Twixie schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:59:
[...]
Als je van 1 groep naar een andere moet, lijkt plaats in de meterkast toch ook nog van belang.
Ik heb hier thuis zelf 4 powerlines in gebruik. Die van mijn server/NAS/PC zit op dezelfde groep als die van mijn Telenet (ISP) router, een andere zit op een naburige groep, en de laatste zit enkele groepen verder. Op de eerste 2 locaties haal ik minstens 200Mbps (want dat is het max van mijn abonnement), op die laatste locatie 'slechts' 80Mbps.
Kan, maar a) ruim twee keer zoveel afstand gaat slechter presteren en b) kan nog steeds komen door meer interferentie op locatie waar het slechter is.
Nu, dit zijn testen met Speedtest. Ik zou eigenlijk ook eens moeten testen met iperf.
Voor LAN altijd beste natuurlijk, maar als de waardes vrij stabiel zijn kun je speedtests redelijk gebruiken, iig voor pad van device<->internet.
[...]
In en uit klonk inderdaad wel heel vreemd. Maar volgens mij is het wel een shared medium techniek.
Yep, shared medium met CSMA - het is bij benadering zelfde als WiFi, maar dan met andere antenne en frequentie. Verklaart ook waarom performance keldert bij toevoegen meer nodes - op gegeven moment ben je meer tijd kwijt aan wachten en afstemmen dan dat je daadwerkelijk data kunt versturen.
[...]
Op wat baseer je een gemiddelde levensduur van slechts 5 jaar ? Dat lijkt me best weinig.
Nou, je zegt verderop zelf:
Ik heb ondertussen ook al over de laatste 15 jaar een viertal setjes versleten.
Dat dus, lijkt dat 5 jaar zelfs optimistisch is
Maar algemener - ik baseer dit vooral op ontwikkelingen in gestelde eisen en performance. Kijk naar wat je vijf jaar geleden kocht qua PLC: HomePlugAV 1.1 "500Mbps", wat in praktijk meestal rond 20Mbps uitkomt. Daarmee trek je huidige eisen (meerdere streams rond de 5Mbps) niet, waar het 5 jaar terug wel acceptabel was. Waar je nu met "1200Mbps" mainstream rond de 70Mbps haalt is dat genoeg, maar over 5 jaar waarschijnlijk niet. Bedenkt dat 5 jaar terug streaming meestal onder de 1Mbps was. Als je kijkt naar HEVC 4k streams komen ze rond de 15-20Mbps uit. Voor nu onzinnig, maar over 5 jaar waarschijnlijk gemeengoed. Bedenk dat mobieltjes al met 8k camera's verkocht worden...
Ik zie het ook met de apparaten die ik beheer - meer dan 4 jaar oud en ik hoor vooral behoefte aan vervanging.
[...]
Dat lijkt me wel heeeel optimistisch. Je mag al blij zijn als je met €150 toekomt voor het materiaal alleen (CAT6 kabel van alle uithoeken naar je garage (of waar je alles wil laten samenkomen), router, contactdozen...). En ik heb toch al genoeg verhalen gelezen waaruit het blijkt dat het allesbehalve evident is (lees: lukt vaak niet) om door bestaande buizen in huis netwerk-kabel te trekken. Als je in huis moet beginnen in de muren kappen om extra buizen te leggen, ga je al heel wat powerlines kunnen kopen voor het budget.
Valt best mee. Eerste hit op "netwerkkabel trekken tarieven":
https://www.kabel-trekken.nl/kosten/
Als ik drie WCD's reken, 30m UTP en 1u werk, kom ik uit op 3x75 + 30x 1.5 + 35 = EUR 155.
Ik heb eerder EUR 75 no-cure, no-pay all in per kabel gezien, daar baseerde ik me op.
Ik zie trouwens heel wat creativiteit rondom kosten wandcontactdoos, sommige monteurs vragen daar rustig > EUR 35/stuk voor, wat fors aantikt

De grootste reden voor bekabeld zou voor mij niet budget zijn, maar gewoon stabiliteit. Ik heb ondertussen ook al over de laatste 15 jaar een viertal setjes versleten. Het is pas bij mijn laatste (TP-Link PA8015) dat ik eindelijk een powerline netwerk had dat én snel én 100% stabiel was. Dat is overigens inderdaad met AV 2.0 aan 1200Mbps wat je hier ook aanbeveelt. Maar ik had ondertussen ook wel al een shopping en todo lijstje staan om alles bekabeld te doen...
Overigens is pass-through met ingebouwde filter ook wel een must. Vorige week nog zelf gemerkt toen ik hier eens mijn bureau aan het herorganizeren was. Ik dacht van misschien toch eens enkele toestellen rechtstreeks in de muur te pluggen, maar dat zorgde toch voor een drop van mijn Internetsnelheid naar 160Mbps. Met alles op stekkerblok die in de homeplug gaat, haalde ik weer netjes de maximale 200 Mbps.
Als je PLC echt optimaal wilt laten werken wil je inderdaad voor alle schakelende voedingen low-pass filters plaatsen. PC voeding is een grote boosdoener, maar ieder LED-lamp met 230V is ook een bron. En inverters voor zonnepanelen ook. En sommige inductiekookstellen. En... Punt is alleen dat zodra je echt je stroomnet gaat optimaliseren voor dataverkeer je snel meer gedoe (en kosten) krijgt dan gewoon een dedicated netwerkkabel trekken.
Twixie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:10:
[...]
Beetje vreemd dat lichten storing zouden geven. Ik neem aan dat het dan 12V verlichting of zo is met een geschakelde voeding ? Die zorgen inderdaad wel voor redelijk wat extra ruis. Idem voor laptop-adapters en USB laders.
LED lichten werken zelf op lage voltage (meestal 5V), dus ieder LED-peertje bevat een schakelende voeding om van netspanning naar die lage voltage te gaan. Als je tientallen peertjes hebt, heb je tientallen interferentiebronnen in huis. 12V verlichting met enkele voeding is juist in theorie minder belastend.
Voor interferentie geldt wel: afstand tot radio is kritiek. Als je een LED-lamp naast je PLC-adapter aangesloten hebt, heb je daar veel meer last van dan een LED-lamp halverwege de pad tussen twee PLC-adapters.
Dat gezegd, ik lees daar minstens twee notoire stoorbronnen voor PLC terug: de inverter voor zonnepanelen en inducitiekookplaat.
Voor beide geldt: het hoeft niet te storen (ik kook zelf op inductie, gewoon IKEA-plaatje, en heb nergens last van in m'n pro-forma PLC netwerkje), maar het komt vaak voor. Bij dit soort grote apparaat kan trouwens een low-pass filter (die wel 50Hz wisselspanning doorlaat maar niet >2MHz stoorsignalen) wel zinnig zijn.
Maar als je licht in de badkamer minder fel brandt als je een föhn gebruikt, zou ik toch dringend eens je elektriciteit laten nakijken

. Sowieso zit verlichting normaal al op een ander circuit dan stopcontacten...
Dat vooral. Je netbeheerder heeft de plicht stabiele spanning te leveren, wat in NL overal mogelijk is. Een deugdelijke installatie van zonnepanelen veroorzaakt dit ook niet. Gevolg van dit soort spanningsval is kortere levensduur apparaten, dus de kosten van die electricien heb je er snel genoeg uit. Dit is niet veilig of duurzaam