Powerline wifi.. Elke groep z'n eigen Powerline?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:51

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ben een beetje klaar met brak bereik op zolder en in de tuin.. Wil het wifi signaal versterkten..

Ik weet dat het het beste is om een utp te trekken met een AP.. Maar zeker buiten is dit geen optie.. Ook door het huis niet echt.

WiFi versterkers halveren je snelheid.. En dan kom je misschien bij zo'n powerline wifi adapter..

Ik heb ze in het verleden gehad om de decoder te koppelen aan het netwerk.. En toen viel al op dat je veel snelheidsverlies hebt als de twee adapters in verschillende groepen. Zou het daarom de voorkeur hebben het signaal in en uit in dezelfde groep te zetten? Of kan alles vanuit dezelfde groep in de meterkast starten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Powerline adapters zijn heel erg lastig, want ze zijn gevoelig voor storing Ik denk dat dezelfde groep zeker storing kan voorkomen, maar een geaard stopcontact doet meestal ook goed.

In praktijk is het vooral proberen om wat het beste werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door n9iels op 20-09-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:04
greatgonzo schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:20:
Ik heb ze in het verleden gehad om de decoder te koppelen aan het netwerk.. En toen viel al op dat je veel snelheidsverlies hebt als de twee adapters in verschillende groepen. Zou het daarom de voorkeur hebben het signaal in en uit in dezelfde groep te zetten? Of kan alles vanuit dezelfde groep in de meterkast starten?
Theoretisch zou het zo moeten werken, maar net als bij Wifi kan het per situatie erg verschillen:
Kan ik devolo-producten gebruiken ondanks het feit dat ik verschillende stroomcircuits in huis heb?

Ja, devolo-producten functioneren ook bij meerdere stroomcircuits (fasen) in huis. Wijzigingen in het stroomnet, zoals bijvoorbeeld de inbouw van een fasenkoppelaar, zijn daarbij niet noodzakelijk.

Waarom hebben devolo-adapters geen fasekoppeling nodig?

Door het hoogfrequentieoverspringen worden de datasignalen automatisch over alle fasen verdeeld. De enige vereiste hiervoor is een parallel verloop van de fasen. Dit hoogfrequente overspringen houdt een demping in en kan tot vermogensverlies leiden.
https://www.devolo.nl/support/faq

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Ik heb ze in het verleden gehad om de decoder te koppelen aan het netwerk.. En toen viel al op dat je veel snelheidsverlies hebt als de twee adapters in verschillende groepen.
Dat groepen-verhaal...

Er is niets magisch aan groepen. Enige wat telt is demping - hoeveel m kabel moet je doorlopen - en verstoring - andere zut in zelfde frequenties op de stroomkabel.

Enige reden waarom verschillende groepen slechter presteren is meer demping want kabel van ene contact naar meterkast naar ander stopcontact. Dat gezegd, in de meeste gevallen is interferentie veel relevanter dan demping, en dan maakt het al helemaal weinig uit.
Zou het daarom de voorkeur hebben het signaal in en uit in dezelfde groep te zetten? Of kan alles vanuit dezelfde groep in de meterkast starten?
Signaal "in en uit" :? Het is tweerichtingsverkeer, geen broadcast...

Zolang de groepen nog enigszins gekoppeld zijn wil je NIET met meerdere sets gaan werken, want dan storen ze elkaar als een gek. Dat idee gaat alleen werken als je specifieke low-pass filters installeert tussen de groepen om alles >1MHz weg te filteren. Komt bij: is ook niet goedkoop.

Nee, als je al met deze zooi gaat werken, zorg voor hoge specs, minimaal HomeplugAV 2.0 met MIMO ("1200Mbps" of hoger, maar niet "1300Mbps"), liever G.hn wave 2 (die Devolo Magic dingen). Eentje in meterkast, andere op andere plekken...

...maar verwacht dan nog geen wonderen. Als je randaarde hebt (meld je niet, wel zo relevant bij PLC :o ) kun je bij AV2.0 of G.hn wave 1 bij MIMO ~100Mbps verwachten gemiddeld, maar er is geen ondergrens en voor iedereen die >100Mbps haalt is er ook eentje die eronder blijft. Met G.hn wave 2 kun je dat min of meer verdubbelen, maar 2x0Mbps = 0Mbps, dus evenmin garanties. Heb je geen randaarde? Deel alles door drie, met aanzienlijk meer kans op geen, of geen stabiele verbinding.

Reken trouwens ook even uit wat het op termijn kost. Dit zijn actieve adapters die om de ~5 jaar vervangen moeten worden. Voor drie adapters AV2/G.hn1 betaal je ongeveer EUR 100, voor drie adapters G.hn2 EUR 170. Dat is per jaar dus minimaal EUR 20. Stel je moet iemand laten komen om twee UTP kabels voor je te laten trekken en wegwerken. Dat kan voor EUR 150 all-in, en dan ben je met CAT6 minstens 15 jaar zoet. Kosten EUR 10 per jaar. De helft van de goedkopere PLC-optie en 100 keer de performance (10GbE gat over CAT6 - al gebruik je het nu niet, over 10 jaar mogelijk wel).

Komt bij: er komt binnenkort een nieuwe richtlijn voor PLC die MIMO castreert (EN50561-4). Exacte inhoud staat nog niet vast, maar met randaarde hou je straks ws maar helft over tov wat je nu doet. Bestaande apparatuur wordt niet getroffen erdoor, maar je loopt risico dat als je over 5 jaar aan nieuw setje adapters toe bent, ze niet meer bestaan of wat bestaat slechter presteert. Niet bepaald toekomstvast dus. Maar goed, nu "makkelijk". Tja, your choice.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ga eerst eens meten, hoeveel wifi is er in de buurt heb je de kanalen wel optimaal in gebruik wat voor AP gebruik je. Kijk vervolgens nog eens heel erg goed, kan je echt geen kabel leggen? Bij mijn broer ligt er al bijna 10 jaar een simpele cat kabel (voor binnen soepel) door een klapraam en de dakgoot naar de buren. Als je goed zoekt kan het eigenlijk altijd al is het soms met een omweg.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:45
als je echt voor de halfbakken oplossing van powerline wil gaan , kijk dan eens naar de devolo pro dinrail...
dan zit je powerline-signaal gelijk op alle fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Hier iemand met een "halfbakken" Powerline gh.n wave 2 oplossing voor in de tuin. Denk dat Powerline best een alternatief kan zijn als het praktisch écht niet handig is om een draad te trekken. In mijn persoonlijk situatie 250Mbp/s in de tuin en dat is best redelijk.

