Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Yo-L
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb een aantal offertes opgevraagd voor zonnepanelen op een plat dak (ca. 4mx9,5m) op de eerste verdieping (zie plaatje bij de offertes). De situatie is als volgt:

- Er is weinig schaduw van de bomen, alleen de toppen (dus vlakbij zonsopkomst/ondergang last)
- Wel is er een schoorsteen van ca. 70cm hoog die schaduw werpt gedurende de hele dag (staat precies op het zuiden)
- De buren hebben daar geen last van, gelijksoortig dak met 14 panelen, drie jaar geleden geplaatst
- De meterkast is vorig jaar geheel vernieuwd en heeft genoeg ruimte voor de aansluiting, tevens 3x25a.

Ik heb behoorlijk verschillende offertes ontvangen, met ook best uiteenlopende opstellingen (één geeft aan oost-west het beste hier te vinden, anderen zijn het er niet mee eens). Zonneplan geeft heel duidelijk aan dat er minimaal 70cm aan de randen moet worden gehouden voor montage/garantie waardoor er een stuk minder panelen op kunnen. De anderen lijken daar niet veel rekening mee te houden. De offertes variëren van 8 tot max. 14 panelen.

Ik twijfel zelf over de micro-omvormers; het klinkt goed vanuit het idee dat ik geen omvormer hoef te plaatsen op de begane grond (wat verlies met zich meebrengt begrijp ik). Ook vind ik het lastig inschatten of SolarEdge + optimizers danwel micro-omvormers hier voordeel bieden t.a.v. de schaduw van de schoorsteen.

Hieronder de offertes, ik ben benieuwd naar jullie mening en tips om hier verder mee te gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1mZhvJdt3iSzTO5pFjscRJ6V1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rb3K28cPSTxltLmFnt4hINPV.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Yo-L op 11-01-2021 10:56)

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:46
String-omvormers zijn doorgaans wat efficiënter op papier dan andere vormen aangezien ze vaak op een hogere spanning werken. Een omvormer om de begane grond is dus geen probleem, je hebt wat kabelverliezen maar dat is marginaal. Grote voordeel is dat je bij een defect niet het dak op hoeft.

Harde schaduwen kunnen panelen tegenwoordig wel mee omgaan i.c.m. de diodes in de panelen. Zie bijv. deze reactie van @Ep Woody. Eventueel kan je Tigo-optimizers erbij doen, die hoeven alleen op de panelen die schaduw krijgen en kunnen omgaan met iedere string-omvormer. Schaduw aan het begin en einde van de dag is niet zo'n probleem, dan heb je toch al bijna geen opbrengst.

Verder is minimaal 70cm van de randen erg veel, ik zit hier, omdat het nog maar net past, 15cm van de rand af op een schuin dak. Dat overleeft tot nu toe iedere storm :+

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• PeeVv
String-omvormers zijn doorgaans wat efficiënter op papier dan andere vormen aangezien ze vaak op een hogere spanning werken. Een omvormer om de begane grond is dus geen probleem, je hebt wat kabelverliezen maar dat is marginaal. Grote voordeel is dat je bij een defect niet het dak op hoeft.

Harde schaduwen kunnen panelen tegenwoordig wel mee omgaan i.c.m. de diodes in de panelen. Zie bijv. deze reactie van @Ep Woody. Eventueel kan je Tigo-optimizers erbij doen, die hoeven alleen op de panelen die schaduw krijgen en kunnen omgaan met iedere string-omvormer. Schaduw aan het begin en einde van de dag is niet zo'n probleem, dan heb je toch al bijna geen opbrengst.

Verder is minimaal 70cm van de randen erg veel, ik zit hier, omdat het nog maar net past, 15cm van de rand af op een schuin dak. Dat overleeft tot nu toe iedere storm :+

• PeeVv
Is de offerte 1 van J&M trouwens met montage(materiaal)? Die zit met €0,78 per Wp op een erg nette prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door PeeVv op 18-09-2020 18:31 ]

• Yo-L
  • Niet online
PeeVv schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:24:
Is de offerte 1 van J&M trouwens met montage(materiaal)? Die zit met €0,78 per Wp op een erg nette prijs.
Scherp, blijkbaar is dat zonder installatie (verklaart het grote prijsverschil inderdaad). Nog even navragen dus..

• PeeVv
Haha, was ik al bang voor. Met een string-omvormer kom je wel bij die prijs in de buurt incl. montage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgjpDCqp59FfKapUJocNeo5xJoA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t4S8bIKpDSTdzXamyFpdQbtP.png?f=user_large

Dit is van https://www.winkelman-zonnepanelen.nl

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:07

Termy

valt er nog wat te fragge?

PeeVv schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:17:

Hoe zit het hier nu eigenlijk echt mee? Ik heb zelf een plat dak, maar met relatief hoge randen (zo'n 24 cm aan de binnenkant, schuin oplopend tot 5-10 cm hoger aan de buitenkant (moet ik nog exact opmeten) waardoor ik denk juist vrij dichtbij te kunnen komen ivm wind maar juist meer last heb van schaduw.

Aan de andere kant is een vriend van me bezig met het plannen van zonnepanelen op een schuin dak met dakkapel en de partijen die zij tot nu toe gevraagd hebben weigeren zo'n beetje categorisch om panelen op een dakkapel te leggen ondanks dat ik hier op het forum talloze voorbeelden zie van panelen op een dakkapel, zelfs tot vrij dicht op de rand. Btw, qua gewicht zou het geen probleem moeten zijn want de dakkapel is nieuw te bouwen dus er kan rekening mee gehouden worden.

Ik heb wel eens gezocht naar wat er nou echt 'moet' of 'nodig' is maar kan alleen maar kwalitatieve omschrijvingen vinden van hogere windbelasting bij de rand, niet wat er nu echt nodig is om dat veilig te doen en of het wel kan.

Ik probeer het topic niet te kapen, want het lijkt zeer relevant voor de TS :P.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Yo-L
  • Niet online
Dank, dit helpt veel.

Ik begin me nu wel af te vragen waarom de één 325 en de ander 340 panelen aanbiedt. Als ik zelf op internet zoek zie ik 370 panelen die niet eens zoveel duurder zijn. Zijn er andere redenen om te blijven bij de 325/340 panelen, en zie ik wat over het hoofd?

Ik heb nu ook nog een offerte van € 4.380 voor
14x340 Wp Trina Solar panelen en een Growatt omvormer.

Zou die, met de vier panelen die vlakbij de schoorsteen liggen voorzien van een optimizer (dus ca. 200 euro erbij) kunnen volstaan? En dan de omvormer op de begane grond inderdaad met een kabel van ca. 6 meter ertussen?

• PeeVv
Yo-L schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:22:
Ik begin me nu wel af te vragen waarom de één 325 en de ander 340 panelen aanbiedt. Als ik zelf op internet zoek zie ik 370 panelen die niet eens zoveel duurder zijn. Zijn er andere redenen om te blijven bij de 325/340 panelen, en zie ik wat over het hoofd?
Waarschijnlijk kopen installateurs/importeurs deze panelen gewoon per zeecontainer, dus ze moeten minimaal x panelen verkopen voordat ze over kunnen stappen op een nieuwer model. Online shops hebben waarschijnlijk een veel snellere doorloop doordat ze niet alleen zelf installeren maar ook verkopen aan particulieren die ze zelf op hun dak gooien. Dus zij kunnen constant de nieuwste panelen aanbieden.
Yo-L schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:22:

Ik heb nu ook nog een offerte van € 4.380 voor
14x340 Wp Trina Solar panelen en een Growatt omvormer.

Zou die, met de vier panelen die vlakbij de schoorsteen liggen voorzien van een optimizer (dus ca. 200 euro erbij) kunnen volstaan? En dan de omvormer op de begane grond inderdaad met een kabel van ca. 6 meter ertussen?
Jep, lijkt me meer dan geschikt voor jouw situatie.
Pagina: 1