Port forwarden lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• xuter010
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:11
Hoi,

Ik probeer extern mijn servers te bereiken maar dit lukt voor geen meter..

De setup:

Huawei H312-371 4g/5g Modem/router
Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router

De LAN kabel gaat naar de WAN port op de linksys router.. Op de linksys router heb ik al met PC's en homelab server bekabeld aangesloten. De linksys router staat in bridge mode. De Huawei geeft de IP adressen en bij de optie devices in de Huawei router/modem zie ik netjes alle clients staan, lokaal prima te benaderen.

Helaas krijg ik extern totaal geen toegang tot 1 van mijn servers.

Ik heb de meeste opties in de Huawei router geprobeerd om de port de forwarden maar ik kom nergens echt de optie tegen Port forwarding of port mapping tegen.

Ik wil bijvoorbeeld mijn Domoticz server extern benaderen die port 8080 heeft..
In de Huawei router heb ik zelfs de DMZ optie aangezet van de Domoticz server.. ik kan nog steeds de server extern niet benaderen.. niet via de HTTP als de HTTPS (port 443)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
En hoe heb je e.e.a. geregeld met je externe IP-adres? Is dat statisch of dynamisch? En als het dynamisch is, heb je een DDNS-service?

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-10 15:30
Network Settings, NAT, Port Forwarding?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is port-forwarding wel ondersteund bij je provider? Gezien het om 4G/5G gaat zijn er vaak CG-NAT achtige constructies waarbij je geen extern internet IP hebt.

Het zou ook kunnen zijn dat je een gedeeld IPv4 adres hebt, maar je verbinding gewoon IPv6, dan kom je er ook niet bij.

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-10 15:30
Of de Huawei in bridge zetten en je Linksys het werk laten doen?

👉🏻 Blog 👈🏻

• xuter010
S1NN3D schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:03:
En hoe heb je e.e.a. geregeld met je externe IP-adres? Is dat statisch of dynamisch? En als het dynamisch is, heb je een DDNS-service?
Dynamisch. Ik heb via NO-IP dit geprobeerd, en zolang ik lokaal ben kan ik connecten.. zodra ik extern ben lukt het connecten niet meer.
Vorkie schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:09:
Is port-forwarding wel ondersteund bij je provider? Gezien het om 4G/5G gaat zijn er vaak CG-NAT achtige constructies waarbij je geen extern internet IP hebt.

Het zou ook kunnen zijn dat je een gedeeld IPv4 adres hebt, maar je verbinding gewoon IPv6, dan kom je er ook niet bij.
Das een goeie.... Dit weet/wist ik niet.
Het rare is... Als ik naar whatsmyip ga dan krijg ik de wan IP adres te zijn... voorbeeld: 84.10.102.1 (fictief voorbeeld) als ik naar de modem/router ga dan geeft die een heel ander WAN ip adres weer.

Pingen naar beide adressen krijg ik time-outs als ik extern ben. Ook pingen naar het NO-IP aangemaakte domein krijg ik extern time-outs.
kraades schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:11:
Of de Huawei in bridge zetten en je Linksys het werk laten doen?
Heb ik geprobeerd, doet eigenlijk hetzelfde... kan lokaal connecten maar niet extern.

• xuter010
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gnI-LnR3dx-347_4z09vA-eoqQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a2YBnRVlNKYhCRQCr65B0zdR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mg4cY0unUVHnUkJh29ZVEJ6sBd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pyz2HlfBK38vW2yJFf3PSea.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de ip adressen beetje onzichtbaar gemaakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 23:34
Het IP op de WAN van de router is anders dan het IP-adres, dat het internet ziet. Dat is dus CG-NAT. Er zit nog een NAT bij de provider, dus kun je geen ingaande verbindingen maken. Je deelt je publieke IPv4 adres met andere 4G gebruikers.

Poortforwarding binnen jouw router gaat niet werken, want de NAT bij de provider houdt alle binnenkomende verbindingen al tegen. Op die CG-nat heb je geen poortforwarding mogelijkheid.

