[CiP] Eenvoudige en praktische casemod HTPC case

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:39
Beste Tweakers,

Middels dit topic wil ik graag de voortgang delen van mijn allereerste casemod project (en hopelijk ook wat advies krijgen :P). De aanleiding is vooral praktisch; ik wilde graag een HTPC stijl case die ik onder mijn monitor kon plaatsen. Lekker minimalistisch, alle poorten lekker dichtbij en geen gedoe met kabellengtes of grote hangbeugels als ik mijn zitsta bureau hoger of lager wil zetten.

Echter ik wilde ook graag twee 3,5 inch hardeschijvenn in de case en ik kon eigenlijk maar 1 case vinden die hier ruimte voor had en er ook nog een beetje modern/leuk uitzag, de Nanoxia Mini S. Deze case is echter niet perfect, met name de airflow is niet optimaal las ik in reviews. Daarnaast kwam ik er na aanschaf achter dat ik de specificaties in de Tweakers pricewatch verkeerd had gelezen, daar staat 2x 2,5", 3,5". Wat ik interpreteerde als 2 bays geschikt voor 2,5 tot 3,5 inch maar wat natuurlijk staat voor 2 bays van 2,5 inch en 1 van 3,5 inch :+.

Maargoed, het is dus een mooi excuus om de case een beetje te modden. Er zijn om te beginnen 3 zaken die ik wil aanpakken, daarnaast hou ik me aanbevolen voor suggesties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDb1f_aQVGGl3x8kUrvJWNQUdiw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cVpUZBowUugWEZF0ECBZqA2S.png?f=user_large
Bovenstaand plaatje geeft grofweg de indeling van de componenten weer en de grootste problemen.
- Het valt niet heel goed te zien op de foto maar zowel de GPU als de onderkant van het moederbord trekken verse lucht aan van onder de case middels een uitsparing. De case staat echter maar op 5 mm hoge voetjes. Met maar 5 mm speling tussen de case en bureublad is toevoer van verse lucht dus minimaal. Ik wil dus voetjes 3d printen die iets hoger zijn voor meer speling en luchtstroming onder de kast. Ook wil ik de uitsparing voor de grafische kaart wat verder uitzagen uit het aluminium omdat deze nu niet over de hele lengte van de kaart loopt.
- Tweede probleem is de 2x 2,5 inch bays waar 1 hdd moet komen, hiervoor wil ik een plastic frame ontwerpen en 3d printen wat past op de bestaande schroefgaten van de case.
- Derde punt is de zilveren accenten achter de frontplaat, die vind ik wat goedkoop ogen en wil ik wit of zwart maken
- Tot slot wil ik de glasplaat vervangen door een gelaserde acrylplaat. Dit geeft me de mogelijkheid om een leuk designelement toe te voegen en gelijk te zorgen dat er ook verse luchtaanvoer van bovenaf kan komen. Met name de CPU fan die nu slechts 5 mm onder de glasplaat staat krijgt zo wat meer ademruimte. Een voorbeeldje een acrylplaatdesign wat ik in gedachten heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFQ9Dmw4wSHi_56Xl6ztPLpyUSg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9xBxW4PjazcRbWd6HSHR76FN.png?f=user_large
Ik twijfel nog een beetje over de precieze uitwerking. Ik wil in ieder geval wat ventilatie boven de CPU fan en wat ventilatie links boven de PSU/GPU zodat de ventilatoren rechts uitblazen bij de blauwe pijlen en hiervoor vanuit de linkerkant van de kast lucht aantrekken. Daarbij twijfel ik nog over de kleur en het luchtfilter. Bijvoorbeeld een enkele laag zwarte acrylplaat met daaronder iets van foam of gaas. Of wellicht een dubbele laag acrylplaat met bijvoorbeeld een tweede laag semitransparant grijs met fijn geperforeerde gaatjes. Die kan dan dienen als filter en als je daar een witte ledstrip haaks opzet zou je een heel mooi lichteffect kunnen krijgen van oplichtende grijze driehoekjes op het zwarte.

Tips en feedback over de airflow zijn welkom evenals patroonsuggesties voor de acrylplaat. Ik wil in ieder geval komende week aan de slag met het ontwerp voor de plaat en de HDD mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-07 22:46

SA007

Moderator Tweaking
5mm is niet zo heel beroerd hoor, stel je zuigt de lucht aan met een fan van 80mm.
Dan is de luchtopening door de fan ruwweg de oppervlakte van 78mm (diameter fan) - oppervlakte motor (32mm) = 39.8cm2.
Dan heb je op die 80mm fan qua omtrek (32cm) maar 1,24cm afstand van een blanco plaat nodig om rondom dezelfde oppervlakte te bereiken als dat de fan heeft.

Dus je hebt wel wat minder oppervlak, maar het is niet dat de fan helemaal geen ruimte heeft. Het is denk ik niet veel slechter dan de oude gestanste fanguards.

[ Voor 21% gewijzigd door SA007 op 20-09-2020 10:22 ]