Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 21:41
Hoi,

Ik merk de laatste tijd op dat ik redelijk veel sluimerende toestellen heb. In de nacht heb ik namelijk een belasting van 500 tot 600 watt en dat vind ik toch nog wel wat.. Nu heb ik veel Domotica sensoren en een NAS die 24x7 aanstaat, wat wel iets van het hoge stroomverbruik kan verklaren, maar ik wil toch een beetje dieper onderzoeken. Eigenlijk, wat ik in eerste instantie wil bekijken, waarom ik in de nacht zoveel pieken en dalen heb. Dit volgens mijn P1 meter in Domoticz. Ook piekt het best wel frequent als ik zie dat de grafiek maar om de 5 minuten wordt opgebouwd. Ik zou verwachten dat met al die Arduino nano's of Raspberry Pi ik een mooie rechte lijn zou krijgen in het stroomverbruik.. Dus mijn doel is om eerst eigenlijk deze pieken en dalen te identificeren. Ik heb een energiemeter, die ik nog had, gehangen aan onze oude koelkast, maar ik wordt daar niet echt veel wijzer van.. dit omdat deze na een halve dag pas op 0,5 kWh stond en ik eigenlijk daar geen conclusie aan kan geven.

Er zijn aardig wat topics hoe energieverbruik omlaag gebracht kan worden, maar om dit meten vind ik lastig. De meeste meters alleen zien hoeveel kWh er verbruikt wordt over een lange periode met de kosten die daar aan vast hangen zonder dat hier enige vorm van historie in zit. Ik heb dus niet meteen de intensie om er alles uit te gooien, maar ik zou graag een grafiek zien die over een bepaalde periode netjes op tijd laat zien wat piekbelastingen waren en hoe vaak dit ongeveer voorkomt, zodat ik dan langzaam kan gaan elimineren. Ik vind het nu nog niet direct interessant als zaken aan staan, om dan het energieverbruik te weten, het gaat mij om de sluimer van zaken.

Nu is mijn vraag of de medetweakers wat advies hebben hoe dit het beste kan doen (ook voor een acceptabele prijs), ik zie in de pricewatch de Plugwise staan en en de Voltcraft SEM 6000. Deze laatste lees ik weinig positieve reviews over en ik vraag me af of die Plugwise aan mijn Hue bridge met Domoticz gekoppeld zou kunnen worden. Iemand een goede suggestie of ergens ervaring mee? Of is er iets anders ook op de markt is dat net ff prettig werkt? Trouwens, het hoeft voor mij niet direct gekoppeld te worden aan Domoticz, dat is alleen een nice-to-have als ik maar iets zie op basis van een grafiek iets in tijd kan zien, zodat ik een beetje beter een beeld krijg

Bedankt!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:22
Goede vraag..
Ik lees graag mee 😉

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:19
Ik heb een tijd terug gosund sp111 gekocht. 4 stuks voor 35 eur. Tasmota erop geflasht, gekoppeld aan home assistent. Op die manier wat verbruik gemeten. Inmiddels in gebruik als smart schakelaars.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
0.5 kWh over exact 12 uur? Dat is 1 kWh per 24 uur oftewel 365 kWh per jaar, volgens de natte vinger berekening. Zet dat tegenover normgetallen van Milieucentraal en je kan een inschatting maken of dat een redelijke waarde is.

Ik gebruik voor een aantal vaste apparaten een Sonoff / Gosund / etc meter. Voorzien van Tasmota software en dat in een Influxdb op laten slaan. Die apparaten zijn ook handig voor wat extra slimme functies, zoals het uit laten staan van de keukenboiler als er niemand thuis is, of tussen 20:00 en 6:00 uit zetten, om met nachtstroom de boiler op te kunnen warmen.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@CronoS76

Wat ik in 2013 al deed was een stekker meter (toevallig een conrad met 5 units) en daar tussen diverse apparaten een week meten, reken dit x52 en je weet ongeveer het jaarverbruik in kWh.
Dat zette ik in een excel bestand van alle apparaten en dan kan je daar uit halen waar grote dingen te winnen valt.