[ Voor 20% gewijzigd door Groentjuh op 19-09-2020 10:51 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:19
Lijkt mij een gevalletje dubbel Nat.
Die linksys zal vermoedelijk ondanks dat hij in Bridge mode staat gewoon Nat doen.
Welk subnet zie je aan de Wan kant van die linksys en welk aan de Lan kant?

Is dat niet hetzelfde subnet dan doet die linksys gewoon Nat en moet je twee keer portforwarden.
Een keer in de Huawai naar het Wan ipadres van die linksys en een keer in die linksys naar het device dat je wilt bereiken.

En uiteraard heb je ook DDNS nodig, maar providers veranderen je internet ipadres eigenlijk niet vaak, dus zeker om te testen heb je dat nog niet nodig, gewoon even in die Huawei kijken welk internet ipadres hij heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 19-09-2020 10:52 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Groentjuh
Ben(V) schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 10:48:
Lijkt mij een gevalletje dubbel Nat.
Die linksys zal vermoedelijk ondanks dat hij in Bridge mode staat gewoon Nat doen.
Welk subnet zie je aan de Wan kant van die linksys en welk aan de Lan kant?

Is dat niet hetzelfde subnet dan doet die linksys gewoon Nat en moet je twee keer portforwarden.
Een keer in de Huawai naar het Wan ipadres van die linksys en een keer in die linksys naar het device dat je wilt bereiken.
Ja, dubbele nat klopt. CG-NAT bij de provider en NAT op de Huawei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Hmm eigenlijk dan triple NAT. O-)

Had even het 4G stuk van over het hoofd gezien en zat met m'n gedachten op een normale internet verbinding.

[ Voor 68% gewijzigd door Ben(V) op 19-09-2020 10:55 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Groentjuh
Maakt niet uit hoeveel NAT het is. Die eerste is de showstopper. Al doe je honderd keer NAT; als je op alle honderd routers diezelfde poortforward aan kan maken, dan gaat dat alsnog goed. Als dat op een van de honderd routers niet gaat, dan hang je. En dat is dus bij CG-NAT het geval, want je provider gaat je daar echt geen poortforward op aan laten maken.

Nog een reden overigens waarmee je ziet dat het CG-NAT is, is dat de WAN IP bij de Huawei binnen de 100.64.0.0 - 100.127.255.255 range valt.

• xuter010
Dus port forwarden gaat gewoon never werken in mijn geval als ik het begrijp ivm provider die dat tegenhoud/niet doet.
Dus ik kan mijn servers sws extern niet benaderen..
Is er een andere manier..? Belangrijk voor mij is Domoticz omdat ik dat als beveiliging system gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
xuter010 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:01:
Is er een andere manier..? Belangrijk voor mij is Domoticz omdat ik dat als beveiliging system gebruik.
Een tunnel/VPN-verbinding maken naar een apparaat(VPS/VPN-server), waar je wel verbindingen mee kunt maken vanaf het internet.

Ik heb een tijdje een VPN-dienst gebruikt waarbij het verkrijgen van een publiek IPv4 adres mogelijk was. Daarmee kon ik prima om een CG-NAT heen. Ook andere diensten bestaan, die aanbieden om portforwarding naar een apparaat via een tunnel mogelijk te maken. Iets als ngrok bijvoorbeeld.

• xuter010
Groentjuh schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:07:
[...]

Een tunnel/VPN-verbinding maken naar een apparaat(VPS/VPN-server), waar je wel verbindingen mee kunt maken vanaf het internet.

Ik heb een tijdje een VPN-dienst gebruikt waarbij het verkrijgen van een publiek IPv4 adres mogelijk was. Daarmee kon ik prima om een CG-NAT heen. Ook andere diensten bestaan, die aanbieden om portforwarding naar een apparaat via een tunnel mogelijk te maken. Iets als ngrok bijvoorbeeld.
Bedankt.. hier heb ik wel wat aan... ik ga dat eens uitzoeken.. :)

• Ben(V)
Koop een Synology Nas.
Daarheen kun je verbinden met zijn "Quick Connect" functie.

