Toon posts:

[Poll] Windows 10 Clean install bij H1/H2 build?

Pagina: 1
Acties:

• Derice
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Topicstarter
Volgende maand brengt Microsoft de volgende build van Windows 10 uit.
nieuws: Microsoft maakt Windows 10 October 2020 Update gereed voor release

Zelf doe ik eigenlijk altijd een clean install van mijn main systeem bij een dergelijke release.
Veel tijd kost het mijn niet en ik heb dan ook de gelegenheid om alle andere applicaties van de nieuwste versie voorzien.

Qua instellingen heb ik wat (powershell) scripts die het e.a. naar een andere partitie kopieert en na de reinstall weer terug zet na de herinstallatie.
Ook staan veel zaken opgeslagen in de cloud of op mijn eigen thuis netwerk.

Zo houdt ik een schone install en met name een niet zo vervuilde registry.
Ik wil nog wel eens wat testen, installeren, verwijderen, klooien, etc. op de thuis pc.

Mijn zakelijke laptop doe ik het niet bij, maar die is ook vrij statischer dan mijn thuis pc.
Evenals mijn mediacenter. Die twee systemen krijgen dus altijd een inplace upgrade.

Wat doe jij? En waarom?

Poll: Windows 10 clean install bij H1/H2 build?
Ja, omdat....
Nee, omdat...
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=402955&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik doe gewoon een inplace upgrade.
Ik gebruik mijn machine dagelijks, en doe dat op basis van de dingen die ik al jaren op die bak doe. Het is niet zo dat er tussen twee releases zoveel op mijn PC veranderd dat ik me zorgen maak over de hanteerbaarheid (dat zou ik dan tussendoor ook wel gemerkt hebben).
Jij noemt heel specifiek je registry... wat doe jij met je PC dat je die zorg uitspreekt? Want ik kan met niet meer herinnneren wanneer ik voor het laatst registry-issues heb gehad...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-03 22:55
Eerst even een paar maandjes aankijken totdat de kinderziektes eruit zijn. Ik heb altijd zoiets van als het werkt is het goed. Of ik nu sta te springen om de nieuwigheden is negatief. Maar ik zal het wel lezen, hier :)

• Derice
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Topicstarter
Jester-NL schreef op zondag 20 september 2020 @ 09:11:
Jij noemt heel specifiek je registry... wat doe jij met je PC dat je die zorg uitspreekt? Want ik kan met niet meer herinnneren wanneer ik voor het laatst registry-issues heb gehad...
Er blijft toch altijd troep achter in de registry van applicatie's die je installeert en dan weer verwijderd.
Levert me geen issues op, maar wellicht een gevoelsmatig overblijfsel uit het Windows 95 tijdperk. ;)

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vroeger wel, maar al jaren niet meer.

Mijn huidige Spectre laptop kocht ik in 2015. Nog dagelijks in gebruik. Heb ik zodra Windows 10 uitkwam er schoon opgezet en daar jaren mee gewerkt. Paar maanden geleden (wat minder te doen) Windows 10 een keer schoon geinstalleerd. Verwachtte dat mijn laptop daarna een stuk vlotter zou aanvoelen. Niet het geval, kwa performance geen verschil met daarvoor.

Mijn conclusie, het is echt niet meer nodig Regelmatig een schone install te doen.
(zelfde geld voor onderhoud: defragmenteren, registry cleaners and compacters, Aparte partitie voor je program files, allemaal heel veel gedaan maar w.m.b. tegenwoordig overbodig)

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-03 19:05

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Mijn computers die Windows hebben worden in principe alleen in uiterste gevallen opnieuw geïnstalleerd.

Tot nu toe *knocks-on-wood gaat dat prima en verslechterd een Windows installatie niet na upgrades.

Zoals @[Roland] terecht aangeeft, weinig winst meer te halen met extra programma's of geavanceerde installatie's.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Deze October update stelt iig niks voor, komt gewoon in de vorm van een CU dus geen Windows.old etc. Tenminste, zo ging de installatie van de release preview, was in 5min klaar.

