Vraag

• Tnmh88
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-02-2021
Mijn vraag
Hoe kom ik er achter wat ik kan verbeteren aan mijn ziggo connectie?
Ik ben een leek en wil graag leren, waar vind ik de juiste instellingen/configuraties?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ziggo internet via coax, kabel in mijn hp desktop.
Daarnaast zitten er een mediabox XL en een PS4 op het netwerk,
Mediabox met een coaxkabel en ps4 met een internetkabel.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
speedtest ziggo: ping/ms is 10, download/mbps 156.2, upload 25.7
speedtest online.nl: ms 16, download 250.8, upload 25.2
speedtest ookla: 10, 259.2, 11.51
speedtest.nl: 15.34, 256.5, 25.21

Heeft er iemand een idee? Wat zou ik moeten weten? Wat kan ik verbeteren?
...

Beste antwoord (via Tnmh88 op 19-09-2020 02:38)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 11:28
Je hebt dus inderdaad 250 Mbit down en 25 Mbit up, en meerdere tests uit je startpost laten zien dat je dat prima haalt. Dus het ligt niet aan je Ziggo-verbinding dat zaken traag zijn.

Wifi-verbinding kan schommelen, afhankelijk van hoe ver je er vanaf zit, en of er muren/vloeren tussen zitten.

Speedtests verschillen in snelheid, omdat de ene server/site de andere niet is. Misschien zijn ze zelf druk, of gebruiken ze servers die ver van jou weg zitten. Daarom ook prima dat je een aantal verschillende speedtests hebt geprobeerd.

The devil is in the details.

Alle reacties

• Hahn
Welke verbinding heb je? Aan de snelste speedtest te zien heb je 250Mbit down en 25Mbit up. Zo ja, waarom wil je het verbeteren? Want je haalt zo te zien al de maximale snelheid ;)

• Tnmh88
oh is dat het maximale? toch heb ik vaak het idee dat pagina's lang laden en bijvoorbeeld de wifi sneller zou moeten kunnen. welke verbinding ik heb? moet ik daarvoor inloggen in mijn modem omdat te kunnen vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat dacht je van je abonnement gegevens?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Hahn
Tnmh88 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 01:46:
oh is dat het maximale? toch heb ik vaak het idee dat pagina's lang laden en bijvoorbeeld de wifi sneller zou moeten kunnen. welke verbinding ik heb? moet ik daarvoor inloggen in mijn modem omdat te kunnen vinden?
Ik zou vooral kijken in je Ziggo account/mails/afschrijvingen, alhoewel ik eigenlijk zou hopen dat je wel weet welk abonnement je hebt afgesloten :P

• Tnmh88
oh zo bedoel je :P ik heb internet complete en tv complete van ziggo:

copy/paste ziggo site:

250/25 Mbit/s internetsnelheid
Als je nét even wat meer van je verbinding verwacht, kies je voor Internet Complete - net als de meeste van onze klanten. Want door de 250 Mbit/s download- en 25 Mbit/s uploadsnelheid ben je moeiteloos met het hele gezin tegelijk online. Heel soepel en betrouwbaar

Wifi-modem
Je ontvangt een wifi-modem, de Ziggo Connectbox. Dit is een router en modem in één. Hiermee maak je bedraad of draadloos verbinding met internet.

Gratis internetbeveiliging
Bij Internet van Ziggo krijg je gratis Safe Online voor 1 apparaat. Dit is kwalitatieve antivirussoftware van F-Secure waarmee je veilig online shopt, surft en bankiert. Meer pc's, tablets en smartphones beveiligen? Upgrade dan naar Safe Online L (voor 5 apparaten) of Safe Online XL (voor 20 apparaten).

Ziggo Wifispots
Met Ziggo Wifispots internet je gratis, veilig en draadloos op zo'n 2 miljoen locaties in Nederland. Zodra je bij vrienden, familie of andere abonnees met een Ziggo wifi-modem binnenstapt ben je automatisch verbonden met wifi.

De genoemde snelheid is ook daadwerkelijk je maximale snelheid.

• Tnmh88
en.. hoe kan het dat verschillende speedtest zulke afwijkende resultaten geven..?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Je hebt dus inderdaad 250 Mbit down en 25 Mbit up, en meerdere tests uit je startpost laten zien dat je dat prima haalt. Dus het ligt niet aan je Ziggo-verbinding dat zaken traag zijn.

Wifi-verbinding kan schommelen, afhankelijk van hoe ver je er vanaf zit, en of er muren/vloeren tussen zitten.

Speedtests verschillen in snelheid, omdat de ene server/site de andere niet is. Misschien zijn ze zelf druk, of gebruiken ze servers die ver van jou weg zitten. Daarom ook prima dat je een aantal verschillende speedtests hebt geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:44

ManiacsHouse

Scheisse!

Tnmh88 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 01:46:
Je wifi sneller zou moeten kunnen? Alle apparaten die je opnoemt zitten met een kabel toch? Vanwaar dan wifi sneller. ;)
De snelheid van browsen is niet alleen afhankelijk van je verbinding. Een oude/trage pc aan je internet en je pagina's komen als dikke stront binnen. Terwijl een oudere pc nog best voor browsen zou moeten werken, maar gezien de shitload aan advertenties tegenwoordig wil dat nog weleens flink vertragen.

[ Voor 11% gewijzigd door ManiacsHouse op 19-09-2020 02:05 ]

• Tnmh88
@Hahn ok bedankt! dan weet ik al wat meer. wifi werkt vooral traag op de telefoons en tablets van mij en mijn gezinsleden maar dat heeft dus andere oorzaken. we wonen in een flat dus inderdaad veel muren om ons heen. en ik heb ziggo gevraagd om 1 wifi kanaal toe te kennen aan ons, maar ik heb het idee dat die nog steeds op automatisch vrij kanaal zoeken staat.

mijn pc is een HP compaq met windows 10. processor: intel core 350 / 3.2-3.33 Ghz / 64-bits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-05 22:01

M2M

medicijnman

Tnmh88 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 02:12:
@Hahn ok bedankt! dan weet ik al wat meer. wifi werkt vooral traag op de telefoons en tablets van mij en mijn gezinsleden maar dat heeft dus andere oorzaken. we wonen in een flat dus inderdaad veel muren om ons heen. en ik heb ziggo gevraagd om 1 wifi kanaal toe te kennen aan ons, maar ik heb het idee dat die nog steeds op automatisch vrij kanaal zoeken staat.

mijn pc is een HP compaq met windows 10. processor: intel core 350 / 3.2-3.33 Ghz / 64-bits
je zou er eens een random app bij kunnen pakken die de wifi netwerken scant en in kaart brengt. Ik gok dat je een woud vol netwerken ziet. Welk kanaal je dan pakt maakt niets meer uit aangezien alles "vol" zit.

De enige mogelijkheid is meer access points neerzetten, maar dat gaan je buren natuurlijk niet leuk vinden.

-_-

• Tnmh88
ok ik heb de app wifi analyzer gedownload en ik zie een hoop info, alleen geen idee hoe ik die moet lezen/wat het betekend..

• Tnmh88
hierbij de screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57E-NO8lOJ0zK2Mt0aM92yDM9RM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UzYcmeKOWTq8Elhs7tqt5eE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyGk19awkk3YVk8cdHc-PtUM_-U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjE44HFzuv2QwdMHbw3owlEZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8HG5TN8F9CMIRm58WyX5cYWevg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6eH9enlxuR3AQwJZT4DF3iCt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OywStKrnJNWBCvyG72DM7aZQ-tk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZDxWLuVuZzGhfXwOuyPgW5r.jpg?f=fotoalbum_tile

• Hahn
Zeker screenshot 2 en 4 zijn vrij duidelijk, toch? Op kanaal 1, 6 en 11 is het heel druk, dus daar wil je niet op zitten. Rond kanaal 3/4, 8/9 en 13/14 is het iets minder druk.

Maar hoe dan ook heb je blijkbaar veel netwerken van buren in je bereik, dus dat zal altijd wat storen op jouw wifi.

• Tnmh88
oh zo lees je dat ok, ja is vrij logisch eigenlijk. en.. extra access points? hoe werkt dat?

• Hahn
Extra access points is simpelweg extra hardware kopen, zodat je op meer plekken dichterbij de bron van je wifi zit, en dus een sterker signaal ontvangt. Als je modem nu in je kelderkast beneden staat, en je zit vaak op je telefoon boven, dan wil je daar misschien een extra access point.