Develo Magic 2 Lan + Unifi UAP-AC-M-US outdoor AP
(Snap de Powerline hate wel, er wordt iets magisch beloofd. Inprikken en gigabit snelheid overal |:( )

[ Voor 14% gewijzigd door heiyu op 21-09-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:39
heiyu schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:39:
Hier iemand met een "halfbakken" Powerline gh.n wave 2 oplossing voor in de tuin. Denk dat Powerline best een alternatief kan zijn als het praktisch écht niet handig is om een draad te trekken. In mijn persoonlijk situatie 250Mbp/s in de tuin en dat is best redelijk.

(Snap de Powerline hate wel, er wordt iets magisch beloofd. Inprikken en gigabit snelheid overal |:( )
In jou geval valt het dus mee, ik denk dat we hier op het forum helaas veel meer mensen kennen waar het tegen valt.

Vergeet niet dat de technologie een grote gelijkenis met DSL kent, ook daar word op het medium ingetrained en bestaat er geen garantie op stabiliteit gezien het transport medium qua ontwerp niet bedoeld is voor de gestelde toepassing.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Kortje
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-05 17:26
heiyu schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:39:

Wat voor snelheid heb je in huis zelf?
Wij hebben nu een 100 Mbit 4G abonnement met hoge snelheden naast de router maar verder weg en buiten in het tuinhuisje hebben we nog 5 Mbit over van de snelheid...

Kabel trekken zou ongeveer 20 - 50 meter benodigd zijn. Wel hebben we overal geaarde stopcontacten verdeeld over 3 32A groepen.

Ik geloofde de magie al niet en je moet ook relatieveren natuurlijk maar een mooie boost zou toch wel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Je kunt het proberen, als je de tijd en het geld er in wilt stoppen met als risico dat je alsnog kabels moet gaan aanleggen om accesspoints te plaatsen.

Toevallig geen duct, of tv aansluiting aanwezig in de buurt van de bedachte wifi opstelpunten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Kortje
mash_man02 schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:02:
Je kunt het proberen, als je de tijd en het geld er in wilt stoppen met als risico dat je alsnog kabels moet gaan aanleggen om accesspoints te plaatsen.

Toevallig geen duct, of tv aansluiting aanwezig in de buurt van de bedachte wifi opstelpunten ?
TV via de schotel en internet via 4G...
Er kan wel een UTP kabel getrokken worden vanuit de 4G router

4G moet nog volledig worden aangesloten, nu kortstondig aangesloten tot 6 oktober wanneer de monteur het komt aansluiten. Misschien heeft die enige ervaring in combinatie met dit abonnement wat het beste werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Als UTP wel kan zou ik dat gewoon doen, dat is een medium wat tot 100m mits correct aangesloten met gemak en gegarandeerd onder zo goed als alle omstandigheden je 100Mbit kan transporteren.

En wat nu als je een buiten AP aan de achtergevel zo dicht mogelijk bij het thuishuisje monteert ?

Als je toch al 4G hebt als internet, verwacht ik dat je in een buitengebied woont en concurerende wifi niet echt een issue zal gaan zijn.

Dan moet je zelfs op een meter of 40m a 50m, line of sight onder de meeste condities nog acceptabele snelheden moeten kunnen halen bij het tuinhuisje, mogelijk dat je dan nog een directionele antenne zou kunnen gebruiken om je downstream nog wat te verhogen.

Ik denk dat het ook een beetje afhankelijk is van je budget, maar je moet voor je zelf wel even bepalen wat je precies wilt gaan uitgeven aan dit "project" en wat je verwachtingen nu precies zijn.

Begrijp daarin dat ook 4G een shared medium is en men daar 100Mbit alleen zal leveren als de belasting van het net dat toestaat, voice gaat in ieder geval voor jou data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-05 12:36
dion_b schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:20:
[...]
Er is niets magisch aan groepen. Enige wat telt is demping - hoeveel m kabel moet je doorlopen - en verstoring - andere zut in zelfde frequenties op de stroomkabel.
Enige reden waarom verschillende groepen slechter presteren is meer demping want kabel van ene contact naar meterkast naar ander stopcontact. Dat gezegd, in de meeste gevallen is interferentie veel relevanter dan demping, en dan maakt het al helemaal weinig uit.
Als je van 1 groep naar een andere moet, lijkt plaats in de meterkast toch ook nog van belang.
Ik heb hier thuis zelf 4 powerlines in gebruik. Die van mijn server/NAS/PC zit op dezelfde groep als die van mijn Telenet (ISP) router, een andere zit op een naburige groep, en de laatste zit enkele groepen verder. Op de eerste 2 locaties haal ik minstens 200Mbps (want dat is het max van mijn abonnement), op die laatste locatie 'slechts' 80Mbps.
Nu, dit zijn testen met Speedtest. Ik zou eigenlijk ook eens moeten testen met iperf.
Signaal "in en uit" :? Het is tweerichtingsverkeer, geen broadcast...
In en uit klonk inderdaad wel heel vreemd. Maar volgens mij is het wel een shared medium techniek.
Reken trouwens ook even uit wat het op termijn kost. Dit zijn actieve adapters die om de ~5 jaar vervangen moeten worden.
Op wat baseer je een gemiddelde levensduur van slechts 5 jaar ? Dat lijkt me best weinig.
Stel je moet iemand laten komen om twee UTP kabels voor je te laten trekken en wegwerken. Dat kan voor EUR 150 all-in,
Dat lijkt me wel heeeel optimistisch. Je mag al blij zijn als je met €150 toekomt voor het materiaal alleen (CAT6 kabel van alle uithoeken naar je garage (of waar je alles wil laten samenkomen), router, contactdozen...). En ik heb toch al genoeg verhalen gelezen waaruit het blijkt dat het allesbehalve evident is (lees: lukt vaak niet) om door bestaande buizen in huis netwerk-kabel te trekken. Als je in huis moet beginnen in de muren kappen om extra buizen te leggen, ga je al heel wat powerlines kunnen kopen voor het budget.

