Aankoopadvies NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:38
Ik zit al een tijdje te klooien met de opslag van foto's, videos en films. Telkens een portable HDD bijgekocht maar dat is ook niet optimaal (en duurzaam). Aangezien ik binnenkort ook een bewakingscamera op ga hangen en hier ook opslagruimte voor nodig heb, leek het me verstandig om op een NAS over te gaan.

Hiermee wil ik dus waar ik ook ben toegang hebben tot mijn persoonlijke cloud waar ik alle foto's etc kan opslaan en bevragen. Zou ideaal zijn als ik deze ook bijv. vanaf mijn telefoon kan uploaden naar de NAS zodat ik ze niet meer op mijn telefoon hoef te bewaren.
Daarnaast zal deze alle beelden van de bewakingscamera moeten opslaan en na een periode moeten overschrijven. Er zal dus continue dataflow zijn.

Daarnaast wil nog sporadisch wat films streamen naar de tv voor de kids.. Geen hoofdzaak maar toch wel handig als dat kan.

Budget nog niet over nagedacht. Ik weet dat kwaliteit vaak ook meer kost dus dat mag ook. Moet wel in verhouding staan. Overkill daarentegen is niet nodig. Zo lang maar wel toekomstbestendig ben met de NAS aangezien ik wil dat die zeker een jaar of 8 mee gaat voordat ik aan vervanging toe ben. (als ik toch een bedrag móet noemen, zeg max €600).

Ik wil minimaal 6TB kwijt kunnen (hopelijk is dat ook voldoende voor de beeldopslag van de camera en anders gewoon wat daar voor nodig is). Komt in de meterkast te staan dus trillingen, geluid, fan etc is allemaal niet echt van belang aangezien ik hem toch niet ga zien of horen.

Ik had al een pricewatch: Synology DS220+ gevonden en een pricewatch: Synology DiskStation DS418Play. Maar ook daar zijn de reviews niet eenduidig positief over. Aanvankelijk ook gekeken naar de wat goedkopere WD versies maar daar kon ik schijnbaar nog minder mee. Anyway, echt verstand heb ik er ook niet van dus vandaar de vraag aan de experts.

Wat zouden jullie mij aanraden gezien bovenstaande?
Alvast bedankt voor de genomen moeite om me van een reactie te voorzien.

Alle reacties

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-12 08:38
Mocht het nu enkel foto's opslaan zijn dan had je aan de niet-intel Synologies genoeg. Ik ben zelf bezig die afweging te maken.

Ik weet niet wat voor belasting een bewakingscamera in de vergelijking brengt maar ergens denk ik dat dat nog zal meevallen.

Als je dockers en zo wil gaan draaien en meer services dan ga je richting de + reeks met de intel celerons.

• Pont Max
Heeft iemand een inhoudelijk advies? Ik zou er erg mee geholpen zijn.
Als ik meer informatie moet toevoegen hoor ik het ook graag.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:48

DarkSide

theres no place like ::1

Is de prijs incl hdd(s) of zonder.
Wil je die 6TB nog redudant hebben (Raid) of maakt verlies van een disk niet uit?
Denk ook dat RAID geen backup is. Voor je photos (en andere belangrijke data) is een backup wel zo handig.
Denk dus ook na over een (online) backup strategie voor als er wat met de NAS/disks gebeurd.

Hoeveel ruimte nemen je foto;s in beslag. En de films? etc. Zie je daar groei in. Neem dat mee in je berekening van 6 TB.

Zelf ben ik gecharmeerd van Synology. Lange ondersteuning voor OS support etc.
En afhankelijk van je model en gebruik kan je daar ook lang mee doen.

Als je graag RAID wilt draaien en in de toekomst makkelijker wilt uitbreiden is een 4bay wel handig.
Als je iets van Plex wilt draaien voor films is een wat krachtigere versie ook handig.
Mijn ervaring is ook dat je er wat meer mee gaat doen, misschien ga je toch meer films kijken, of photos delen etc dan gedacht.

