Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-05 00:23
Mijn vraag
Hallo allen!
Ik lees bij anderen dat de Ryzen 5 3600 met stock cooler bij het spelen van games tussen de 65 en 75 graden blijft. Bij mij zit dat tussen de 75 en 85 graden (En soms uitschieters naar de 93-95)
Nu heb ik mijn processor draaien op 3,95Ghz 1.1V
Out-of-the-box kwam ie op 4,2Ghz (weet Voltage niet meer)

1. Ik heb de Wraith Prism als cooler erop zitten (zou in principe beter moeten zijn dan de stock cooler lijkt mij), hoe zou ik dan, of op welke frequenties, normale temps kunnen krijgen?

2. Zou het aan mijn case kunnen liggen? Het gaat om de pricewatch: Antec NX600
Geen hele goede case als het om airflow gaat. Alleen aan de zijkant zit een klein rastertje. Misschien komt daar niet genoeg lucht doorheen? Gaten iets groter maken bijvoorbeeld?
Of kan ik beter nog 2 fans bovenop vastmaken als exhaust?

Dus ik zou graag weten wat een mooie GHz en Voltage zijn en dan kan ik kijken of dat impact heeft, en zo niet, graag een paar tips over de kast :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus Bios, Ryzen Master (voor Cpu freq. en Voltage)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Allemaal verschillende frequenties en Voltages, maar misschien zit ik er een beetje naast.

Ook nog een belangrijk ding;
Wanneer ik in Ryzen Master mijn CPU op Stock settings zet, gaat hij weer lopen op 4,2Ghz terwijl dat 3,6Ghz moet zijn right?
Ik hoef echt niet de allerbeste prestaties, als de CPU maar wat koeler wordt.

[Edit] Videokaart: pricewatch: Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6

Heel erg bedankt alvast allemaal !

[ Voor 4% gewijzigd door Samuel op 20-09-2020 01:08 ]

Samuel

Beste antwoord (via Samuel op 20-09-2020 16:49)

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:21
Je zegt dat ie out of the box op 4.2GHz kwam. Dit klopt niet helemaal.
Een 3600 draait rond 3.6GHz met een boost naar 4.2GHz. Dit laatste doet ie echter alleen op single core. Ga je alle cores gebruiken, dan haalt ie dit meestal niet en boost ie lager. Draait ie idle, dan gaat ie ver onder die 3.6 zitten.
De processor regelt dit zelf als ie op standaard instellingen staat in het bios.

Nu heb jij hem overclockt naar een vaste all core frequenty van 3.95GHz met een vast voltage. Daar kan ie dus juist warmer van worden (dit hoeft niet, als je voltage laag genoeg is). Daarom zou ik eerst eens alles gewoon op standaard settings zetten in het bios, zonder zelf aan voltages en met overclocks te knoeien (laat ook ryzen master even voor wat het is). Laat de processor het gewoon zelf regelen. Zeker met die standaard koeler. Die koelt niet goed genoeg daarvoor.
Zorg dat je genoeg airflow hebt. 1 of 2 grote intake fans aan de voorkant en minimaal 1 grote aan de achterkant bij de cpu, maar volgens mij heeft jouw kast dat.
Kijk dan nog eens wat je temperaturen zijn. Dit kan mooi met bijvoorbeeld hwinfo. Die laat je minimum en maximum temperaturen zien, maar ook min en max load of core frequentie.
Is dit nog steed hoog, dan zou ik eerst een kijken of je koeler wel goed is geïnstalleerd. Desnoods een keer opnieuw doen met goede koelpasta. Als dat het niet is, dan zou ik aan een betere koeler gaan denken.

Ter info. Mijn ryzen 9 3900X draaide op 4.3GHz all core en 1.295V met een nh-d15 koeler, rond 60-65 graden tijdens gamen. Full load met bijvoorbeeld folding@home net boven de 80 graden.
Nu, met een arctic liquid freezer II 360 komt ie full load op alle cores niet boven 76 graden.

Oh, wat voor moederbord heb je? En heb je daar de nieuwste bios al op gezet?