De grootste reden voor bekabeld zou voor mij niet budget zijn, maar gewoon stabiliteit. Ik heb ondertussen ook al over de laatste 15 jaar een viertal setjes versleten. Het is pas bij mijn laatste (TP-Link PA8015) dat ik eindelijk een powerline netwerk had dat én snel én 100% stabiel was. Dat is overigens inderdaad met AV 2.0 aan 1200Mbps wat je hier ook aanbeveelt. Maar ik had ondertussen ook wel al een shopping en todo lijstje staan om alles bekabeld te doen...

Overigens is pass-through met ingebouwde filter ook wel een must. Vorige week nog zelf gemerkt toen ik hier eens mijn bureau aan het herorganizeren was. Ik dacht van misschien toch eens enkele toestellen rechtstreeks in de muur te pluggen, maar dat zorgde toch voor een drop van mijn Internetsnelheid naar 160Mbps. Met alles op stekkerblok die in de homeplug gaat, haalde ik weer netjes de maximale 200 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:51

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Dank voor de tips.. Enige vraag die ik over heb... Powerline lan is goedkoper dan powerline wifi.. Ik heb toch nog een router over. Die kan ik als AP instellen.

Zou je met powerline lan +AP net zo'n goede verbinding (of misschien zelfs beter) krijgen dan powerline wifi? Het is iig goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
J Kortje schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:58:
[...]

Wat voor snelheid heb je in huis zelf?
@J Kortje Thuis heb ik op elke woonlaag kabel lopen met daar aan een AP. De tuin was voor mij de enige plek was lastig was.
greatgonzo schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:29:
Zou je met powerline lan +AP net zo'n goede verbinding (of misschien zelfs beter) krijgen dan powerline wifi? Het is iig goedkoper
Vergelijkbaar of beter afhankelijk van de AP.

[ Voor 37% gewijzigd door heiyu op 21-09-2020 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Kortje
mash_man02 schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:40:
Als UTP wel kan zou ik dat gewoon doen, dat is een medium wat tot 100m mits correct aangesloten met gemak en gegarandeerd onder zo goed als alle omstandigheden je 100Mbit kan transporteren.

En wat nu als je een buiten AP aan de achtergevel zo dicht mogelijk bij het thuishuisje monteert ?

Als je toch al 4G hebt als internet, verwacht ik dat je in een buitengebied woont en concurerende wifi niet echt een issue zal gaan zijn.

Dan moet je zelfs op een meter of 40m a 50m, line of sight onder de meeste condities nog acceptabele snelheden moeten kunnen halen bij het tuinhuisje, mogelijk dat je dan nog een directionele antenne zou kunnen gebruiken om je downstream nog wat te verhogen.

Ik denk dat het ook een beetje afhankelijk is van je budget, maar je moet voor je zelf wel even bepalen wat je precies wilt gaan uitgeven aan dit "project" en wat je verwachtingen nu precies zijn.

Begrijp daarin dat ook 4G een shared medium is en men daar 100Mbit alleen zal leveren als de belasting van het net dat toestaat, voice gaat in ieder geval voor jou data.
toon volledige bericht
Ja, we hebben sinds afgelopen week het '4G voor thuis Extra Snel' van T-Mobile. Hiervoor deden we met z'n vieren op een Unlimited Abonnement van T-Mobile met een 4G router van €80 dus alles was een verbetering. :P 15Mbit download als je geluk had. 480P video's moest je op wachten...

We wonen inderdaad in het buitengebied maar dan op een landgoed met nog 300 andere bungalows. Er ligt glasvezel maar dat kost € 2500 voor de aansluiting, €500 administratiekosten 7(8)7 en nog tegen de €60/maand voor het onderhoud van de kabel. Dan heb je nog geen abonnement. De enigste aanbieder is Trined.

Er is best wel wat interferentie tussen de WiFi kanalen. Ik kan van al mijn buren het WiFi signaal oppakken dus dat is niet echt ideaal voor de snelheden. Hebben nu toch zo'n Powerline gekocht bij de MediaMarkt en als het niet goed was mochten we het weer terug brengen.

Persoonlijk ben ik ook voorstander van een kabel maar mijn vader (ben nog thuiswonende) heeft liever niet een kabel lopen omdat te lastig zou zijn. Maat volgens mij kunnen de kabels zelf tegen weersinvloeden dus kunnen ze langs de kabels van de Zonnepanelen lopen lijkt mij(?). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
J Kortje schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:07:
[...]

Ja, we hebben sinds afgelopen week het '4G voor thuis Extra Snel' van T-Mobile. Hiervoor deden we met z'n vieren op een Unlimited Abonnement van T-Mobile met een 4G router van €80 dus alles was een verbetering. :P 15Mbit download als je geluk had. 480P video's moest je op wachten...

We wonen inderdaad in het buitengebied maar dan op een landgoed met nog 300 andere bungalows. Er ligt glasvezel maar dat kost € 2500 voor de aansluiting, €500 administratiekosten 7(8)7 en nog tegen de €60/maand voor het onderhoud van de kabel. Dan heb je nog geen abonnement. De enigste aanbieder is Trined.

Er is best wel wat interferentie tussen de WiFi kanalen. Ik kan van al mijn buren het WiFi signaal oppakken dus dat is niet echt ideaal voor de snelheden. Hebben nu toch zo'n Powerline gekocht bij de MediaMarkt en als het niet goed was mochten we het weer terug brengen.