Die Nas zet een connectie op naar de servers van Synology en maakt daar een quick connect id aan.
Als jij dan vanaf het internet de Synlogy server benadert met dat Id dan wordt als het ware die connectie naar jou overgedragen en kun je de Nas bereiken.
Het beste kun je dan de VPN server op die Nas aanzetten zodat je een veilige VPN verbinding naar je Lan krijgt.

• Vorkie
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:57:
Koop een Synology Nas.
Daarheen kun je verbinden met zijn "Quick Connect" functie.

Die Nas zet een connectie op naar de servers van Synology en maakt daar een quick connect id aan.
Als jij dan vanaf het internet de Synlogy server benadert met dat Id dan wordt als het ware die connectie naar jou overgedragen en kun je de Nas bereiken.
Het beste kun je dan de VPN server op die Nas aanzetten zodat je een veilige VPN verbinding naar je Lan krijgt.
VPN gaat niet over Synology service, maar direct met je Synology, dus daar heeft ie niets aan.

@xuter010 Zou gewoon een belletje naar zijn provider moeten doen of er door middel van, bijvoorbeeld advancedinternet APN als voorbeeld welke KPN gebruikt, een IPv4 krijgt ipv CGNAT.

• Ben(V)
Geloof niet dat je goed gelezen hebt wat is schreef.
Ik zei dat je met Qucik Connect via de Synology servers (dus geen service) op je Nas kunt komen en dat het dan verstandig is de VPN server van je Nas te gebruiken om een VPN service te leveren waarmee je met een VPN client vanaf het internet kunt connecten op een veilige manier.

En zoals @Groentjuh zeer terecht opmerkte krijg je via 4g/5g altijd een CGNAT dat kan helemaal niet anders, dus telefoontjes naar je provider gaan daar niets aan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Theoretische mogelijkheid: provider ondersteunt PCP en/of PMP als CG-NAT-traversal mogelijkheid om alsnog de boel geforward te krijgen.

Zeer theoretisch: ik heb het nog nooit daadwerkelijk in het wild werkend gezien...

Oslik blyat! Oslik!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:40

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Mobiele providers hebben nog meer dan genoeg vrije IPv4 adressen, maar die geven ze alleen aan klanten die deze ook echt nodig hebben. Vaak hoef je daarvoor alleen maar een andere APN te configureren.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:12:
Geloof niet dat je goed gelezen hebt wat is schreef.
Ik zei dat je met Qucik Connect via de Synology servers (dus geen service) op je Nas kunt komen en dat het dan verstandig is de VPN server van je Nas te gebruiken om een VPN service te leveren waarmee je met een VPN client vanaf het internet kunt connecten op een veilige manier.

En zoals @Groentjuh zeer terecht opmerkte krijg je via 4g/5g altijd een CGNAT dat kan helemaal niet anders, dus telefoontjes naar je provider gaan daar niets aan veranderen.
Ik geloof dat jij wat kennis te kort komt van Synology en mobiele providers/mogelijkheden /s

De VPN service van je NAS ga je niet bijkomen, ook niet met Synology Quick Connect. Deze is alleen maar om naar DSM te verbinden (en je apps zoals DS VIDEO, DS FOTO)

https://www.synology.com/...ices_support_QuickConnect
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7phDYAiZWiiJXgTJ6lA8Zqi_xU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1EwXhBZEeIAHAcT1uvyPAdU4.png?f=fotoalbum_large

Zoals je leest is VPN niet ondersteund over QuickConnect en dan kom je weer op port-forwarding.... wat niet kan... want CGNAT.

Daarnaast is het mogelijk om op 4G/5G een "vast" IP adres te krijgen, dit kan je dus bewerkstelligen bij KPN met het APN advancedinternet.

https://www.vtmgroep.nl/k...over-het-gebruik-van-apns

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vorkie schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:34:
[...]

