Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonNiek
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-06 17:12
Hi,

Ik probeer met een Arduino nano een kassalade aan te sturen. Ik heb de basis werkend maar wil uiteraard graag de kassalade pas openen als er een signaal binnenkomt. Nu krijg ik hem open door de ground met de betreffende pin te verbinden.
Hoe kan ik de ground schakelen?

Dit is de pinout van de kassa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2Vchb6xX5hmAAVjLCVk5ox09OY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/J6ZTC4dPlBdS7t2yXFWMzK6O.gif?f=user_large

Er kan dus een signaal op PIN 2 en 5 gegeven worden. In wil hem graag universeel maken dus het signaal moet op beide pinnen werken. Omdat ze nooit beide tegelijk aangesloten zitten kan het dus beide tegelijk, maar evt kan daar natuurlijk een klein schakelaartje tussen.
Omdat het geheel met 24V heb ik een step up converter tussen zitten. Deze zit op de 5V aangesloten van de Arduino. Als ik deze kan schakelen is het probleem natuurlijk ook opgelost maar ik heb gelezen dat dat niet kan omdat deze direct uit de converter van de Arduino komt.

Mijn huidige schema is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A91oSkU1ZGjSxe-D2GF0LzekJ7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6e3AyLv6nCtvoqaOuimurJeR.png?f=fotoalbum_large
De afgebeelde stepup converter is niet dezelfde als die ik gebruik, maar dit enkel als voorbeeld. Ik heb deze in gebruik: https://www.kiwi-electron...=kw-2274&description=true

Ik wil dus graag de oranje en gele schakelen op basis van logica uit de Arduino. Is dat mogelijk? Of moet ik daarvoor al snel een relais gaan gebruiken o.i.d?

[ Voor 5% gewijzigd door GewoonNiek op 18-09-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Kijk even naar het typenummer van dat 5-potige IC op de stepup-print.

Zoek de datasheet en zeer waarschijnlijk dient 1 van die 5 poten voor een enable/disable funktie. Als je die dus even lossoldeerd, kun je die via de nano laag of hoog maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonNiek
Owja, sorry vergeten te vermelden, de step up uit de afbeelding is niet dezelfde als ik die gebruik. Ik pas mijn post even aan.

Wel een interessante optie overigens. Ga ik verder induiken.

[ Voor 20% gewijzigd door GewoonNiek op 18-09-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonNiek
Helaas, ik kan er niet bij. De onderkant van de converter is 'glad', dubbele laag zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
GewoonNiek schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:15:
Helaas, ik kan er niet bij. De onderkant van de converter is 'glad', dubbele laag zeg maar.
Je kunt toch wel bij de pootjes komen? Gewoon het juiste pootje verhitten en even omhoogwippen met een mesje o.i.d. en daar dan een draadje aan vast maken. Tenminste, als de datasheet inderdaad een enable/disable funktie laat zien.

Evt kun je ook de 5V naar de stepup onderbreken met bv een 1 kanaals relais printje, die je dan schakelt via de Nano.

EDIT: Doe de relaisoptie maar, ze hebben er 2 IC's in verwerkt zie ik nu. Dus zoiets (ik zie zo gauw even geen 1 kanaals-versie) https://www.kiwi-electron...h=relais&description=true

[ Voor 16% gewijzigd door AllesKan op 18-09-2020 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nu krijg ik hem open door de ground met de betreffende pin te verbinden.
Dan ben je toch al klaar als je een FET op een uitgang van de arduino zet, en daarmee de pin naar GND schakelt?
(of een relais, als je graag galvanisch wil scheiden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonNiek
_ferry_ schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:31:
[...]

Dan ben je toch al klaar als je een FET op een uitgang van de arduino zet, en daarmee de pin naar GND schakelt?
(of een relais, als je graag galvanisch wil scheiden)
Heb je voorbeeldje hiervan? Ik heb een basis kennis van elektronica maar die houd daar op. Als ik google krijg ik ook niet echt de juiste voorbeelden. De meeste gaan over schakelen van een 'zware last' en niet over het schakelen van de ground.

Maar ik kan natuurlijk ook, zoals @AllesKan voorstelde de 5V schakelen met een relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
_ferry_ schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:31:
Ansich ook een goede optie, ook nog eens lekker low-cost.

Geen idee wat voor kassa-lade TS gebruikt, maar de (oude) kassa-lades die ik ken gebruiken een solenoïde van best een redelijk formaat. Dan ben je dus inductief aan het schakelen, en krijg je weer gezeik met blusmaatregelen.

@GewoonNiek, doe voor de fun toch eens de typenummers van die 2 IC's vermelden, ik kan ze op de foto niet lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:25

SA007

Moderator Tweaking
@AllesKan Ik kan ze wel lezen hoor.
De linker is een XLSEMI XL6009E1, een boost converter.
De rechter is een LM2596S van national semiconductor, een buck converter.

Ik weet niet of je dan beide chips moet aan/uit zetten of alleen de boost converter.

Van de boost converter is pin 2 de enable pin, die je naar ground trekt om 'm uit te zetten en normaal floating hangt.
Van de buck converter is het pin 5 die aan ground aan is, dus inverse van elkaar.

Dus waarschijnlijk is een draadje van pin 2 van de XLSEMI naar een i/o pin van je arduino genoeg, maar dan zet je alleen die chip aan/uit, iweet niet wat de LM2596 dan doet.

Van die zou je dan pin 5 los moeten maken van de print (omdat die aan ground moet hangen voor 'aan') en die naar een andere pin van de arduino laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
SA007 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:08:
@AllesKan Ik kan ze wel lezen hoor.
De linker is een XLSEMI XL6009E1, een boost converter.
De rechter is een LM2596S van national semiconductor, een buck converter.

Ik weet niet of je dan beide chips moet aan/uit zetten of alleen de boost converter.

Van de boost converter is pin 2 de enable pin, die je naar ground trekt om 'm uit te zetten en normaal floating hangt.
Als degene aan de kant van de 'input' uitgeschakeld is, lijkt me dat voldoende om de rest ook uit te schakelen.
Dus waarschijnlijk is een draadje van pin 2 van de XLSEMI naar een i/o pin van je arduino genoeg, maar dan zet je alleen die chip aan/uit, iweet niet wat de LM2596 dan doet.
Dat vermoed ik ook. En die LM2596 heeft dan niks meer te vertellen schat ik zo.
Van die zou je dan pin 5 los moeten maken van de print (omdat die aan ground moet hangen voor 'aan') en die naar een andere pin van de arduino laten lopen.
Zie boven, denk niet dat je daar nog wat mee moet doen: die krijgt dan geen 'input' meer, dus die is dan al 'uitgeschakeld'. Als je de laatste uitschakelt krijg je ook geen output meer, maar dan blijft de eerste nog steeds aan het 'werk'.

Samengevat: Zoals je al zei: even aan de slag met pin 2, de enable pin, van de XLSEMI XL6009E1.

NB: ik denk (koffiedik-kijken-modus) dat degene aan de 'input'-zijde van een ongedefinieerde ingangspanning een vaste uitgangspanning maakt, en de tweede van een vaste ingangspanning een via de potmeter instelbare variabele uitgangspanning maakt.

[ Voor 14% gewijzigd door AllesKan op 18-09-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonNiek
Ik heb het opgelost met een relais. Thanks voor jullie tips!
Pagina: 1