[ Voor 20% gewijzigd door Pirelly op 20-09-2020 21:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Welke videokaart heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Sapphire Pulse Radeon Rx 5600 XT
Link: pricewatch: Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6

Samuel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-05 14:44
Lijkt mij dat dit een combinatie is van flut airflow met een stock cooler die niet fantastisch is.
Laat hem gewoon stock lopen, niet clocks vastzetten of prutsen aan voltages.
85c is heet maar niet absurd, het is nu eenmaal een super simpele cooler.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Een 3600 draait rond 3.6GHz met een boost naar 4.2GHz. Dit laatste doet ie echter alleen op single core. Ga je alle cores gebruiken, dan haalt ie dit meestal niet en boost ie lager. Draait ie idle, dan gaat ie ver onder die 3.6 zitten.
De processor regelt dit zelf als ie op standaard instellingen staat in het bios.

Nu heb jij hem overclockt naar een vaste all core frequenty van 3.95GHz met een vast voltage. Daar kan ie dus juist warmer van worden (dit hoeft niet, als je voltage laag genoeg is). Daarom zou ik eerst eens alles gewoon op standaard settings zetten in het bios, zonder zelf aan voltages en met overclocks te knoeien (laat ook ryzen master even voor wat het is). Laat de processor het gewoon zelf regelen. Zeker met die standaard koeler. Die koelt niet goed genoeg daarvoor.
Zorg dat je genoeg airflow hebt. 1 of 2 grote intake fans aan de voorkant en minimaal 1 grote aan de achterkant bij de cpu, maar volgens mij heeft jouw kast dat.
Kijk dan nog eens wat je temperaturen zijn. Dit kan mooi met bijvoorbeeld hwinfo. Die laat je minimum en maximum temperaturen zien, maar ook min en max load of core frequentie.
Is dit nog steed hoog, dan zou ik eerst een kijken of je koeler wel goed is geïnstalleerd. Desnoods een keer opnieuw doen met goede koelpasta. Als dat het niet is, dan zou ik aan een betere koeler gaan denken.

Ter info. Mijn ryzen 9 3900X draaide op 4.3GHz all core en 1.295V met een nh-d15 koeler, rond 60-65 graden tijdens gamen. Full load met bijvoorbeeld folding@home net boven de 80 graden.
Nu, met een arctic liquid freezer II 360 komt ie full load op alle cores niet boven 76 graden.

[ Voor 20% gewijzigd door Pirelly op 20-09-2020 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:55
Hier hetzelde. Met stock cooler tik ik ook 75 graden aan.
Ook Ryzen 3600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08
Ik heb ook de 3600, en met stock cooler heb je bij een beetje belasting meteen 80+ graden te pakken. :X

Protip:
Zet de Cooler Master Hyper 212 Black Edition op je 3600 en je haalt nog met moeite 60+ graden onder volle belasting. (y)

De Scythe Mugen 5 rev B is duurder, maar heeft als voordeel dat je de backplate niet van het mobo hoeft af te halen bij het monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Die genereert niet onwijs veel warmte.

Test eens met het zijpaneel van de behuizing eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Ik zie overigens dat jouw kast wel 3 mooie fans aan de voorkant heeft, maar door dat tempered glas kan ie nergens koele lucht vandaan halen. Zit er wel ergens een opening, zodat ie lucht van buiten kan aanzuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Pirelly schreef op zondag 20 september 2020 @ 07:39:

Nu heb jij hem overclockt naar een vaste all core frequenty van 3.95GHz (kan volgens mij niet en zal wel 40x100=4GHz zijn) met een vast voltage. Daar kan ie dus juist warmer van worden (dit hoeft niet, als je voltage laag genoeg is). Daarom zou ik eerst eens alles gewoon op standaard settings zetten in het bios, zonder zelf aan voltages en met overclocks te knoeien (laat ook ryzen master even voor wat het is). Laat de processor het gewoon zelf regelen. Zeker met die standaard koeler. Die koelt niet goed genoeg daarvoor.

Thanks voor de tips, ik ga ze toepassen wanneer ik thuis ben!

Ik zat een beetje met de frequenties waarvan ik dacht dat ze raar waren. Idle idd soms onder de 2Ghz, maar dan out of the box 4.2 soms. Maar dat is dan maar 1 van de 6 cores? Want de temps zijn ongeveer dezelfde als wanneer ie op 3,95 max draait.

Ik kan niet echt een pagina vinden voor t berekenen van de temps? Zou je de link kunnen doorsturen?

Of de koeler goed is geïnstalleerd heb ik al gekeken. Gewoon op de 2 brackets en dan hendeltje overhalen right? En zit nu vast. Kan ik als alles niet heeft geholpen nog een keer opnieuw vastmaken. Nog suggesties voor goede koelpasta voor niet al te veel geld?

