(Hoe) verdient een site minder door adblocking?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relst89
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-08-2021
DISCLAIMER
Laat ik voorop stellen dat ik dit alleen maar vraag omdat ik het niet snap en wel graag wil snappen. Ik heb geen zin in morele discussies over dit onderwerp.

Op heel veel website (inclusief Tweakers) word er gevraagd je AdBlocker uit te schakelen in verband met het verdienmodel e.d. nu is het aan ieder persoon natuurlijk wat je hiermee wilt doen.

Maar ik snap het verdienmodel niet...

Krijgt een website niet een bepaald bedrag van een adverteerder als de banner geplaatst is?
Krijgt de website een bedrag per click?
Gaan de bedragen steeds naar beneden omdat er meer mensen met een AdBlocker zijn?

Ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

relst89 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:05:
DISCLAIMER
Laat ik voorop stellen dat ik dit alleen maar vraag omdat ik het niet snap en wel graag wil snappen. Ik heb geen zin in morele discussies over dit onderwerp.

Op heel veel website (inclusief Tweakers) word er gevraagd je AdBlocker uit te schakelen in verband met het verdienmodel e.d. nu is het aan ieder persoon natuurlijk wat je hiermee wilt doen.

Maar ik snap het verdienmodel niet...

Krijgt een website niet een bepaald bedrag van een adverteerder als de banner geplaatst is?
Gaan de bedragen steeds naar beneden omdat er meer mensen met een AdBlocker zijn?

Ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen :)
Jep
Jep
Jep, maar dan zeg maar minder inkomsten, niet per se per klik.

[ Voor 3% gewijzigd door Jivebunny op 18-09-2020 16:09 ]

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:49
Dat ligt aan de afspraken die gemaakt zijn. Sommige CPC (Cost Per Click) dat zie je ook in de Pricewatch, als je doorklikt naar een webshop die het product verkoopt wordt er een bedrag (25 cent) in rekening gebracht bij die webshop. De meeste beeld ads zijn CPM (Cost Per Mille). Per 1000 views krijgt Tweakers dus een bedrag, hoe minder views hoe minder geld. Je hebt daarnaast ook nog CPS (Cost Per Sale) maar die wordt hier op Tweakers volgens mij niet gebruikt, wellicht voor sommige advertorials van hardware.

De meeste adblockers laten de referentie nog wel staan in de URL dus de CPC en CPS kunnen in de meeste gevallen gewoon toegekend worden, de CPM is iets wat met AdBlockers steeds minder interessant aan het worden is.

En ja een advertentie plaats kopen kan ook, je koopt dan voor een X bedrag de plek voor een bepaalde tijd.

[ Voor 31% gewijzigd door SgtElPotato op 18-09-2020 16:14 ]

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit gaat niet (direct) over Privacy & Beveiliging, het lijkt me daarom beter de vraag te verplaatsen naar de marketingburen: bij dezen gedaan :)

Edit: ik heb ook de topictitel wat aangepast, 'vraag over adblocking' maakt niet echt duidelijk wat die vraag dan is :)

[ Voor 27% gewijzigd door F_J_K op 18-09-2020 16:36 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:25

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

relst89 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:05:
DISCLAIMER
Dat zal verschillend zijn per site. Sommige krijgen betaald per view, sommige per klik, sommige per sale, en sommigen een vast bedrag voor een campagne voor een bepaalde tijd.
Zie hierboven dus.
Gaan de bedragen steeds naar beneden omdat er meer mensen met een AdBlocker zijn?[/i]
Uiteindelijk wel. Reclame maken moet ergens een meetbaar effect hebben. Als je geld uitgeeft aan het maken van reclame, dan moeten daar uiteraard inkomsten tegenover staan. Dus als iedereen een banner blocker heeft, dan heeft het laten plaatsen van een banner geen nut want niemand klikt, dus niemand koopt wat via die banner, en zullen bedrijven sneller geneigd zijn om geen banner meer aan te schaffen. Geen banner tonen = geen reclame = minder zichtbaarheid = minder klik.

Het draait dus niet om het verdienmodel van tweakers, maar of bedrijven bereidt zijn een banner in te kopen bij Tweakers. Als meer en meer mensen hier banners blokkeren, zullen bedrijven hier gaan banners meer inkomen en zullen de inkomsten van Tweakers dus dalen.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:26
Heel simpel: aan banners kan je geld verdienen door het aantal views of het aantal kliks. Tegenwoordig vooral het aantal kliks.

Adblocking zorgt ervoor dat minder mensen banners zien. Als er minder banners gezien worden, dan krijgen ze dus minder views en dus óók minder kliks.

Als jij 1000 bezoekers hebt, en alle 1000 zien een banner, en 1% klikt op banners, dan heb je 10 kliks.
Als jij 1000 bezoekers hebt, maar 20% blokkeert banners, dan zien dus maar 800 mensen een banner, en 1% klikt op banners, dus dan heb je maar 8 kliks.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• relst89
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-08-2021
Iedereen bedankt voor de reacties en de moderator bedankt voor het verplaatsen (had zelf al m’n twijfels waar ik het moest zetten ;) en verduidelijken van de titel) ik heb weer wat geleerd dankzij jullie! :)
Pagina: 1