Access points heb je in alle soorten in maten, maar een voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://www.distrelec.nl/Web/WebShopImages/landscape_large/_e/ps/zyxel-nwa3160-n.jpg

Kijk vooral in de Tweakers Pricewatch, zou ik zeggen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Hahn op 19-09-2020 02:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tnmh88
ok duidelijk! super bedankt @Hahn ik ga ermee aan de slag!
ik zal dit topic dan maar sluiten en wens jou een prettig weekend. niet voordat ik je als beste antwoord heb gemarkeerd ;)

• Tnmh88
hier... dit bedoel ik dus (zie bijgevoegde screenshots) ... zal wel aan de ziggo go app (die ik gewoon via de pc open trouwens) liggen...
@VodafoneZiggo kunnen jullie hier meer info over geven? waarom duurt het laden zo lang terwijl de mbps - up/down load tijd ok lijkt te zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYvdNkJsa7eJyMUxtyMd6--mm4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12zryVUkTrFU4gDLUvIfzNNf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AuJhzpnLkz0T6UgRLLP1AiuPpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrkiOI1UkQyvreK1dQefbGBm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y27JU09iEQ1sSifGZLgkXwalZHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTjxFMcYLS1LM1ol0IN5dNFv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:56

MJV

Tnmh88 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 02:37:
ok duidelijk! super bedankt @Hahn ik ga ermee aan de slag!
ik zal dit topic dan maar sluiten en wens jou een prettig weekend. niet voordat ik je als beste antwoord heb gemarkeerd ;)
Je kunt bij Ziggo tegen gunstige (lager dan in de markt) o.a. TP-Link Deco M4 Access Points maar ook een los AP (Wifi Booster zoals Ziggo dat noemt) aanschaffen. Zie https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hahn schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 02:29:
Zeker screenshot 2 en 4 zijn vrij duidelijk, toch? Op kanaal 1, 6 en 11 is het heel druk, dus daar wil je niet op zitten. Rond kanaal 3/4, 8/9 en 13/14 is het iets minder druk.

Maar hoe dan ook heb je blijkbaar veel netwerken van buren in je bereik, dus dat zal altijd wat storen op jouw wifi.
Ik weet nou niet of het willekeurig kiezen van een kanaal anders dan 1, 6 of 11 in deze situatie verstandig is. Hiervoor heb je meer nodig dan een screenshot van de netwerken op dat moment. Je zal over een langere tijd moeten monitoren wat de belasting is op een kanaal en dan bepalen wat het beste kanaal is. Puur op basis van deze ene screenshot zou ik voor kanaal 1 gaan daar dit een betere trade off zou zijn dan kanaal 3 waarbij je overlap hebt met zowel kanaal 1 als 6 van twee relatief 'sterke' netwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:52
Hahn schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 02:29:

Je wilt normaal gezien juist wel op kanaal 1, 6 of 11 zitten, aangezien dit de enige 3 niet overlappende kanalen zijn.

@Tnmh88 heb je geen 5GHz WiFi? Of ondersteunen je apparaten dit niet? Op die band is het doorgaans veel minder druk. Het bereik is slechter, maar dat is ook een voordeel, want dat betekent dat je minder last hebt van de netwerken van je buren. ;)

De 2,4GHz band is zoals te zien aardig druk.

Dit alles zou natuurlijk niet uit mogen maken voor het probleem met bufferen op je PC, als die met een kabel is aangesloten.

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 19-09-2020 10:18 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:01

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, wifi 2,4GHz ligt denk ik helemaal niet meer in de opties daar. Dat betekend dus kabels, en/of 5GHz WiFi (wat eigenlijk niet door appartement-stijl muren heen komt en dus per kamer één accesspoint nodig heeft die weer aan een kabel hangt),

Bufferen kan, als het niet de verbinding is (zelfde machine haalt goeie speedtest resultaten), aan een tal van andere zaken liggen. We weten niks van de snelheid van de PC, misschien heeft het ding wel een absurd trage HDD, en geen hardware decode + een of andere celeron, en gigantisch vol RAM. Kan ook aan dat liggen.

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-05 20:02
@Tnmh88 Ik gebruik graag de site http://speedof.me/ omdat deze de verbinding naar de PC test.
Bij mij thuis had ik ook 200MB maar haalde 80MB boven op zolder.

Bij speedtest zoals Ziggo werd er gewoon leuk vermeld de maximale snelheid maar bij downloaden van spellen kwam het er niet op. Speedof liet daarbij de daadwerkelijke snelheid zien die me PC behaalde inplaats van mijn Modem. Probleem lag uit eindelijk aan de Lan poort in de Switch die niet goed was.

