deco works in Router mode, only the main Deco can connect to the front-end modem/router by an Ethernet cable. As for the slave Decos, they can only connect to the main Deco’s network via Ethernet cable/Wi-Fi. However, when the Deco works in Access Point mode, each Deco unit can connect to the front-end modem/router directly via Ethernet cable.

Note: When the Deco works in Access Point mode, the front-end modem/router must have NAT function.

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 21-09-2020 11:34 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkert070
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-02 17:09
Avond,

Je hebt 1 main device met die Deco's. Die moet bekabeld zijn. de sateliet devices kunnen wel draadloos connecten naar het main device.

edit : zie voor info :

https://www.tp-link.com/us/support/faq/1432/

[ Voor 19% gewijzigd door Rikkert070 op 20-09-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
En die main is ook een router dus die je kunt die Ubee in bridge laten staan.
Wel moet je de bekabelde devices achter die tp link main schakelen, dus als je meer dan een devices hebt moet je ook een switch hebben

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
Ben(V) schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:36:
En die main is ook een router dus die je kunt die Ubee in bridge laten staan.
Wel moet je de bekabelde devices achter die tp link main schakelen, dus als je meer dan een devices hebt moet je ook een switch hebben
Bedankt voor je reactie. Dat houdt wel in dat dus de main naar de Ubee router/modem gaat en dat er dan vanuit de main een kabel naar een switch gaat waar vervolgens de andere twee mesh apparaten op komen? Ik kan dus niet direct alle drie de mesh apparaten aan de Ubee router/modem koppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

victoryo schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:41:
[...]

Bedankt voor je reactie. Dat houdt wel in dat dus de main naar de Ubee router/modem gaat en dat er dan vanuit de main een kabel naar een switch gaat waar vervolgens de andere twee mesh apparaten op komen? Ik kan dus niet direct alle drie de mesh apparaten aan de Ubee router/modem koppelen?
Niet met de M4 in router mode. Wil je dat doen, dan moet je de Ubee als router houden en de M4 in AP mode draaien.

Het is heel simpel: je router is de verbinding tussen jouw netwerk en het internet. Alles wat deel is van jouw netwerk moet achter de router hangen, niet ervoor of ernaast.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
dion_b schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:43:
[...]

Niet met de M4 in router mode. Wil je dat doen, dan moet je de Ubee als router houden en de M4 in AP mode draaien.

Het is heel simpel: je router is de verbinding tussen jouw netwerk en het internet. Alles wat deel is van jouw netwerk moet achter de router hangen, niet ervoor of ernaast.
Precies, maar dat kan dus wel?
En dan bedoel ik Ubee in routermode en alle drie de mesh apparaten in AP mode in de ethernet poorten van de Ubee? Ik vraag mij dit af omdat je dan een main naast de slaves als ware in de Ubee stopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

victoryo schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:48:
[...]

Precies, maar dat kan dus wel?
En dan bedoel ik Ubee in routermode en alle drie de mesh apparaten in AP mode in de ethernet poorten van de Ubee? Ik vraag mij dit af omdat je dan een main naast de slaves als ware in de Ubee stopt?
Hele idee van AP is dat er niet eentje de router van is. Je moet het wel specifiek in de app selecteren, defaultmodus is router.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
dion_b schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:51:
[...]

Hele idee van AP is dat er niet eentje de router van is. Je moet het wel specifiek in de app selecteren, defaultmodus is router.
Dat snap ik. Maar op het moment dat ze alle drie in AP mode staan is er geen 'master', dat is dus verder geen probleem?

Op tekeningen van TP-Link zie ik namelijk alleen oplossingen waarbij een kabel van mesh naar mesh gaat en niet iedere mesh op een poort in mijn Ziggo Ubee modem/router.

