Welke koptelefoon / voorversterker / DAC voor max €500

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holymoly72
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04-2021
Beste mensen,

Heb al gezocht in t forum en veel gegoogled maar kom er niet helemaal uit.

Wat ik graag wil, is kortgezegd, in betere kwaliteit luisteren naar muziek op mijn telefoon.

Vroeger luisterde ik vaak via de koptelefoon naar muziek, had toendertijd een sennheiser HD 595, prikte die in de versterker, cd aan en genieten. Sinds kort heb ik spotify en luister wat via de iphone (idd ben niet meer de jongste :) )
Maar dan valt de kwaliteit toch tegen, volume is onvoldoende en de oortjes zijn ook niet echt comfortabel.

Ik ben dan ook van plan weer een goede koptelefoon te kopen (sennheiser hd599 oid), maar dan?

Ik lees over koptelefoonversterkers / dacs e.d, maar kom er niet uit, ben dan ook totaal niet technisch onderlegd en dan druk ik me zwak uit.

Kunnen jullie me aangeven in welke richting ik moet denken?
Het is puur voor thuisgebruik, dus bedraad of onbedraad is me om t even.
Qua budget mag het tot ongeveer 500 euro inclusief koptelefoon, al is dat rekbaar aangezien ik gestopt ben met roken O-)

Alvast dank voor t meedenken !

Vriendelijke groet,
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:14
Wat wil je precies?

1) harder volume?
2) beter gemixt geluid?
3) minder statisch geluid?

Je kan altijd gewoon een draadloze koptelefoon proberen in de mediamarkt, koppel hem even aan je eigen mobiel en kijk hoe hard ie kan (let op voor je oren!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:50

FeaR

In GoT we trust

Holymoly72 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:31:
Het is puur voor thuisgebruik, dus bedraad of onbedraad is me om t even.
Dan zou ik honderd procent zeker gaan voor een bedraad exemplaar. Betaal je niet voor Bluetooth, ANC en dergelijke en kan de kwaliteit helemaal naar de hoofdtelefoon gaan. Vraag is wel of het handig is om een mobiele telefoon als bron te gaan gebruiken.

Over de zin dan wel onzin van een DAC is al genoeg geschreven, daar ga ik niet over in herhaling vallen. Of een amp nodig is hangt mijns inziens van meerdere factoren af en is nu zo nog niet te zeggen.

Verder valt dit onder aankoopadvies dus ik schop het topic die kant op: AUD > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holymoly72
Excuus voor t verkeerd plaatsen.

Wat wil je precies

ik weet dat er allemaal prachtige audiofiele termen voor zijn waar ik niet zo in thuis ben, laat ik het wat plastischer uitleggen.
Momenteel heb ik het equivalent van luisteren naar de draagbare radio in de keuken, ik wil graag het equivalent van een goede hifiset, maar dan in koptelefoonland, ik wil graag de details in de muziek kunnen.horen, meer volume dan nu, maar de kwaliteit is het belangrijkst.

Vraag is wel of het handig is om een mobiele telefoon als bron te gaan gebruiken.

Dit snap ik niet helemaal, de input is dan toch digitaal, ik ben al aan het kijken naar aanbieders in betere kwalitiet, tidal ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:50

FeaR

In GoT we trust

Holymoly72 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:22:
Dit snap ik niet helemaal, de input is dan toch digitaal...
Niet op het gebied van kwaliteit maar meer praktisch. Als je een hele setup maakt met losse amp (en mogelijk DAC) dat is niet iets wat je even naast je op de bank zet. Maar mogelijk kijk ik te veel naar hoe het bij mij thuis geplaatst zou worden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:18

Illusion

(the art of)

Misschien een bluesound node2?
En dan beginnen met een bedrade koptelefoon direct. Mocht dat onvoldoende zijn kan je later altijd nog een headphone-amp toevoegen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:42
Vraag is wel of het handig is om een mobiele telefoon als bron te gaan gebruiken.

Dit snap ik niet helemaal, de input is dan toch digitaal, ik ben al aan het kijken naar aanbieders in betere kwalitiet, tidal ed.
Dat het aanbod digitaal is wil niet zeggen dat het goede kwaliteit is. Een 92kb/s mp3'tje is digitaal, maar klinkt nergens naar. Hoe beter de weergever (koptelefoon, speaker of whatever) hoe beter je dat gaat horen. Als je € 500 gaat spenderen aan een koptelefoon, al dan niet met versterker, dan wil je ook naar goede kwaliteit luisteren. Tidal en Deezer hebben lossless abo's, maar ik heb die nooit vergeleken met FLAC bestanden of CD's die ik heb. Overigens, op mijn speakers luister ik ook veel naar 320kb/s MP3's en knappe jongen als je het verschil heel goed kan horen met lossless materiaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 18-09-2020 15:43 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holymoly72
Niet op het gebied van kwaliteit maar meer praktisch. Als je een hele setup maakt met losse amp (en mogelijk DAC) dat is niet iets wat je even naast je op de bank zet.

Dit zie ikzelf niet echt als een bezwaar, ik luister niet dagelijks. Eerder wekelijks, maar dan voor langere tijd.In de praktijk zal alles in de kast liggen en pak ik het erbij als ik wil luisteren.

Dat het aanbod digitaal is wil niet zeggen dat het goede kwaliteit is.

Uiteraard, vroeger luisterde ik veel naar gebrande cd's en t verschil tussen 192 en 320kb was echt wel hoorbaar. Het verschil wat ik kon horen tussen normale cd's en 320kb was bijna verwaarloosbaar (voor mij dan), al zal de echte audiofiel nu waarschijnlijk op t scherm spugen.

Misschien een bluesound node2?

Ik zie voor mezelf hier niet zo t voordeel van, maar misschien mis ik iets. Heb ook verder geen audioapparatuur in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:54
Je zou kunnen beginnen met een versterker in de zelfde prijsrange als de Pricewatch:Sennheiser HD599, zoals bijvoorbeeld de Pricewatch:Schiit Magni 3. Als je dan nog beter geluid wilt kun je naar een DAC met een USB input in die klasse gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holymoly72
e zou kunnen beginnen met een versterker in de zelfde prijsrange als de Pricewatch:Sennheiser HD599, zoals bijvoorbeeld de Pricewatch:Schiit Magni 3. Als je dan nog beter geluid wilt kun je naar een DAC met een USB input in die klasse gaan kijken.

Ok. Maar nu kom je in het gebied waar het mij niet meer helemaal duidelijk is.

Als ik koptelefoonversterkers bekijk, dan zie ik daar altijd tulpaansluitingen als ingang. Sluit ik dan daar mijn telefoon op aan dan gebruik ik de dac van mijn iphone en dat geeft dan een mindere kwaliteit. Begrijp ik het dan goed, dus dan moet ik ook nog een dac?

Na nog wat gegoogle kwam ik op dit : https://ifi-audio.com/products/zen-dac/
Is dit dan eigenlijk wat ik zoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Momenteel heb ik het equivalent van luisteren naar de draagbare radio in de keuken, ik wil graag het equivalent van een goede hifiset, maar dan in koptelefoonland,
Dat kan je direct opgeven, een hoofdtelefoon zal altijd compleet anders klinken. Met een hoofdtelefoon zal je bijvoorbeeld meestal meer detail horen, maar het stereobeeld dat een goed stel luidsprekers neerzet zal je nooit evenaren.

Maar ik zou gaan voor een Topping E30 + L30, dan heb je qua versterker en DAC alvast iets voor het leven. De rest in een koptelefoon steken. Negeer wat ik zeg, je gebruikt een iPhone. Dan gewoon de iPhone dongle gebruiken en die aansluiten op een Topping L30.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 18-09-2020 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:54
Holymoly72 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:44:
e zou kunnen beginnen met een versterker in de zelfde prijsrange als de Pricewatch:Sennheiser HD599, zoals bijvoorbeeld de Pricewatch:Schiit Magni 3. Als je dan nog beter geluid wilt kun je naar een DAC met een USB input in die klasse gaan kijken.

Ok. Maar nu kom je in het gebied waar het mij niet meer helemaal duidelijk is.

Als ik koptelefoonversterkers bekijk, dan zie ik daar altijd tulpaansluitingen als ingang. Sluit ik dan daar mijn telefoon op aan dan gebruik ik de dac van mijn iphone en dat geeft dan een mindere kwaliteit. Begrijp ik het dan goed, dus dan moet ik ook nog een dac?

Na nog wat gegoogle kwam ik op dit : https://ifi-audio.com/products/zen-dac/
Is dit dan eigenlijk wat ik zoek?
Ja, dat is een DAC met een hoofdtelefoonversterker in 1 apparaat. Dat zou ook kunnen, echter met een losse DAC en versterker ben je iets flexibeler, bijvoorbeeld als er nieuwe standaarden komen. Het is een keuze, die Zen DAC doet alles wat je wil, de versterker die ik linkte werkt ook, en kan eventueel aangevuld worden met een DAC mocht je de behoefte voelen, en is dus iets flexibeler maar ook complexer (je telefoon sluit je op die versterker aan met een verloop kabeltje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 15:49

bbc

Ben je er eigenlijk al uit? Ik ben ook aan het kijken. Een Schiit modi 3 / magni 3 stack zou een goede combo zijn, maar de EU site heeft al maanden geen voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holymoly72
Ik heb de ifi zen dac en een Sennheiser hd660s gekocht.
Zeer tevreden met de geluidskwaliteit die deze combinatie me bied.
Pagina: 1