Persoonlijk ben ik ook voorstander van een kabel maar mijn vader (ben nog thuiswonende) heeft liever niet een kabel lopen omdat te lastig zou zijn. Maat volgens mij kunnen de kabels zelf tegen weersinvloeden dus kunnen ze langs de kabels van de Zonnepanelen lopen lijkt mij(?). :)
toon volledige bericht
UV licht is meestal niet de beste vriend van kunstoffen, dus ik zou dat wel in een mantelbuis of zo iets doen, maar lastig is het niet niet, een goede mantelbuis kun je hergebruiken.

En in drukke omgevingen is signaal demping je vriend :-), dan zul je betere resultaten met 5Ghz boeken wat wel betekend dat je opstelling van je radios een stuk dichter op je clients moeten gaan zitten.

Dus ik zou je vader gewoon gaan overtuigen dat lastig meter is dan niet :-).

Zweetlepel, mantelbuis leggen, kabel er in blazen, aansluiten en in het tuinhuis je ding doen.

Als de mantelbuis ruim voldoende is en geen echte bochten maakt kun je 2 trekveren aan elkaar monteren en zo een langere trekveer maken om de afstand te overbruggen.

Maar laat als eerste maar even weten hoe het met de powerline's lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb powerlines gehad lang geleden. Toen werkte het stabiel, maar wel langzaam (het ging toen ook sneller als ik de lamp in de badkamer aan deed :p ). Een jaar geleden heb ik het nog eens geprobeerd in een andere woning met een nieuwe generatie powerlines, toen was het heel snel maar om het half uur viel de verbinding een seconde weg. Voor mijn gebruik is dat niet werkbaar (thuiswerken) dus ik ben overgeschakeld op wifi (een wifibridge eigenlijk). In mijn huidige woning heb ik de powerlines niet meer geprobeerd, omdat ik tevreden ben met de wifi.

Powerlines zijn gewoon heel gevoelig voor het electriciteitsnet, groepen, ingeschakelde apparatuur.

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 22-09-2020 08:19 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Kortje
mash_man02 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:08:
[...]

Maar laat als eerste maar even weten hoe het met de powerline's lukt.
Gisteren bezig geweest met de Powerline.
Wanneer deze in het stopcontact aan de buitenzijde van het huis is geplaatst heb je met de speedtest ongeveer 70Mb/s. Buiten hangen is deze echter niet geschikt voor. Hangen we deze aan de andere zijde van de muur binnen is het WiFi signaal natuurlijk een stuk zwakker en haal je 15-20 Mb/s.

Wanneer we hem in de berging hangen hangt ie binnen en is ie wel verbonden met de Powerline maar is het signaal te zwak om überhaupt nog een website te kunnen laden.
In het tuinhuis zelf maakt ie geen verbinding met de Powerline terwijl die op het verlengde van de kabel van de berging zit.

Dus bellen met Devolo, een outdoor unit zoeken of gewoon een ouderwetse kabel trekken naar een Access Point(?) in het tuinhuisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Kortje
Marzman schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:18:
Powerlines zijn gewoon heel gevoelig voor het electriciteitsnet, groepen, ingeschakelde apparatuur.
Dan denk ik niet dag het voor ons echt geschikt is.
We hebben 72 zonnepanelen, drie elektrische auto's en doen koken op elektriciteit. Wij zijn de laatste in de rij vanuit het transformatorhuisje waardoor ons voltage niet hoog ligt. Als je de föhn in het stopcontact steekt en laat opwarmen brandt de verlichting in de badkamer subtiel minder fel, net merkbaar.

Ik denk dat het al wat druk is op het elektriciteitsnet bij ons in huis waardoor dit niet optimaal zou kunnen werken.
Eerst maar eens gaan bellen met Devolo :)
Allemaal wel alvast bedankt voor het aanvullen van mijn beperkte kennis hierin :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

J Kortje schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:27:
[...]

We hebben 72 zonnepanelen, drie elektrische auto's en doen koken op elektriciteit. Wij zijn de laatste in de rij vanuit het transformatorhuisje waardoor ons voltage niet hoog ligt. Als je de föhn in het stopcontact steekt en laat opwarmen brandt de verlichting in de badkamer subtiel minder fel, net merkbaar.

Ik denk dat het al wat druk is op het elektriciteitsnet bij ons in huis waardoor dit niet optimaal zou kunnen werken.
Allemaal wel alvast bedankt voor het aanvullen van mijn beperkte kennis hierin :P
Misschien kun je een dagje twee powerlines lenen van iemand? Ik denk niet dat je van Devolo objectieve informatie gaat krijgen ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J Kortje
Marzman schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:31:
[...]

Misschien kun je een dagje twee powerlines lenen van iemand? Ik denk niet dat je van Devolo objectieve informatie gaat krijgen ;)
We hebben er twee van hun gekocht bij de MediaMarkt en nu wil ik eigenlijk van ze weten waarom het niet werkt zoals wij hadden verwacht. Rode lamp brandt geeft aan signaal kwijt, plaats dichter bij de router... Maar wanneer je de WiFi adapter hebt ingesteld zou je daarna tot 400 meter kunnen afleggen via de elektriciteitskabels... maar dat doet ie niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
ijske schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:12:
als je echt voor de halfbakken oplossing van powerline wil gaan , kijk dan eens naar de devolo pro dinrail...
dan zit je powerline-signaal gelijk op alle fase
In een ander topic hier werd geschreven dat de betere sets Nul en Aarde gebruiken ipv fases omdat die schoner zijn en je dan geen problemen hebt met verschillende fases :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06

WiFi versterkers halveren je snelheid.. En dan kom je misschien bij zo'n powerline wifi adapter..
Dat is alleen het geval bij de goedkopere setjes. De duurdere setjes hebben een aparte radio erin zitten waardoor je uplink over een apart kanaal gaat.
Maar is met ac de halvering van je snelheid een probleem? In de praktijk moet je ongeveer rekenen op 400mbit naast het hoofd ap en 100mbit via een ap dat draadloos verbonden is. Is wel meer dan halvering maar voor veel mensen nog zeker genoeg. Wil je harder, dan kies je een setje met een dedicated radio

Welke snelheid verwacht je te willen halen en hoeveel wil je uitgeven?