[,,,]

Daarnaast is het mogelijk om op 4G/5G een "vast" IP adres te krijgen, dit kan je dus bewerkstelligen bij KPN met het APN advancedinternet.

https://www.vtmgroep.nl/k...over-het-gebruik-van-apns
Niet vast, wel ongedeeld en open + bloot richting internet- daar gaat het hier om. Link omschrijft het wat onhandig.

Edit: TS meldt niet wie z'n provider is. Vrij relevant hier, want de meesten bieden deze optie niet.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 19-09-2020 13:34 ]

Oslik blyat! Oslik!

• xuter010
dion_b schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:33:
[...]

Niet vast, wel ongedeeld en open + bloot richting internet- daar gaat het hier om. Link omschrijft het wat onhandig.

Edit: TS meldt niet wie z'n provider is. Vrij relevant hier, want de meesten bieden deze optie niet.
De abbo loopt via https://mifiwinkel.nl/ en is van T-mobile, de provider heb ik van de week al gebeld en gevraagd voor een vast IP adres maar dit kunnen/willen ze niet.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

xuter010 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:54:
[...]

De abbo loopt via https://mifiwinkel.nl/ en is van T-mobile, de provider heb ik van de week al gebeld en gevraagd voor een vast IP adres maar dit kunnen/willen ze niet.
Verkeerde vraag. Wat je nodig hebt is niet een vast adres maar een ongedeeld adres dat van buiten bereikbaar is. Allicht dat daar wel opties zijn...

Edit: en gevonden - bij T-Mobile voor Thuis kun je APN fms gebruiken om vanaf internet benaderbaar te zijn.

Heb je een ander T-Mobile product dan werkt dat niet (en heb je een ongeschikte product voor jouw situatie gekozen).

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 19-09-2020 14:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Groentjuh
Ben(V) schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:12:
Niet altijd, maar meestal hebben 4g verbindingen CG-NAT. Op "evenwifi" lees ik dat "Vast IP adres" op aanvraag zou zijn? Ik heb werkelijk geen idee wat voor trucjes KeepGo/evenwifi kan leveren.

Een vast ip is niet echt nodig. Een eigen of niet gedeeld of open ip (dus zonder cg-nat) is benodigd; dat ie soms veranderd kan ddns wel oplossen.

Zoals ik echter zeg zijn er diverse oplossingen omheen! Een DIY oplossing kan bijvoorbeeld autossh naar een VPS met daarop nginx ingericht als reverse proxy zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xuter010
dion_b schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:02:
[...]

Verkeerde vraag. Wat je nodig hebt is niet een vast adres maar een ongedeeld adres dat van buiten bereikbaar is. Allicht dat daar wel opties zijn...

Edit: en gevonden - bij T-Mobile voor Thuis kun je APN fms gebruiken om vanaf internet benaderbaar te zijn.

Heb je een ander T-Mobile product dan werkt dat niet (en heb je een ongeschikte product voor jouw situatie gekozen).
Hmmzz, ik ga maandag toch nog eens even bellen.... de abbo vorm die ik gekozen heeft geeft wel de optie.. "vast IP adres op aanvraag" als dit toch niet kan dan hoop ik dat ze een optie kunnen bieden want anders heb ik inderdaad het verkeerde abbo...
Ik heb de "5G Unl. Voor Thuis" van tmobile via mifiwinkel en die weer via evenwifi.
in mijn APN lijst komt: "fms" ook niet voor.

[ Voor 7% gewijzigd door xuter010 op 19-09-2020 15:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sp.boot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-10-2024
xuter010 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 08:33:
Hoi,

Ik probeer extern mijn servers te bereiken maar dit lukt voor geen meter..

