Toon posts:

Waardedaling aardbevingen

Pagina: 1
Acties:

• laforte
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-02 09:59

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Topicstarter
Beste medetweakers ik vroeg mij af of er meer mensen uit de provincie Groningen actief zijn welke aanspraak kunnen maken op de waardedaling regeling die 1 september j.l. van start is gegaan. En hoe dat proces bij jullie verloopt.

Ik heb op 1 september de aanvraag gedaan en verwacht voor eind oktober uitsluitsel te krijgen over hoeveel ik krijg uitgekeerd. In mijn postcode zou ik minimaal 6,4% moeten krijgen maar de voorlopige berekening staat op 2,7%. Nu heb ik mijn woningen in december 2012 gekochten en niet in augustus maar ik vraag mij af waar die 2,7% vandaan komt.

Maar aangezien het voorlopig is wacht ik nog even rustig af... :)

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:37
Wanneer heb je je huis gekocht? Die 2,7% is volgens mij het startbedrag. Wie in 2012 zijn huis al bezat (beving van Huizinge) begint met die 2,7%. Omdat potentiële huizenkopers na dat moment potentieel afgeschrikt zouden kunnen worden door de aardbevingen. Voor elke aardbeving boven een bepaalde sterkte die daarna heeft plaatsgevonden komt er nog iets van 0,9% bij. Wij hebben ons huis In 2018 gekocht en krijgen niks.

Edit: verkeerd gelezen

[Voor 18% gewijzigd door titan1901 op 19-09-2020 23:11]

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-02 17:43
Altijd opletten met dit soort dingen.
Dit betekent dat als een eigenaar van de mogelijkheid gebruikmaakt om nu zijn schade vergoed te krijgen, en er vindt later een nieuwe beving plaats en/of de waardedaling zou toenemen, dit geen reden is om alsnog meer waardedaling te vergoeden.
De aardbeving frequentie en intensiteit zal de komende jaren nog toenemen, als je de voorspellingen er op na slaat zitten we ongeveer halverwege 2030 weer op het huidige niveau.
Dit kan alleen anders zijn, indien er bevingen optreden met een kracht die als onvoorzienbaar moet worden beschouwd.
Dat de Gemiddelde Groninger geen idee heeft waar hij deze informatie moet vinden of uberhaupt moet interpreteren zal niks af doen aan het feit dat er tig rapporten zijn waarin mensen dingen hebben voorzien. Met die definitie zal tegen de tijd dat het relevant wordt zeer creatief om worden gegaan waardoor de eenmalige en finale afhandeling zoals die nu is beschreven ook daadwerkelijk eenmalig en finaal zal zijn.

Als ik in Groningen zou blijven wonen dan zou ik nu nog geen aanspraak op deze schadevergoeding omdat ik verwacht dat de situatie nog gaat verslechteren. Als je weg wil zou ik cashen, je biezen pakken en gaan.

Overigens een mooie lolquote van het instituut mijnbouwschade Groningen:
Uit onderzoek van Atlas voor gemeenten blijkt dat de waardedaling is ingezet na de grote beving van Huizinge op 16 augustus 2012. Het werd toen in een keer voor iedereen duidelijk dat de gaswinning in Groningen sterke bevingen tot gevolg heeft en dat die bevingen tot schade én veiligheidsrisico's leiden.
Voor Groningers was het voor 1993 al duidelijk dat de aardbevingen veroorzaakt werden door gaswinning en dat deze schade konden veroorzaken. In 1993 heeft men dat eindelijk schoorvoetend toegegeven.

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-02 18:26
Ik zou ook 2.7% krijgen maar ze hebben de regels al meerdere malen aangepast. Ik heb het huis in 2015 gekocht en mijn aanvraag is dan ook afgewezen. Zojuist bericht gekregen. Klopt niks van want na 2015 zijn er nog genoeg (grote) bevingen geweest. Zelfs nog 3 km bij mij vandaan. Dit kun je checken op een website. Ik ga geen moeite meer doen maar ik snap dat mensen boos zijn.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:18
qwasd schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:45:
Ik zou ook 2.7% krijgen maar ze hebben de regels al meerdere malen aangepast. Ik heb het huis in 2015 gekocht en mijn aanvraag is dan ook afgewezen. Zojuist bericht gekregen. Klopt niks van want na 2015 zijn er nog genoeg (grote) bevingen geweest. Zelfs nog 3 km bij mij vandaan. Dit kun je checken op een website. Ik ga geen moeite meer doen maar ik snap dat mensen boos zijn.
Lijkt mij volkomen terecht dat je bent afgewezen. In 2015 was al bekend dat er aardbevingen konden plaatsvinden en dat zal dan ook reeds in de koopprijs verwerkt zijn. Je hebt door de woning te kopen ook het daarbij behorende risico op schade aanvaard.

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 09:05
hanev001 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:17:
[...]

Lijkt mij volkomen terecht dat je bent afgewezen. In 2015 was al bekend dat er aardbevingen konden plaatsvinden en dat zal dan ook reeds in de koopprijs verwerkt zijn. Je hebt door de woning te kopen ook het daarbij behorende risico op schade aanvaard.
Wanneer je vanuit een andere regio (zonder het risico op aardbevingen) naar de betreffende regio bent verhuisd of je een starter bent op de woningmarkt begrijp ik je redenatie. Maar als je in 2015 in de betreffende regio je eigen huis verkocht hebt zal je hiervoor een lagere prijs gekregen hebben. Ongeacht waar en of je een nieuwe woning heb gekocht heb je al reeds de gevolgen gemerkt/gevoeld van de waardedaling. Waarom zou je dan geen aanspraak mogen maken op de betreffende regeling voor je vorige woning.

• detulp050
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:44
laforte schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 15:57:
Beste medetweakers ik vroeg mij af of er meer mensen uit de provincie Groningen actief zijn welke aanspraak kunnen maken op de waardedaling regeling die 1 september j.l. van start is gegaan. En hoe dat proces bij jullie verloopt.

Ik heb op 1 september de aanvraag gedaan en verwacht voor eind oktober uitsluitsel te krijgen over hoeveel ik krijg uitgekeerd. In mijn postcode zou ik minimaal 6,4% moeten krijgen maar de voorlopige berekening staat op 2,7%. Nu heb ik mijn woningen in december 2012 gekochten en niet in augustus maar ik vraag mij af waar die 2,7% vandaan komt.

Maar aangezien het voorlopig is wacht ik nog even rustig af... :)
Uit nieuwsgierigheid, is dit goed afgelopen? Ik heb een huis gehad in postcodegebied dat ook onder 2.7% valt (gekocht voor 2012, met verlies verkocht in 2015). Net aanvraag ingediend en denk dat ik tussen de 2.7% en 5.49% kan krijgen. Lees weinig ervaringen op internet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Topicstarter
detulp050 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:24:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, is dit goed afgelopen? Ik heb een huis gehad in postcodegebied dat ook onder 2.7% valt (gekocht voor 2012, met verlies verkocht in 2015). Net aanvraag ingediend en denk dat ik tussen de 2.7% en 5.49% kan krijgen. Lees weinig ervaringen op internet
Het zal je niets verbazen denk ik maar het loopt nog steeds... het gaat via de rechtbank noord Nederland(Groningen) welke hun snelheid hebben aanpast met Corona. Als ik meer weet zal ik het hier posten. 1 ding waar ik al wel achter ben gekomen is dat het een zootje is bij het IMG en dat de procedures hooguit lachwekkend zijn.

• detulp050
laforte schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:42:
[...]

Het zal je niets verbazen denk ik maar het loopt nog steeds... het gaat via de rechtbank noord Nederland(Groningen) welke hun snelheid hebben aanpast met Corona. Als ik meer weet zal ik het hier posten. 1 ding waar ik al wel achter ben gekomen is dat het een zootje is bij het IMG en dat de procedures hooguit lachwekkend zijn.
Loopt het via de Rechtbank omdat je het niet eens was met de beslissing? Die 6.4% die je aanhaalde vs de 2.7% uit wat ze je eerst hebben aangeboden?

Bedankt voor je reactie! Ik heb zelf mijn huis verkocht in 2015 (gekocht 2010), en ik woon dus in een 2.7% gebied en hoop gewoon dat ze die 2.7% uitkeren. Had uberhaupt nergens op gerekend namelijk :*)

[Voor 25% gewijzigd door detulp050 op 24-04-2021 08:36]

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Topicstarter
detulp050 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 08:35:
[...]

Loopt het via de Rechtbank omdat je het niet eens was met de beslissing? Die 6.4% die je aanhaalde vs de 2.7% uit wat ze je eerst hebben aangeboden?

Bedankt voor je reactie! Ik heb zelf mijn huis verkocht in 2015 (gekocht 2010), en ik woon dus in een 2.7% gebied en hoop gewoon dat ze die 2.7% uitkeren. Had uberhaupt nergens op gerekend namelijk :*)
Ze zeggen omdat ik het huis gekocht heb ik december 2012 en niet voor 16 augustus 2012 heb ik geen recht op imago schade van (toevallig ook) 2.7%.

De reden hiervan is dat ze zeggen dat ik na de huizinge beving had moeten weten dat huizen minder waard zouden worden met de aardbevingen. Dit vind ik een onzin argument, ik ben geen toekomst voorspeller....

Daar heb ik bezwaar tegen gemaakt en dat was afgewezen dus nu met advocaat nog een keer proberen maar dan gaat het via de rechtbank en niet rechtstreeks met het IMG.

• leecher
laforte schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 08:59:
[...]

Ze zeggen omdat ik het huis gekocht heb ik december 2012 en niet voor 16 augustus 2012 heb ik geen recht op imago schade van (toevallig ook) 2.7%.

De reden hiervan is dat ze zeggen dat ik na de huizinge beving had moeten weten dat huizen minder waard zouden worden met de aardbevingen. Dit vind ik een onzin argument, ik ben geen toekomst voorspeller....

Daar heb ik bezwaar tegen gemaakt en dat was afgewezen dus nu met advocaat nog een keer proberen maar dan gaat het via de rechtbank en niet rechtstreeks met het IMG.
Ik hoop dat je wint maar ik zie dat somber voor je in. Jij wil nu een hogere verrgoeding omdat je in de toekomst kijkt en ziet dat je minder huis waard zal zijn. Ondertussen geldt die logica in 2012 niet voor jezelf... :P

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:29
[...]
Uhm, dat de aardbevingen zouden leiden tot een waardedaling is toch vanzelfsprekend? Als je zo slim bent om een huis te kunnen kopen dan ben je toch ook wel zo slim om dat te kunnen bedenken?

Los dat ik snap dat je dom voordoet tegenover de rechtbank of IMG om zoveel mogelijk gratis geld te krijgen, mag ik toch aannemen dat je in het echt wel slimmer bent?

• leecher
President schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:10:
Uhm, dat de aardbevingen zouden leiden tot een waardedaling is toch vanzelfsprekend?
Ja, dat is logisch. Maar nee, daar moeten we niet naar handelen. Men heeft in 1993 officiëel toegegeven dat er een verband is tussen gaswinning en aardbevingen en dat dit kan leiden tot schade. Als je die lijn van vanzelfsprekendheid hard doortrekt dan heeft iedereen die na 1993 een huis heeft gekocht in het gebied (maar ja, welk gebied eigenlijk...) geen recht op vergoeding.

Het hele aardbeving verhaal is een zompig moeras van grijze gebieden met twee duidelijke oevers: Er zijn aardbevingen en er is schade. Daartussenin moet een weg worden gevonden die ruimhartig is naar de Groningers toe.

• President
leecher schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:20:
Het hele aardbeving verhaal is een zompig moeras van grijze gebieden met twee duidelijke oevers: Er zijn aardbevingen en er is schade. Daartussenin moet een weg worden gevonden die ruimhartig is naar de Groningers toe.
Zoals we mensen die in de buurt van Schiphol wonen ruimhartig financieel zouden moeten compenseren vanwege de geluidsoverlast die ze ervaren? En de mensen die bij een chemisch staalbedrijf gaan wonen ook ruimhartig moeten compenseren voor een slechtere luchtkwaliteit? :+

• leecher
@President
Als die geluidoverlast toeneemt of die luchtkwaliteit af, anders dan eerder werd beloofd dan ja: Compenseren. Dat dat die schade nauwelijks is te kwantificeren maakt dat natuurlijk een lastig verhaal.
Verder is dergelijke schade vrij simpel te voorkomen: Stop met vliegen en sluit de fabriek en het probleem is weg. Als je nu stopt met gaswinning dan worden die aardbevingen niet direct minder. De schade is simpelweg nog niet te overzien.