Zelf eerst een J model maar dat werd voor mijn gevoel toch redelijk snel traag.
Nu een + model En die doet het nog prima. Zelf voor een918+ gegaan.
Twee keer 8TB er in (geen raid, heb backups en hoog beschikbaar is voor mij niet nodig). En kan zo ook nog makkelijk uitbreiden qua ruimte.
Gebruik hem voor opslag data, foto's, documenten. En films. En draai meerdere docker containters voor wat apps e.d.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:33
Niet de grootste kenner, maar alles wat je wilt kan met een eenvoudige synology.

Enkel het streamen van films kan zijn dat je een dure voor nodig hebt. (heeft te maken met processor die sterk genoeg moet zijn voor transcoden van movies: film omzetten naar formaat wat je tv/mediaspeler aankan).
Als je een pc/nvidia shield aan je tv hebt hangen zou dit transcoden niet nodig zijn, dan heb je weer aan een basic NAS genoeg

Dus de vraag is of je daar het dubbele voor wilt betalen (voor de NAS).

Schijven opletten dat je NAS schijven neemt en alles dubbel opslaat. Dus, voor 6TB ruimte, heb je 12 TB schijfruimte nodig.

Lees deze review en bepaal of deze genoeg is of dat je ook 4k films wil kunnen transcoden:
https://www.techadvisor.c.../synology-ds220j-3783084/

[ Voor 11% gewijzigd door Cyriel85 op 20-09-2020 10:34 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:49

Bolletje

Moderator Harde Waren
Elke nas kan wel simpele opslag van data doen. Waar je in jouw geval meer rekening mee moet houden is de ondersteuning van de NAS voor de camera's (en dan vaak meer de software, dan het specifieke model) en de standaarden en protocollen die de camera's gebruiken.

Synology heeft wel goede support voor camera's, via Surveilliance Station. Zie ook https://www.synology.com/nl-nl/compatibility/camera

Fallback naar de generieke standaard ONVIF is dan handig. Anders zit je met camera's in een gesloten systeem en willen ze vaak dat je dan bijbetaald voor cloudopslag.

• Pont Max
DarkSide schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:25:
Is de prijs incl hdd(s) of zonder.
Wil je die 6TB nog redudant hebben (Raid) of maakt verlies van een disk niet uit?
Verlies van een disk maakt zeker uit dus met Raid. Las dat ze dat allemaal wel kunnen. Hoewel ik ook overal lees dat Raid geen backup is, zou hij er wel voor moeten zorgen dat je je data niet verliest. Is dat dan niet hetzelfde?

Ik ga in ieder geval niet met een cloud werken dus alle data moet veilig staan op mijn NAS.
DarkSide schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:25
Hoeveel ruimte nemen je foto;s in beslag. En de films? etc. Zie je daar groei in. Neem dat mee in je berekening van 6 TB.
Zit nu rond de 3Tb en er zit groei in. De komende jaren kan ik met 6TB echt wel uit de voeten maar in de toekomst uit kunnen breiden is handig.
DarkSide schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:25:
Als je graag RAID wilt draaien en in de toekomst makkelijker wilt uitbreiden is een 4bay wel handig.
Als je iets van Plex wilt draaien voor films is een wat krachtigere versie ook handig.
Mijn ervaring is ook dat je er wat meer mee gaat doen, misschien ga je toch meer films kijken, of photos delen etc dan gedacht.
Goede tip. Ik had me nog niet echt verdiept in Plex maar als ik dat zo lees, ja dan wil ik dat ook gaan gebruiken.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik zie primair voor jou de keuze uit ofwel een DS220+ of een DS420+.
Je hebt het over 6TB. Uitgaande van RAID1 zal je dus minstens 2x6TB er in moeten steken. Maar dan heb je geen ruimte voor groei. Ontgroei je die 6TB, dan zal je de schijven moeten vervangen door 8TB modellen bijv.
De komende jaren kan ik met 6TB echt wel uit de voeten maar in de toekomst uit kunnen breiden is handig.
Geloof me, als je eenmaal een NAS hebt, ga je er al snel meer opzetten dan dat je denkt, met name omdat het zo'n handig centraal opslagmedium is. Groei gaat altijd harder als verwacht ;)