Als je geen pv hebt kan je ook een youless gebruiken waar je real time kan zien wat het verbruik is en dan dingen er uit gaan halen of groepen uitzetten om te zoeken waar de verbruikers zitten.
Vaak
Koelkast
Vriezer
Elektrische vvw badkamer
Water pompen cv installatie
Waterbedden

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• CronoS76
Dank je wel al voor de suggesties. Even een kleine rectificatie van mijn topicstart. De koelkast was 0,5 kWh voor 24 uur.. dat was geen halve dag maar een hele :)
Ik heb maar in principe maar 7 groepen, waarbij ik dus dan best wel veel uit zet. Uiteraard kan ik de vriezer niet zo uit zetten. Ik heb trouwens ook een PV installatie eraan hangen.

Ook als je lange tijd meet, zonder een vorm van historie, dan laat dit gebruik ook regulier verbruik zien. Ik wil juist die standby zaken wat meer inzichtelijk krijgen en eigenlijk een beetje ontdekken waar de pieken vandaan komen. Uiteraard ga ik dit natuurlijk slim maken m.b.v. Domoticz verder als ik weet hoe ik moet schakelen.

@Ep Woody Heb je een link van je meter?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@CronoS76 Ik meet o.a. met diverse DECT ULE stopcontacten van AVM het vermogen van koelkast, vrieskast, audio-video, cv-ketel etc. minimaal elke 10 seconden en kan de energieopname tot 2 jaar terug per maand teruglezen.
Bij een meetperiode van 24 uur is de resolutie 15 minuten, volgens mij toereikend voor koelkasten en vrieskasten etc.., zie onderstaand plaatje.
Diepvries - Meting met FRITZ!DECT 200 i.c.m. FRITZ!Box 7590
De SEM6000 zou met een nieuwere Bluetooth-versie en een mqtt-client of api-toegang ook bruikbaar en goedkoper zijn, maar helaas . . .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Tazzios
  • Registratie: November 2001

Tazzios

..

CronoS76 schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:09:
Hoi,

Ik merk de laatste tijd op dat ik redelijk veel sluimerende toestellen heb. In de nacht heb ik namelijk een belasting van 500 tot 600 watt en dat vind ik toch nog wel wat.. Nu heb ik veel Domotica sensoren en een NAS die 24x7 aanstaat, wat wel iets van het hoge stroomverbruik kan verklaren, maar ik wil toch een beetje dieper onderzoeken. Eigenlijk, wat ik in eerste instantie wil bekijken, waarom ik in de nacht zoveel pieken en dalen heb. Dit volgens mijn P1 meter in Domoticz.
Even ingaand op de interpretatie van je meting:
Die belasting van 500 tot 600 watt is dat 10seconden, 5 minuten 15minuten een heel uur?
Uitgaande van 5 minuten is het daadwerkelijk verbruik maar 50 watt.
Deel anders even een afbeelding.
Ook piekt het best wel frequent als ik zie dat de grafiek maar om de 5 minuten wordt opgebouwd. Ik zou verwachten dat met al die Arduino nano's of Raspberry Pi ik een mooie rechte lijn zou krijgen in het stroomverbruik.. Dus mijn doel is om eerst eigenlijk deze pieken en dalen te identificeren.
Ik heb een energiemeter, die ik nog had, gehangen aan onze oude koelkast, maar ik wordt daar niet echt veel wijzer van.. dit omdat deze na een halve dag pas op 0,5 kWh stond en ik eigenlijk daar geen conclusie aan kan geven.
Een frequente piek zou kunnen duiden op ene apparaat wat om de zovele tijd even aanslaat zoals een koelkast.
Haal de stekker een uurtje uit de koelkast en je weet het. Scheelt je geld in aanschaf van meters en het stroomverbruik daarvan. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 20-09-2020 16:31 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Tazzios schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:30:
[...]

Even ingaand op de interpretatie van je meting:
Die belasting van 500 tot 600 watt is dat 10seconden, 5 minuten 15minuten een heel uur?
Uitgaande van 5 minuten is het daadwerkelijk verbruik maar 50 watt.
Deel anders even een afbeelding.

[...]