Mijn moederbord is de
pricewatch: Asus TUF B450-Plus Gaming
Had achteraf gezien iets beter moederbord moeten halen voor de vram koeling en extra rgb poorten aangezien ik niet een ●●○● en VDG rgb connector heb, maar alleen ●●●● pins... Dus kan ik mijn fans niet via software bedienen helaas. Misschien ook nog tips over?

Maar vooral de temps wil ik graag even oplossen.

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Richub schreef op zondag 20 september 2020 @ 08:39:
Ik heb ook de 3600, en met stock cooler heb je bij een beetje belasting meteen 80+ graden te pakken. :X

Protip:
Zet de Cooler Master Hyper 212 Black Edition op je 3600 en je haalt nog met moeite 60+ graden onder volle belasting. (y)

De Scythe Mugen 5 rev B is duurder, maar heeft als voordeel dat je de backplate niet van het mobo hoeft af te halen bij het monteren.
Ik kon voor n prikkie een Wraith Prism ophalen bij iemand, dus die erop gedaan. (Die cooler van de R7 3700x en hoger)

Haalde iets minder goede temps dan de 212, maar wel stuk beter dan de stock cooler van de R5 3600.

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Uszka schreef op zondag 20 september 2020 @ 08:39:
[...]

Die genereert niet onwijs veel warmte.

Test eens met het zijpaneel van de behuizing eraf.
Ga ik eens proberen!

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Pirelly schreef op zondag 20 september 2020 @ 08:54:
Ik zie overigens dat jouw kast wel 3 mooie fans aan de voorkant heeft, maar door dat tempered glas kan ie nergens koele lucht vandaan halen. Zit er wel ergens een opening, zodat ie lucht van buiten kan aanzuigen?
Ja, aan de zijkant zitten sleufjes waar een beetje lucht doorheen kan. Was ook nog een vraagje of ik die groter moet maken ofzo. Of de voorkant vervangen door mesh (geen idee of je dat kan kopen in deze maat ;) )

Ik heb iig niet echt het idee dat er extreem veel lucht in de kast komt, maar ik zal eens testen met de zijkant eraf en even kijken of er lucht inkomt.

Aan de achterkant van de case komt iig genoeg lucht UIT. Is ook superhete lucht en het ijzer waar het doorheen blaast aan de achterkant van de case is bijna niet aan te raken :/

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Samuel Die plaats voor op je kast beperkt de intake wel natuurlijk. dan zou ik liever 1 intake Top maken als je er 1 vn de 3 kunt verwijderen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Hackus schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:10:
@Samuel Die plaats voor op je kast beperkt de intake wel natuurlijk. dan zou ik liever 1 intake Top maken als je er 1 vn de 3 kunt verwijderen
Intake top of exhaust? Aangezien er best wel veel warmte aan de achterkant uitkomt

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Ik gebruik deze om temperaturen weer te geven (Tdie en Tctl) :
https://www.hwinfo.com

Ik zou proberen om koele lucht via de voorkant erin te krijgen. Kun je dat tempered glas (of de hele front) weghalen? Gewoon om te kijken of het helpt.
Ik denk dat als je betere flow krijgt, je temperaturen al een stuk dalen. Als er genoeg koude lucht binnen komt, wordt de lucht aan de achterkant ook een stuk kouder.
Als dat lukt, kun je misschien kijken of je het glas kunt vervangen voor een mesh.

Ik heb de coolermaster h500m en die heeft glas en mesh, kun je zelf kiezen. Dus het is vast te krijgen.

Edit
Las net je vorige topic. Jammer dat je je spullen al besteld had, voordat je het laatste advies kreeg. Kasten met glazen front paneel zijn gewoon niet erg goed qua flow.
Dit was een betere optie geweest voor jouw budget:
pricewatch: Cooler Master MasterBox MB511 ARGB

Dat van je rgb poorten en fan controle begrijp ik niet helemaal.
Enige wat ik zie is dat je fans argb zijn en je board alleen rgb ondersteunt.
Maar volgens mij heeft je kast een controller voor de fans.

[ Voor 39% gewijzigd door Pirelly op 20-09-2020 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Samuel schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:51:
[...]

Intake top of exhaust? Aangezien er best wel veel warmte aan de achterkant uitkomt
Je moet wel 'frisse' lucht aanvoer hebben

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Pirelly schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:01:
Ik gebruik deze om temperaturen weer te geven (Tdie en Tctl) :
https://www.hwinfo.com

Ik zou proberen om koele lucht via de voorkant erin te krijgen. Kun je dat tempered glas (of de hele front) weghalen? Gewoon om te kijken of het helpt.
Ik denk dat als je betere flow krijgt, je temperaturen al een stuk dalen. Als er genoeg koude lucht binnen komt, wordt de lucht aan de achterkant ook een stuk kouder.
Als dat lukt, kun je misschien kijken of je het glas kunt vervangen voor een mesh.

Ik heb de coolermaster h500m en die heeft glas en mesh, kun je zelf kiezen. Dus het is vast te krijgen.

Edit
Las net je vorige topic. Jammer dat je je spullen al besteld had, voordat je het laatste advies kreeg. Kasten met glazen front paneel zijn gewoon niet erg goed qua flow.
Dit was een betere optie geweest voor jouw budget:
pricewatch: Cooler Master MasterBox MB511 ARGB

Dat van je rgb poorten en fan controle begrijp ik niet helemaal.
Enige wat ik zie is dat je fans argb zijn en je board alleen rgb ondersteunt.
Maar volgens mij heeft je kast een controller voor de fans.
Ik zie meer problemen over mensen die niet weten over hoe ze het front panel eraf krijgen, dus ik zal nog even verder zoeken/uitproberen. En dan kijk ik of het helpt met airflow.

Ja mijn fans kan je aansluiten met een ARGB of VDG connector op een moederbord. Alleen heeft (volgens mij) mijn moederbord die connectoren niet. Alle Fans zitten vast aan een controller idd. Werkt ook allemaal. Maar is alleen aangesloten met een Molex kabel. Dus alleen via front IO te bediening en niet via moederbord en software.

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Hackus schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:01:
[...]

Je moet wel 'frisse' lucht aanvoer hebben
Ik zal eens kijken of ik 1 vd fans naar de bovenkant kan zetten en of het werkt voor de temps

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Samuel schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:40:
[...]

Ik zie meer problemen over mensen die niet weten over hoe ze het front panel eraf krijgen, dus ik zal nog even verder zoeken/uitproberen. En dan kijk ik of het helpt met airflow.
Ik las ergens dat je je zijkant window eruit moet halen, dan de andere zijkant eraf. Dan kun je enkele clips in de voorkant vinden (langs de randen) , waarmee je front paneel vast zit geklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Pirelly schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:00:
[...]

Ik las ergens dat je je zijkant window eruit moet halen, dan de andere zijkant eraf. Dan kun je enkele clips in de voorkant vinden (langs de randen) , waarmee je front paneel vast zit geklikt.
Ow thanks, ik zal zo eventjes kijken!

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Even over de processor; hoe zet je die naar 3,6Ghz? Want bij Ryzen master staat hij al op default (blijkbaar). Alleen in de Asus bios kan ik me even geen wegwijs maken. Of moet ik in Ryzen Master manual aanklikken en daarvandaan 3600Mhz op een x-aantal Volt?

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Ik zou ryzen master even niet gebruiken. Gewoon niet opstarten en ook niet automatisch op laten starten.
Dan in het bios even optimum defaults laden en opnieuw starten. Daarna kun je weer in het bios je ddr op de goede instellingen zetten (XMP/DOCP).

Daarna weer opnieuw opstarten.

In windows laad je dan hwinfo.
Dan kun je bij je processor details zien op welke kloksnelheid hij draait. Dit gaat omhoog en naar beneden. Ook verschilt het per core. Je zult hem als het goed is nooit op 1 vaste waarde zien draaien.

Ook kun je de belasting per core en thread zien en de temperaturen.

Bij mij ziet dat er zo uit (bij 100% belasting en alle cores vast op 4.3GHz)
Links zie je folding@home draaien, die alles 100% belast, ook de grafische kaart. Rechts zie je Hwinfo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDBdh5kkLbu-l5OpV6h10c6hsIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oj37JT2GusXUZYzt53T24Z5b.jpg?f=fotoalbum_large

Zo moet het er dus bij jou niet uit zien.
Onder load (een spel of benchmark) zul je sommige cores zien boosten. Dit zal waarschijnlijk nooit allemaal naar 4.2GHz gaan, maar 1 core kan hem best eens aantikken.
Gewoon idle in windows, moet de kloksnelheid omlaag gaan. Zelfs onder 3.6GHz. De load op je cores moet dan ook omlaag gaan. Blijft die hoog, dan draait er misschien wat op de achtergrond wat dat veroorzaakt. En daardoor gaat je processor misschien ongewild boosten.
Hwinfo kun je even op de achtergrond laten draaien om zo je maximum en minimum waardes te zien.
Als je processor belast wordt, dan kan de snelheid van elke core apart dus ergens tussen de 3.6 en 4.2GHz variëren. Dat is normaal.

Nu is het zo dat sommige moederborden de processor op een behoorlijk hoog voltage laat draaien. Dit kan extra warmte veroorzaken. Misschien is dat bij jou ook wel zo. En door dat hoge voltage haal je misschien wel hoge boost snelheden.
Dan kan het een optie zijn om het voltage van je cpu wat omlaag te zetten. De temperatuur gaat dan ook omlaag, maar hij zal misschien ook minder hoog boosten.

[ Voor 36% gewijzigd door Pirelly op 20-09-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Pirelly schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:47:
Ik zou ryzen master even niet gebruiken. Gewoon niet opstarten en ook niet automatisch op laten starten.
Dan in het bios even optimum defaults laden en opnieuw starten. Daarna kun je weer in het bios je ddr op de goede instellingen zetten (XMP/DOCP).

Daarna weer opnieuw opstarten.

In windows laad je dan hwinfo.
Dan kun je bij je processor details zien op welke kloksnelheid hij draait. Dit gaat omhoog en naar beneden. Ook verschilt het per core. Je zult hem als het goed is nooit op 1 vaste waarde zien draaien.

Ook kun je de belasting per core en thread zien en de temperaturen.

Bij mij ziet dat er zo uit (bij 100% belasting en alle cores vast op 4.3GHz)
Links zie je folding@home draaien, die alles 100% belast, ook de grafische kaart. Rechts zie je Hwinfo.
[Afbeelding]

Zo moet het er dus bij jou niet uit zien.
Onder load (een spel of benchmark) zul je sommige cores zien boosten. Dit zal waarschijnlijk nooit allemaal naar 4.2GHz gaan, maar 1 core kan hem best eens aantikken.
Gewoon idle in windows, moet de kloksnelheid omlaag gaan. Zelfs onder 3.6GHz. De load op je cores moet dan ook omlaag gaan. Blijft die hoog, dan draait er misschien wat op de achtergrond wat dat veroorzaakt. En daardoor gaat je processor misschien ongewild boosten.
Hwinfo kun je even op de achtergrond laten draaien om zo je maximum en minimum waardes te zien.
Als je processor belast wordt, dan kan de snelheid van elke core apart dus ergens tussen de 3.6 en 4.2GHz variëren. Dat is normaal.

Nu is het zo dat sommige moederborden de processor op een behoorlijk hoog voltage laat draaien. Dit kan extra warmte veroorzaken. Misschien is dat bij jou ook wel zo. En door dat hoge voltage haal je misschien wel hoge boost snelheden.
Dan kan het een optie zijn om het voltage van je cpu wat omlaag te zetten. De temperatuur gaat dan ook omlaag, maar hij zal misschien ook minder hoog boosten.
Thanks! Ik heb er even naar gekeken en nu draait ie rustig op 3,6Ghz en heb inderdaad de voltage iets naar beneden gezet. Zonder temp-glas panel ongeveer 65 tot 70° tijdens gamen en 75 tot 80° en soms pieken naar nog iets hoger met glass panel. Maakt dus redelijk wat verschil.

Heb helaas nog niet kunnen zien hoe je het front panel moet verwijderen. Zie niet clipjes oid zitten. Zou wel fijn zijn voor wat meer airflow, want zonder glass panel maakt het zooitje toch nog wel wat herrie. (Vooral cpu cooler, en af n toe soort van coil whine achtig geluidje)

Trouwens nog een idee over hoe je de fan-speed van je gpu iets hoger zet? Dat ding maakt echt geen geluid maar tijdens het gamen is dat ding niet normaal heet. Gewoon bijna niet aan te raken. Dus zou fijn zijn als ie iets eerder zn heat verspreid.

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Samuel schreef op maandag 21 september 2020 @ 00:22:
[...]

Trouwens nog een idee over hoe je de fan-speed van je gpu iets hoger zet? Dat ding maakt echt geen geluid maar tijdens het gamen is dat ding niet normaal heet. Gewoon bijna niet aan te raken. Dus zou fijn zijn als ie iets eerder zn heat verspreid.
Daarvoor moet je de fan curve iets aanpassen. Waarschijnlijk kan dat in de Radeon software, of je doet het met msi afterburner.
Pagina: 1