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 23:34

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

De grotere windows 10 updates doen zelf al een 'clean' install, door de oude windows folder apart te zetten en een nieuwere schone install neer te zetten en dan de settings terughalen?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:23

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb in ongeveer deze periode in 2017 mijn Ryzen 1 PC gebouwd met een verse W10 install. Paar maanden geleden wat dingen veranderd oa. de bootdisk dus maar weer eens een verse install gedaan want na al die jaren vervuild het systeem toch was mijn gedachte. Inderdaad ook de registry en helaas best wel wat programmaatjes moeten installeren/upgraden die bij de HW hoorde wat qua programmeerwerk echt meuk was dus alles vers was wel aan te raden vond ik.

Toevallig om een andere reden vlak voor de verse installatie nog benchmarks gedraaid op de oude van 2,5 jaar oud. Uit nieuwsgierigheid (en die andere reden) dezelfde benchmarks gedraaid op de verse installatie en werkelijk 0,0 verschil. Zowel qua uitkomst alles binnen een foutmarge en qua gevoel binnen het systeem idem.
Wat dat betreft doet W10 het netjes vind ik :)

Gabriël ITX

• HoeZoWie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 08:42

HoeZoWie

Azure Cloud & Hyper-V Engineer

Ik wacht op de officiële release op ISO, download hem in de 2 architecturen (dus de w32/x64 combo release in internationaal Engelse taal), en laad dit op USB stick met de taal pakketten ISO, om NL en DE en FR, er af te halen zodat ik die in het origineel kan bouwen, en dus auto geladen wordt bij elke volledige installatie.

Dan zorg ik dat alle User profiles en Temp directories leeg zijn, alle log bestanden overal zijn opgeschoond, de systeem disk is gefragmenteerd en gecontroleerd of NTFS format fouten.

Herstarten, aanmelden als local Administrator, bootable USB Stick erin, en setup opstarten met een autounattended.xml

Executed the shit, en kom een uur later terug, alles klaar gegarandeerd zonder fouten, telkens weer.

H03z0w!3

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021
Vroeger (Win 95, 98, ga maar door) wel gedaan, nu (Win 10) niet meer.

Er zal wel wat rommel in het register staan, maar dat hindert me niet.

Wat me tegenhoudt is alle applicaties opnieuw installeren, color management opnieuw doen, alles weer net zo krijgen als ik het hebben wil, dat is me echt veel te veel werk.

Kortom: ik doe alleen nog een schone installatie als ik nieuwe hardware neerzet en dat stel ik uit totdat de huidige hardware niet meer voldoet, tot de applicaties zo veeleisend zijn geworden dat het helemaal niet meer vooruit te branden is.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

• Kuusje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:12
Toevallig vandaag nog gehannes gehad met mijn Windows update.
code:
1
Windows update  could not be installed because of error 2147942402 "The system cannot find the file specified."
Win update cache uitgemest en toen deed alles het weer. Zal met de grote update hopelijk beter gaan. Als ik denk te merken dat bepaalde processen langzamer zijn geworden na de update (opstarten vooral), dan komt er een schone installatie.
'k Heb nu bij al mijn bestanden een mapje ('_Installer') met daarin een URL snelkoppeling staan die rechtstreeks naar de downloadpagina van het betreffende programma gaat. Niet meer 'telkens' google-en, juiste versie selecteren etc.

@Derice klinkt erg interessant die powershell scripts, zou je daar wat meer over willen vertellen? DM staat open :)

Team anti-scalp

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-03 16:18
WIndows 10 staat er in een tijd van niks op dus mocht de nieuwe built update problemen geven dan is dat zo verholpen met ''een vorig herstelpunt'' ''verse start'' of ''clean install''. Het wordt je vrij makelijk gemaakt tegenwoordig.

Als je van alles getweaked hebt dan zul je nog steeds geneigd zijn om gewoon de update te doen en zien waar het schip land..Ik gebruik zelf een 2011/2012 3D laptop, de 2004 update heeft geen problemen opgeleverd alleen wat kleine dingetjes zoals bijvoorbeeld snelkoppingpijltje weghalen..moest ik opnieuw aanzetten en wat instelling die veranderd waren...maar dat heb je eigenlijk ook als je tweaking repair gebruikt..dus niet echt een big deal..Ik wacht trouwens maanden eer ik een nieuwe built erop zet.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee