Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-09 18:02
We hebben deze week een brief vd gemeente gekregen om je kind van 2 jaar naar een voorschool te sturen (geen opvang). Hieronder wat links een aantal grote steden:

https://www.dagvandevoorschool.nl/
https://www.amsterdam.nl/onderwijs-jeugd/voorschool/
https://onderwijs010.nl/themas/voorschool/

Ons beeld is dat dit vooral voor kinderen is die een risico lopen op taalachterstand. Ons kindje heeft dat denken we niet. Verder gaat hij naar een gastouder, omdat hij toen hij 1 jaar was niet op zn plek was in een grote groep bij de opvang. De veel wisselende gezichten (leidsters) hielp ook niet.

Nu ben ik benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen.

Wij hebben een aantal overwegingen en neigen ernaar om deze voorschool over te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:46
Is dat niet gewoon een ander woord voor peuterspeelzaal? Onze kleine man van 2.5 is nooit naar de opvang geweest en gaat nu sinds één maand naar de peuterspeelzaal, maar dat doet hem echt enorm goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
@Danielson : ik lees op andere fora dat sommigen het idd als (goedkoper) alternatief gebruiken voor opvang. Volgens mij was voorschool vroeger voor kinderen met een risico op taalachterstand. Nu hebben ze voorschool open gesteld voor alle kinderen.

We hebben geen advies gekregen voor voorschool. Alleen een brochure om ook je kind ernaar te sturen.

Ons kindje doet het ook goed qua taal, begrijpen e.d. Voorschool lijkt niet nodig. Persoonlijk denk ik dat ook van invloed zal zijn dat het percentage met achterstand en zonder achterstand zal zijn bij de voorscholen in onze buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Danielson schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:16:
Is dat niet gewoon een ander woord voor peuterspeelzaal? Onze kleine man van 2.5 is nooit naar de opvang geweest en gaat nu sinds één maand naar de peuterspeelzaal, maar dat doet hem echt enorm goed!
Is jullie peuterspeelzaal ook zo gesubsidieerd als de vve vroegtijdse voorschoolse educatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
twkr18526 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:23:
[...]

Is jullie peuterspeelzaal ook zo gesubsidieerd als de vve vroegtijdse voorschoolse educatie?
Als sla je me dood! Ik hou me thuis niet met de financiën bezig! 8)7 Volgens mij betalen we iets van 200 euro per maand voor 2 ochtenden per week en dan krijgen we iets van 125 euro terug van de belastingdienst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Het is ook echt bedoeld om kindjes met leeftijdsgenoten in contact te laten komen en te.spelen. heel goed voor hun ontwikkeling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danielson
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:25:
Het is ook echt bedoeld om kindjes met leeftijdsgenoten in contact te laten komen en te.spelen. heel goed voor hun ontwikkeling
Dat inderdaad, het is niet normaal welke stappen onze kleine heeft gezet na een maand peuterspeelzaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:38
twkr18526 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:14:
. Verder gaat hij naar een gastouder, omdat hij toen hij 1 jaar was niet op zn plek was in een grote groep bij de opvang.
Dan zou de voorschool toch juist goed zijn voor je kind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
VVE is standaard onderdeel van kinderopvang vanaf een bepaalde leeftijd in maanden.

VVE is ook (of juist) onderdeel van peuterwerk / peuterspeelzaal (waarschijnlijk zelfs vereist voor subsidie).

In de praktijk wordt beide verzorgd door kinderopvangorganisaties. Die hebben VVE typisch organisatiebreed uitgerold.

Grote kans dat je (etnisch) geprofileerd bent en daarom een brief ontvangt. Of iedereen met een kind van een bepaalde leeftijd is aangeschreven.

Overigens biedt VVE daadwerkelijk meerwaarde. Personeel wordt ook hogere eisen aan gesteld (personeel dat bleef zakken voor de toetsen weggehaald van de groepen voor oudere kinderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 18-09-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Rotterdamse beschrijving ve voorschool:
Op deze voorziening wordt voorschoolse educatie aangeboden. We noemen dit in Rotterdam de voorschool of peutergroep. Een voorziening voor alle Rotterdamse peuters, maar speciaal voor peuters met (risico op) taalachterstand en/of andere ontwikkelingsachterstand. De voorschool is te vinden op peuterspeelplekken en kinderopvang.
Amsterdam houdt ‘t wat algemener:
De voorschool is opvang voor kinderen tussen 2 en 4 jaar waar ze spelend leren. De voorschool bereidt kinderen voor op de basisschool zodat zij een goede start hebben. Er wordt gewerkt met een speciaal educatief programma en er is veel aandacht en tijd voor taalspelletjes, voorlezen, tekenen, luisteren, zingen en bewegen. De arts van het Ouder- en Kindcentrum bepaalt of een kind een voorschoolindicatie krijgt als het ongeveer 18 maanden is.

[ Voor 124% gewijzigd door twkr18526 op 18-09-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Heeft er iemand hier hun kind naar een voorschool gestuurd met aandacht voor kinderen die een risico lopen op taalachterstand?
Grote kans dat je (etnisch) geprofileerd bent en daarom een brief ontvangt. Of iedereen met een kind van een bepaalde leeftijd is aangeschreven.
Volgens onze gemeente vallen we dus niet in die categorie, maar kunnen ons kindje wel laten mee doen.

[ Voor 133% gewijzigd door twkr18526 op 18-09-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
twkr18526 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:18:
Heeft er iemand hier hun kind naar een voorschool gestuurd met aandacht voor kinderen die een risico lopen op taalachterstand?
Nee, maar zit wel in een oudercommissie van kinderopvang die het aanbiedt naast reguliere kinderopvang.

Je focust wel heel erg op de taalachterstand. Op zich is dat alleen een extra (en bijvoorbeeld een indicatie voor meer gesubsidieerde uren).

Afhankelijk van je gemeente is het verschil met kinderopvang inhoudelijk nihil (minder uren, maar zelfde VVE programma). VVE beschouwde ik initieel kritisch maar ben er uiteindelijk zeer positief over.

Sommige ouders rekken het precies zo dat ze kunnen besparen op reguliere kinderopvang (niet voor bedoeld).

Verder zit er (in voorkomende gevallen) ook wel een belangrijk verschil in het soort klanten dat het aantrekt in vergelijking met reguliere kinderopvang. Denk aan ouders die breng en haaltijden stelselmatig negeren of een flink deel dat regelmatig niet komt opdagen zonder afmelding.

Ik zou adviseren om gewoon eens bij een aanbieder op locatie te gaan praten en kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:33
Voorschool wordt inderdaad gebruikt als goedkoper alternatief voor de opvang, tegenwoordig heeft dat niets meer te maken met wel/geen achterstand. Echter zie je dat de kinderen op de voorschool vaak toch wel uit een bepaald milieu komen (lagere sociale klasses + redelijk tokkie ouders), en hebben wij bewust gekozen om onze kinderen gewoon bij hun gastouder te laten komen. Let wel, dit betreft onze ervaring in Amsterdam.

PS: kindje - wat heb ik toch een hekel aan al die verkleinwoorden die gebruikt worden voor kinderen :X

• twkr18526
@Rukapul, omdat de definities overal op voorschool specifiek een achterstandsdoelgroep benoemen. Zoals hier nog eentje:
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is voor peuters en kleuters met een taal- of onderwijsachterstand. Een kinderopvangorganisatie die een VVE-programma aanbiedt wordt ook wel een voorschool genoemd.
https://www.onderwijsconsument.nl/wat-is-de-voorschool/

Gezien de comments hier en andere bronnen kan er een grote overlap zijn tussen peuterspeelzaal en voorschool. Is het niet beter om je breder te oriënteren op alle peuterspeelzalen ipv alleen peuterspeelzaal als jouw kind (@Orangelights23 :-) ) geen achterstand heeft?