Maar goed das verder offtopic. Ik ben zeer benieuwd naar de afhandeling van de TS.

• detulp050
[...]

Ah, op die fiets inderdaad. Ja, dat is een taaie. Nou is de regeling van de IMG natuurlijk eentje van: schikken en nooit meer betalen, dus dan begrijp ik wel dat je dit zo verder oppakt. In 2012 was er in veel delen van Groningen nog geen schade en was die verwachting er ook niet.

Nou, ik ben benieuwd hoe men mijn case oppakt. Succes met je juridische traject!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Zelf gekocht in 2015 in Groningen stad en inderdaad inschatting 0%. Ik heb de aanvraag stopgezet. Want eenmaal afgerond kun je er niet meer op terugkomen.

Inmiddels wel traject gestart wegens schade. Veel scheuren in de muren op allerlei plaatsen.

Buren die dit eerder gedaan hebben, hebben tussen de 8k en 16k vergoeding gekregen en dan nog 4k duurzaamheidssubsidie.

Dus ben benieuwd. Klinkt als een leuke som, maar je hebt natuurlijk geen flauw idee wat de echte schade is. In ieder geval mooi moment om die zonnepanelen te laten plaatsen. :+

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Topicstarter
President schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:10:
[...]

Uhm, dat de aardbevingen zouden leiden tot een waardedaling is toch vanzelfsprekend? Als je zo slim bent om een huis te kunnen kopen dan ben je toch ook wel zo slim om dat te kunnen bedenken?

Los dat ik snap dat je dom voordoet tegenover de rechtbank of IMG om zoveel mogelijk gratis geld te krijgen, mag ik toch aannemen dat je in het echt wel slimmer bent?
Is dit serieus een vraag? Of ben je gewoon met het verkeerde been uit bed gestapt azijnzeiker.

Edit: gratis geld? :*) 8)7 Daar kon ik wel om lachen.

[Voor 11% gewijzigd door laforte op 24-04-2021 11:00]

• President
laforte schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:51:
[...]

Is dit serieus een vraag? Of ben je gewoon met het verkeerde been uit bed gestapt azijnzeiker.

Serieuze vraag. Als men jou als persoon kan herleiden tot dit topic begrijp ik dat je geen antwoord wilt geven op de vraag... Maar ben echt benieuwd of je doet alsof je het echt niet wist of dat je het echt niet wist.

En het is toch gratis geld? Pas als je je huis verkoopt en buiten het gebied gaat wonen kan je spreken van 'een 'verlies'..

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
laforte schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:51:
[...]

Jij bent toch in groningen gaan wonen? Het is hetzelfde als in india aan een
plek gaan wonen waar natuurverschijnselen "vaak gebeuren"
en dan "verbaasd zijn" dat de boel onderloopt/kapot gaat als je geen voorzorgsmaatregelen treft of uberhaupt het risico neemt door daar te gaan wonen.

Je bent in 2015 in een aardbevingsgebied gaan wonen dus dan kan je je nu niet beroepen op coulance IMHO.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:58
buiten dat die er misschien geen recht heeft op het geld . of dat het zijn eigen schuld is dat die daar is gaan wonen is het gewoon een schande dat het zo lang duurt voor dat die mensen geholpen worden .als ze al krijgen waar ze recht op hebben

als er ergens ter wereld een ramp is trekken ze de knip, gebeurd het in eigen land is het hun eigen schuld gaat helemaal nergens over

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Topicstarter
Koos2009 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:07:
[...]

en dan "verbaasd zijn" dat de boel onderloopt/kapot gaat als je geen voorzorgsmaatregelen treft of uberhaupt het risico neemt door daar te gaan wonen.

Je bent in 2015 in een aardbevingsgebied gaan wonen dus dan kan je je nu niet beroepen op coulance IMHO.
2015?? 2012 heb ik een huis gekocht hier, daarvoor woonde ik hier ook al in de omgeving.

En natuurverschijnselen vergelijken met bodemdaling/bevingen door mijnbouw is appels met peren vergelijken.

[Voor 8% gewijzigd door laforte op 24-04-2021 18:44]

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Foutje, 2015 was iemand anders.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:14

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Koos2009 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:07:
[...]

Alleen worden de bevingen in Groningen veroorzaakt omdat de overheid blijft toestaan dat er gas uit de grond wordt getrokken. Niet vanwege een "natuurverschijnsel". Nee, de overheid heeft gewoon bepaald dat een deel van de bevolking in de stront kan zakken, zolang het genoeg centjes oplevert.

Zie ook: omgeving Hoogovens.

Wat mij betreft kunnen die inwoners zich niet beroepen op coulance, maar zouden ze de overheid kunnen dwingen tot schadevergoeding wegens het bewust schaden van de gezondheid.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FireAge
  • Nu online
Nog even wat tips voor de Groningers:

Stap 1: declareer je schade
https://www.schadedoormijnbouw.nl/schade-gebouwen-objecten

Stap 2: vraag 4000 euro subsidie aan voor verduurzaming van je woning
https://www.snn.nl/particulier/subsidie-waardevermeerdering

Stap 3: vraag vanaf 1 juli 10.000 euro subsidie aan voor verbetering van je woning
https://www.snn.nl/partic...tering-groningen-eu-10000

Stap 4: :)

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:23
Ik geloof dat het linkje al genoeg zegt

https://www.rtvnoord.nl/n...ijgen-deze-maand-750-euro

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:06
Jeroenneman schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:53:
[...]

Alleen worden de bevingen in Groningen veroorzaakt omdat de overheid blijft toestaan dat er gas uit de grond wordt getrokken. Niet vanwege een "natuurverschijnsel". Nee, de overheid heeft gewoon bepaald dat een deel van de bevolking in de stront kan zakken, zolang het genoeg centjes oplevert.

