Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwieM
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-06 16:05
Beste medetweakers.

ik heb sinds een week of 3 dat af en toe het internet op mijn PC uitvalt, terwijl de wifi op mijn telefoon het gewoon doet (niet alleen netwerk, ook internet) en de router aangeeft dat er geen probleem is. ik heb onder tussen alle drivers van mijn geïntgreerde netwerkkaart ( pricewatch: MSI H110I Pro ) met een Realtek ALC887 controller al geupgrade, gedowngrade en vervolgens weer geupgrade naar de laatste versie via de site van MSI. ik heb een KPN experiabox 10 een 10m lange Cat. 5e kabel. mijn smarttv (ook bekabeld) heeft nergens last van. ik heb alles gedaan wat ik kan bedenken behalve een nieuwe netwerkkaart, maar voorat ik hierin ga investeren wou ik nog even meer advies vragen. dus, heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

p.s. ik heb wat poorten opengezet op mijn router, maar hier kan het toch niet mee te maken hebben?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Staat er iets in de eventlog?
Brandt het lampje van de NIC?
Hoe vaak komt het voor/hoe lang duurt het voordat het gebeurt?
Ervaar je het ook als je gebruik maakt van een livecd (al dan niet op USB)?
Wat is "internet uitvallen":
  • werkt alleen internet (browsen/gamen/whatever) niet?
  • kan je wel op de portal van de Experiabox komen?
  • wat geeft op dat moment een ping [IP adres Experiabox]?
  • wat geeft op dat moment een ping 127.0.0.1?
p.s. ik heb wat poorten opengezet op mijn router, maar hier kan het toch niet mee te maken hebben?
Nee, tenzij je teveel poorten naar je pc hebt open gezet waardoor je pc "gecompromitteerd" is. Weet je zeker dat je de poorten nodig hebt?

[ Voor 10% gewijzigd door lier op 20-09-2020 10:05 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwieM
Staat er iets in de eventlog?
nee
Brandt het lampje van de NIC?
ja
Hoe vaak komt het voor/hoe lang duurt het voordat het gebeurt?
dagelijks meerdere keren
Ervaar je het ook als je gebruik maakt van een livecd (al dan niet op USB)?
ik heb eigenlijk geen idee wat dit is/hoe ik het kan gebruiken
werkt alleen internet (browsen/gamen/whatever) niet?
niets werkt, geen netwerk, geen internet
kan je wel op de portal van de Experiabox komen?
nee
wat geeft op dat moment een ping [IP adres Experiabox]?
wat geeft op dat moment een ping 127.0.0.1?
Niet geprobeerd, ga ik doen als het probleem zich weer voordoet!

[ Voor 33% gewijzigd door EwieM op 20-09-2020 10:55 . Reden: per ongeluk op verstuur geklikt ipv kijk voorbeeld. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-07 16:25
Al eens een andere kabel geprobeerd van je router naar PC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

PEBKAC schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:25:
Nog slimmer: wissel TV en PC eens om; op de TV is er geen issue dus die kabel is "beterder". Echter, kan dus ook nog het poortje aan de andere kant zijn waar het spaak loopt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

MAX3400 schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:29:
Nog slimmer: wissel TV en PC eens om; op de TV is er geen issue dus die kabel is "beterder". Echter, kan dus ook nog het poortje aan de andere kant zijn waar het spaak loopt.
Op zich een goed idee...veel tv's hebben echter geen Gigabit en gebruiken dus maar 4 aders van de kabel. Zijn daarmee iets minder gevoelig. Maar proberen kan sowieso geen kwaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serial-X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-07 09:39
Wat staat er in het specifieke eventlog van je NIC? Deze zie je via Device Manager > NIC selecteren, Properties > Events > View All Events.

LOL JK THAT'S WHAT RIVERS ARE FOR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

EwieM schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:52:
ik heb eigenlijk geen idee wat dit is/hoe ik het kan gebruiken
Mooie manier om je OS uit te kunnen sluiten:
https://help.ubuntu.com/community/LiveCD

Ook kan je (naast de kabel vervangen) ook nog even testen op een andere poort van je Experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwieM
al geprobeerd, geen effect helaas.
net gedaan, even kijken of dit effect heeft. zoals eerder aangegeven heb ik de kabel al; vervangen, en heb ik in de modem de stekkers vervangen.
Wat staat er in het specifieke eventlog van je NIC? Deze zie je via Device Manager > NIC selecteren, Properties > Events > View All Events.
alleen wat informatie over de driverupdates die ik heb uitgevoerd om het probleem te proberen te verhelpen
Mooie manier om je OS uit te kunnen sluiten:
https://help.ubuntu.com/community/LiveCD
hier ga ik eens aan zitten! dankjewel voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Laatst online: 18-07 12:22
Zet de wifi van je telefoon eens uit... Kan best zijn, dat je telefoon de grootste boosdoener is. Vooral als het een LG telefoon is.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HMaster_II schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:34:
Zet de wifi van je telefoon eens uit... Kan best zijn, dat je telefoon de grootste boosdoener is. Vooral als het een LG telefoon is.
Leg dat eens uit, want zoals je het hier stelt klinkt het erg onwaarschijnlijk, zeker bij een PC die bedraad aangesloten is op de router, en andere apparaten die nergens last van hebben.

Dit klinkt behoorlijk als probleem op de PC zelf en een LiveUSB lijkt mij ook volgende stap.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Laatst online: 18-07 12:22
dion_b schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:57:
[...]

Leg dat eens uit, want zoals je het hier stelt klinkt het erg onwaarschijnlijk, zeker bij een PC die bedraad aangesloten is op de router, en andere apparaten die nergens last van hebben.