Daarom denk ik dat een DS420+ een betere keuze is. Daar kunnen 4 schijven in. Je steekt er nu 3x4TB in, in raid-5. Dan heb je 8TB netto. Wil je meer, prik je er nog een 4e bij, dan heb je 12TB netto. Wil je nog meer, dan vervang je de schijven 1 voor 1 door grotere modellen. Qua toekomst en groei is de DS420+ dus zekerder en je bent flexibeler.

Prijsverschil? (uitgaande van WD Red schijven)
DS220+ met 2x 6TB schijven ong. 333 (NAS) + 333 (2x6TB) = 666
DS420+ met 3x 4TB schijven ong. 498 (NAS) + 285 (3x4TB) = 783 (4TB disk kost hetzelfde als de 3TB)

Wellicht lijkt het veel geld, meer dan je budget, maar je geeft zelf al aan dat je er 8 jaar mee wilt kunnen doen. Dan kan je beter meteen een oplossing kiezen waarmee je vooruit kan en gericht op de toekomst, en niet een oplossing kiezen die aan de minimale eisen voldoet en waar je na 2-3 jaar achter komt dat het toch te krap was. Met de juiste oplossing heb je jarenlang plezier.

Als backup zou je je Syno kunnen koppelen aan Synology C2 cloud of een andere provider. Zelf gebruik ik C2 om daar m'n belangrijkste documenten, foto's e.d. elke nacht naartoe te backuppen. Voor $60 per jaar heb je 1TB cloud backup. 1x inregelen en verder geen omkijken meer naar :)

[ Voor 44% gewijzigd door Microkid op 20-09-2020 11:13 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• DarkSide

DarkSide

Je kunt raid gebruiken. Dan wordt de data dubbel weggeschreven. Dus gaat disk1 stuk dan staat je data nog op disk 2. Mooi. Maar....

1) heb je corruptie op disk 1. Dan heb je corruptie op disk 2
2) gooi je (per ongeluk) iets weg op disk 1. Dan is het ook weg op disk 2
3) er is geen versie beheer. Alles is live. Je kunt niet (makkelijk) terug naar de staat van een bestand van vorige week
4) een crypto zorgt ook dat beide disks niet bruikbaar zijn
5) een bliksem inslag kan er voor zorgen dat je NAS en data bv onbruikbaar zijn.
6).....etc....

Raid is het hoog beschikbaar stellen van je data.
Het is geen backup.
Een backup heb je op meerdere plaatsen staan (de originele locatie, een backup locatie en liefst nog ergens anders).
Ik zou graag ook "terug in de tijd"willen. Dus de inhoud van een map op 12-6-2020 bv.

Je kunt je NAS ook gebruiken als backup door meerdere versies op te slaan. Kost je wel meer ruimte.
Maar dan nog staat al je data maar op 1 plek.

Daarom het advies om toch te kijken naar een goede backup strategie voor de data die belangrijk is.

Ik heb boven een servertje staan, daar staan al mijn fotos op in RAW. Op de syno staan ze ook (en de JPG's). De Syno maakt gewoon elke dag een backup naar de cloud. Ik heb ze dus op 3 plekken staan.
Zelfde geldt voor andere belangrijke data (documenten, facturen, etc).
Maar films boeit mij weer niet.

Als je gaat nadenken over plex. Neem dan een snel (+) model. Transcoderen is meestal niet nodig.
Meeste TV;s kunnen direct de stream spelen. Met 4k en non srt subs heb je wel issues (dat kan mijn 918+) niet transcoderen.
Als je voor raid wilt gaan en uitbreiden. Zan kom je nu op 2x 6TB uit. En dan kan je later uitbreiden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-12 08:38
@DarkSide Backup: Handmatig op een usb schijf?