Wat mij betreft kunnen die inwoners zich niet beroepen op coulance, maar zouden ze de overheid kunnen dwingen tot schadevergoeding wegens het bewust schaden van de gezondheid.
Op zich ben ik het deels met je eens, en dat zeker voor de mensen die er al woonden voordat de eerste gas gerelateerde aardbeving plaatsvond. Voor mensen die er later zijn gaan wonen, toen het risico op bevingen ruim bekend was, dat vind ik toch wat lastiger. Immers hebben die mensen bewust de keuze gemaakt, terwijl ze wisten van het risico.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:09

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Naja, als de bevingen ruim bekend zijn maar de overheid dat jarenlang negeert, dus in feite het niet als een probleem ziet, waarom zou je dan als burger daar dan anders mee moeten omgaan? Wat mij betreft vervalt daarmee het argument dan je had beter moeten weten.

War! What is it good for? Absolutely nothing! / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:13
Hier iemand die aanspraak probeert te maken op een vergoeding n.a.v. schades door de gasopslag bij Langelo. Sinds vorig jaar april al bezig. Doordat ik aangaf astma te hebben, wilde het IMG / CED niet direct langs komen ivm Covid-19. Uiteindelijk is een paar maanden later een opname gedaan, 41 schades in huis, voornamelijk bij hoeken van ramen maar ook van boven naar beneden midden door muren. Fast forward naar augustus vorig jaar, bericht gekregen dat het hele proces on hold komt te staan. Ze willen verder onderzoek doen naar sterke bodemdaling & stijging. Hiervoor zijn TU Delft en TNO ingeschakeld. Sindsdien wordt ik af en toe met briefje met een boodschap in de trant van "Onderzoek is nog bezig blabla" geïnformeerd.

Doordat er nog altijd geen uitspraak gedaan is door TU Delft en TNO, en zodoende IMG geen vergoeding danwel bevestiging van schade toe kan kennen, ook nog geen aanspraak kunnen maken op de subsidieregeling waardevermeerdering. Zal nog wel een poos gaan duren...

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:38

Nikeo

Jawelles

Die pot van de waardevermeerdering van 4000 euro is ook bijna leeg. 1 okt verwachten ze ongeveer bij snn. Daarna moet een nieuwe kabinet beslissen of de pot wederom aangevuld wordt. Ik hoop voor je dat het je nog lukt en anders succes voor de aanvulling ja of nee

[Voor 18% gewijzigd door Nikeo op 04-09-2021 00:17]

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Topicstarter
Nikeo schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 00:16:
Die pot van de waardevermeerdering van 4000 euro is ook bijna leeg. 1 okt verwachten ze ongeveer bij snn. Daarna moet een nieuwe kabinet beslissen of de pot wederom aangevuld wordt. Ik hoop voor je dat het je nog lukt en anders succes voor de aanvulling ja of nee
Same here, ik zit er ook op te wachten. Zal wel spannend worden.

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-02 16:57
Alleen klopt er 0,00 van de postcodes, 9723 krijgt wel vergoeding(nog nooit een kuub gas onder de grond weg getrokken) terwijl 9751/9752 nog geen 500 meter van een gasstation zit.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:06
Dwarlorf schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:35:
Naja, als de bevingen ruim bekend zijn maar de overheid dat jarenlang negeert, dus in feite het niet als een probleem ziet, waarom zou je dan als burger daar dan anders mee moeten omgaan? Wat mij betreft vervalt daarmee het argument dan je had beter moeten weten.
Dat ben ik dus niet met je eens, de overheid maakt een afweging, waarbij uiteraard ook de bevingen worden meegenomen. Dat wil niet zeggen dat ze de bevingen niet als probleem zien, de gaswinning had echter een hogere prioriteit. En dat kan natuurlijk.

Dit laatste dien jij dan uiteraard als potentieel huiskoper weer mee te nemen. Je weet dat de overheid prioriteit geeft aan de gasboringen. Waaruit je kan afleiden dat er een bestaand risico is op bevingen en dat risico mogelijk (met minimaal enige waarschijnlijkheid) in de toekomst groter wordt.

Dat moet je dan, naar mijn mening, ook meenemen in je onderhandeling, waardoor je (veel) minder zou moeten betalen voor een huis in een (groot) risico gebied, waarbij je wel weet dat je dus mogelijk schade kan oplopen.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:09

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Nvm

[Voor 99% gewijzigd door Dwarlorf op 04-09-2021 12:23]

War! What is it good for? Absolutely nothing! / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• leecher
Dwarlorf schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:35:
Dat heeft de overheid niet genegeerd. In 1993 is in opdracht van de ministeries van economische zaken en verkeer en waterstaat onderzoek uitgevoerd waarin geconstateerd werd dat de gaswinning aardbevingen veroorzaakt.

Wat Dennism zegt klopt aardig. Groningers waren er al ruim voor 1993 van overtuigd dat de aardbevingen kwamen door gaswinning. In 1993 is dat officieel vastgesteld. De overheid heeft de NAM desondanks toestemming gegeven om het gasveld te exploiteren. Dat er mogelijk schade ontstaat tgv aardbevingen is al heel lang algemeen bekend en hoor je als koper simpelweg te weten. Weet je het niet dan heb je niet aan je onderzoeksplicht voldaan en verder ook gewoon onder een steen geleefd.

Als koper zou je lager moeten bieden, als verkoper zou je dat tekort moeten claimen bij de NAM. Dit is allemaal vrij simpel om in een post te plempen maar in de praktijk is het natuurlijk een drama om het hele verhaal te converteren naar een specifiek bedrag in euro's.
torretje2012 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 08:42:
Alleen klopt er 0,00 van de postcodes, 9723 krijgt wel vergoeding(nog nooit een kuub gas onder de grond weg getrokken) terwijl 9751/9752 nog geen 500 meter van een gasstation zit.
Het is best een groot gasveld dus als er geen gasstation in de buurt zit betekend niet dat er geen gas uit de grond is verdwenen :P
Ook betekent het onttrekken van gas op punt X niet dat precies in dat gebied bevingen ontstaan. Tegelijkertijd betekent een epicentrum op punt Y niet wat het grote publiek denkt wat het betekent. Het is meestal niet meer dan een visueel verzameldingetje op een kaart voor de bühne. Een beving ontstaat niet perse op een punt, maar kan ook op meerdere punten tegelijk zijn of langs een bepaalde lijn. Tegelijkertijd kan je op een dergelijk 'epicentrum' prima 0,0 schade hebben en kilometers verderop een aannemer moeten bellen.