Ik heb even voor de duidelijkheid twee situaties er bij getekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sWtdEjxgSUjBueClChXB_koe04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fo4VvxO5pIbqUcplTv1NZm1z.png?f=fotoalbum_large

Hieronder het voorbeeld van TP-Link, zoals te zien zit er maar één AP op de router en loopt de kabel van mesh naar mesh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAzacpDtpQsW54vLI0TJqGZYWcA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/47loUPaxOgsyxYZNUuzg3SdV.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door victoryo op 21-09-2020 10:13 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619

Je zit nu te lezen over wireless backhaul en wired backhaul. Je gaat voor wired (is ook aan te raden)

Dan is de vraag ga je voor router mode of ap mode. Bij ap mode maakt het niets uit hoe je het aansluit, als ze elkaar maar kunnen vinden. Bij router wel, ook logisch want de andere nodes moeten dan via de lan poort van de main deco en als je alles in hetzelfde netwerk zou stoppen zou je 2 dhcp servers krijgen

Afbeeldingslocatie: https://static.tp-link.com/image006_1560491661971f.png
By the way, when the Deco works in Router mode, only the main Deco can connect to the front-end modem/router by an Ethernet cable. As for the slave Decos, they can only connect to the main Deco’s network via Ethernet cable/Wi-Fi. However, when the Deco works in Access Point mode, each Deco unit can connect to the front-end modem/router directly via Ethernet cable.

Note: When the Deco works in Access Point mode, the front-end modem/router must have NAT function.

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 21-09-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
laurens0619 schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:30:

[Afbeelding]

[...]
Bedankt voor je reactie!
Super, situatie 2 is inderdaad precies wat ik zocht.
Goed om te weten dat dit dus geen probleem is en dan ik het mesh systeem kan gaan bestellen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

victoryo schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:56:
[...]

Dat snap ik. Maar op het moment dat ze alle drie in AP mode staan is er geen 'master', dat is dus verder geen probleem?

Op tekeningen van TP-Link zie ik namelijk alleen oplossingen waarbij een kabel van mesh naar mesh gaat en niet iedere mesh op een poort in mijn Ziggo Ubee modem/router.
"Kabel van mesh naar mesh" is per definitie onmogelijk.

Het is ofwel kabel, danwel mesh. "Mesh" is niets anders dan een kabel vervangen met een WiFi-link.
Ik heb even voor de duidelijkheid twee situaties er bij getekend:

[Afbeelding]

Hieronder het voorbeeld van TP-Link, zoals te zien zit er maar één AP op de router en loopt de kabel van mesh naar mesh.

[Afbeelding]
Ja, TP-Link gaat ervan uit dat je de boel nooit bedraad aansluit. Dan moet het wel op die manier. Maar het zou moeten werken in AP-modus met alles bedraad op de router.

Dat gezegd, als je twijfelt kun je het altijd nog via een van de M4 nodes laten gaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
Dan heb ik nog een ander vraagje.
Momenteel gebruik ik een TP link router (weliswaar met DD-wrt) waar ik allerlei settings op gedaan heb aangezien mijn Ziggo Ubee in bridge mode staat.

Als ik naar oplossing twee ga van het plaatje wordt mijn Ziggo Ubee dus weer de router, nu vraag ik mij af in hoe verre ik daar instelling vrijheid op heb en of ik dan misschien toch een simpele eigen router zonder WiFi er tussen moet zetten zoals bijvoorbeeld een Ubi Edgerouter X.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

victoryo schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:40:
Dan heb ik nog een ander vraagje.
Momenteel gebruik ik een TP link router (weliswaar met DD-wrt) waar ik allerlei settings op gedaan heb aangezien mijn Ziggo Ubee in bridge mode staat.

Als ik naar oplossing twee ga van het plaatje wordt mijn Ziggo Ubee dus weer de router, nu vraag ik mij af in hoe verre ik daar instelling vrijheid op heb en of ik dan misschien toch een simpele eigen router zonder WiFi er tussen moet zetten zoals bijvoorbeeld een Ubi Edgerouter X.