• DarkSide

DarkSide

Kan....zo lang het maar geen 1:1 mirror steeds is.

Maar backups met backup software zodat je terug in de tijd kan.
En zorg dat die disk (of disks) goed bewaard worden.
Persoonlijk wil ik ook iets buitenshuis hebben (off site backup).

• Pont Max
Microkid schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:52:
Ik zie primair voor jou de keuze uit ofwel een DS220+ of een DS420+.
Je hebt het over 6TB. Uitgaande van RAID1 zal je dus minstens 2x6TB er in moeten steken. Maar dan heb je geen ruimte voor groei. Ontgroei je die 6TB, dan zal je de schijven moeten vervangen door 8TB modellen bijv.
Bedankt voor je tip. Ik denk dat ik dan beter af ben met de 420+ (wat zou overigens het verschil zijn met een 418play? Wat goedkoper en nagenoeg dezelfde specificaties)
Geloof me, als je eenmaal een NAS hebt, ga je er al snel meer opzetten dan dat je denkt, met name omdat het zo'n handig centraal opslagmedium is. Groei gaat altijd harder als verwacht ;)
Dat geloof ik meteen.
Daarom denk ik dat een DS420+ een betere keuze is. Daar kunnen 4 schijven in. Je steekt er nu 3x4TB in, in raid-5. Dan heb je 8TB netto. Wil je meer, prik je er nog een 4e bij, dan heb je 12TB netto. Wil je nog meer, dan vervang je de schijven 1 voor 1 door grotere modellen. Qua toekomst en groei is de DS420+ dus zekerder en je bent flexibeler.
Eens
Wellicht lijkt het veel geld, meer dan je budget, maar je geeft zelf al aan dat je er 8 jaar mee wilt kunnen doen. Dan kan je beter meteen een oplossing kiezen waarmee je vooruit kan en gericht op de toekomst, en niet een oplossing kiezen die aan de minimale eisen voldoet en waar je na 2-3 jaar achter komt dat het toch te krap was. Met de juiste oplossing heb je jarenlang plezier.
Dan ga ik ook liever voor lange termijn dan nu 100 euro goedkoper uit zijn.
Als backup zou je je Syno kunnen koppelen aan Synology C2 cloud of een andere provider. Zelf gebruik ik C2 om daar m'n belangrijkste documenten, foto's e.d. elke nacht naartoe te backuppen. Voor $60 per jaar heb je 1TB cloud backup. 1x inregelen en verder geen omkijken meer naar :)
Ik ben zelf alleen niet zo van de structurele kosten van cloudopslag. Ik houd dat liever ook in eigen beheer.
Zou ik met een 8tb opstelling om mee te beginnen ook uit de voeten kunnen om de backup op dezelfde NAS te borgen? Of is dat ook onverstandig?
DarkSide schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:53:
Raid is het hoog beschikbaar stellen van je data.
Het is geen backup.
Duidelijk, dank je.
Je kunt je NAS ook gebruiken als backup door meerdere versies op te slaan. Kost je wel meer ruimte.
Maar dan nog staat al je data maar op 1 plek.

Daarom het advies om toch te kijken naar een goede backup strategie voor de data die belangrijk is.
Op zich leek me dat wel een idee. Ik snap dat een NAS ook ineens defect kan gaan door blikseminslag etc maar hoe vaak komt dat voor?
Zou het een idee zijn om gewoon een losse HDD af en toe in te prikken om een backup op te maken en die dan weer los te bewaren? Of is dat te simpel gedacht?
Ik zou graag een backup willen voor enkel de belangrijke zaken (paar documenten welke nauwelijks omvattend zijn qua data en zoals gezegd RAW fotoś. Dat is dan aanzienlijk meer data maar alles bij elkaar zal ik niet meer dan 2 a 3 TB hebben aan écht belangrijke dingen.
Als je gaat nadenken over plex. Neem dan een snel (+) model. Transcoderen is meestal niet nodig.
Meeste TV;s kunnen direct de stream spelen. Met 4k en non srt subs heb je wel issues (dat kan mijn 918+) niet transcoderen.
En ligt dit afspelen dan eerder aan de TV of de NAS?

