Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobbie52
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-01-2022
Hallo,

Ik wil een schone installatie van Windows 8.1 toepassen.
Het opstarten via de dvd die ik het gebrand lukt perfect. Maar tijdens de laatste fase van de installatie (installatie voltooien) krijg ik steeds een popup-melding: ''Kan de computer niet voorbereiden voor het opstarten in de volgende fase van de installatie. Start de installatie opnieuw als u Windows wilt installeren''.

Wat kan dit zijn? Wie kan mij helpen?
Betreft 64bits laptop.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:01
Waarom 8.1 en geen 10? Als ik mij niet vergis kan je zonder problemen upgraden naar 10. Even op een USB stick met de Media Creation tool.

[ Voor 72% gewijzigd door Jarno op 18-09-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobbie52
Hallo,

Ik heb een andere harde schijf in de laptop gezet, omdat de andere kapot was...
Dus er staat nu geen systeem op de harde schijf. kan ik ook direct windows 10 installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:44
Ja, dat kan. Zoals hierboven al aangegeven even op een andere computer bij Microsoft de Media Creation Tool downloaden.

Daarmee kun je een USB stick maken waarmee je vervolgens Windows 10 kunt installeren.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobbie52
Hoef ik bij de installatie van windows 10 geen productcode in te voeren? las ergens dat deze automatisch geactiveerd wordt....??
De laptop was voorgeinstalleerd met windows 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Activeert zich vanzelf.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
bobbie52 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:28:
Hoef ik bij de installatie van windows 10 geen productcode in te voeren? las ergens dat deze automatisch geactiveerd wordt....??
De laptop was voorgeinstalleerd met windows 8.
Je moet wel even kijken welke versie van Windows 8.1 je hebt. Als je er een licentie voor 8.1 Home hebt, geldt deze licentie niet voor Windows 10 Pro, maar moet je Windows 10 Home installeren.

Tijdens de installatie in het scherm waar om de productcode wordt gevraagd aanklikken dat je geen productcode hebt. Nadat Windows 10 is geïnstalleerd zal hij automatisch geactiveerd zijn.

Mocht dit onverhoopt niet het geval zijn, kun je in het activatiescherm je Windows 8.1 productcode invoeren, daarmee activeert hij wel.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:06
pporrio schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 08:50:
[...]
Mocht dit onverhoopt niet het geval zijn, kun je in het activatiescherm je Windows 8.1 productcode invoeren, daarmee activeert hij wel.
Die code zal hij niet hebben als het een voorgeïnstalleerde oem versie is, deze zit in de bios verwerkt. Grote kans dat de Windows 10 setup deze zelf oppikt, de juiste versie installeert en dan activeert.

• pporrio
Nielson schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:02:
[...]
Die code zal hij niet hebben als het een voorgeïnstalleerde oem versie is, deze zit in de bios verwerkt. Grote kans dat de Windows 10 setup deze zelf oppikt, de juiste versie installeert en dan activeert.
Ik dacht dat er meestal een sticker op het apparaat zat geplakt met de productcode, maar blijkbaar is dit tegenwoordig niet meer het geval begrijp ik?

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:15

De Nelis

en anders maar niet...

pporrio schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:38:
[...]

Ik dacht dat er meestal een sticker op het apparaat zat geplakt met de productcode, maar blijkbaar is dit tegenwoordig niet meer het geval begrijp ik?
Sinds Windows 8 eigenlijk niet meer, de licentie zit in het bios verwerkt.

time is infinite, but each week is ten hours short..

• bobbie52
Bedankt voor de reacties!

Ik heb de installatie van windows 10 toegepast via USB, hetzelfde verhaal als bij de installatie van WIN8. Ik krijg van de volgende melding:

''Er is een probleem opgetreden met uw apparaat en dit moet worden opgestart. De computer wordt automatisch opnieuw opgestart.
Stopcode: 0xc000021a''

Daarna schakelt de laptop zich uit.

Iemand een idee wat dit kan zijn.

Verwijderd

bobbie52 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 10:14:
Bedankt voor de reacties!

Ik heb de installatie van windows 10 toegepast via USB, hetzelfde verhaal als bij de installatie van WIN8. Ik krijg van de volgende melding:

''Er is een probleem opgetreden met uw apparaat en dit moet worden opgestart. De computer wordt automatisch opnieuw opgestart.
Stopcode: 0xc000021a''

Daarna schakelt de laptop zich uit.

Iemand een idee wat dit kan zijn.
2e hit als ik zoek op jouw foutcode,

https://answers.microsoft...72-481d-951b-b03a83d5c6b2

en dit was de 1e hit,

https://appuals.com/how-t...021a-in-windows-8-and-10/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2020 10:17 ]

• bobbie52
Helaas deze opties werken ook niet.
Bij systeemherstel heeft de laptop het snel gezien, opdrachtprompt en automatisch herstel functioneren ook niet..

• bobbie52
De installatie blijft steeds op deze fase vastlopen, tot er na een tijdje de foutmelding komt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pal2PHIwsqvlgMgkbyrWJruVNEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Au4BklfOdeaDEHQMzRiG6MGm.jpg?f=fotoalbum_large

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:15

De Nelis

en anders maar niet...

Wat heb je zoal al allemaal uitgesloten?
Hardware, zoals bijv. geheugen en harddisk (ja andere in gezet maar kan nog steeds een storing hebben) getest?

Wellicht de laatste bios versie installeren voor de computer.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Verwijderd

bobbie52 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:00:
De installatie blijft steeds op deze fase vastlopen, tot er na een tijdje de foutmelding komt...

[Afbeelding]
Dit soort vage fouten komen meestal door brakke usb sticks of schijfjes. Soms kapot geheugen. Dus probeer eens een andere stick of disk.

• bobbie52
Ik heb met 2 ubs's en 1 dvd geprobeerd, dus dat kan worden uitgesloten denk ik.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

pporrio schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:38:
[...]

Zit in de BIOS/CMOS ingebakken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

bobbie52 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:31:
Helaas deze opties werken ook niet.
Bij systeemherstel heeft de laptop het snel gezien, opdrachtprompt en automatisch herstel functioneren ook niet..
Dus alle opties uit alletwee de links heb je geprobeerd?

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Zoals ik dat begrijp heb je bij Windows 8 maar een build waar een hele hoop updates bij zitten die je ook nog eens in paartjes van zeg maar tien moet downloaden..doe je te veel in een keer kan het zaakje blijven hangen. Bij Windows 10 heb je regelmatig een nieuwe build en daarom ook maar weinig updates. Voor mij is dat een belangrijk verschil..Windows 8 zet je niet even snel erop...

• bobbie52
Verwijderd schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 15:38:
[...]

Dus alle opties uit alletwee de links heb je geprobeerd?
Ja, helaas zonder resultaat..

• bobbie52
Deze melding krijg geeft de laptop bij de fase ''installatie van windows voltooien''.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-AAT5lOB70YjGAORiygEE3taQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbj1xZVbfkCgVpyhsO4k9QKY.jpg?f=fotoalbum_large

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:05
Als ik jou was zou ik even MemTest86 downloaden, op een stick zetten en vanaf daar booten en dan een paar uur laten draaien. Mocht je fouten vinden in het geheugen, dan heb je daar misschien een oorzaak. Mocht je geen fouten vinden, kun je het geheugen zeer waarschijnlijk uitsluiten.
Pagina: 1