Wat denken jullie?
Als je al een router hebt die naar tevredenheid werkt en vreest dat de opties die je gebruikt niet in de Ubee modem aanwezig zijn (welke? Er zit nogal verschil tussen Ubee modems uit jaar kruik en actuele...) kun je die toch gewoon blijven gebruiken? Modem in bridge mode houden, huidige router er tussenin (met WiFi uit), daar Deco achter. Elegant is anders, maar goed, dat is het met nog een Edgerouter oid tussen evenmin.

Wel controlevraag: wat doe je exact met die router? Als je veel met VLANs speelt bijvoorbeeld, of gastnewerk opgezet hebt etc, moet je niet verwachten dat dat op de Deco kan in AP mode. VLANs kun je sowieso vergeten, gastnetwerk werkt alleen in router mode (want onder motorkap alsnog VLAN tussen de Decos). Als je met dat soort dingen wilt spelen zou je beter een managed WiFi oplossing kiezen met veel instelmogelijkheden (denk UniFi of Mikrotik ofzo)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
dion_b schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:46:
[...]

Als je al een router hebt die naar tevredenheid werkt en vreest dat de opties die je gebruikt niet in de Ubee modem aanwezig zijn (welke? Er zit nogal verschil tussen Ubee modems uit jaar kruik en actuele...) kun je die toch gewoon blijven gebruiken? Modem in bridge mode houden, huidige router er tussenin (met WiFi uit), daar Deco achter. Elegant is anders, maar goed, dat is het met nog een Edgerouter oid tussen evenmin.

Wel controlevraag: wat doe je exact met die router? Als je veel met VLANs speelt bijvoorbeeld, of gastnewerk opgezet hebt etc, moet je niet verwachten dat dat op de Deco kan in AP mode. VLANs kun je sowieso vergeten, gastnetwerk werkt alleen in router mode (want onder motorkap alsnog VLAN tussen de Decos). Als je met dat soort dingen wilt spelen zou je beter een managed WiFi oplossing kiezen met veel instelmogelijkheden (denk UniFi of Mikrotik ofzo)
Mijn huidige WiFi router gebruiken als enkel router vind ik 'zonde'. Deze router heeft namelijk 8 antennes en neemt behoorlijk wat ruimte in beslag. Als ik op deze router dan ook nog het WiFi ga uitschakelen is hij nutteloos waar hij oorspronkelijk voor gemaakt is.

Spelen met gastnetwerken en VLAN's doe ik niet, zo ver gaat het niet! Wel heb ik bijvoorbeeld een aantal portforwarding regels gemaakt, UPNP uitgeschakeld, mac adress filtering, statische IP toewijzingen, dydns, dat soort dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

victoryo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:38:
[...]

Mijn huidige WiFi router gebruiken als enkel router vind ik 'zonde'. Deze router heeft namelijk 8 antennes en neemt behoorlijk wat ruimte in beslag. Als ik op deze router dan ook nog het WiFi ga uitschakelen is hij nutteloos waar hij oorspronkelijk voor gemaakt is.
Meh, waar het voor gemaakt is, is minder relevant dan of het op dit moment kan wat jij nodig hebt. Dat kan het. Je keuze is dus dit blijven gebruiken of iets anders aanschaffen dat exact hetzelfde kan. Dat klinkt redelijk verspillend.
Spelen met gastnetwerken en VLAN's doe ik niet, zo ver gaat het niet! Wel heb ik bijvoorbeeld een aantal portforwarding regels gemaakt, UPNP uitgeschakeld, mac adress filtering, statische IP toewijzingen, dydns, dat soort dingetjes.
Dat zou allemaal mogelijk moeten zijn in de Ubees van Ziggo, in ieder geval de oudere. Nieuwe UBC1318 weet ik niet 1-2-3 (ik heb het zelf, maar in non-NAT 5-IP configuratie, andere tak van sport).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
dion_b schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:53:
Meh, waar het voor gemaakt is, is minder relevant dan of het op dit moment kan wat jij nodig hebt. Dat kan het. Je keuze is dus dit blijven gebruiken of iets anders aanschaffen dat exact hetzelfde kan. Dat klinkt redelijk verspillend.
[...]
Nou ja, ik had misschien verwacht dat een router zonder WiFi mogelijkheden misschien efficiënter werkt dan een router met 8 antennes waarvan ik de WiFi ga uitschakelen. Daarnaast is het best een groot ding die aardig wat ruimte in de meterkast wegneemt.

