Identificatie via Google Android Smartphone NFC privacy?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ClaudioBellen
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-09-2020
Hallo,

Ik kan mij nu via mijn DigiD App op mijn Google Android Smartphone identificeren door mijn paspoort voor de NFC chip van mijn telefoon te houden. Kunnen Google en Samsung deze gegevens ook inzien? Hoe zit dit met de privacy?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik denk niet dat een dergelijke authenticatie methode toegestaan zou worden als er enorme privacy implicaties zouden zijn. Maar dat Google of Samsung simmige gegevens zouden kunnen inzien is natuurlijk niet 100% uit te sluiten. Het blijft immers een app op een apparaat met internet verbonden.

Geen idee wat er exact op die chip van eem id/paspoort staat overigens, maar het zal geen volledig kopie zijn van alle gegevens. Ik zou mij geen zorgen maken in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

"Alles" staat op de chip:
Gegevens chip in paspoort of identiteitskaart

De volgende gegevens staan op de chip:

de foto (in kleur);
documenttype;
land van uitgifte;
voorvoegsel(s);
naam, voornamen;
documentnummer;
nationaliteit houder;
geboortedatum;
geslacht;
datum einde geldigheid;
burgerservicenummer (BSN);
2 vingerafdrukken (alleen in het paspoort).
https://www.emerce.nl/int...echtheid-paspoort-scannen suggereert dat er niets is uit te lezen zonder code. (Maar ook dat die code leesbaar in het paspoort is geprint).

Maar ik heb geen Android en heb er verder geen zicht op. Inderdaad, als de ene app het kan dan zou de andere het ook moeten kunnen. Ik zou er wel op durven vertrouwen dat er niet 'via' een officiele overheids-DigiD App gelekt wordt. (Want als het by design wel kon, dan was moeilijk doen via die scan niet nodig omdat de overheid toch al eren kopie heeft van al die data :P )

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)