De setup:

Huawei H312-371 4g/5g Modem/router
Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Gigabit-router

De LAN kabel gaat naar de WAN port op de linksys router.. Op de linksys router heb ik al met PC's en homelab server bekabeld aangesloten. De linksys router staat in bridge mode. De Huawei geeft de IP adressen en bij de optie devices in de Huawei router/modem zie ik netjes alle clients staan, lokaal prima te benaderen.

Helaas krijg ik extern totaal geen toegang tot 1 van mijn servers.

Ik heb de meeste opties in de Huawei router geprobeerd om de port de forwarden maar ik kom nergens echt de optie tegen Port forwarding of port mapping tegen.

Ik wil bijvoorbeeld mijn Domoticz server extern benaderen die port 8080 heeft..
In de Huawei router heb ik zelfs de DMZ optie aangezet van de Domoticz server.. ik kan nog steeds de server extern niet benaderen.. niet via de HTTP als de HTTPS (port 443)
Wat ook nog zou kunnen is gebruik maken van VPN middels Zerotier. Weet niet of mensen dat al geprobeerd hebben op een 4G verbinding maar als je Zerotier op de server kan installeren en op jouw client kan jij op afstand in iedergeval er bij.

Meer info:
https://www.zerotier.com/

Bij deze techniek werkt het met een p2p verbinding en is port forwarding niet nodig. Je krijgt eigenlijk een directe lan verbinding naar je server waardoor je bij de gehele server kan alsof je op de zelfde switch zit.

Misschien dat dit een oplossing bied... ben benieuwd.

[ Voor 0% gewijzigd door sp.boot op 19-09-2020 19:24 . Reden: typo ]

• Vorkie
  • Niet online
sp.boot schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:16:
[...]

Wat ook nog zou kunnen is gebruik maken van VPN middels Zerotier. Weet niet of mensen dat al geprobeerd hebben op een 4G verbinsing maar als je Zerotier op de server kan installeren en op jouw client kan jij op afstand in iedergeval er bij.

Meer info:

Bij deze techniek werkt het met een p2p verbinding en is port forwarding niet nodig. Je krijgt eigenlijk een directe lan verbinding naar je server waardoor je bij de gehele server kan alsof je op de zelfde switch zit.

Het lijkt wel een beetje een spam post; maar het zou in theorie moeten werken, maar wisselend succes qua snelheid.

https://www.reddit.com/r/...tier_vpn_to_home_network/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sp.boot
Vorkie schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:24:
[...]

Het lijkt wel een beetje een spam post; maar het zou in theorie moeten werken, maar wisselend succes qua snelheid.

https://www.reddit.com/r/...tier_vpn_to_home_network/
Of het is gewoon meedenken in oplossingen buiten de standaarden om ;)

Nee je hebt wel gelijk nu ik het zo terug lees. Moet wel zeggen dat ik tevreden ben over Zerotier. Draait bij mij op een paar Raspberry's (ook zakelijk) en die zijn eigenlijk altijd bereikbaar.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Je kan misschien ook iets al teamview, logme in overwegen

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xuter010
[...]

Wat ook nog zou kunnen is gebruik maken van VPN middels Zerotier. Weet niet of mensen dat al geprobeerd hebben op een 4G verbinding maar als je Zerotier op de server kan installeren en op jouw client kan jij op afstand in iedergeval er bij.

Meer info:

Thanks, ziet er goed uit... straks gelijk eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xuter010
[...]

Meer info:

sp.boot schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:28:
[...]

Of het is gewoon meedenken in oplossingen buiten de standaarden om ;)

Nee je hebt wel gelijk nu ik het zo terug lees. Moet wel zeggen dat ik tevreden ben over Zerotier. Draait bij mij op een paar Raspberry's (ook zakelijk) en die zijn eigenlijk altijd bereikbaar.
_/-\o_ Met zerotier is het gelukt!!!! Ik bedankt u zeer voor deze gouden tip.

• sp.boot
xuter010 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 22:30:
[...]

[...]

_/-\o_ Met zerotier is het gelukt!!!! Ik bedankt u zeer voor deze gouden tip.
Mooi! Succes.
Pagina: 1