Het goedkoopste,stabielste en snelste is UTP. Geen enkele oplossing komt in de buurt.

Maar als je kijkt naar multi node wifi met wireless uplink (ook wel mesh genoemd) dan kun je eens kijken naar de volgende opties:
- Deco M4
Geen aparte radio voor uplink dus bandbreedte /2 en geen DFS support. In de praktijk is 100mbit nog wel realistisch vanaf de 2e node. 100 euro voor 3 nodes bij de mediamarkt.

- Deco M9
aparte radio dus bandbreedte blijft bij wireless uplink hoog maar nog geen DFS support. 286 euro voor 3 nodes

-Netgear Orbi
aparte radio en DFS support. Grote apparaten en goed bereik. Denk dat je samen met de linksys velop hier de beste verbinding mee gaat krijgen. wel 489 euro voor 3 nodes

- Linksys velop
aparte radio en DFS support. Ik zag dat hij nu ook in de aanbieding was voor 289 euro voor 3 nodes. Lijkt mij een best mooie optie :)

Ik zou oppassen met bestaande (oude?) apparaat gaan mixen. Wie weet zit er gewoon een rotte radio tussen en je moet wel weten wat je doet wil je het netwerk qua roaming goed ingericht krijgen. Voor het geld van een mesh setje hoef je het ook niet te laten.
Voor wired uplink kun je ook nog MOCA overwegen, krijg je voor 100 euro een gigabit verbinding over de coax (als je die wel in huis hebt liggen)

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 22-09-2020 09:28 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
SniperGuy schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:35:
[...]

In een ander topic hier werd geschreven dat de betere sets Nul en Aarde gebruiken ipv fases omdat die schoner zijn en je dan geen problemen hebt met verschillende fases :)
in de high end worden beide kanalen simultaan gebruikt , zowel Fase+nul als nul+aarde
het ontbreken van een aarde is dan nog niet zo'n heeeel groot probleem (behalve dat je onmiddelijk de helft vd bandbreedte kwijt bent)

dingen zoals roestende contacten (eender waar in je huis&fase), zijn dan de grote fouten... en dat stuk voor stuk gaan elimineren is gewoon veel tijdrovender dan gewoon kabel trekken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Kortje
ijske schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:15:
[...]

in de high end worden beide kanalen simultaan gebruikt , zowel Fase+nul als nul+aarde
het ontbreken van een aarde is dan nog niet zo'n heeeel groot probleem (behalve dat je onmiddelijk de helft vd bandbreedte kwijt bent)

dingen zoals roestende contacten (eender waar in je huis&fase), zijn dan de grote fouten... en dat stuk voor stuk gaan elimineren is gewoon veel tijdrovender dan gewoon kabel trekken :-)
Wat zijn dan wel echte high end apparaten? Als je powerline googled kom je namelijk niet veel verder, krijg je vooral TP-Link en Devolo naar boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
J Kortje schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:18:
[...]

Wat zijn dan wel echte high end apparaten? Als je powerline googled kom je namelijk niet veel verder, krijg je vooral TP-Link en Devolo naar boven.
ik ken ze niet allemaal vanbuiten maar dit is bv low end, want geen aarding, dus kan hij onmogelijk nul+aarde gebruiken
TP-Link TL-PA4010

devolo magic 2 enzo zijn wel "high end"...

en higher-end dan dat word het ook niet .. max een throughput van +- 300 a 400mbps komt nog niet half in de buurt van een 20 jaar oude cat5e kabel , of van mensen hun 1000/1000 abbo'tjes... dus blijf ik powerline een halfbakken oplossing vinden.. je legt jezelf beperkingen op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Kortje
ijske schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:23:
[...]

ik ken ze niet allemaal vanbuiten maar dit is bv low end, want geen aarding, dus kan hij onmogelijk nul+aarde gebruiken
TP-Link TL-PA4010

en higher-end dan dat word het ook niet .. max een throughput van +- 300 a 400mbps komt nog niet half in de buurt van een 20 jaar oude cat5e kabel , of van mensen hun 1000/1000 abbo'tjes... dus blijf ik powerline een halfbakken oplossing vinden.. je legt jezelf beperkingen op
Tja, we hebben al meteen de 'beste' gekocht dan eigenlijk... Magic 1 (halve ethernet snelheid van de 2) van Devolo... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
ijske schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:23:
[...]

TP-Link TL-PA4010

Eens, het is te afhankelijk van externe en met name ongrijpbare factoren waardoor je gewoon geen garantie hebt op betrouwbaarheid en prestaties. Dat kan een bewuste keuze zijn, maar hou dat perspectief ten alle tijde in je gedachte als je voor een oplossing kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
J Kortje schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:33:
We hebben er twee van hun gekocht bij de MediaMarkt en nu wil ik eigenlijk van ze weten waarom het niet werkt zoals wij hadden verwacht. Rode lamp brandt geeft aan signaal kwijt, plaats dichter bij de router..
Welke Devolo set heb je precies?
Heb je de Devolo Cockpit software geinstalleerd?
Daarmee kan je de adapters overzichtelijker mee koppelen/pairen met een wachtwoord en de verbindingen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Kortje
The_Doman schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:51:
[...]

Welke Devolo set heb je precies?
Heb je de Devolo Cockpit software geinstalleerd?
Daarmee kan je de adapters overzichtelijker mee koppelen/pairen met een wachtwoord en de verbindingen controleren.
https://www.mediamarkt.nl...i-starterkit-1591492.html
Dit set hebben we gekocht. Ik heb de Devolo Home Network app op m'n telefoon gedownload.