Een frequente piek zou kunnen duiden op ene apparaat wat om de zovele tijd even aanslaat zoals een koelkast.
Haal de stekker een uurtje uit de koelkast en je weet het. Scheelt je geld in aanschaf van meters en het stroomverbruik daarvan. :+
Gemiddeld 500W - 600W is de waarde in de nacht via de P1 data van de netbeheerder (elke 5? minuten) als ik het goed heb begrepen.
Een uurtje de stekker uit de koelkast halen moet je bij mijn koelkast wel op het juiste moment doen, soms moet je een paar uurtjes wachten, zie plaatje:
Koelkast - Meting met FRITZ!DECT 200 i.c.m. FRITZ!Box 7590
Mijn verbruiksmeters verbruiken minder dan 500 mW.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Rol-Co

Rol-Co

@dunklefaser

P1 via de netbeheerder is per 15 min bij mij.

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:50
Rol-Co schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:25:
@dunklefaser

P1 via de netbeheerder is per 15 min bij mij.
P1 data wordt elke 15min doorgegeven aan de netbeheerder.
Via de P1-poort op de slimme meter krijg je 5/10/15-sec data waarmee je beter kan pinpointen als er wat wijzigt.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• Rol-Co

Rol-Co

TerrorSource schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:29:
[...]

P1 data wordt elke 15min doorgegeven aan de netbeheerder.
Via de P1-poort op de slimme meter krijg je 5/10/15-sec data waarmee je beter kan pinpointen als er wat wijzigt.
Ja precies, behalve overdag dan denk ik als je pv hebt? Of kan je dat onafhankelijk zien? (Ik bedoel dat de meter normaal saldeert, en wat je gelijk gebruikt zie je niet op die meter)
Nou gaat het ts om de nacht dus dan doet pv weinig :)

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 20-09-2020 17:35 ]

• makooy
Rol-Co schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:33:
[...]

Ja precies, behalve overdag dan denk ik als je pv hebt? Of kan je dat onafhankelijk zien?
Nou gaat het ts om de nacht dus dan doet pv weinig :)
Slimme meter heeft 5 standen

1 - verbruik normaal
2 - verbruik laag
3 - teruglevering normaal
4 - teruglevering laag
5 - gas

Je kan dus via de P1 aansluiting precies zien wat je verbruikt per datastroom.

Wel is het zo dat wanneer je stroom verbruikt terwijl de zonnepanelen opwekken het eerst "in-huis" wordt gebruikt voordat het pas langs de slimme meter gaat.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Dit topic gezien?

Serieus elektriciteit besparen

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rol-Co

Rol-Co

TerrorSource schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:35:
[...]

Slimme meter heeft 5 standen

1 - verbruik normaal
2 - verbruik laag
3 - teruglevering normaal
4 - teruglevering laag
5 - gas

Je kan dus via de P1 aansluiting precies zien wat je verbruikt per datastroom.

Wel is het zo dat wanneer je stroom verbruikt terwijl de zonnepanelen opwekken het eerst "in-huis" wordt gebruikt voordat het pas langs de slimme meter gaat.
Bij een enkel fase inderdaad, maar een 3 fase meter saldeert administratief over de fasen, dus kan je dat ook zien? Dit is mijn 3 fase meter per 15 min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EV67lAikBg0GVkPdQNQci0EWu30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpbYc2X5R8EQv9kAJp8wUQDj.jpg?f=fotoalbum_large

• makooy
Rol-Co schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:40:
[...]

Bij een enkel fase inderdaad, maar een 3 fase meter saldeert administratief over de fasen, dus kan je dat ook zien? Dit is mijn 3 fase meter per 15 min.

