Bereik 433mhz valt tegen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 53645714n
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-04 15:02
Op een akker probeer ik met een rpi, relais en ontvanger de tuinder in staat te stellen van afstand een pomp in te schakelen met daarbij wat business logica en een timer functie. Het bereik valt me echter tegen.

Geadverteerd bereik is 200 m, ik heb er een antenne aan gesoldeerd met een externe antenne. Bereik is ongeveer 30-40 meter.

Ik gebruik https://www.tinytronics.n...dsbediening-met-ontvanger als ontvanger met daarom een sma connector en een dipole antenne aan de buitenkant van de kast. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRZoNdfwf3SxWei6de7mTh4zigE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V7JnL97igNSSQZUOaFxSEdiQ.jpg?f=user_large

Nu kan het best in m'n soldeer zitten, maar ik heb geen idee of dat veel uitmaakt bij coax. Er is bij de verbinding wat 'open' shielding te zien. Het zou ook in de kast kunnen zitten die veel signalen tegenhoudt wellicht, maar ik ben op zoek naar handvatten voor ik ga prutsen.

Is er iemand die me in de juiste richting kan wijzen?

Beste antwoord (via 53645714n op 21-09-2020 11:32)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:21
53645714n schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:10:
[...]

Hm, ik had eigenlijk gehoopt/gedacht dat die impact niet zo groot zou zijn als de antenne aan de buitenkant zat.
Zou omleiden van de kabels (dus verder weg leggen) helpen? Of moet ik de module aan de zijkant plaatsen zover mogelijk bij alle jumperkabels, lcd, pi, etc weg?
Ik ben helaas ook geen expert op het gebied van radiotechnologie (alleen mede-ervaringsdeskundige van hoe het *niet* moet ;) ). Maar wat ik me heb laten vertellen is dat de meeste winst waarschijnlijk te halen valt door een net printplaatje te maken met aan de achterkant een ground-plane. Maar een afgeschermde module gebruiken, de boel in een metalen doosje stoppen en de radiomodule buiten dat doosje, of uberhaupt gewoon wat afstand tussen de radiomodule en de rest van de elektronica... je kunt het allemaal proberen natuurlijk.

Er is ook niet één probleem of oplossing, goed bereik is een optelsom van een heleboel factoren. Begin dus met de makkelijkste, en experimenteer door tot je het resultaat voldoende vindt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38

SA007

Moderator Tweaking
Kan je eens een foto maken van hoe je de antenne erop hebt zitten.

Wat waarschijnlijk het probleem is dat het circuit direct een antenne verwacht maar je hebt er een antennekabel aan zitten.
Dan klopt de impedantie niet meer en raak je behoorlijk wat effectiviteit kwijt.

Best goede kans dat je dus betere ontvangt kan hebben met een draadje eraan dan deze antenne.

Ander puntje is dat een goede aarde aan je circuit kan helpen.

De kast ziet eruit als een glasvezel versterkte plastic kast, die houden erg weinig radiosignalen tegen, dus de antenne binnenin de kast hebben werkt waarschijnlijk prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
also, watvoor antenne is het? Looks zeggen natuurlijk niet alles maar hij lijkt ontzettend op een 868MHz dipole die ik ken. En volgens mij kun je dipoles niet zomaar op de dubbele golflengte gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Toen ik ooit met telemetrie begon te spelen heb ik meerdere 433mhz setjes geprobeerd maar het was echt om te janken.

Uiteindelijk ben ik hier uit gekomen: http://www.radiometrix.com/

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/telemetrie/telemetrie2.jpg
(dan heb ik de 25mW versie)

Spul dat op 100meter nog steeds een volle signaalsterkte geeft.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Met klik-aan-klik-uit spul heb ik best wat verbeteringen kunnen maken door de geïntegreerde antennes te vervangen door gewoon een stukje draad van een kwart golflengte, net iets meer dan 17cm uit m'n hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 00:38

SA007

Moderator Tweaking
@_ferry_ inderdaad 17.27233475 cm :)

Zal ook wel de lengte van het meegeleverde draadje zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:35
Die 200mtr is een utopie, dat gaat never nooit lukken met zo'n keyfob AB-tje.
mcDavid schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:43:
also, watvoor antenne is het? Looks zeggen natuurlijk niet alles maar hij lijkt ontzettend op een 868MHz dipole die ik ken.
Klopt, dat dipooltje ziet er op het oog 2x te kort uit.

Dit is een 433 antenne
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zu7P6_E3x4cUigrFi4tZZ7qZEww=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W3Rg09XF31hNOuvDxTGOx8cv.jpg?f=user_large

Van hier overigens: https://www.nodo-shop.nl/...pool-antenne-433-mhz.html

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik heb echt geen problemen met een 17cm draadje aan beide kanten, dat Radiometrix spul is zoveel beter. Als je ook de pagina met de ingezonden projecten bekijkt zitten er ook wat van die lui bij die balonnen de stratosfeer in sturen en op lage baudrates over 10km afstand nog contact houden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Dat zal best werken ja, maar zo'n afstandsbediening met een sprietantenne .... hmja, dan weet ik dat nog niet.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 09:11
Hoewel een groot deel van mijn huis op 433mhz draait vindt ik het bereik ook om te janken. Ik heb meerdere antennes geprobeerd inclusief die uit de foto en kan niet zeggen dat de één veel beter dan de andere presteerd.

Wil je iets beters, kijk eens naar NRF24. Veel op you tube te vinden over de range. Wil je zelf iets bouwen kijk eens naar de mysensors library.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 53645714n
SA007 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:19:
Kan je eens een foto maken van hoe je de antenne erop hebt zitten.

Wat waarschijnlijk het probleem is dat het circuit direct een antenne verwacht maar je hebt er een antennekabel aan zitten.
Dan klopt de impedantie niet meer en raak je behoorlijk wat effectiviteit kwijt.

Best goede kans dat je dus betere ontvangt kan hebben met een draadje eraan dan deze antenne.

Ander puntje is dat een goede aarde aan je circuit kan helpen.

De kast ziet eruit als een glasvezel versterkte plastic kast, die houden erg weinig radiosignalen tegen, dus de antenne binnenin de kast hebben werkt waarschijnlijk prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2605BDhr9wl29oSxSlKEUkXfzXA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TtxjPvg5Fai2EjzkbBHG23VT.jpg?f=user_large

De ontvanger is dat bruine ding op de protoboard.

Met het standaard draadje én een eigen draadje ín de kast was het bereik maar 10 meter ofzo, dus dat was nog veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 53645714n
mcDavid schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:43:
also, watvoor antenne is het? Looks zeggen natuurlijk niet alles maar hij lijkt ontzettend op een 868MHz dipole die ik ken. En volgens mij kun je dipoles niet zomaar op de dubbele golflengte gebruiken.
Hm, stond wel geadverteerd als 433mhz, maar nu ik die andere van nodo-shop zie lijkt die inderdaad langer.. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 53645714n
Sine schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:56:

[...]

Dit is een 433 antenne
[Afbeelding]

Thanks, ik denk dat ik die ga bestellen want die van mij stond wel als 433mhz geadverteerd maar deze lijkt inderdaad langer.. Had geen ervaring met dipool nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Zo'n wirwar aan jumperkabeltjes met veelal hoogfrequente signalen erop gaat de werking van een radiomodule (zeker als die niet afgeschermd is) helaas ook niet ten goede komen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 53645714n
mcDavid schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:02:
Zo'n wirwar aan jumperkabeltjes met veelal hoogfrequente signalen erop gaat de werking van een radiomodule (zeker als die niet afgeschermd is) helaas ook niet ten goede komen ;(
Hm, ik had eigenlijk gehoopt/gedacht dat die impact niet zo groot zou zijn als de antenne aan de buitenkant zat.
Zou omleiden van de kabels (dus verder weg leggen) helpen? Of moet ik de module aan de zijkant plaatsen zover mogelijk bij alle jumperkabels, lcd, pi, etc weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Laatst online: 30-04 12:08
Ik heb thuis aan domoticz zo'n antenne met een magneet voetje, werkt veeel beter.
Bij mij dan iig.

Zoiets https://nl.aliexpress.com/item/32847434023.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

De antenne zit op een paal gemonteerd zo te zien op de foto.
Als er in de beton ijzer/stalen bewapening zit en als de witte kop een metalen kap is... hoeveel uit er dan van de uitstraling van de antenne overblijven (ook als het een betere antenne is).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
53645714n schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:10:
[...]

Ik ben helaas ook geen expert op het gebied van radiotechnologie (alleen mede-ervaringsdeskundige van hoe het *niet* moet ;) ). Maar wat ik me heb laten vertellen is dat de meeste winst waarschijnlijk te halen valt door een net printplaatje te maken met aan de achterkant een ground-plane. Maar een afgeschermde module gebruiken, de boel in een metalen doosje stoppen en de radiomodule buiten dat doosje, of uberhaupt gewoon wat afstand tussen de radiomodule en de rest van de elektronica... je kunt het allemaal proberen natuurlijk.

Er is ook niet één probleem of oplossing, goed bereik is een optelsom van een heleboel factoren. Begin dus met de makkelijkste, en experimenteer door tot je het resultaat voldoende vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 53645714n
mcDavid schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:07:
[...]