Het werkt nu wel vanuit de berging naar het tuinhuisje. Ik denk dat er wanneer er 's avonds licht aangaat er 'storing' op de lijn komt waardoor het internet wegzakt. Ik kan vandaag zo gaan proberen hoe goed het werkt. Ik had ook gezien dat ze een simpel outdoor systeempje hadden. Dat kan dan eventueel wel nog buiten komen te liggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
greatgonzo schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:29:
Beter, want je stopcontacten zitten normaal laag bij de grond en dus met Wifi powerlines zit je ingebouwd AP ook laag bij de grond. Het is niet voor niets dat losse Access Points een form factor hebben om aan het plafond te hangen.
Dus als je nog een router op overschot hebt, zou ik 100% voor een oplossing gaan met simpele powerlan en de router als afzonderlijk, hoger opgesteld, AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
J Kortje schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:56:
[...]
Ik denk dat er wanneer er 's avonds licht aangaat er 'storing' op de lijn komt waardoor het internet wegzakt.
Beetje vreemd dat lichten storing zouden geven. Ik neem aan dat het dan 12V verlichting of zo is met een geschakelde voeding ? Die zorgen inderdaad wel voor redelijk wat extra ruis. Idem voor laptop-adapters en USB laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Kortje
Twixie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:10:
[...]

Beetje vreemd dat lichten storing zouden geven. Ik neem aan dat het dan 12V verlichting of zo is met een geschakelde voeding ? Die zorgen inderdaad wel voor redelijk wat extra ruis. Idem voor laptop-adapters en USB laders.
Geen 12V verlichting maar inderdaad wel de nodige adapters. (Telefoons, laptops, Xbox). :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
J Kortje schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:18:
[...]
Wanneer we hem in de berging hangen hangt ie binnen en is ie wel verbonden met de Powerline maar is het signaal te zwak om überhaupt nog een website te kunnen laden.
In het tuinhuis zelf maakt ie geen verbinding met de Powerline terwijl die op het verlengde van de kabel van de berging zit.
Beetje warrig verhaal, want wat bedoel je met 'hem' ? Eerst spreek je immers over een Wifi Powerline, maar in deze zin klopt het dan totaal niet want je zegt 'is ie wel verbonden met de Powerline'. Dus het lijkt ineens te gaan over een wifi client ?
En dan spreken over 'maakt geen verbinding met de Powerline' om het dan te hebben over 'verlengde van de kabel', waarmee je wifi en powerline lijkt door mekaar te halen.
J Kortje schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:27:
[...]

Je haalt hier de gewone elektrische wisselstroom (50Hz) en de hoog-frequente low-energy signalen van de powerline door mekaar. Het is niet omdat je blijkbaar te weinig vermogen binnenkrijgt voor je elektriciteit dat je daarom een slechter powerline signaal zult hebben.

Maar als je licht in de badkamer minder fel brandt als je een föhn gebruikt, zou ik toch dringend eens je elektriciteit laten nakijken 8)7 . Sowieso zit verlichting normaal al op een ander circuit dan stopcontacten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Kortje
Twixie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:21:
[...]

Beetje warrig verhaal, want wat bedoel je met 'hem' ? Eerst spreek je immers over een Wifi Powerline, maar in deze zin klopt het dan totaal niet want je zegt 'is ie wel verbonden met de Powerline'. Dus het lijkt ineens te gaan over een wifi client ?
En dan spreken over 'maakt geen verbinding met de Powerline' om het dan te hebben over 'verlengde van de kabel', waarmee je wifi en powerline lijkt door mekaar te halen.
Hem is de PowerLine WiFi adapter.
Die is, wanneer deze in de berging hangt, wel verbonden via het elektriciteitsnet (Powerline) wanneer deze echter in het tuinhuisje hangt kan er geen verbinding worden gemaakt via het elektriciteitsnet. Dus is ie niet verbonden via Powerline.
Maar als je licht in de badkamer minder fel brandt als je een föhn gebruikt, zou ik toch dringend eens je elektriciteit laten nakijken 8)7 . Sowieso zit verlichting normaal al op een ander circuit dan stopcontacten...
Tja, ik weet niet wat het is maar we hebben 32A 3 fasen en kunnen 3 elektrische auto's laden en elektrisch koken tegelijkertijd maar wanneer de föhn warm en hard blaast gaat het licht iets dimmer. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twixie schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:59:
[...]

Als je van 1 groep naar een andere moet, lijkt plaats in de meterkast toch ook nog van belang.
Ik heb hier thuis zelf 4 powerlines in gebruik. Die van mijn server/NAS/PC zit op dezelfde groep als die van mijn Telenet (ISP) router, een andere zit op een naburige groep, en de laatste zit enkele groepen verder. Op de eerste 2 locaties haal ik minstens 200Mbps (want dat is het max van mijn abonnement), op die laatste locatie 'slechts' 80Mbps.
Kan, maar a) ruim twee keer zoveel afstand gaat slechter presteren en b) kan nog steeds komen door meer interferentie op locatie waar het slechter is.
Nu, dit zijn testen met Speedtest. Ik zou eigenlijk ook eens moeten testen met iperf.
Voor LAN altijd beste natuurlijk, maar als de waardes vrij stabiel zijn kun je speedtests redelijk gebruiken, iig voor pad van device<->internet.
[...]

In en uit klonk inderdaad wel heel vreemd. Maar volgens mij is het wel een shared medium techniek.
Yep, shared medium met CSMA - het is bij benadering zelfde als WiFi, maar dan met andere antenne en frequentie. Verklaart ook waarom performance keldert bij toevoegen meer nodes - op gegeven moment ben je meer tijd kwijt aan wachten en afstemmen dan dat je daadwerkelijk data kunt versturen.
[...]

Op wat baseer je een gemiddelde levensduur van slechts 5 jaar ? Dat lijkt me best weinig.
Nou, je zegt verderop zelf:
Ik heb ondertussen ook al over de laatste 15 jaar een viertal setjes versleten.
Dat dus, lijkt dat 5 jaar zelfs optimistisch is O-)

Maar algemener - ik baseer dit vooral op ontwikkelingen in gestelde eisen en performance. Kijk naar wat je vijf jaar geleden kocht qua PLC: HomePlugAV 1.1 "500Mbps", wat in praktijk meestal rond 20Mbps uitkomt. Daarmee trek je huidige eisen (meerdere streams rond de 5Mbps) niet, waar het 5 jaar terug wel acceptabel was. Waar je nu met "1200Mbps" mainstream rond de 70Mbps haalt is dat genoeg, maar over 5 jaar waarschijnlijk niet. Bedenkt dat 5 jaar terug streaming meestal onder de 1Mbps was. Als je kijkt naar HEVC 4k streams komen ze rond de 15-20Mbps uit. Voor nu onzinnig, maar over 5 jaar waarschijnlijk gemeengoed. Bedenk dat mobieltjes al met 8k camera's verkocht worden...