Dit klinkt behoorlijk als probleem op de PC zelf en een LiveUSB lijkt mij ook volgende stap.
Ik heb dat al eens gedaan op de Frontpage denk ik, maar goed.
Bij ons in de organisatie hebben we meerdere malen problemen gehad met werkstations die ineens spontaan klapperende netwerkverbindingen hadden. Maar dan ook echt spontaan.
Systemen die 's morgens netjes netwerkverbinding kregen en ook via Citrix de remote desktop in konden, kregen ineens "Disconnects" en hadden problemen met de dataschijven. Gezien de systemen op DHCP werken, ben ik in de server gaan neuzen en zag daar meldingen van dubbel IP uitgiftes. Wat erg vreemd was, want dat hoort niet in DHCP. Ik ben toen verder gaan kijken en zag, dat naast het werkstation, ook een LG telefoon het zelfde IP had. (ja, we hadden nog geen vlan voor het WIFI-smartphone netwerk)

Wat daarna duidelijk werd, was dat er LG smartphones zijn, die hun IP lease niet loslaten en als een LG-eigenaar later op kantoor kwam dat de LG zijn IP terugeist van de scope. de DHCP server wordt overruled door de LG.

Wat ik toen gedaan heb, was de LG telefoons in de DHCP een static adres geven buiten de normale scope. En dat werkte perfect. :) TOT het moment, dat één van de LG gebruikers een andere LG kocht en we dezelfde dag meteen weer een issue met IP-kaping hadden. :X Maar dan kan je snel pinpointen op het probleem. In totaal hebben we een stuk of 4/5 LG telefoons gehad die dit deze, géén enkel ander merk smartphone gaf dit issue.

Vandaar mijn opmerking.
Excuses voor het lange verhaal.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwieM
HMaster_II schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:34:
Ik heb een samsung telefoon, heb je dan hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-07 17:33
Kan je niet even een backup maken van je modem-router en vervolgens de fabrieksinstellingen toepassen? Daarna even de boel opnieuw testen (op de fabrieksinstellingen dus), mocht dat goedlopen dan zet je de backup terug. Komen de problemen daar ook mee terug dan heb je iets verprutst :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:42
ik zeg nieuwe ethernetkabel proberen ...
als je tv nergens last van heeft sluit dat de modem al uit , en een ethernet nic gaan ook niet zo heel vaak stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwieM
Ik heb het net weer gehad, en krijg nu van windows probleemoplosser te horen fat de ethernetverbinding geen geldige IP-configuratie heeft. ik gebruik een dynamisch IP adres, zou het statisch maken van het IP adres hier een oplossing kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
EwieM schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:55:
Ik heb het net weer gehad, en krijg nu van windows probleemoplosser te horen fat de ethernetverbinding geen geldige IP-configuratie heeft. ik gebruik een dynamisch IP adres, zou het statisch maken van het IP adres hier een oplossing kunnen zijn?
proberen kan nooit kwaad.. :-)
je kan trouwens ook eens kijken tot hoe lang je lease loopt, dan kan je het misschien inschatten ? (gewoon bij cmd - ipconfig /all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evocatus
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06-01 13:02
Hoe oud is je CMOS batterij? Ik heb ooit eens ditzelfde probleem gehad en bleek simpel op te lossen door de CMOS batterij te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:58

Cheezus

Luiaard

Ik had een vergelijkbaar issue op een bordje met realtec ethernet (pricewatch: Asus H81T), de controller was gewoon gaar. Opgelost met een usb ethernet adapter (zoiets: pricewatch: Asus H81T) en sindsdien geen problemen meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwieM
ijske schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:02:
[...]

proberen kan nooit kwaad.. :-)
je kan trouwens ook eens kijken tot hoe lang je lease loopt, dan kan je het misschien inschatten ? (gewoon bij cmd - ipconfig /all
krijg dan dit te zien:
Lease Obtained. . . . . . . . . . : Tuesday, September 22, 2020 10:50:45
Lease Expires . . . . . . . . . . : Wednesday, September 23, 2020 10:50:45

maar weet niet hoe ik dit moet interpreteren (dit was vlak nadat mijn internet weer was uitgevallen btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
EwieM schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:54:
[...]

krijg dan dit te zien:
Lease Obtained. . . . . . . . . . : Tuesday, September 22, 2020 10:50:45
Lease Expires . . . . . . . . . . : Wednesday, September 23, 2020 10:50:45

maar weet niet hoe ik dit moet interpreteren (dit was vlak nadat mijn internet weer was uitgevallen btw)
als je een ip adres krijgt van je router is dit voor een bepaalde tijd, in jou geval dus 1 dag ..
heel soms gebeurt het wel is dat ie zn ip adres niet kan vernieuwen nadat die dag afgelopen is

maar das dus niet jou issue zie ik al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouthpiece
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-09-2020
Mocht je toevallig een externe ethernet naar USB adapter hebben zou ik die eens proberen. Zo sluit je uit of het aan je NIC ligt of niet.

• EwieM
Ik heb nu, na een ipconfig /renew nergens meer last van, ligt dus toch aan mn ip lease denk ik.. iedereen erg bedabkt voor het meedenken en me in de goede richting sturen!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
EwieM schreef op zondag 20 september 2020 @ 09:54:
netwerkkaart ( pricewatch: MSI H110I Pro ) met een Realtek ALC887 controller al geupgrade, gedowngrade en vervolgens weer geupgrade naar de laatste versie via de site van MSI.
Met het updaten van je soundcard drivers (ALC887 is een sound chip) ga je niet veel aan je NIC merken vrees ik..
Pagina: 1