Dat er weinig van die postcodes klopt en dat het vooral een bureaucratisch/administratief dingetje is kan ik je wel garanderen ja. Dat veel mensen de problematiek uberhaupt niet goed kunnen doorgronden (inclusief veel goed aangeschreven experts/bureautjes) kan ik je ook garanderen.

@The Executer
Wat veel mensen ook vergeten is dat je niet in de hele bureaucratische molen van de NAM en de overheid mee hoeft te gaan. Je kan ook prima zelf een zaak aanspannen. Afhankelijk aan wie je het vraagt zijn de procedures opgezet om mensen makkelijk en buiten rechtszaken om toegang te geven tot schadevergoeding, of juist het traineren daarvan :+

De wetgeving is zoals men ooit beloofd had technisch gezien zeer ruimhartig naar de Groningers toe. Het komt er grofweg op neer dat als je kan aantonen dat het op aardbevingsschade lijkt (niet zo moeilijk in het gebied), de rechter er vanuit zal gaan dat het aardbevingsschade is. Maar ja, vind als gewone man in de straat zonder kennis van aardbevingen of rechtszaken of een paar opstart euro's je weg maar eens naar een rechtbank. Dat doet bijna niemand.

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Topicstarter
leecher schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:36:
[...]

Dat heeft de overheid niet genegeerd. In 1993 is in opdracht van de ministeries van economische zaken en verkeer en waterstaat onderzoek uitgevoerd waarin geconstateerd werd dat de gaswinning aardbevingen veroorzaakt.

Wat Dennism zegt klopt aardig. Groningers waren er al ruim voor 1993 van overtuigd dat de aardbevingen kwamen door gaswinning. In 1993 is dat officieel vastgesteld. De overheid heeft de NAM desondanks toestemming gegeven om het gasveld te exploiteren. Dat er mogelijk schade ontstaat tgv aardbevingen is al heel lang algemeen bekend en hoor je als koper simpelweg te weten. Weet je het niet dan heb je niet aan je onderzoeksplicht voldaan en verder ook gewoon onder een steen geleefd.

Als koper zou je lager moeten bieden, als verkoper zou je dat tekort moeten claimen bij de NAM. Dit is allemaal vrij simpel om in een post te plempen maar in de praktijk is het natuurlijk een drama om het hele verhaal te converteren naar een specifiek bedrag in euro's.

[...]

Het is best een groot gasveld dus als er geen gasstation in de buurt zit betekend niet dat er geen gas uit de grond is verdwenen :P
Ook betekent het onttrekken van gas op punt X niet dat precies in dat gebied bevingen ontstaan. Tegelijkertijd betekent een epicentrum op punt Y niet wat het grote publiek denkt wat het betekent. Het is meestal niet meer dan een visueel verzameldingetje op een kaart voor de bühne. Een beving ontstaat niet perse op een punt, maar kan ook op meerdere punten tegelijk zijn of langs een bepaalde lijn. Tegelijkertijd kan je op een dergelijk 'epicentrum' prima 0,0 schade hebben en kilometers verderop een aannemer moeten bellen.

Dat er weinig van die postcodes klopt en dat het vooral een bureaucratisch/administratief dingetje is kan ik je wel garanderen ja. Dat veel mensen de problematiek uberhaupt niet goed kunnen doorgronden (inclusief veel goed aangeschreven experts/bureautjes) kan ik je ook garanderen.

@The Executer
Wat veel mensen ook vergeten is dat je niet in de hele bureaucratische molen van de NAM en de overheid mee hoeft te gaan. Je kan ook prima zelf een zaak aanspannen. Afhankelijk aan wie je het vraagt zijn de procedures opgezet om mensen makkelijk en buiten rechtszaken om toegang te geven tot schadevergoeding, of juist het traineren daarvan :+

De wetgeving is zoals men ooit beloofd had technisch gezien zeer ruimhartig naar de Groningers toe. Het komt er grofweg op neer dat als je kan aantonen dat het op aardbevingsschade lijkt (niet zo moeilijk in het gebied), de rechter er vanuit zal gaan dat het aardbevingsschade is. Maar ja, vind als gewone man in de straat zonder kennis van aardbevingen of rechtszaken of een paar opstart euro's je weg maar eens naar een rechtbank. Dat doet bijna niemand.
En nu even in de praktijk... ik snap je punt dat je als koper op de hoogte moet zijn. Al is er de afgelopen 10 jaar veel veranderd :/ Maar stel je voor ik wil morgen een huis kopen welke te koop staat met een vraagprijs van 300.000 euro. Hoe denk jij dan hoe het in de praktijk gaat om dit huis te kunnen bemachtigen? Of denk je dat alle huizen in Groningen standaard 20K onder de vraagprijs worden verkocht zodat er even rekening gehouden kan worden met waardedaling tussen nu en bijvoorbeeld 15 jaar :?
Als je daar mee aankomt bij een verkoper dan weet je zeker dat je nog heel lang op huizenjacht kan gaan ;)

• leecher
@laforte

ja dat blijft natuurlijk altijd een lastig en vaag verhaal waar niet zomaar een antwoord op is. Als in de tussentijd de schade tgv aardbevingen groter wordt dan verwacht (tja, volgens wie eigenlijk, weer een factor erbij) heb je ook waardeverlies te pakken ook al heb je dat in eerste instantie meegenomen in je bod.
Het blijft nattevingerwerk waarbij je een strijd moet leveren om euro's te krijgen helaas.

• FireAge
  • Nu online
Strijd valt wel mee toch? Hier 14 scheuren/scheurtjes en 13k vergoeding.

Heeft me 2 uur werk gekost.

4k subsidie aangevraagd, loopt sinds mid Aug, dus zou op tijd moeten zijn. Klap ik straks zonnepanelen van op het dak.

1 Januari weer proberen die 10k te scoren. Was in juli te laat. Ik dacht det je netjes offertes etc nodig had. Maar blijkbaar zijn er zat mensen die met een handgeschreven vodje met daarop "10k werkzaamheden in eigen beheer" zijn geaccepteerd.

Nu weer 2 scheuren erbij, 1x in tegel van badkamervloer, 1x in tegel van toiletmuur. Binnenkort maar weer verzoek indienen.

