Laptop upgraden van 6 naar 16 GB Ram

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Acrux
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-06-2024
Hoi,

Vroeger had ik geen moeite met een upgrade maar de laatste jaren is er zoveel keus dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie. Hopelijk kunnen jullie mij helpen met advies.

Ik wil graag mijn laptop upgraden naar 16 GB geheugen. Er zit nu 6 GB in en dat is voor te gamen wat aan de magere kant. Het spel dat ik vooral speel is World of Tanks op SD settings en meestal draaien er nog heel wat dingen mee (Discord, email, internet) en nu moet ik zoveel mogelijk afsluiten om nog enigszins fatsoenlijk te kunnen gamen. Ik heb niet de financiën om een nieuwe laptop/pc te kopen en wil graag deze tweedehandse wat upgraden voor een beter spelplezier. De laptop wordt nu ook wel erg warm, ik heb er al een koeling onder staan, mogelijk met groter geheugen loopt de hele boel niet meer zo op de tenen en blijft het wat koeler.

Ik zoek?
Passende geheugenstrips 2x8GB, na wat research vermoed ik dat dat het maximale is wat er in kan en het verdeeld moet zijn over 2 slots.

Wat is je budget?
max €100,- liever veel minder

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee want ik heb eigenlijk geen idee wat een goed merk is of goed past in mijn laptop. Ik zat te denken aan Crucial of G-Skill omdat ik daar veel goede dingen over lees. Wel wil ik kwalitatief een goed setje.

Ik zat te denken aan:
Crucial CT2KIT102464BF160B 16GB DDR3 SODIMM 1600MHz (2 x 8 GB), deze vallen binnen budget.
Via de site van Crucial gevonden dat deze er in zouden passen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn laptop is een tweedehands Asus N750JK.

Het geheugen wat er in zit is vermoedelijk So-DIMM DDR3L maar ik heb een setje Torx schroevendraaiers besteld want ik krijg mijn laptop niet open, het kleinste wat ik heb is T7 en dat is nog te groot voor de schroefjes. Het is toch wel handig als je geheugen gaat vervangen, je de laptop ook open kan maken :P
Indien wenselijk kan ik een foto maken zodra ik mijn laptop open heb.

Ik heb nog niets besteld natuurlijk, ik wil eerst zeker weten wat past en of ik mijn laptop open krijg.
Alvast bedankt voor de reacties.

Mvg,
Acrux.

Beste antwoord (via Acrux op 04-10-2020 15:16)

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:45
Ik zou zeggen, download en start CPU-Z op die laptop.
Dan weet je snel genoeg wat erin zit.

Asus kennende uit die tijd: DDR3L -1600 (SODIMM).
Deze gaat ook wel werken: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16LS11K2/16
(Kortom: kijk even in de pricewatch.. er is nog wel wat verkrijgbaar )

Happy shopping 8-)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:45

Happy shopping 8-)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
Acrux schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:18:
De laptop wordt nu ook wel erg warm, ik heb er al een koeling onder staan, mogelijk met groter geheugen loopt de hele boel niet meer zo op de tenen en blijft het wat koeler.
Dat gaat helaas niet zo werken, je systeem gaat niet minder belast worden omdat je meer geheugen hebt.

De laptop openen en een keer goed uit stoffen kan er wel voor zorgen dat de warmte makkelijker weg kan en niet zo oploopt. Je zou ook de koelpasta kunnen vernieuwen maar daar moet je je comfortabel bij voelen.

• Acrux
Dank voor de reakties.

Dat van de koelpasta zat ik ook aan te denken, heb nog wel een tubetje liggen. Hoofdzaak is momenteel dat ik m eerst maar eens open krijg. Ik heb ook een filmpje gevonden hoe dat precies moet. Heb het al meer gedaan met een desktop maar dat is toch niet zo'n gepriegel. Hoe verzinnen ze het om zo veel en zulke kleine schroefjes te gebruiken. Heb gelukkig een torx setje besteld wat magnetisch is want die dingen vind je nooit meer terug als je die laat vallen...

En natuurlijk wordt hij dan gelijk helemaal grondig schoon gemaakt. Er zal ongetwijfeld veel stof in zitten.

Ik zie wel in het taak beheer dat de laptop echt tot aan zijn grenzen moet werken bij mij. Hopelijk met groter geheugen is dat een stuk minder. Ik ga zeker alle tips proberen, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acrux
Dank voor de tips. Laptop na het bestellen van een Torx setje open gekregen (2 schroefjes moeten uitboren), de boel grondig gecleaned en 2 stripjes Kingston geheugen er in geplaatste zoals voorgesteld.
Nu wordt er meer via het geheugen gedaan en minder via de HD geregeld. Boel is een stuk sneller en effectiever. Ook wordt het nu niet meer zo warm. Processor fans grondig gecleaned en de rest goed uitgeblazen. Het was het waard, nu kan hij nog wel een poosje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 16:49

Blokker_1999

Full steam ahead

D_Jeff schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:26:

Happy shopping 8-)
Of je kijkt gewoon even op de website van ASUS ;) https://www.asus.com/Laptops/N750JK/specifications/ DDR3L dus.
Acrux schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:15:
Dank voor de tips. Laptop na het bestellen van een Torx setje open gekregen (2 schroefjes moeten uitboren), de boel grondig gecleaned en 2 stripjes Kingston geheugen er in geplaatste zoals voorgesteld.
Nu wordt er meer via het geheugen gedaan en minder via de HD geregeld. Boel is een stuk sneller en effectiever. Ook wordt het nu niet meer zo warm. Processor fans grondig gecleaned en de rest goed uitgeblazen. Het was het waard, nu kan hij nog wel een poosje mee.
Altijd zonde als je moet boren, hoop dat je het ook redelijk goed terug hebt dicht gekregen.

[ Voor 34% gewijzigd door Blokker_1999 op 04-10-2020 15:20 ]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acrux
Blokker_1999 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:19:
[...]

Of je kijkt gewoon even op de website van ASUS ;) https://www.asus.com/Laptops/N750JK/specifications/ DDR3L dus.

[...]

Altijd zonde als je moet boren, hoop dat je het ook redelijk goed terug hebt dicht gekregen.
Op de website had ik idd gekeken maar het was mij niet helemaal duidelijk, vond het zo raar dat er 6 GB standaard in zat, een stripje van 2 en eentje van 4. Volgens mij is deze laptop zo gekocht (komt bij familie vandaan). Nu met 2 stripjes van 8 een wereld van verschil. Kan nu ook weer meerdere dingen tegelijk doen zonder dat het allemaal tegen de grens loopt. En ik moest toch ook even uitzoeken wat er max in kan. Gelukkig kon er 2x 8 in.

Het uitboren is goed gelukt, eerst even de roostertjes afgeplakt zodat er geen slijpsel in kan vallen en er zaten genoeg schroefjes in om die 2 niet te missen :P
En de laptop reist niet veel, staat gewoon bedraad op een 4-fan ventilator rooster.

Ben blij dat ik deze stap genomen heb.
Pagina: 1