Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Toekomstbestendige Game PC - advies/tips gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• xtreme_lunatic
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen. De games die ik speel zijn vooral PUBG, Rust, Ark en in de toekomst bijvoorbeeld spellen zoals New World. Op het moment game ik op 1080p, maar wil in de toekomst op 144hz/1440p spellen spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief nieuwe monitor en toekomstige GPU ongeveer € 1.500,-. Maar als ergens in verhouding meer uit te halen, dan is duurder ook niet erg.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Voor nu hou ik mijn huidige monitor (1080p) en mijn Nvidia 1060 GTX, 6gb aan, totdat de nieuwe 3000 kaarten van Nvidia leverbaar zijn en totdat duidelijk is waar AMD mee gaat komen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een PC die past bij een Nvidia 3070 GTX of waar AMD mee komt. Maar qua prijs/kwaliteit mik ik op een 3070.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, behalve dat ik op het moment zie dat ik qua prijs/kwaliteit op gebied van CPU en Mobo het beste voor AMD kan gaan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet bepaald, maar ik hou niet van allerlei kleurtjes en RBG elementen. Vandaar dat de kast die ik heb uitgezocht is ook redelijk saai en/of strak oogt. Ik sta uiteraard open voor verbeteringen (daar maar ik deze post ook voor aan :) ). Hoe de hardware van binnen uitziet maakt mij echt niets uit, als het van buiten maar geen kermis attractie is.

Ga je overklokken?
Was ik eigenlijk wel van plan en dat is iets wat ik ook altijd gedaan heb. Maar als ik het goed heb begrepen heeft het bij de Ryzen 5 3600 niet zoveel zin. Vandaar dat ik ook niet een moederbord heb uitgekozen wat gericht is op overclocken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag jullie mening willen om eventueel verbeteringen aan te brengen aan het systeem. De laatste keer dat ik een systeem heb samengesteld en in elkaar heb gezet is alweer 7 jaar geleden. Niet alle ontwikkelingen heb ik bij gehouden, dus daarom hoor ik heel graag of er nog iets te verbeteren valt. Wel weet ik dat AMD ook binnenkort met een presentatie komt om de nieuwe CPU lijn te introduceren, maar ik heb het geduld niet om daar op te wachten. Wel heb ik qua Mobo daar rekening mee gehouden, aangezien deze ook nieuwe generatie CPU's van AMD zou moeten kunnen huisvesten. :)

Kortom: ik hoor graag jullie tips en verbeteringen, waarvoor mijn dank alvast!

Dit is de setup waar ik nu voor wil gaan:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 184,-€ 184,-
1MoederbordenASRock B550 Phantom Gaming 4€ 114,64€ 114,64
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 57,90€ 57,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 52,21€ 52,21
1VoedingenCooler Master MWE Gold 650 Full Modular€ 81,05€ 81,05
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 96,90€ 96,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 612,65

Press any button... "Where is the 'any button'?!"

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Ik zou het moederbord vervangen voor de pricewatch: ASRock B550M Pro4 en voor een betere voeding gaan: pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt (Amazon). Van die voeding heb je nog jaren plezier. Ook als je ooit gaat upgraden naar de categorie RTX 3080. Voor de rest ziet het er budget maar goed uit. Ik zou er wel een 3e casefan inzetten: pricewatch: Arctic P14 PWM PST, 140mm

• xtreme_lunatic
  • Nu online
Bedankt voor je input Djarune. Waarom zou je het moederbord vervangen door die jij hebt voorgesteld? :)
Aanvullende vraag: is het beter om voor een X570 te gaan?

Zit er zoveel verschil tussen de voedingen, daar deze allebei dezelfde certificering hebben?

De tip van de casefan neem ik sowieso over. Kan nooit kwaad om wat meer airflow te hebben! :)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
X570 is het niet echt waard, zeker als je daardoor moet besparen op andere gebieden. Voor dit budget zou zelfs een b450 kunnen passen.
De cooler master is minder goede kwaliteit, de certificering geeft vooral een rendement aan.

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Als je niet weet welke monitor je wil wordt het budget wat mistig, maar uitgaande van de lijst die je geeft + een RTX 3070 denk ik dat je een redelijk systeem op het oog hebt. Een Gelid Solutions Phantom is goedkoper en heeft twee fans, en heeft daarmee de potentie stiller te zijn (gegeven een zinvol fanprofiel), maar de 3600 kan op zich wel toe met minder (alleen de stock fan is wat matig).

Je kunt ook een 5-pack van deze fans halen, heb je er twee over, kan geen kwaad IMHO.

Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm

Naar mijn weten passen er in de voorkant van de genoemde behuizing 3x120mm fans of 2x140mm. Die laatste oplossing lijkt me minder handig omdat je dan het risico loopt dat je de lucht die je naar binnen drukt via dat halve gat weer terugcirculeert naar de fans. Ik zou ook voor de 500DX gaan met een gaas voorkant en 3x120mm aan de voorkant. In de meeste gevallen is inderdaad het stiller om zo veel mogelijk fans op zo laag mogelijke snelheid te hebben draaien. Een gesloten front genereert tegendruk waardoor de fans harder moeten draaien en dus luider worden, al zal dit systeem niet idioot veel warmte genereren.

Zelf heb ik een Asrock bord en ben er niet ontevreden over. Het doet wat het moet doen, maar het BIOS is niet het beste en het schijnt dat Asrock borden iets omhoog afronden als de processor om meer kernspanning vraagt waardoor processoren heter draaien op Asrock borden dan op veel andere. Ik kan bevestigen dat een stock koeler in mijn opzet de processor onder last niet onder de 95°C kan houden, maar ik kan niet zien of dat aan het moederbord ligt. Uiteindelijk heb ik hem geündervolt/-klokt wat in mijn SFF case ook wel fijn was.

• xtreme_lunatic
  • Nu online
Uiteindelijk ben ik toch voor mijn eigen setup gegaan. Wel heb ik een extra casefan aangeschaft en ook er bij ingebouwd. Omdat het al even geleden was dat ik mijn laatste systeem in elkaar heb gezet vond ik het toch weer spannend om een pc te bouwen. Alles is gelukkig goed gegaan. Temperaturen zijn mooi, CPU 38 graden idle, onder load (Prime95) ongeveer max 70 graden. Alles loopt stabiel.
Nu is het wachten totdat de 3070 leverbaar is!

Iedereen bedankt voor de reacties!

Pagina: 1