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-02 16:57
[Het is best een groot gasveld dus als er geen gasstation in de buurt zit betekend niet dat er geen gas uit de grond is verdwenen :P
9723 is vrijwel geheel naoorlogse bouw en ligt aan de rand van groningen, waar ze wel 1 hele mini schok gevoelt/gemeten hebben ;) 9751/52 zijn er wel degelijk huizen met scheuren, waaronder een waar ik woon.

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-02 22:22
Jeroenneman schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:53:
[...]

Ik denk wel dat als je het zover doortrekt bijna iedereen wel aanspraak kan maken op een dergelijke regeling. Als Lelystad airport ooit echt gaat lopen dan woon ik ook precies onder de aanvliegroute. Daar zou ik nooit zelf voor gekozen hebben maar helaas, daar heeft van Nieuwenhuizen toch hard voor gestreden voor ze ontslag nam. En niet al te ver van mijn ouderlijk huis staat ineens een biomassa centrale. Ook niet bevorderlijk voor de gezondheid en voor het aanzicht. Allemaal keuzes van de (lokale) politiek die een invloed kunnen hebben op je woningwaarde.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:27

Qwerty-273

Meukposter

Dat er mogelijk schade ontstaat tgv aardbevingen is al heel lang algemeen bekend en hoor je als koper simpelweg te weten. Weet je het niet dan heb je niet aan je onderzoeksplicht voldaan en verder ook gewoon onder een steen geleefd.
"Onderzoeksplicht", hoe zie je dat voor je met alle gebieden in NL die onder zee niveau liggen. Als die overstromen zijn dat ook allemaal kopers die niet aan hun onderzoeksplicht hebben voldaan? Want het is natuurlijk logisch dat wanneer je onder zee niveau gaat wonen je behoorlijk in de knel zal zitten tijdens een overstroming. Dat is geen hogere wiskunde.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:54
ik wist niet eens dat deze regeling bestond totdat ik 2 weken geleden een brief kreeg dat we nog geen aanvraag hadden ingediend voor onze vorige woning.

Deze hebben we in december 2011 gekocht en in oktober 2019 verkocht.
Zij geven aan dat de schatting is dat we 2,7% kunnen krijgen.
Nou daar zeg ik geen nee tegen, dus de aanvraag ingediend.

Voelt wel een beetje raar, want voelt op een of andere manier niet helemaal terecht.....maar goed ik laat het ook niet liggen.

Zou wel een onverwachte meevaller zijn. Als ze geen brief hadden gestuurd had ik dit nooit geweten.
Zal mij benieuwen of het toegekend wordt, maar als ik zo naar de voorwaarden kijk voldoen we hier volledig aan.

• leecher
@Qwerty-273

Het zal, ik heb het niet bedacht. Het is nu eenmaal de staat der dingen in dat gebied.

Wat betreft gebieden die eventueel onder water zouden kunnen komen te staan, wat wil je horen? Als je een partij kan aanwijzen die ervoor heeft gezorgd dat het risico op overstroming is toegenomen en je huis t.g.v. daarvan in waarde is gedaald dan staat je het vrij om actie te ondernemen en euro's te claimen. Leef je uit zou ik zeggen :P

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:56
Is hier iemand die weet hoe de subsidie voor verduurzaming en verbetering i.v.m. de aardbevingen in Groningen worden verleend?
Kan je het volle bedrag van de investering krijgen of is het daar een percentage van?
Ik wil twee inverter airco units installeren, uitsluitend bedoeld om te verwarmen. Maar als ik, zeg maar, 10% van de kosten aan subsidie krijg, dan heeft het voor mij geen zin, want dat moet ik zelf veel te veel bijleggen.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Mel33
JukeboxBill schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:25:
Is hier iemand die weet hoe de subsidie voor verduurzaming en verbetering i.v.m. de aardbevingen in Groningen worden verleend?
Kan je het volle bedrag van de investering krijgen of is het daar een percentage van?
Ik wil twee inverter airco units installeren, uitsluitend bedoeld om te verwarmen. Maar als ik, zeg maar, 10% van de kosten aan subsidie krijg, dan heeft het voor mij geen zin, want dat moet ik zelf veel te veel bijleggen.
https://www.snn.nl/

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• JukeboxBill
Dat heb ik doorgespit, maar daar word ik niet veel wijzer van. Er staat niets over criteria en beoordeling van de aanvraag.

• Mel33
JukeboxBill schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:05:
[...]

Dat heb ik doorgespit, maar daar word ik niet veel wijzer van. Er staat niets over criteria en beoordeling van de aanvraag.
Je hebt het vast niet doorgespit want, link
Je kunt deze subsidie vanaf 10 januari 2022 weer aanvragen. Het eLoket gaat om 9 uur open.
En het kan bij het binnenlandse zaken eLoket.

[Voor 10% gewijzigd door Mel33 op 08-01-2022 17:05]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:58
laforte schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 22:20:
[...]

En nu even in de praktijk... ik snap je punt dat je als koper op de hoogte moet zijn. Al is er de afgelopen 10 jaar veel veranderd :/ Maar stel je voor ik wil morgen een huis kopen welke te koop staat met een vraagprijs van 300.000 euro. Hoe denk jij dan hoe het in de praktijk gaat om dit huis te kunnen bemachtigen? Of denk je dat alle huizen in Groningen standaard 20K onder de vraagprijs worden verkocht zodat er even rekening gehouden kan worden met waardedaling tussen nu en bijvoorbeeld 15 jaar :?
Als je daar mee aankomt bij een verkoper dan weet je zeker dat je nog heel lang op huizenjacht kan gaan ;)
Als je dan blijkbaar het huis nu kan verkopen zonder lager in de prijs te gaan heb je volgens je eigen logica ook geen schade???

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Topicstarter
Hielko schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:57:
[...]

Als je dan blijkbaar het huis nu kan verkopen zonder lager in de prijs te gaan heb je volgens je eigen logica ook geen schade???
En dat is nou juist het probleem? Als we geen bevingen hadden gehad was de woning nog meer waard geweest. Dus wel schade?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:38

MsG

Forumzwerver

Weinig Groningers hier blijkbaar.

