Vraag

• ReTeP20002
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-04 10:44
Mijn vraag:
Ik wil graag voor onze roeivereniging een monitor die een seriële poort heeft, in en uit standby laten gaan als reactie op een bewegingssensor en later eventueel gelijk met het ganglicht laten schakelen.
Is dit mogelijk met bijvoorbeeld een raspberry pi (heb ik nog liggen) en wat heb ik dan nog meer nodig aan hardware?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Samsung monitor DB43J

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb wel al gezocht naar een oplossing, maar zie door de bomen het bos niet meer. Moet ik iets met domoticz, of kan er software direct op de raspberry pi dit aan?
Graag zoek ik hulp bij het starten van dit project.

Groet, Peter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChCrkHGTN45QH-9UywzXHCCCCSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLMyPaOPe34RVAePcfc8s48d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50eLYMeOpRIvbK2om8fCS-ZGtLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NblImIRAIFAVJ7Qd5ZJWGKf3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door ReTeP20002 op 19-09-2020 14:55 ]

Alle reacties

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 06:36

Atmoz

Techno!!

Dat zou je inderdaad met een Raspberry Pi kunnen doen.
Eigenlijk is een Rpi natuurlijk véél te "krachtig" hiervoor... Maarja, je hebt 'm toch liggen he :D

Je hebt verder een PIR (bewegings-sensor) nodig en een stukje software (een script) op de Rpi dat de boel "regelt". Vanuit de Rpi ga je met 3 draadjes (GND, RX & TX) naar de monitor toe.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik met een Raspberry Pi heb gewerkt, maar er zijn genoeg voorbeelden te vinden waaruit je dit zo zou moeten kunnen maken.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:51

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• ReTeP20002
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-04 10:44
Dit wordt misschien de bewegingssensor, maar ik was niet van plan om hiermee de monitor rechtstreeks aan en uit te schakelen. Lijkt me niet echt goed voor de voeding (of bedoelde je dat niet?).

Daarnaast wil ik, als de software eenmaal werkt, met 'n bewegingssensor op ingang 1 van de rapsberry Pi, ook via ingang 2 kunnen schakelen.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:51

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als de monitor na spanningsloos gewoon met beeld opkomt kan dat prima werken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 22:10

SA007

Moderator Tweaking
Idd, de netvoeding schakelen versus een aan/uit commando sturen via serieel maakt niet echt uit voor zo'n monitor.
Als hij netjes aangaat als je er spanning op zet zou ik gewoon de monitor op 230v schakelen.

Wat je bedoelt met ingang 1 en ingang 2 zou ik niet weten.

Mbt tot eht aansturen via rs232 van een scherm is het best simpel, koop een usb-rs232 (ja de raspi heeft uart maar die staat standaard op console en je hebt alsnog een converter naar rs232 nodig).
Hang daar de juiste kabel aan naar je scherm (als ik zo kijk lijkt dat een null-modem kabel te moeten zijn).

En dan stuur je via serieel de juiste commando's, vanaf de linux prompt is dat ruwweg dit:

- Poort instellen:
stty -F /dev/ttyUSB0 9600

- Aanzetten:
echo -ne "\xAA\x11\x01" > /dev/ttyUSB0

- Uitzetten:
echo -ne "\xAA\x11\x00" > /dev/ttyUSB0
Pagina: 1