Die combinatie van factoren is ook wat me hier een beetje nekt. Ik ga in ieder geval:
1. de soldeer van m'n antenne nog wat netter maken
2. Beide genoemde antenne's proberen omdat de dipole aan de zijkant op zich handiger is maar als de kast invloed heeft de staande mogelijk daarin nog een verbetering op kan leveren (de overblijver zet ik thuis wel in..xD)
3. Radiomodule aan de andere kant van de kast plaatsen en pogen af te schermen
4. Andere radiomodule's gebruiken (met als gevolg dat ik zelf een AB moet gaan bouwen)

Ik markeer jouw antwoord als beste omdat die de complexiteit weergeeft en het beste advies! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 53645714n
route99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:37:
De antenne zit op een paal gemonteerd zo te zien op de foto.
Als er in de beton ijzer/stalen bewapening zit en als de witte kop een metalen kap is... hoeveel uit er dan van de uitstraling van de antenne overblijven (ook als het een betere antenne is).
Op de buitenkant van zo'n electronica/communicatie kast. Iemand gaf aan dat dat qua straling weinig uit zou maken in deze thread maar daar heb ik me ook al druk over gemaakt. Mogelijk dat een antenne er bovenop of inderdaad op een paal(tje) kan helpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Zulke kasten worden van RFI/EMI dicht gemaakt lijkt me, niet van buiten af gestoord te worden en zelf de omgeving niet te storen.
Idd iets als een paaltje erlangs heen en zo hoog en daar de antenne op zodat die vrij kan stralen.

[ Voor 27% gewijzigd door route99 op 21-09-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 53645714n
Sine schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:56:

[...]

Dit is een 433 antenne
[Afbeelding]

Ik heb deze besteld maar is exact hetzelfde formaat (en ziet er anders uit dan op de foto!). Verschil tussen een open- en gesloten dipool denk ik. 2 x is wel ongeveer 17 cm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Mitchelll010 schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:24:
Ik heb thuis aan domoticz zo'n antenne met een magneet voetje, werkt veeel beter.
Bij mij dan iig.

Zoiets https://nl.aliexpress.com/item/32847434023.html
Ik las even mee, en heb de antenne uit jouw link even besteld, maar het bereik was mij stukken minder goed met deze juist.

Origineel had ik die dipole op mijn RFlink zitten. De prestaties konden beter, dus daarna ook zo'n staande antenne als uit jouw post van ali gehaald. Deze zat tot recent nog ook aangesloten, maar het viel mij op dat het bereik soms waardeloos was. Deze was overigens wel korter dan de variant die ik via jouw link besteld heb.

Ik heb alle 3 de antennes vergeleken in een snelle test waar ik wel enkele locaties heb geprobeerd, maar verder niet heel ver gegaan ben. De dipole antenne gaf bij mij het beste resultaat. De iets kortere "magneetvoet" antenne deed het soms net iets minder goed, en de langere "magneetvoet" antenne (uit jouw link) gaf eigenlijk duidelijk het slechtste resultaat.

Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de verschillende lengtes van de verschillende antennes die iedereen hier gebruikt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Die sprietjes hebben een groundplane nodig, die moeten op een flink stuk metaal staan (dak van een auto bijvoorbeeld)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 53645714n
Sine schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:30:
Die sprietjes hebben een groundplane nodig, die moeten op een flink stuk metaal staan (dak van een auto bijvoorbeeld)
Hm, makes sense. Er zit een putdeksel van 2 meter doorsnee naast, verlies dan wel wat hoogte maar is het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 53645714n
SuperKris schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:11:
[...]
Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de verschillende lengtes van de verschillende antennes die iedereen hier gebruikt...
Op mijn RFlink heb ik gewoon zo'n standaard antenne, werkt vanuit onze kelder in het hele huis. heb nu wel 2 dipoles en zo'n spriet dus denk dat ik er nog wel een andere aan hang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Oh, echt? Ook zonder dat er geleiding naar het metalen vlak is?
Daar had ik dan weer geen idee van maar dat verklaart een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:02

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Even een hele andere afslag hoor en geen direct antwoord op je vraag, maar heb je wel eens een setup op basis van LoRa overwogen? In mijn Arduino experimenten met LoRa haalde ik met relatief goedkope componenten ruim een kilometer betrouwbaar bereik. Dat zou in theorie nog wel wat verder kunnen, maar met de goedkoopste en eenvoudigste antennes zou het voor jouw use-case al ruim voldoende moeten zijn.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
SuperKris schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:49:
[...]

