Mailclient voor minder digitaal vaardige mensen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datazor
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-03-2021
Een kleine introductie;
Mijn ouders komen van Windows live mail af, dit programma was simpel en deed wat het moest doen. Geen poespas. Echter dit is gestopt door Microsoft.

Hierna ben ik zoekende geweest naar een alternatief welke simpel was, Thunderbird en de Windows Mail app.
Thunderbird is zeer uitgebreid, echter de functies zijn niet altijd even logisch of makkelijk.
De zoekfunctie grandioos en werkt ook gewoon goed, echter het opstellen van mail gaat niet altijd even makkelijker, de teksten met automatische regelafstand en andere rare verschijnselen. Het is niet gemakkelijk voor ze om hiermee te werken. Het is te uitgebreid..

Daarna overgestapt op de Windows Mail app, dat is echt een drama, de zoekfunctie is niet echt goed en hij vind ook niet alle mail. Dit terwijl je zeker weet dat het erin staat. Het werkt gewoon niet, dit terwijl het interface gewoon goed is.

Ik zoek eigenlijk naar een Thunderbird "Lite", hebben jullie nog suggesties voor een simpele mailclient, waarmee mijn ouders uit de voeten kunnen of heeft iemand de ervaring met een alternatief welke voordezelfde doelgroep wel goede ervaringen hebben behaald?

Beste antwoord (via Datazor op 20-09-2020 16:56)

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Datazor schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:56:
[...]
of heeft iemand de ervaring met een alternatief welke voordezelfde doelgroep wel goede ervaringen hebben behaald?
Ik gebruik zelf al jaren eM Client

Ben destijds afgestapt van Thunderbird omdat integratie met adresboek en calender een drama was, je daarvoor een SoGo plug-in nodig had die aparte updates kreeg en nog wat redenen die ik intussen vergeten ben :)

Een vriendin van me zit in dezelfde doelgroep als jouw ouders, moest met overstap van Win 7 naar Win 10 ook iets anders, en zij kan nu prima uit de voeten met eM Client.

Het vereist uiteraard wel gewenning en wat configuratie, maar dat heb je met elk programma.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-10 14:22

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Daarna overgestapt op de Windows Mail app, dat is echt een drama, de zoekfunctie is niet echt goed en hij vind ook niet alle mail. Dit terwijl je zeker weet dat het erin staat. Het werkt gewoon niet, dit terwijl het interface gewoon goed is.
Iets met indexeren? Is dat voltooid?

Welke mailprovider of hostingdomein?

Is het geen idee daarvan de webmail te gebruiken....

Speedtouch freak

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

[...]
of heeft iemand de ervaring met een alternatief welke voordezelfde doelgroep wel goede ervaringen hebben behaald?

Ben destijds afgestapt van Thunderbird omdat integratie met adresboek en calender een drama was, je daarvoor een SoGo plug-in nodig had die aparte updates kreeg en nog wat redenen die ik intussen vergeten ben :)

Een vriendin van me zit in dezelfde doelgroep als jouw ouders, moest met overstap van Win 7 naar Win 10 ook iets anders, en zij kan nu prima uit de voeten met eM Client.

Het vereist uiteraard wel gewenning en wat configuratie, maar dat heb je met elk programma.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datazor
lSltAlKeR schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:59:
[...]

Iets met indexeren? Is dat voltooid?
Welke mailprovider of hostingdomein?
Is het geen idee daarvan de webmail te gebruiken....
Bij wijze van test heb ik ook de Mail app gebruikt, echter lijkt hij niet alle zoekresultaten te kunnen vinden zoals Thunderbird.
Ook ontbreken simpele functies zoals drag en drop van mail.

De webmail is van KPN (ze gaan binnenkort over na een andere provider), echter om elke keer in te loggen is omslachtig/gebruiksvriendelijk. Daarnaast betreft het twee accounts, hierbij moet twee keer ingelogd worden
dus webmail is niet echt handig.
hp-got schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:16:
[...]

Die eM Client ziet er wel goed uit, redelijk simpel (alla Windows Live Mail).
Kende het bestaan van deze client niet eens 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:07
Heb voor mijn ouders gewoon een snelkoppeling op het bureaublad gezet naar de Outlook webclient. Even zorgen dat de browser automatisch inlogt, paar kleine dingetjes aanpassen (zoals opsplitsen van weergave in Prio/Overig) en je hebt een eenvoudige mail interface.

/edit: Bedenk me net dat dit niet natuurlijk gaat werken met een non-MS mailaccount.

[ Voor 13% gewijzigd door Nielson op 20-09-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-10 14:22

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Datazor schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:17:
[...]

De webmail is van KPN (ze gaan binnenkort over na een andere provider), echter om elke keer in te loggen is omslachtig/gebruiksvriendelijk.
Niet als je een account gebruikt bij je browser. Tegenwoordig sla je alles makkelijk op in een Mozilla en/of Google account.

Het handigste is denk ik een account voor alles in te richten bij outlook.com en gewoon webbased mail te gebruiken.van outlook / live.com. Is gebruikersvriendelijkst.

Zeker als je van een kpn e-mailadres weg gaat. Stap over naar een gratis mailaccount van microsoft op een windows based platform. Koppel er alles aan van digid bankzaken etc. en zet er 2FA op.

Speedtouch freak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datazor
hp-got schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:16:
[...]

Bedankt voor de gouden tip, ik heb even gespeeld met de instellingen en het mailen met de doelgroep en het programma is zeer laagdrempelig, weinig (afleidende) knoppen en de belangrijke knoppen zijn oranje :) ).
Een stuk simpel dan Thunderbird.

Webmail is opzich niet een gek idee, echter mail van twee providers met verschillende contactpersonen gaat niet super.

Bedankt voor jullie aandacht, en de oplossing, voor dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Datazor schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:17:
[...]
Die eM Client ziet er wel goed uit, redelijk simpel (alla Windows Live Mail).
Kende het bestaan van deze client niet eens 8)7
Dat komt (denk ik....) omdat je moet betalen als je het voor meer dan 2 accounts wilt gebruiken, en dus wordt het minder vaak aangeprezen op allerlei forums dan de gratis clients.
Je zit tegenwoordig snel aan 3 of meer accounts, en je betaalt hier per installatie, niet per gebruiker.

Ik heb ooit met Black Friday een licentie aangeschaft voor twee machines, dit jaar is versie 8 uitgekomen en ik wacht weer tot BF met upgraden.

Pagina: 1