[Afbeelding]
ik heb geen ervaring met 3-fase meters/groepen helaas.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Rol-Co Ik zou in dit topic deze bijdrage bekijken, lijkt op jouw vraag een antwoord te geven. De dongle kost ook niet teveel voor real-time uitlezing met een aantal extra features (api toegang en niet per sé een cloud-connectie nodig)

• CronoS76
Ik lees met Domoticz mijn P1 meter uit; hier hangt een Raspberry Pi aan met een P1 kabeltje op USB. Deze leest hem ongeveer elke 10 seconden uit wat mijn verbruik is op dat moment. Echter, de grafiek van de P1 meter wordt opgebouwd met een 5 minuten interval. Overdag bereken ik het verbruik, maar dat even terzijde.. dit omdat ik de PV installatie ook met Domoticz uitlees en dan heb je technisch alle gegevens. Het feit dat ik op mijn P1 meter soms in een blok van bijna een uur, met 5 minuten interval alles zo rond bv de 600 zie staan en het volgende uur zakt het weer terug naar 400, dat vindt ik dus zo vreemd. Zeker als ik niet meteen kan zeggen van, nou dat is dus mijn koelkast die dat doet. Daarnaast vindt ik dus mijn verbruik per dag ook hoog geworden; aangezien ik regelmatig de 15 kWh aantik per dag..

@denuz Werkt die sp111 goed in je setup? Ik lees namelijk wat problemen bij gebruik met Domoticz?
@dunklefaser Ik kan niet zo snel Dect Ule stopcontacten vinden? Ik kwam uit bij de Fritz Dect 200 stopcontact. Deze laat wel een vorm van historie zien. Maar ik weet niet in hoeverre dit ding alleen met Fritz apparatuur werkt.

• Rol-Co

Rol-Co

@CronoS76
Ik lees met Domoticz mijn P1 meter uit; hier hangt een Raspberry Pi aan met een P1 kabeltje op USB. Deze leest hem ongeveer elke 10 seconden uit wat mijn verbruik is op dat moment.
Kan je dat niet met influxdb in grafana gooien dan? Dat geeft een aardig beeld met 10 sec interval.

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:08
Ik gebruik ook een diy systeem met S0-meters gekoppeld aan een raspberry pi. Resolutie van mijn grafieken is 1 minuut (MQTT NodeRed), dit is voldoende om de pieken te identificeren. Daarnaast ook nog een losse energie meter om bepaalde toestellen apart te loggen. 15 min lijkt mij een te grove resolutie om gericht op zoek te gaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLc1SE5SqEyvg5vgww04byuJjKA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M6pbfYc1B6sZ5D6kiX9SDHOo.png?f=user_large

• Rol-Co

Rol-Co

RP6conrad schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:58:
Ik gebruik ook een diy systeem met S0-meters gekoppeld aan een raspberry pi. Resolutie van mijn grafieken is 1 minuut (MQTT NodeRed), dit is voldoende om de pieken te identificeren. Daarnaast ook nog een losse energie meter om bepaalde toestellen apart te loggen. 15 min lijkt mij een te grove resolutie om gericht op zoek te gaan.[Afbeelding]
Welk programma gebruik je op de pi? Ik gebruik hier een netduino en leest 4 kWh meters uit en een temperatuur meter.

Bruto verbruik
Pv1
Pv2
Verbruik warmtepomp
Temperatuur buiten

Dat ziet er dan zo uit naar pvoutput.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBfZsTDh42VSNRZGi7_UJ5dxfPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcAIiEezDoCteGEh8kvtmdD4.jpg?f=fotoalbum_large

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:08
Ik gebruik 3 S0-meters, electriciteit boven-verdieping, gelijkvloers en opbrengst zonnepanelen. De puls-uitgangen gaan naar een raspberry, hier draait een Python sketch op. Deze sketch gaat dan elke minuut de resultaten doorsturen naar MQTT (Mosquitto, draait ook op de pi). Met Node-Red (draait ook op de pi), kan je dan deze grafieken maken. Voor lange termijn data gebruik ik een database op de pi (Maria DB), de python sketch gaat elk uur hier data dumpen.
Grafieken worden dan weer met php /javascript /D3 gegenereerd. Hier nog wat info : http://wiki.robotmc.be/index.php/Loggen_pi en http://wiki.robotmc.be/index.php/MQTT_op_de_Raspberry

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:19
@CronoS76 ik gebruik al een tijdje geen domoticz meer (maar home assistant, wat trouwens echt stukken beter werkt)de gosunds heb ik sinds mei in gebruik. Tot nu toe geen issues.
Pagina: 1