Oh, echt? Ook zonder dat er geleiding naar het metalen vlak is?
Daar had ik dan weer geen idee van maar dat verklaart een hoop.
Ze noemen die dingen zelfs "groundplane antenna", en als je geen massavlak hebt kom je ook weg met een setje radialen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuWuXl4s3Qhzc6L1do0fpDdZe8M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qU4mBCcBvxxdKUaAJbIORBK0.jpg?f=user_large

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Yep... met die radialen creëer je een kunstmatige "aarde" (tegenvlak).
Zonder dat werkt het amper.... en dat klopte dus....

https://nl.aliexpress.com/item/32847434023.html
Er staat bij
Met Magnetische basis Voor Ham Radio Signaal Booster
En das gebruikelijk op een autodak, wat eerder genoemd is. Een ander groot metalen oppervlak mag ook.
Dus er is nog wel wat te redden... De plaat moet minimaal zo groot zijn als de spreid-wijdte van de radialen antenne (welk oppervlak bestrijk je ermee), iets groter is zeker OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Laatst online: 30-04 12:08
That makes sense... stond bij mij op een radiator.. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 53645714n
DexterDee schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:59:
Even een hele andere afslag hoor en geen direct antwoord op je vraag, maar heb je wel eens een setup op basis van LoRa overwogen? In mijn Arduino experimenten met LoRa haalde ik met relatief goedkope componenten ruim een kilometer betrouwbaar bereik. Dat zou in theorie nog wel wat verder kunnen, maar met de goedkoopste en eenvoudigste antennes zou het voor jouw use-case al ruim voldoende moeten zijn.
Ja en nee, ben het tegen gekomen maar dacht dat je met LoRa gebruik moest maken van een groter netwerk, is dit niet het geval? Heb je een goede resource? Ik wil evt zelf iets gaan bouwen maar dan beter direct met lora als ik dit zo lees..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:02

DexterDee

I doubt, therefore I might be

53645714n schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:41:
[...]

Ja en nee, ben het tegen gekomen maar dacht dat je met LoRa gebruik moest maken van een groter netwerk, is dit niet het geval? Heb je een goede resource? Ik wil evt zelf iets gaan bouwen maar dan beter direct met lora als ik dit zo lees..
Je kunt LoRa inderdaad gebruiken als onderdeel van een groter netwerk. Dat heet dan LoRaWAN en daarmee heb je zelfs landelijke dekking. Maar dat hoeft niet. Je kunt ook een peer to peer client server opstelling maken.

De elektronica is heel goedkoop en goed te krijgen. Op AliExpress kun je een RFM95 / HPD13A kopen (868 Mhz versie is voor EU als ik me niet vergis)

Hier een simpel P2P voorbeeld op basis van Arduino's:
https://www.instructables...mmunication-With-Arduino/

Het maximale datagram / payload is 256 bytes per packet. Daarmee kun je wel het een en ander schakelen. De meeste LoRa modules claimen een bereik van 4km+ te hebben, maar dat valt in de praktijk tegen. In mijn tests met een simpele koperdraad antenne haalde ik ongeveer 1,2km zonder packetloss.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:15
Je moet de dipool opmeten om te kijken of ie voor 433MHz is. De lengte moet de halve golflengte minus een paar % voor de verkortingsfactor zijn, dus pakweg 33cm.

Als je de antenne uitgang met coax naar buiten voert hoef je je niet druk te maken over andere losse draden. De coax moet dezelfde impedantie hebben als de antenne (50..75 ohm?), het maakt voor de zenderuitgang dan niet uit of je coax of direct een antenne aansluit.

Zet aan de zend- en ontvangstkant de antenne in dezelfde oriëntatie, verticaal of horizontaal. Als dat niet overeenkomt mis je een hoop signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 53645714n
dirks schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:19:
Je moet de dipool opmeten om te kijken of ie voor 433MHz is. De lengte moet de halve golflengte minus een paar % voor de verkortingsfactor zijn, dus pakweg 33cm.

Als je de antenne uitgang met coax naar buiten voert hoef je je niet druk te maken over andere losse draden. De coax moet dezelfde impedantie hebben als de antenne (50..75 ohm?), het maakt voor de zenderuitgang dan niet uit of je coax of direct een antenne aansluit.

Zet aan de zend- en ontvangstkant de antenne in dezelfde oriëntatie, verticaal of horizontaal. Als dat niet overeenkomt mis je een hoop signaal.
Thanks voor je reactie.
Zoals ik het las zal dit een gesloten dipool zijn, waardoor de antenne een halve golflengte is, maar doordat deze dubbel gevouwen worden het totaal daar weer de helft van. +/- 8 cm is i wel. Geen idee wat het verschil is tussen een gesloten en een open dipool verder..

Gisteren goed resultaat gehaald met de groundplane antenne op de stalen deksel van de put. Ik zit nu aan deze te denken: https://www.conrad.com/p/...ne-antenne-antenna-190073

Heeft iemand enig idee (hoeveel) de lengte van de coax uitmaakt? Er staat nl een blokhut achtige constructie +/- 2 meter van de kast af, dus met 5 m coax zou ik 2,5 m de hoogte in kunnen. Zelfs als de lengte van de coax die winst compenseert met verlies is het aantrekkelijk omdat dan de antenne niet gesloopt kan worden..
Pagina: 1