Mensen die zelf nog dieper in de 750 euro voor huurders zijn gedoken? Ik vond het een enorm arbitraire verdeling. Hele gemeenten tegen de Duitse grens aan, die blijkbaar wel vergoeding krijgen, maar hele wijken in Stad die worden overgeslagen, dit terwijl ik toch echt diverse aardbevingen heb gevoeld de afgelopen jaren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• NESFreak
  • Laatst online: 15:02
JukeboxBill schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:25:
https://www.snn.nl/vvg10000
en
https://www.snn.nl/subsid...10000-veelgestelde-vragen

Je krijgt tot die 10k€ de volle 100% vergoed. En je mag het zo goed als aan alles besteden wat aan je huis of schuur vast zit. Mijn moeder had de vorige ronde gelukkig net een nieuwe ketel en badkamer waarvan de betaling na de startdatum van 6 november 2020 heeft plaats gevonden.

Helaas heb ik geen rekeningen liggen van na die datum, en een aannemer die voor een offerte zou langs komen is 2x niet komen opdagen. Dit keer ga ik het dus proberen met een zelf opgesteld kostenoverzicht. Als het goedgekeurd is zoek ik er daarna wel een andere aannemer bij (of kijk hoever ik zelf kom).

Ik heb morgen speciaal wat dingen verschoven zodat ik een thuiswerkdag heb en mijn eigen PC er de hele dag naast aan kan hebben. Volgens TV noord is er een soort van wachtrij systeem, wie het eerst komt... en gaan er een hoop mensen teleurgesteld worden.

https://www.rtvnoord.nl/n...vragen-dan-dat-er-geld-is

[Voor 3% gewijzigd door NESFreak op 09-01-2022 20:39]

• Mel33
Ik heb morgen speciaal wat dingen verschoven zodat ik een thuiswerkdag heb en mijn eigen PC er de hele dag naast aan kan hebben. Volgens TV noord is er een soort van wachtrij systeem, wie het eerst komt... en gaan er een hoop mensen teleurgesteld worden.

https://www.rtvnoord.nl/n...vragen-dan-dat-er-geld-is
Ja schande dat de mensen die niks van computers snappen naast de boot gaan vallen op deze manier.

[Voor 45% gewijzigd door Mel33 op 09-01-2022 20:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NESFreak
Mel33 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:46:
[...]

Ja schande dat de mensen die niks van computers snappen naast de boot gaan vallen op deze manier.
En mensen die niet achter een computer werken natuurlijk ook. Gunstig voor mij, maar het voelt wel een beetje lullig...

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:24
Jep, ik sluit ook aan bij de loterij morgen. Samen met 53.000 huishoudens loten voor een subsidiepotje waar geld in zit voor 22.000 huishoudens...

De politiek laat de Groningers wederom zitten, terwijl de gaskraan nog verder open gedraaid wordt om 4 miljard kuub gas extra te winnen.

[Voor 1% gewijzigd door petervandenberg op 09-01-2022 22:36. Reden: Typo]

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:51
120 verschillende sessies open dus denk dat ik er wel op tijd door ben. :Y

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Topicstarter
Idanue schreef op maandag 10 januari 2022 @ 07:28:
Wat schiet je hier mee op? Behalve de servers belasten met 119 extra connecties waardoor het voor jezelf en anderen moeilijker wordt?

• Idanue
laforte schreef op maandag 10 januari 2022 @ 07:49:
[...]

Wat schiet je hier mee op? Behalve de servers belasten met 119 extra connecties waardoor het voor jezelf en anderen moeilijker wordt?
Heeft niets met server belasten te maken hoor, heb gewoon meerdere plekken in de wachtrij en als er 1 door is dan sluit de rest.

Ben al sinds 07:00 gisterochtend wakker en net de hele nacht gewerkt dus geen zin om uren te wachten voor ik eindelijk naar bed kan.

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Topicstarter
Idanue schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:18:
[...]

Heeft niets met server belasten te maken hoor, heb gewoon meerdere plekken in de wachtrij en als er 1 door is dan sluit de rest.

Ben al sinds 07:00 gisterochtend wakker en net de hele nacht gewerkt dus geen zin om uren te wachten voor ik eindelijk naar bed kan.
Dus je hebt nu 120 browser tabbladen open staan?

• Idanue
laforte schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:21:
[...]

Dus je hebt nu 120 browser tabbladen open staan?
Ja zo ongeveer, met allemaal een eigen sessie.

• JukeboxBill
@Idanue Ik bven benieuwd of die 120 tabs hebben geholpen?
Ik sta op een plek in de 13 duizend met maar 1 tab. Over 2,5 uur ben ik aan de beurt

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Topicstarter
plekje 600 hier, wachttijd 12 min, tijd loopt wel iets op

[Voor 26% gewijzigd door laforte op 10-01-2022 09:09]

• Idanue
JukeboxBill schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:06:
@Idanue Ik bven benieuwd of die 120 tabs hebben geholpen?
Ik sta op een plek in de 13 duizend met maar 1 tab. Over 2,5 uur ben ik aan de beurt
Kortste was 6 min, inmiddels gestegen naar 8.
90% was 10.000+

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Topicstarter
Ik mocht inloggen met DigiD, na het inloggen wordt ik gewoon weer terug gezet naar wacht scherm op plek 38111 ,wat een systeem.

• NESFreak
laforte schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:41:
Ik mocht inloggen met DigiD, na het inloggen wordt ik gewoon weer terug gezet naar wacht scherm op plek 38111 ,wat een systeem.
Er zijn er blijkbaar meer: https://twitter.com/BerendZiengs/status/1480462837327835142

Blijkbaar kun je nog wel terecht bij de gemeentehuizen:

https://twitter.com/erikpostx/status/1480461373247303680

[Voor 7% gewijzigd door NESFreak op 10-01-2022 09:57]

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Topicstarter
Nou, aan de rij te zien ook niet echt meer... |:(

• JukeboxBill
laforte schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:41:
Op de pagina van de wachtrij staat dit bericht
Je bevindt je in de wachtrij. Dit bericht is voor aanvragers die net al toegang hadden tot ons eLoket maar bij wie de toegang werd onderbroken. Stuur een e-mail naar vvg@snn.nl met als onderwerp ‘Toegang eLoket onderbroken’. Zet je naam en het e-mailadres waarmee je inlogt in het eLoket in de mail. Wij controleren dan of je al toegang had tot het eLoket. Dien nu wel eerst alsnog je aanvraag in.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het is een grote shitshow. Hoe kun je het ook bedenken.. Mensen subsidie aanbieden en vervolgens de pot maar voor de helft vullen.

