Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

4600G

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YAYgee
  • Registratie: Februari 2018
  • Niet online
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 Pro 4650G Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte A520M H€ 56,89€ 56,89
1BehuizingenFractal Design Define R2 Grijs€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 99,53€ 99,53
1VoedingenSeasonic Focus Gold 450W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 216,32

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zal vooral dienen om video af te spelen, browsen, licht kantoorwerk, ... Ik ben van plan om mijn huidige monitor te vervangen met een TV (HDMI 2.1 is een must). Dat de 4600G slechts HDMI 2.0/geen AV1 decode heeft is jammer. Echter ik kan niet langer wachten. Als later blijkt dat ik niet zonder kan dan maar een upgrade.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil zoveel mogelijk bang-for-the-buck en heb al enkele koopjes binnengehaald.
Hopelijk zal de 4600G binnenkort voor zo'n €200 in de rekken liggen.
De ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (+ cashback twv €30) doet me twijfelen maar een A520 bordje lijkt al voldoende (HDMI 2.1, goede geheugenondersteuning, werkt wellicht out-of-the-box met de 4600G, .etc)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Behuizing, SSD (nieuw, even gebruikt in mijn huidige PC), geheugen (nieuw) en voeding (nieuw).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord en processor.

Ga je overklokken?
Wellicht een RAM OC. Niet zeker wat haalbaar is maar wat ik gelezen heb over de 4600G is veelbelovend. Eerder een optie die ik wil bewaren voor later; om wat extra leven in te blazen zodat hij langer meekan.

Wat verwacht je van ons?
Zit het goed in mekaar?
Heeft een RAM OC nut voor mijn gebruik en wat is mogelijk voor dagelijks gebruik? +/-4000CL16?
Iemand nog suggesties?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ziet er prima uit, je behuizing heb je al, de voeding helaas ook, die had je beter anders kunnen kopen.deze ram sticks zijn extreem duur. de SSD is traag en duur.

Wat is precies je vraag? Of je cpu op je bord past? Want je hebt alles al behalve cpu en bord lijkt het op.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Laat je niet verleiden door cashback acties van Asus. Het kan makkelijk een half jaar duren met terugbetaling.

Ik vind het verder wel een prima setup hoor. De Focus Plus moet een igpu prima kunnen draaien. Jammer dat de release van consumenten Renoir processoren zo lang op zich laat wachten. Moederbord lijkt mij prima keuze.

Ram set is ook prima. @99ruud99 die ram set heeft strakke timings en is ongeveer gelijkwaardig aan een 3200CL16. Bovendien redelijk makkelijk te overklokken tot 3600CL16 als ik de reviews mag geloven. Dan is 60 euro momenteel een prima prijs voor een set Micron-E’s.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Er staat dat ze (bijna) 100 euro kosten.
60 euro is inderdaad perfect, maar 99 euro is veel te duur.
Ik denk dat ts in België woont.

[ Voor 14% gewijzigd door 99ruud99 op 18-09-2020 23:31 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
99ruud9 :z 9 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 23:31:
Er staat dat ze (bijna) 100 euro kosten.
Ah daar had ik niet eens naar gekeken :z. Ik vond dat prijslijstje al een beetje vreemd aangezien aangezien alles behalve het mobo en processor al in huis is.

• YAYgee
  • Niet online
@99ruud99
De SSD is snel genoeg voor mij, goede levensduur en BCLK overclocking is mogelijk met dit bordje (SATA SSD als ik me hieraan wil wagen).
Het geheugen heeft zo'n €50 gekost (€20 goedkoper dan de alternatieven toen).
Voor deze voeding heb ik minder dan €50, incl. verzendkost, betaald. Semi-modulair, 80+ gold, lange fabrieksgarantie, bekend merk, ... de alternatieven waren duurder (en ik kreeg er minder voor; niet modulair, geen 80+ gold, ...). Ik had ook gedacht dat ze een APU wel aankan.

Ik wil checken of ik niets over het hoofd gezien heb, of ik meer bang-for-the-buck kan krijgen, of jullie alternatieven/verbeteringen/suggesties hebben, ...

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
ik denk dat je op dit budget, met de onderdelen die je al hebt inderdaad moeilijk meer bang kan krijgen. dus inderdaad even wachten op die 4650G en lekker uitvoeren zoals je van plan was.

• YAYgee
  • Niet online
De 3000G kan als placeholder dienen totdat er een APU met HDMI 2.1 en AV1 decode op de markt komt (Cezanne?). Slechts €50 ipv +/-€200 voor de 4600G.

Het kan volgens: https://pcpartpicker.com/...patible_with=664BD3#c=147
Echter geen ondersteuning volgens Gigabyte en AMD.

Dus is de 3000G geen optie als ik voor een A520/B550 bordje ga?