Ik zie het ook met de apparaten die ik beheer - meer dan 4 jaar oud en ik hoor vooral behoefte aan vervanging.
[...]

Dat lijkt me wel heeeel optimistisch. Je mag al blij zijn als je met €150 toekomt voor het materiaal alleen (CAT6 kabel van alle uithoeken naar je garage (of waar je alles wil laten samenkomen), router, contactdozen...). En ik heb toch al genoeg verhalen gelezen waaruit het blijkt dat het allesbehalve evident is (lees: lukt vaak niet) om door bestaande buizen in huis netwerk-kabel te trekken. Als je in huis moet beginnen in de muren kappen om extra buizen te leggen, ga je al heel wat powerlines kunnen kopen voor het budget.
Valt best mee. Eerste hit op "netwerkkabel trekken tarieven": https://www.kabel-trekken.nl/kosten/
Als ik drie WCD's reken, 30m UTP en 1u werk, kom ik uit op 3x75 + 30x 1.5 + 35 = EUR 155.

Ik heb eerder EUR 75 no-cure, no-pay all in per kabel gezien, daar baseerde ik me op.

Ik zie trouwens heel wat creativiteit rondom kosten wandcontactdoos, sommige monteurs vragen daar rustig > EUR 35/stuk voor, wat fors aantikt :o
De grootste reden voor bekabeld zou voor mij niet budget zijn, maar gewoon stabiliteit. Ik heb ondertussen ook al over de laatste 15 jaar een viertal setjes versleten. Het is pas bij mijn laatste (TP-Link PA8015) dat ik eindelijk een powerline netwerk had dat én snel én 100% stabiel was. Dat is overigens inderdaad met AV 2.0 aan 1200Mbps wat je hier ook aanbeveelt. Maar ik had ondertussen ook wel al een shopping en todo lijstje staan om alles bekabeld te doen...

Overigens is pass-through met ingebouwde filter ook wel een must. Vorige week nog zelf gemerkt toen ik hier eens mijn bureau aan het herorganizeren was. Ik dacht van misschien toch eens enkele toestellen rechtstreeks in de muur te pluggen, maar dat zorgde toch voor een drop van mijn Internetsnelheid naar 160Mbps. Met alles op stekkerblok die in de homeplug gaat, haalde ik weer netjes de maximale 200 Mbps.
Als je PLC echt optimaal wilt laten werken wil je inderdaad voor alle schakelende voedingen low-pass filters plaatsen. PC voeding is een grote boosdoener, maar ieder LED-lamp met 230V is ook een bron. En inverters voor zonnepanelen ook. En sommige inductiekookstellen. En... Punt is alleen dat zodra je echt je stroomnet gaat optimaliseren voor dataverkeer je snel meer gedoe (en kosten) krijgt dan gewoon een dedicated netwerkkabel trekken.
Twixie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:10:
[...]

LED lichten werken zelf op lage voltage (meestal 5V), dus ieder LED-peertje bevat een schakelende voeding om van netspanning naar die lage voltage te gaan. Als je tientallen peertjes hebt, heb je tientallen interferentiebronnen in huis. 12V verlichting met enkele voeding is juist in theorie minder belastend.

Voor interferentie geldt wel: afstand tot radio is kritiek. Als je een LED-lamp naast je PLC-adapter aangesloten hebt, heb je daar veel meer last van dan een LED-lamp halverwege de pad tussen twee PLC-adapters.
[...]

Je haalt hier de gewone elektrische wisselstroom (je blijkbaar te weinig vermogen binnenkrijgt voor je elektriciteit dat je daarom een slechter powerline signaal zult hebben.
Dat gezegd, ik lees daar minstens twee notoire stoorbronnen voor PLC terug: de inverter voor zonnepanelen en inducitiekookplaat.

Voor beide geldt: het hoeft niet te storen (ik kook zelf op inductie, gewoon IKEA-plaatje, en heb nergens last van in m'n pro-forma PLC netwerkje), maar het komt vaak voor. Bij dit soort grote apparaat kan trouwens een low-pass filter (die wel 50Hz wisselspanning doorlaat maar niet >2MHz stoorsignalen) wel zinnig zijn.
Dat vooral. Je netbeheerder heeft de plicht stabiele spanning te leveren, wat in NL overal mogelijk is. Een deugdelijke installatie van zonnepanelen veroorzaakt dit ook niet. Gevolg van dit soort spanningsval is kortere levensduur apparaten, dus de kosten van die electricien heb je er snel genoeg uit. Dit is niet veilig of duurzaam :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
dion_b schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:35:
Nou, je zegt verderop zelf:
Dat dus, lijkt dat 5 jaar zelfs optimistisch is O-)
Sorry, versleten was verkeerde woordkeuze, want ze werkten nog wel en heb ze ook gewoon verkocht. Was eerder dat ik niet tevreden was van snelheid (ooit begonnen met van die 80Mbps setjes) en/of stabiliteit. Zelfs ook nog Devolo gehad, en als ik me goed herinner, had ik daar een probleem dat een plug wel eens zijn connectie durfde te verliezen, en enige manier om die weer online te krijgen, was een harde reset wat alleen kon door hem uit het stopcontact te trekken. Niet handig als het een plug met passthrough is en je dus ook alle toestellen achter de plug zonder stroom moest zetten.