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:53
Het is hier al gezegd, maar het belangrijkste is denk ik de wifi optimaliseren.

en dan zie ik vooral dat je misschien op 2,4 GHz band zit. Daar moet je zeker vanaf met alle apparaten die dat ondersteunen. Dus als je alleen maar moderne telefoons Enzo hebt, in de wifi router 2.4 gigahertz uitzetten en dan inderdaad een stukje vrije band ruimte op 5 GHz zoeken en je 5 GHz netwerk daar op instellen.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Het komt er op neer dat je zoveel mogelijk met de 5GHz-band moet verbinden. Die band heeft meerdere kanalen (dus minder overlap) en rijkt ook minder ver. Dat moeten alle devices wel ondersteunen. Meestal kun je dat in de specificaties van een apparaat vinden. Anders moet je maar even doorgeven welke apparaten je allemaal gebruikt.

Als je allemaal naast elkaar maar gaat schreeuwen, hoor je elkaar niet meer. Als je nou wat meer afstand van elkaar neemt (niet overlappende banden), dan hoort de ander je al beter.

Zelfde geldt voor de rijkwijdte. Als je veel omgevingsgeluid hebt (allemaal irritante kinderen en buren die naar elkaar schreeuwen), hoor je elkaar niet meer. Als er geen omgevingsgeluid is, hoor je elkaar wel goed. Zo is dat ook met WiFi. 5GHz is zeg maar de situatie waarin je de schreeuwende kinderen en buren niet hoort en er dus ook geen last van hebt.

Als dat niet lukt, denk ik dat je het beste Ziggo even belt. Moet je even aangeven dat je van de "Ziggo power promis" gebruik wilt maken. Dan sturen ze gratis een mannetje die jouw WiFi-netwerk op orde komt brengen. Er handig als je er zelf niet zoveel verstand van hebt.

Dat je zoveel moet bufferen ligt denk ik aan je computer. Met 25Mbit/s hoef je al niet meer te bufferen. De i3 in jouw PC is antiek. In die tijd waren SSD's ook luxe, dus waarschijnlijk zit er nog een traditionele mechanisme harde schijf in. Daar zal ook wel een groot deel van de oorzaak vandaan komen. Z'n i3 mist ook allerlei moderne encoders, waardoor de CPU alles moet doen. De specialiteit van encoders is video's encoden, z'n oude trage processor is daar niet zo goed in en is ook nog eens traag. Ook zal jouw PC wel helemaal volgeslipt zijn met allerlei vertragende meuk over de jaren heen en eist dat nu z'n tol.

Ik zou dus een nieuwe PC aanschaffen (desktop aankoopadvies forum) en even kijken of het lukt om alles bedraad aan te sluiten op internet en anders te vinden met 5GHz. Als het internet probleem niet lukt, even Ziggo vragen naar de power Promiss. Nieuwe PC is inderdaad duur, maar waarschijnlijk is een refurbished Dell van 300 euro al voldoende. Echt uitzoeken waar het probleem nu echt zit, kost teveel geld denk ik en het is ook nog eens mogelijk dat de PC echt te oud blijkt en je alsnog beter kunt vervangen.

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:42
Netwerken scheiden en apparaten die het ondersteunen op de 5Ghz zetten. Probleem opgelost. :)

• Tnmh88
ok dank allemaal voor de input. ik heb dus een oude refurbished HP omdat ik m alleen gebruik voor mn admin en internet (mail en youtube) en ziggo go. was idd 300 euro. ik heb speedof.me gedaan en dit kwam eruit (zie bijlage) hoe kan ik mijn wifi naar 5gz brengen? /wat moet ik daarvoor doen?

op wifi zitten nu; 2 samsung smartphones en 1 iphone. een samsung tablet en soms de ps4
op kabel: de desktop, de ps4
op coax de mediabox xl van ziggo.

nu heb ik wel een humax box via coax naar de huiskamer om tv te kunnen kijken, modem staat in de slaapkamer. en ik heb dus ook nog een chrome kast nodig voor tv in de kamer van mijn zoon. (is me door ziggo aangeraden als beste oplossing)

• Tnmh88
:/

[ Voor 98% gewijzigd door Tnmh88 op 19-09-2020 18:20 ]

• Tnmh88
:(

[ Voor 99% gewijzigd door Tnmh88 op 19-09-2020 18:18 ]

• Tnmh88
;)

[ Voor 99% gewijzigd door Tnmh88 op 19-09-2020 18:19 ]

• Tnmh88
:O

[ Voor 91% gewijzigd door Tnmh88 op 19-09-2020 18:19 ]

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:16
Met bijna 150mbps ligt het dan aan je computer zelf, zoals hierboven al werd vermeld.
Ik haal hier net aan 70mbps en dat is snel genoeg voor al mijn dagelijkse bezigheden.
Geen bufferende video's etc.
Tenzij je natuurlijk tegelijk aan het downloaden bent, dan ligt het daar aan ;)
Pagina: 1