Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop startte niet op; RAM-modules omgedraaid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• erikjansen91
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-11 12:29
Hallo,

Vanochtend startte mijn HP Pavilion 15-cs0960nd opeens niet meer op. Het power-lampje ging een halve seconde aan; ik hoorde het gebruikelijke opstartgeluid (alsof er iets opstijgt? Fans die beginnen te draaien misschien?), maar abrupt werd dat afgekapt na een halve seconde. Dit proces bleef hij vervolgens elke paar seconden herhalen.

Inmiddels heb ik hem weer aan de praat gekregen, en waar het op lijkt is het volgende: één van mijn RAM-modules (voor het gemak even module A) werkt niet in één van mijn RAM-slots (voor het gemak even slot 1). Alles start normaal op wanneer A niet in 1 zit. A in 2; geen probleem. B in 1 of 2; geen probleem. Nu heb ik de initiële opstelling van A-1 en B-2 dus omgedraaid: module A zit in slot 2, en module B in slot 1.

Alles werkt weer als vanouds!

Mijn vragen: hoe kan dit in 's hemelsnaam, en is het aannemelijk dat er binnenkort opnieuw een probleem ontstaat? Zijn er bepaalde stappen die ik kan/moet zetten om eventuele aanstaande problemen te voorkomen?

Alvast dank!

Erik

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je nu weer volle GB ?
heb je de ram slots/bankjes stofvrij ? als je niet de gehele ram grootte tbs hebt, is 1 module defect.
RAMtest draaien

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• erikjansen91
Ja, gewoon weer volle GB! Er zat geen/nauwelijks stof in de slots.

Ik heb ook meermaals gerouleerd met de modules en de slots. Heel simpel: zolang module A in slot 1 zit, start de computer niet op (ik krijg niet eens beeld).

De HP diagnostics test geeft geen problemen aan met het RAM...

• erikjansen91
Oké, vandaag liep ik weer tegen hetzelfde probleem aan. Omdat ik geen tijd heb om alles weer helemaal uit te zoeken, heb ik één RAM-module eruitgehaald, en draai nu op de overgebleven.

Hoe kan ik nu het beste achterhalen of het probleem in de RAM-module zelf zit, of in het RAM-slot?

Alvast dank!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:14
Memtest86 draaien met beide modules erin, Of afzonderlijk van elkaar testen.

• erikjansen91
Dankjewel. Ik heb alles weer aan de praat gekregen... Memtest86 geeft géén fouten aan.

De modules en slots lijken 100% schoon; heb voor de zekerheid met een brillendoekje de aansluitpunten van de modules "schoongemaakt"... Zou het dan toch onzichtbaar vuil zijn? Ook gezien Memtest86 helemaal niets aangeeft.

De slots zelf kan je zeker alleen maar schoonmaken met knijplucht?
Pagina: 1