Maar ja, het is niet in de randstad he, dus kunnen we lekker met z'n allen in de klei zakken terwijl ze de kraan weer open draaien voor Duitsland...

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:10

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

BK >>> WON

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:35
Idanue schreef op maandag 10 januari 2022 @ 07:28:
Hoe heb je dat gedaan? Volgens de documentatie van crowdhandler worden ip’s met meer dan 20 connecties geblocked…

Wel bezopen dat de handige techneut vrij eenvoudig de zwaktes in dit systeem kan vinden en in zijn voordeel kan gebruiken. Elke sessie is een extra lot.

En de “wij zijn bijna aan de beurt” twitteraars die gezellig hun scherm deelden, waren mogelijk de sjaak omdat hun token eenvoudig gekaapt kon worden. https://www.sikkom.nl/lek...-positie-stiekem-innemen/

[Voor 41% gewijzigd door JeroenTheStig op 10-01-2022 22:43]

• Idanue
JeroenTheStig schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:30:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Volgens de documentatie van crowdhandler worden ip’s met meer dan 20 connecties geblocked…
Klopt, eerste keer al vrij snel een ip ban maar met een aantal proxy's was het goed te doen.

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:19
JeroenTheStig schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:30:
[...]

Wel bezopen dat de handige techneut vrij eenvoudig de zwaktes in dit systeem kan vinden en in zijn voordeel kan gebruiken. Elke sessie is een extra lot.

Dat mensen met de juiste technische vaardigheden het voor elkaar krijgen om gewilde sneakers en videokaarten weg te kapen, dat is nog tot daar aan toe. Dat onze overheid denkt dat deze systemen ook toepasbaar zijn voor toekenning publiek geld, dat is echt zorgelijk. Gaan ze dit in de toekomst vaker doen?

Ik weet dat partijen die actief jagen op bv videokaarten ook hierbij betrokken zijn geweest. Die 120 sessies van hierboven verbleken bij die activiteit. Nu zijn de “winnende” loten nog naar familie en bekenden gegaan. Volgende stap is dat ze verkocht worden. Met zulke belangen als in deze situatie kan daar een aardig bedrag voor gevraagd worden. Dan stroomt dat publieke geld in feite deels door naar dergelijke partijen. Als er hier gedupeerden zijn (al zal SNN dat niet zo zien), die hier iets mee willen, dan wil ik best wat meer info delen. DM me maar.

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:44
Net als veel andere Groningers heb ik me ook de hele dag geërgerd aan de manier waarop SNN het digitaal heeft geregeld. Om 1 minuut voor 9 ingelogd, omdat ik dacht dat eerder geen zin had (wat achteraf stom bleek) en direct al nummer 28900 oid. Uiteindelijk rond 23.10 uur de aanvraag in kunnen dienen.

Nu ben ik geen ICT-er maar het moet toch technisch niet zo moeilijk zijn om 30.000 aanvragen binnen een paar uur te verwerken? De aanvraag zelf stelt niet veel voor namelijk er hoeft maar weinig informatie te worden verstrekt.

Iemand die kan verklaren waarom er in 15 uur niet alle aanvragen verwerkt konden worden? Is dat technisch heel lastig/duur? of onwil/onkunde?

@T_E_O Ik ben wel geïnteresseerd in de info die je hebt.

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:35
The Real Gunnar schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:44:
Net als veel andere Groningers heb ik me ook de hele dag geërgerd aan de manier waarop SNN het digitaal heeft geregeld. Om 1 minuut voor 9 ingelogd, omdat ik dacht dat eerder geen zin had (wat achteraf stom bleek) en direct al nummer 28900 oid. Uiteindelijk rond 23.10 uur de aanvraag in kunnen dienen.
Het maakte niet uit of je nu om 5:30 of om 8:59 de pagina pas opentrok en in de waiting room belandde. Als je na 9 uur pas de pagina opende, had je wel een probleem. Zie ook https://support.crowdhand...00061556-queue-mechanics:
All users who are already in the Waiting Room when the queue activates will be assigned a random queue position. Users who join the queue after that will be behind those initial users, in the order they joined the queue.
Nu ben ik geen ICT-er maar het moet toch technisch niet zo moeilijk zijn om 30.000 aanvragen binnen een paar uur te verwerken? De aanvraag zelf stelt niet veel voor namelijk er hoeft maar weinig informatie te worden verstrekt.

Iemand die kan verklaren waarom er in 15 uur niet alle aanvragen verwerkt konden worden? Is dat technisch heel lastig/duur? of onwil/onkunde?
Ik vermoed dat ze voor safe zijn gegaan en de queue throughput van de crowdhandler service aan de kleine kant hebben gehouden om er zeker van te zijn dat het systeem niet plat gaat. Als je dan zeg 100 concurrent users toelaat, met een gemiddelde afhandeling van 5 minuten, dan kun je wel nagaan dat je uren in de rij kunt komen te staan.

Ondanks de (waarschijnlijk) lage hoeveelheid concurrent users, had het systeem het blijkbaar toch nog best zwaar, gezien het toch regelmatig mis ging met internal server errors etc.

• FireAge
  • Nu online
https://www.nrc.nl/nieuws...e-gasgedupeerden-a4079342

Voor niks de hele dag in de rij, beetje klagen en hopsa geld erbij :+

Edit:
Er werden trouwens 1200 mensen per uur verwerkt op de site. Ik begon op 9974 en was om 14:30 aan de beurt. Dat zijn 6600 aanvragen die verwerkt waren. En dus 3300 die fout gingen of meerdere nummers hadden.

Dat laatste was mooi te zien, want mijn buren begonnen op 27000 en die gingen veel harder omlaag dan ik omdat er vrij snel veel nummers verdwenen.

Zoon van de buren was bijna aan de beurt, toen zijn zoontje van twee langs kwam wandelen en voor de grap de pc uitdrukte.

Klik 10.000 euro weg...

Wel mooi dat die nu nog een kans krijgt.

[Voor 60% gewijzigd door FireAge op 14-01-2022 21:04]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee