Toetsenbord met speciale tekens?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-07 07:00
Dag Allen,

Ik ben in het dagelijks leven een leraar en ik moet met regelmaat de bijzondere tekens gebruiken zoals de griekse letters voor het maken van opdrachten en toetsen.
Ik vraag dit vooral hier omdat ik hoop dat jullie iets kennen waarvan ik de zoekterm niet ken.

Ik zoek een?
Programmeerbaar keypadje met waarop ik op minimaal 9 toetsen de meest voorkomende bijzondere tekens kan programmeren

Wat is je budget?
Als absolute max heb ik 80 euro maar minder is beter natuurlijk.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren. Ik sta open voor alternatieve oplossingen. Ik ben alleen niet bereid alle alt codes uit mijn hoofd te leren. (Nog niet tenminste)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Een keypad moet mee te nemen zijn en in een tas heel te houden. Als ik de icoontjes op de toetsen kan aanpassen is een plus maar niet nodig.

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via Bramtweakers op 20-09-2020 16:15)

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:20
In mijn schooltijd had ik bij die tekens binnen Office sneltoetsen gecreëerd; ctrl shift a = alpha bijvoorbeeld. Werkte perfect.

Nut van een apart toetsenbordje snap ik dan ook weer wel. Moet vast kunnen met een losse numpad en een key remap tool.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:59
Kun je niet uit de voeten met een tooltje als bv. Autohotkey? Dan kun je bijvoorbeeld instellen: alt A = alpha, alt B = beta

Zet de snelkoppelingen in een sticky note op je bureaublad en voor je het weet ken je ze uit je hoofd.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:01
Ik neem aan dat het voor wis- of natuurkunde is, wil je dan niet gewoon de forumule-editor gebruiken? Overigens zijn er subtiele verschillen tussen het normale griekse font en die voor forumules wordt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe creatief wil je zijn met je software? Het eerste waar ik aan dacht was dit:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
The Art of the Bodge: How I Made The Emoji Keyboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-07 17:52

Bolletje

Moderator Harde Waren
Volgens mij kan je uit de voeten met keyboard remap software.

https://windowsreport.com/keyboard-mapping-software/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-07 15:56
Ik weet niet welk programma je gebruikt, maar zowel in Word (ALT+= om eerst de formulemodus te openen) als in LaTeX kan je bijvoorbeeld \alpha typen om een α in te voeren. Dit moet voor de meeste use cases al een hele verbetering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-07 18:53

Santford

FP PowerMod
Wil je het toetsenbordje op iedere willekeurige pc kunnen gebruiken of op een vaste pc waar ook software op geïnstalleerd kan/mag worden?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
In mijn schooltijd had ik bij die tekens binnen Office sneltoetsen gecreëerd; ctrl shift a = alpha bijvoorbeeld. Werkte perfect.

Nut van een apart toetsenbordje snap ik dan ook weer wel. Moet vast kunnen met een losse numpad en een key remap tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-07 22:47
Eventueel switchen naar een volledig grieks toetsenbord (of als 2e invoer?). Wel een mooie budget oplossing ;)

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1plGtKhSYBuNjSspjq6x73VXa6.jpg

https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1DdX2bGmWBuNkHFJHq6yatVXaE.jpg
En anders kan je altijd voor iets programmeerbaars gaan (hard/softwarematig) als dit:
https://www.aliexpress.co..._668%233468%2315615%23694

[ Voor 42% gewijzigd door tokko1 op 20-09-2020 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik zou vanwege het budget een software oplossing adviseren, zoals ze hierboven genoemd worden, maar als dat niet kan dan kun je eens aan de ExpertKeys toetsenborden denken. Ook gewoon bij Amazon verkrijgbaar. Helaas red je dat (net) niet voor € 80.

https://storefront.expertkeys.com/

Op zich zijn dit best leuke dingen: Cherry MX Blue keys en via USB programmeerbaar met een stukje software. Eenmaal geprogrammeerd kun je het toetsenbord gewoon gebruiken op een PC zonder die software geinstalleerd. De transparante bovenkant van de keys kun je lostrekken en er een papiertje met tekst of een icoon onder liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bramtweakers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-07 07:00
@guido66 Ga ik zeker naar kijken! Het ziet er daar alleen nog wel uit alsof ik een beetje moet leren programmeren en hoewel een arduino inmiddels mij bekend is moet ik toegeven dat ik er niet erg goed in ben!

@hcQd De formule editor gebruik ik inderdaad regelmatig maar als ik 'even kort' een ohm teken moet plaatsen dan is het nogal een gedoe om die hele omweg te nemen. Daarnaast heeft de formule editor nogal een impact op mijn opmaak.

@TERW_DAN @guido66 Tom Scott maakt daar een prachtig stukje reclame voor autohotkey en ik ga zeker kijken of dit voor mij handig en te doen is. Daarnaast is het ook gewoon op een leuke manier verteld dus zelfs als ik er niets mee doe alsnog geen 17 minuten verspild!

@Bolletje ik zie hier vooral onderdelen staan waarmee ik de toetsen kan remappen, maar in dat geval verlies ik vaak toetsen. Daarnaast zag ik nog een programma waarmee ik toetscominaties kan maken (de eerste) en die zit ruim binnen budget. Zeker het overwegen waard! Als ik dan bijvoorbeeld een ohm teken wil zou ik capslock+shift+O kunnen typen.
Bedankt!

@HallonRubus kan ik dat niet in word ook doen? Kan ik niet word aanleren om bijvoorbeeld (OHM) automatisch te vervangen door Ω?

@Santford In principe heb ik het alleen op mijn werkcomputer nodig. Op mijn eigen pc schrijf ik zelden tot nooit proefwerken.

@Pepper92 Ik schrijf deze aanpassing in chronologische volgorde van lezen maar jou tip is absoluut fantastisch! Ik sloeg even aan het googlen voor de sneltoetsen en nu kom ik erachter dat ik (OHM) automatisch kan laten veranderen tot Ω als ik naar symbolen toe ga en dan naar -> autocorrectie. Geweldig! Dit is 0 euro en scheelt me een hoop vervelend gezoek.

Heel erg bedankt!

@tokko1 Mocht ik met mijn oplossing toch ooit willen overstappen naar een echt toetsenbord zal ik het hardwarematige numpadje onthouden! Bedankt voor je gedane moeite!

@downtime Oeeh voordat ik de oplossing van pepper las was dit eigenlijk precies wat ik zocht! Mocht ik er ooit zat van worden om het op deze manier te doen zal ik zeker gaan kijken! Bedankt!

Het blijkt maar weer dat een extra paar ogen op een probleem tot een hoop goed kan leiden.
Allemaal bedankt voor het meedenken en @Pepper92 heel erg bedankt voor het leiden tot de oplossing!
Fijne dag gewenst allemaal!

[ Voor 0% gewijzigd door Bramtweakers op 20-09-2020 16:17 . Reden: foutje in verwijzing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
Mooi dat ik heb kunnen helpen!

Ik weet niet of ik het toen via de autocorrect functie heb gedaan trouwens, maar wel binnen het symbolen paneel in elk geval
Pagina: 1