Al met al, als jij aangeeft dat dit met een Ubee ook kan, kan ik ook overwegen om die weer in router modes te gaan gebruiken. Om precies te zijn is het een Ubee EVW 3226, deze heb ik ongeveer 5 jaar geleden gekregen bij mijn abbo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

victoryo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:19:
[...]

Nou ja, ik had misschien verwacht dat een router zonder WiFi mogelijkheden misschien efficiënter werkt dan een router met 8 antennes waarvan ik de WiFi ga uitschakelen. Daarnaast is het best een groot ding die aardig wat ruimte in de meterkast wegneemt.
Het gaat geheid iets minder verbruiken, maar dat is centen of paar EUR per jaar max, voordat je verschil met een bescheidener apparaat eruit hebt ben je decennia verder :o

Wil je het toch per se dan kun je gaan voor wat ik heb - goedkoopste Gb linespeed router met werkelijk iedere optie die je zou kunnen verzinnen (en nog een paar die je geheid niet had verzonnen, ik ook niet :+ ): MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX. Goedkoop, zuinig, krachtig - maar wel met een learning curve waar je klimaccessoires voor nodig hebt :P
Al met al, als jij aangeeft dat dit met een Ubee ook kan, kan ik ook overwegen om die weer in router modes te gaan gebruiken. Om precies te zijn is het een Ubee EVW 3226, deze heb ik ongeveer 5 jaar geleden gekregen bij mijn abbo.
Ah, EVW3226... dat is mogelijk andere koek, die heeft aanzienlijk minder opties dan de andere Ubee modems. Vooral DynDNS weet ik niet zeker. De rest zou waarschijnlijk wel moeten kunnen - al heb ik zo'n ding lang niet meer van dichtbij gezien, misschien kan het wel, misschien kan wel meer niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• victoryo
Uiteindelijk toch ook een Ubiquiti Edgerouter X besteld.

Inmiddels heb ik alles aangesloten en geconfigureerd.
De Ziggo Ubee staat in bridged mode en mijn Edgerouter X is daadwerkelijk mijn router. De drie TP-Link deco M4 zijn op de Edgerouter bedraad aangesloten als AP's en staan nu op iedere verdieping in mijn huis.

Ik moet zeggen het werkt perfect. Overal in huis heb ik nu goede WiFi dekking en het internet werkt gewoon razendsnel, super blij met deze setup! :D

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:09
Sorry dat ik deze topic gebruik,maar ben van plan dezelde opstelling te gebruiken in onze nieuwbouw woning.
Nu zit ik met een vraag waar ik nergens antword op kan vinden.
Ik heb een Cat6 kabel naar het zolder lopen waar ik dus één van de AP's (TP link mesh M4) op aansluit,kan ik de overgebleven LAN poort van de TP link mesh M4 gebruiken om hier een netwerk switch op aan te sluiten en mijn PS5 en PC bedraad te gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
DoubleDutch schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:55:
Sorry dat ik deze topic gebruik,maar ben van plan dezelde opstelling te gebruiken in onze nieuwbouw woning.
Nu zit ik met een vraag waar ik nergens antword op kan vinden.
Ik heb een Cat6 kabel naar het zolder lopen waar ik dus één van de AP's (TP link mesh M4) op aansluit,kan ik de overgebleven LAN poort van de TP link mesh M4 gebruiken om hier een netwerk switch op aan te sluiten en mijn PS5 en PC bedraad te gebruiken?
Ja, je kunt ook de switch voor de deco zetten op zolder. Beide prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:09
Top, bedankt voor je reactie.
Pagina: 1