[ Voor 22% gewijzigd door Pont Max op 23-09-2020 16:26 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Pont Max schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:16:
Ik ben zelf alleen niet zo van de structurele kosten van cloudopslag. Ik houd dat liever ook in eigen beheer.
Zou ik met een 8tb opstelling om mee te beginnen ook uit de voeten kunnen om de backup op dezelfde NAS te borgen? Of is dat ook onverstandig?
Dat is al vaker besproken in diverse NAS topics: Raid is geen backup, raid is een methode om meerdere disks samen te voegen tot 1 volume met bescherming tegen uitval van 1 disk. (bij raid-1 en raid-5). Daarnaast zet je een backup niet op hetzelfde apparaat. Gaat je apparaat defect, is je backup ook weg. Een backup moet je dus op een andere plek opslaan. Desnoods een aparte externe disk waar je je belangrijkste documenten op zet en die ergens anders neerlegt (ouders ofzo). Of dus in de cloud.

De vraag is ook: wat wil je backuppen? Al je foto's? De volledige 6TB? of slechts een deel van je data. Ook dat speelt mee in het kiezen van de beste backup oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 23-09-2020 16:29 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Pont Max
Microkid schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:27:
Dat is al vaker besproken in diverse NAS topics: Raid is geen backup, raid is een methode om meerdere disks samen te voegen tot 1 volume met bescherming tegen uitval van 1 disk. (bij raid-1 en raid-5).
Ik heb diverse topics gelezen en het is me bekend dat het niet hetzelfde is. Ik doelde meer op het feit dat ik bijv met bay 1 en 2 werk (die twee schijven) en dat ik in bay 3 een grotere schijfprik waar ik wekelijks een backup op op sla maar die verder niet 'mee doet' met de rest van de NAS.
Gaat je apparaat defect, is je backup ook weg. Een backup moet je dus op een andere plek opslaan. Desnoods een aparte externe disk waar je je belangrijkste documenten op zet en die ergens anders neerlegt (ouders ofzo). Of dus in de cloud.
Dat klopt ook weer. Maar zoals gezegd, hoe vaak gaat een apparaat dusdanig stuk dat je alles kwijt bent. Daarentegen, wil ik daar op wachten. Ik denk dat ik dan gewoon voor de optie van een losse schijf ga die ik ergens weg leg en zo nu en dan een backup op maak.
De vraag is ook: wat wil je backuppen? Al je foto's? De volledige 6TB? of slechts een deel van je data. Ook dat speelt mee in het kiezen van de beste backup oplossing.
Ik wil inderdaad vooral foto's herinneringen, paar video's van de kids... en wat belangrijke documenten opslaan. Ales bij elkaar zal dat max 3TB zijn. Echt max. De rest is vervangbaar wat mij betreft.

Maar aangezien ik die data dus de komende 20 jaar nog wil bewaren klinkt een structureel betaald cloud abonnement me niet erg aantrekkelijk in de oren.

[ Voor 20% gewijzigd door Pont Max op 23-09-2020 16:32 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Pont Max schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:30:
[...]

Ik heb diverse topics gelezen en het is me bekend dat het niet hetzelfde is. Ik doelde meer op het feit dat ik bijv met bay 1 en 2 werk (die twee schijven) en dat ik in bay 3 een grotere schijfprik waar ik wekelijks een backup op op sla maar die verder niet 'mee doet' met de rest van de NAS.
Dat kan technisch. Je kan 2 disks combineren in een raid-1 set, dus disk redundantie. Je kan een 3e disk gebruiken als los volume als backup van data van je 1e volume. Met een 420+ kan je zelfs gewoon een raid-5 set maken van 3 disks, en een 4e disk gebruiken als backup.

Pagina: 1