Is dit een kwaaitaal of manta vloer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:11
Sinds december 2019 hebben wij een huis gekocht uit '78 en in de koopovereenkomst stond onder andere dat de vloer geen kwaaitaalvloer betreft.

Gisteren kwam er iemand langs om een offerte op te maken voor vloerisolatie en hij zei dat het een manta vloer is. Ik hoop dat hier mensen met kennis/ervaring zijn die iets erover kunnen zeggen aan de hand van de foto's die ik genomen heb. Naar mijn idee ziet het er allemaal wel oke uit, maar ik ben een leek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4K3YGanpZKPGfQvuAeAtUF0A9P0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXJUdtyPCoXTfCyt5xaZCo31.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeucLNpORfLQc7dgDa29UUwY46A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8tPrdgHn1cdFGczfOvAEBq7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/698Uv5ClfW2t-e-OtsyCyn8Tcb4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pp4rEkvyQLo1q2S9J2HXpuFv.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsKiRHLRXmfe780AGHnW4VFVgyQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WijjOp0vFw4Z9gqqxsQt3rmU.jpg?f=fotoalbum_tile

Beste antwoord (via racemichel op 20-09-2020 11:11)

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:05
Dit is een mantavloer. Kwaaitaal loopt rond qua vorm aan de onderkant. Op
Google is ook duidelijke het verschil te zien.

Probleem met deze vloeren is dat er vrij veel betonrot bij voor komt. Op de foto’s ziet het er nog vrij goed uit zover te zien. Behalve bij de doorvoer van de leidingen is wat beton los en wapening zichtbaar . Links is niet een heel kritiek punt, maar zal erger worden.

Recht van de grijze buis ligt de wapening los van een “draagbalk” Dat zou ik wel laten herstellen/ controleren. Valt nu mee, maar door corrosie van de wapening zal dit steeds meer uitzetten en beton steeds meer loskomen waardoor de constructie zijn kracht verliest.

Als aan de onderkant van de balken je wapening (bruin) zichtbaar bloot ligt. ( is het gevaarlijkste deel omdat de wapening hier de kracht van het willen doorbuigen opvangt) een wapening wat niet meer in het beton ligt is niet sterk meer. Klein beetje zoals nu zal niet direct erg zijn denk ik. Maar als dit over de gehele lengte het geval is dan dan wordt de draagkracht dus vrij gevaarlijk.

Op internet veel over te vinden. Beste is het beton dus weer herstellen en even kijken of niet op veel punten de wapening zichtbaar is. Of even laten controleren. Maar nu valt het zeker nog mee

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:50
Als het een Manta-vloer is, is er dus geen woord van gelogen dat het geen Kwaaitaal-vloer is.

Hmm.

Als je googled naar 'manta betonrot' zie ik bij jou geen tekenen in die richting (op de foto's). Ben ook absolute leek op dat gebied hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:51
Vloer ziet er goed uit zo op de foto's.
Kruipruimte is ook mooi droog, en dat voorkomt problemen.

Zou me geen zorgen maken.

Als het beton van de wapening af knapt zoals bij zoveel woningen dan raakt je vloer verzwakt.
Dat dat gebeurt komt omdat ze een tijdje een chemisch goedje aan het beton toevoegden wat het beton verbeterde, maar achteraf ook corrosie op het betonijzer veroorzaakt in combinatie met vocht.

Als het zover is dan kan de vloer gerenoveerd worden of versterkt door middel van ondersteuning van onderen.

Maar jouw vloer ziet er op de foto's prima uit, dus verwacht niet dat je dat snel mee gaat maken.

Laat het je woongenot niet bederven, en controleer je vloer gewoon eens in de paar jaar visueel.

(Mijn beide zwagers hebben een huis met kwaaitaalvloer)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:05
Dit is een mantavloer. Kwaaitaal loopt rond qua vorm aan de onderkant. Op
Google is ook duidelijke het verschil te zien.

Probleem met deze vloeren is dat er vrij veel betonrot bij voor komt. Op de foto’s ziet het er nog vrij goed uit zover te zien. Behalve bij de doorvoer van de leidingen is wat beton los en wapening zichtbaar . Links is niet een heel kritiek punt, maar zal erger worden.

Recht van de grijze buis ligt de wapening los van een “draagbalk” Dat zou ik wel laten herstellen/ controleren. Valt nu mee, maar door corrosie van de wapening zal dit steeds meer uitzetten en beton steeds meer loskomen waardoor de constructie zijn kracht verliest.

Als aan de onderkant van de balken je wapening (bruin) zichtbaar bloot ligt. ( is het gevaarlijkste deel omdat de wapening hier de kracht van het willen doorbuigen opvangt) een wapening wat niet meer in het beton ligt is niet sterk meer. Klein beetje zoals nu zal niet direct erg zijn denk ik. Maar als dit over de gehele lengte het geval is dan dan wordt de draagkracht dus vrij gevaarlijk.

Op internet veel over te vinden. Beste is het beton dus weer herstellen en even kijken of niet op veel punten de wapening zichtbaar is. Of even laten controleren. Maar nu valt het zeker nog mee

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:19
Kijk even naar die halve maantjes van EPS bij de funderingsmuren. Mijn huis is van 1978 en heeft dezelfde vloer qua uiterlijk, is van Flevobeton, wat ook in die halve maantjes gedrukt staat.
Flevobeton vloeren willen ook wel rotten overigens, maar dat is vooral door externe invloeden (vocht en beschadigingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:11
_JGC_ schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 02:26:
Kijk even naar die halve maantjes van EPS bij de funderingsmuren. Mijn huis is van 1978 en heeft dezelfde vloer qua uiterlijk, is van Flevobeton, wat ook in die halve maantjes gedrukt staat.
Flevobeton vloeren willen ook wel rotten overigens, maar dat is vooral door externe invloeden (vocht en beschadigingen).
Thanks voor de tip. Ik ben er vanochtend nog even onder geweest, en op die halve maantjes van piepschuim staat zelfs kwaaitaal.

Er zijn toch 3-4 plekken waar de wapening goed aan het roesten is omdat ze daar ooit gaten hebben gemaakt voor afvoeren e.d.... twijfel erg of ik nu in actie moet komen of dat die plekken alleen geroest zijn omdat ze open lagen.

[ Voor 8% gewijzigd door racemichel op 27-09-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-06 20:58
Als ik het internet moet geloven is dit een kwaaitaalvloer, zie onderstaande afbeelding
Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/verbouwkosten/plaatjes/kwaaitaalvloer_of_mantavloer_v4.jpg
bron: verbouwkosten.com

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Vloer ziet er goed uit toch? Alleen die paar plekken bij de afvoer, maar zullen die nog 'zoveel' gaan doen na 42 jaar?

Hier ook kwaaitaalvloer, bouwjaar 1975. Op één plekje is er wat afgebrokkeld bij mij. Verder op 2 andere plekken zie ik wat nieuw metselwerk (a 10 cm breed max) + een houten latje erin gestopt (om het 'vast te zetten neem ik aan), dit is dus gemaakt voordat ik het huis kocht.

Mijn kruipruimte werd af en toe wel nat, met ook natte funderingsmuren, nu EPS parels erin gegooid, is het in ieder geval droog / lage(re) luchtvochtigheid. Wat schijnbaar normaliter het corrosieproces versneld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:19
Als kruipruimte verder droog is en de vloer na 45 jaar nog steeds goed is, zou ik me over een Kwaaitaal vloer geen zorgen maken.

Ik heb afgelopen maand de Flevobeton vloer van de buurman geisoleerd, maar daar zaten ook wel wat plekken in. Huis heeft 42 jaar water in de kruipruimte gehad tijdens natte periodes, dan gaat elke betonvloer die niet van onder geisoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:20
Een 'kwaaitaal' vloer hoeft niet perse slecht te zijn. Er zijn destijds ook gelijk gevormde elementen gebruikt zonder de betonrot problemen. Dit kan getest worden door monsters te nemen en die te laten onderzoeken. Wellicht dat men dat heeft gedaan en daarom in de koopovereenkomst gezegd wordt dat het geen kwaaitaal vloer is.

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:40
Kwaaitaal en Manta vloeren zijn zeker niet per definitie slecht. Alleen de ochtend productie werd calciumchloride toegepast om het uitharden te versnellen. De middag productie kon gewoon normaal uitharden.

Heb je dus een vloer uit de middag productie, dan is er doorgaans niets aan de hand. Of een vloer uit een periode dat ze het wat minder druk hadden, dan gebruikten ze ook geen versnellers. Dus behoorlijke kans dat er niets aan de hand is, anders waren er waarschijnlijk al eerder problemen zichtbaar geworden.

[ Voor 27% gewijzigd door rykers op 30-09-2020 21:47 ]

Pagina: 1