Dank voor het delen @Orangelights23 . Ik denk dat we weer wat locaties moeten bezoeken en weer afwegen of gastouder nog steeds de beste oplossing is voor ons bij 20 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
Onze kinderen gaan van begin af al 1-2 dagen per week naar kinderopvang. Bij 2 jaar naar peuteropvang met aansluitend kinderopvang (goedkoper en meer uitdaging)

Onze jongste gaat naar een andere opvang dan de oudste destijds (wel zelfde organisatie). Deze is veel kleinschaliger, bevalt veel beter. Groepen zijn zo klein dat ze soms gewoon alles doorelkaar gooien (kdv, pov, bso).

"voor tokkies" herken ik dan weer niet, de regeling maakt peuteropvang bereikbaar voor alle peuters, ook die van mensen die het niet kunnen betalen en geen toeslag krijgen. Je krijgt gewoon kinderen uit alle lagen van de samenleving, net zoals op de basisschool.

[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 19-09-2020 10:41 ]

• twkr18526
Tx @_JGC_ en allemaal voor het delen. We kregen de folder binnen en ik iig was benieuwd wat ze nou met voorschool bedoelen. Intussen wat meer ingelezen online en hoe verschillende gemeentes dit regelen. We zouden sowieso periodiek kijken of de gastouder nog steeds de goede oplossing is voor ons, of een ander soort van opvang. Even kijken of / hoe ik deze topic moet sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Bij ons ging de oudste 2 dagen per week naar de POV en toen hij 3 was wilden ze hem een VVE indicatie stempeltje geven. Want "dan kan ie op kosten van de gemeente een 3e of 4e dagdeel". Dat hebben wij toen tegengewerkt, vooral om "er zijn hier zoveel kinderen met een indicatie" (wat ga je hem die 3e dag leren wat ie in 2 dagen per week ook niet kan leren?)

Locatie waar we nu zitten is dan een andere gemeente, maar daar hebben ze geen enkel kind met een indicatie en op de school waar de oudste zit haalden ze hun schouders op, indicatie hadden ze nog nooit wat mee gedaan, elk kind is sowieso uniek.

• twkr18526
_JGC_ schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 15:54:
Want "dan kan ie op kosten van de gemeente een 3e of 4e dagdeel"
Dit hoor en lees ik ook vaak. Voor ons zijn de kosten prima, hoeven niet lager. Belangrijker is wat beter bij ons kind past.

Hebben jullie de oudste gewoon 2 dagen laten gaan en de overige dagen thuis?

En ieder kind is uniek idd, zo ook de voorkeuren en inschatting van ouders denk ik. Zaak om je goed te informeren, vragen te stellen en af te wegen.

• _JGC_
twkr18526 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:06:
[...]

Dit hoor en lees ik ook vaak. Voor ons zijn de kosten prima, hoeven niet lager. Belangrijker is wat beter bij ons kind past.

Hebben jullie de oudste gewoon 2 dagen laten gaan en de overige dagen thuis?

En ieder kind is uniek idd, zo ook de voorkeuren en inschatting van ouders denk ik. Zaak om je goed te informeren, vragen te stellen en af te wegen.
Onze oudste ging altijd al 2 dagen naar KDV, toen hij 2 werd ging ie 2 ochtenden naar de POV en liep ie rond 11:30 een deur verder naar het KDV in hetzelfde gebouw. Die 3e dag zaten wij ook helemaal niet op te wachten.

Gemeente vergoedt hier voor POV 2 dagdelen zonder indicatie. Wij hadden toen geen recht op toeslag, dus dan is POV fors goedkoper (150 toeslag en 2 uur per week minder in rekening gebracht).
Inmiddels werkt mijn vriendin en krijgen we voor 32 uur toeslag per maand, dus vergoeding van de gemeente krijgen we niet.
Pagina: 1