[ Voor 10% gewijzigd door YAYgee op 19-09-2020 13:18 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

YAYgee schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:17:
De 3000G kan als placeholder dienen totdat er een APU met HDMI 2.1 en AV1 decode op de markt komt (Cezanne?). Slechts €50 ipv +/-€200 voor de 4600G.

Het kan volgens: https://pcpartpicker.com/...patible_with=664BD3#c=147
Echter geen ondersteuning volgens Gigabyte en AMD.

Dus is de 3000G geen optie als ik voor een A520/B550 bordje ga?
https://www.gigabyte.com/...ev-10/support#support-cpu

Afbeeldingslocatie: https://images.idgesg.net/images/article/2020/08/amd_chipsets-100854940-orig.jpg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Als je nu haast hebt lijkt het me onverstandig om uit te gaan van een CPU die nu nog niet eens te krijgen is. AMD heeft nu niet bepaald een goede reputatie voor het beschikbaar hebben van componenten (kijk maar naar het aanbod van de 1600AF en de 3300X). Als de 4600G net zo snel is als een 3600 gaan ze hem zeker niet verkopen voor slechts een tientje meer. Koop gewoon iets waarvan je weet hoe het presteert, hoeveel het kost en dat beschikbaar is.

Een "placeholder" kopen is nooit een goed idee, elke euro die je er aan uitgeeft is in essentie verloren, en geen enkele normale CPU is een goede deal als hij opeens €50 duurder wordt.

Je kast ondersteunt gewoon normale videokaarten, en het lijkt me sterk dat de iGPU van de Zen 3 processoren opeens sneller worden dan een dGPU. Zeker ook omdat er dan warmte bij komt in de CPU verpakking, en hij dan trager gaat lopen door throttling (boven een graad of 80 gaat de CPU terugklokken). Koop gewoon een goedkope videokaart en een gewone processor, waar mogelijk met een fatsoenlijke koeler (de Wraith Stealth is IMHO geen goede match met een 3600). Een GTX 1650 + Ryzen 5 3600 kosten samen meer bucks, maar leveren zo veel meer bang dat je bang/buck ratio beter wordt.

Ik weet niet hoe de geheugencontroller van de 4000 APUs werkt, maar als die vergelijkbaar is met de 3000 CPUs dan zal die boven 3600MT/s de interne bus (infinity fabric) desynchroniseren met het geheugen, waardoor je wat performance verliest en latency krijgt die je pas bij idiote frequenties weer terug compenseert. Bij Ryzen 3000 CPUs wordt dus standaard aangeraden niet boven de 3600MT/s te gaan. Ik zou eerder geen zoeken naar iets met goede timings zoals 3600CL16. Sneller dan dat gaat teveel extra kosten en er is een punt dat je er weinig meer mee opschiet.

Wat mij betreft gebruik je een A520 chipset, daar is weinig mis mee. De lower end chipsets van AMD staan bij tweakers vaak niet in hoog aanzien omdat ze geen overklok opties hebben, maar buiten dat mis je er vaak weinig aan tenzij je veel I/O wil aansluiten (maar als dat zo is zou dat nu wel bekend zijn denk ik).

• YAYgee
  • Niet online
@Hackus had dezelfde bronnen geconsulteerd. Pcpartpicker gaf me een beetje hoop maar helaas.

@Involvement Met een APU ben ik al tevreden. Een videokaart, zonder HDMI 2.1 en AV1 decode, hoeft voor mij echt niet. Ik wil best zo'n €200 voor de APU betalen. Dat is ook de limiet. Een CPU + nieuwe/toekomstige videokaart, met HDMI 2.1 en AV1 decode, zal sowieso een pak meer kosten en wie weet wanneer de instapmodellen verkrijgbaar zijn.

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Ik kan begrijpen dat je een APU genoeg vindt, maar ik weet niet hoeveel een 4600G gaat kosten. Als het €200 wordt houd ik mijn mond, maar het lijkt me sterk dat ze het equivalent van een 3600 met videokaart bij introductie al voor €200 aan zullen bieden en dan enige mate van beschikbaarheid heeft (*kuch* 3300X *kuch*).

Van HDMI 2.1 en AV1 decode weet ik te weinig om er echt wat over te zeggen, een beetje rondgooglen gaf me alleen maar fragmentarische informatie. Omdat het een nieuwe techniek is en je de TV waar je de computer op wil aansluiten ook nog niet hebt is de oplossing van een APU om later een videokaart toe te voegen die deze functionaliteit heeft niet gek, maar wel afhankelijk van de extra kosten van de grafische oplossing.

Mijn go-to oplossing zou een externe grafische kaart zijn mede omdat ik dan een deel van de compatibiliteitsonzekerheid (die je met dit soort technieken zeker zal hebben) te externaliseren. De precieze prestaties zijn hier maar een deel van de redenering, maar de afwezigheid van reviews van werkende HDMI 2.1 ketens maakt me achterdochtig (misschien ben ik te kritisch).
Pagina: 1