Heb mijn TP-Links nu 3.5 jaar dus het is nog afwachten hoe lang ze gaan meegaan. Maar het is pas het eerste setje waar ik 100% tevreden van ben.
De laatste jaren overigens een hoop halogeenlampen beginnen vervangen door LEDs, zowel op 12V als 230V met driver, en nooit iets gemerkt inzake snelheid/stabiliteit van mijn PLCs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02

[...]
Dat eerste is spanningsval, dat duid op onder dimensionering van de installatie of misschien zelfs de voedingskabel vanaf de onderverdeling. iets van spanningsval is wel normaal onder hoge belasting, want daar mag je een fohn wel onder rekenen, regulier word daar 5% op aangehouden als maximale val tussen nul-last en maximale afgezekerde last maar 3% als advies aangehouden.

Maar algemene stopcontacten en verlichtingspunten zitten regulier zeker wel gezamelijk op een groep.

De TS heeft het ook over een bungalow park, hier word de onderverdeling vaak door de park exploitant geleverd en is er zeker bij oudere parken een aanname gedaan op de belasting. In welke mate daar rekening gehouden is met zware gebruikers en gekeken is naar de toekomst is altijd maar een vraag.,

Je ziet hier ook steeds vaker dat dit soort objecten ingericht zijn als recreatief verblijf maar toegepast worden als primair woon verblijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J Kortje
mash_man02 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:48:
[...]

Dat eerste is spanningsval, dat duid op onder dimensionering van de installatie of misschien zelfs de voedingskabel vanaf de onderverdeling. iets van spanningsval is wel normaal onder hoge belasting, want daar mag je een fohn wel onder rekenen, regulier word daar 5% op aangehouden als maximale val tussen nul-last en maximale afgezekerde last maar 3% als advies aangehouden.

Maar algemene stopcontacten en verlichtingspunten zitten regulier zeker wel gezamelijk op een groep.

De TS heeft het ook over een bungalow park, hier word de onderverdeling vaak door de park exploitant geleverd en is er zeker bij oudere parken een aanname gedaan op de belasting. In welke mate daar rekening gehouden is met zware gebruikers en gekeken is naar de toekomst is altijd maar een vraag.,

Je ziet hier ook steeds vaker dat dit soort objecten ingericht zijn als recreatief verblijf maar toegepast worden als primair woon verblijf.
Jazeker, Enixis geeft zelf ook aan dat er teveel belasting op het stroomnet is. Wij zijn de laatste vanuit het transformatorhuisje en dat ging 28 jaar geleden hartstikke goed maar nu alles over gaat op elektriciteit is de behoefte voor meer transformatorhuisjes nodig, echter wil het landgoed hierin niet investeren noch in een verharde weg voor onze huizen _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twixie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:45:
[...]

Sorry, versleten was verkeerde woordkeuze, want ze werkten nog wel en heb ze ook gewoon verkocht.
Ik had het ook niet over technische levensduur, die zal vast een stuk langer zijn, maar op gegeven moment voldoet de performance niet meer aan gestegen eisen, net zoals jij ervaarde.
[...]

De laatste jaren overigens een hoop halogeenlampen beginnen vervangen door LEDs, zowel op 12V als 230V met driver, en nooit iets gemerkt inzake snelheid/stabiliteit van mijn PLCs.
Het valt vooral mee omdat de meeste lampen vrij ver van de PLC-adapters vandaan staan (over stroomnet gemeten), dus de verstoring wordt gedempt voordat het de radio van de PLC-adapter bereikt.

Anekdote voor hoe het wel uit kan maken:
KPN ging vrij vroeg PLC massaal uitrollen voor hun IPTV-product. Ging prima tot een jaar of twee later LED-lampjes voor kerstverlichting populair werden. Die waren spotgoedkoop met ditto goedkope schakelende voeding. Kerstverlichting wordt meestal in de hoek van de woonkamer ingeprikt, vaak vlak naast de ISRA-punt waar een DSL-modem staat. Als daar PLC gebruikt wordt krijgt het de volle lading van die voeding, met als gevolg massaal uitval van IPTV bij KPN met kerst :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08
Ik heb thuis in garage ook een TP-link wifi powerline (marktplaats €20,-) adapter hangen omdat ik een vrij lange tuin heb (55 meter) had mijn Ziggo modem/router niet genoeg bereik.

Als ik achterin de tuin ga staan had ik nog steeds geen bereik via de powerline adapter. Heb er een goedkope TP-Link draadloze router (€15,- Action) bij aan geknoopt en nu heb ik perfect goed genoeg bereik.

Het is een kwestie van uitproberen denk ik, maar ik zou er niet al teveel geld aan spenderen.
Het is een beetje hit or miss.

Ik denk dat ik op termijn ook nog een utp-kabel ga trekken, maar kan de zin nog niet opbrengen om de grindtegels (30kg) eruit te halen 8)

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Kortje
Vandaag is de T-Mobile monteur langs gekomen om de antene op een geschikte plaats te hangen waar het signaal het sterkst was.
Nu is dit een erg onhandige plek geworden dus gaan we waarschijnlijk het grootste gedeelte toch nog bekabelen. De PowerLine adapter die nu nog in huis hangt biedt niet overal signaal en haalt met 20 Mb/s een stuk lagere snelheid dan wat door de router wordt ontvangen en kan worden verstuurd, dat is namelijk 70+ Mb/s.

Morgen maar eens kijken wat we nog bekabelen kunnen. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Kortje
Helemaal niet meer gereageerd 8)7

Hebben de Huawei Router in de schuur gekregen omdat het 4G signaal daar het sterkst was. Vanuit daar een Powerline verbinding naar het thuishuiskantoor en naar de woonkamer. De Powerline in de woonkamer heeft nog een bekabelde verbinding met een oude router die we hebben ingeschakeld als access point zodat we overal in huis internet hebben.

Redelijke stabiele verbindingen. 500 GB krijgen wij niet in een maand op met 4 gebruikers. Maximale snelheden zijn via speedtest.net wel te halen, zeker dicht bij de Powerline adapters.
Kabels trekken was misschien goedkoper geweest maar vanwege de complexiteit van vele gaten door muren en onder het terras door toch maar niet gedaan. Zo werkt het fantastisch.
De Powerline adapters zitten niet op eenzelfde groep. Ook geen groepen accelerator aangeschaft.
Pagina: 1