Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hulp met ssd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag allemaal,

Ten eerste ben ik een complete leek, please don't flame me, want helaas weet ik het gewoon niet, excuses.
Ik heb dus een macbook pro uit 2012, met windows 10 dual boot. Deze laptop is natuurlijk abnormaal traag geworden na al die jaren. Na wat speurwerk een ssd gekocht, en gisteren binnen gekregen, de samsung 860 evo 500gb. Nou heb ik op internet gelezen dat het piece of cake is met een clone software en usb naar sata kabel, mooi de kabel ook aangeschaft en data migration en magician van samsung gedownload. Via data migration de windows gecloned, laptop uitgezet en opgestart om hetzelfde aan de mac os kant te doen. Carbon Copy Cloner en SuperDuper gedownload, maar helaas krijg ik een writing error bij target disk. Hierna ben ik teruggegaan naar Windows, en heb ik via 'Deze PC' de ssd weer geformatteerd. Raar is dat de naam van target disk is gewijzigd van Samsung 860 evo ssd, naar Windows 10. Een andere forum raadde aan om het met Macrium Reflect te proberen om in 1 keer alle partities te clonen. Gisteravond heb ik de programma gedownload en alle partities geselecteerd om te clonen, een aantal uur later was de cloning klaar, en heb ik de oude hdd gewisseld met de nieuwe ssd. Bij opstart krijg ik een blauwe scherm, dat mijn windows hersteld moet worden, error File: \Windows\system32\winload.exe
Bij het indrukken van de 'alt' knop tijdens opstart, krijg ik ook alleen windows te zien, en geen mac os.
Ik ben echt compleet verdwaald, en hoop dat iemand mij kan helpen.
Dank alvast voor de hulp/reacties, excuses voor de lange post.
...

Alle reacties

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Qua hardware heb je alles goed gedaan, deze SSD moet prima functioneren in jouw laptop.

De bedoeling van Clone software is dat de geclonede disk identiek werkt aan het origineel.
Dat wil zeggen dat na clonen en het verwisselen van de disks alles moet werken zoals eerst, zowel onder MacOS als onder Windows.

Een voorwaarde daarvoor is dat je NIET in twéé keer cloned, maar dat je alles, de hele disk met álle aanwezige partities dus, in één keer cloned.
Dát zou ik dus eerst proberen.

ps:
"Data migration" is niet hetzelfde als clonen!
Ik ben even kwijt hoe dat precies heet bij Samsung, maar het zou zomaar "Duplicatie disk" of "Clone disK" of zo kunnen heten. Kies altijd voor de "Auto" of "Smart" functie!

En zorg je dat je een goede en actuele backup hebt van alle data op die disk?

[ Voor 24% gewijzigd door Renault op 18-09-2020 16:56 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49
Sowieso alles in één keer clonen inderdaad. En mijn ervaring is dat de Samsung clone software daar het beste voor werkt. Ik heb zelf heel wat tijd verspild door andere tools te proberen, waarbij er van alles mis ging en niet lukte, terwijl de Samsung clone tool het vlekkeloos liet verlopen.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk bedankt voor de reacties/hulp. Is het verstandig om nu de ssd weer te formatteren in 'Deze PC'?
Als ik bij de website can Samsung kijk, is er alleen Data Migration en Magician. Het rare is dat bij data migration alleen de windows partitie wordt gecloned, de mac deel wordt helemaal niet weergegeven.

• Hahn
Je hoeft niks zelf te formatteren. Als je de Samsung Data Migration tool gebruikt, dan wordt de target disk door die tool al geformatteerd.

Misschien is het slimmer om een schone install op de nieuwe schijf te doen van Mac OS X, en daarna de Windows partitie te clonen, als je die niet tegelijk te zien krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik daar achteraan moet gaan, om het eerst via mac zijde te proberen. Maar zoals ik boven aangaf, geven beide clone programma's een writing error, ik kan de nieuwe ssd niet als target gebruiken. Tevens wordt de ssd gezien als 'windows 10' bij target en niet als 'samsung ssd. Zal waarschijnlijk te maken hebben omdat ik eerst windows erop gecloned heb, maarja na formatteren zal je denken dat de oude naam weer terugkomt, maar niet dus. Weet trouwens ook niet of ik data migration op de mac kan donwloaden, helaas ben ik op mijn werk nu, misschien vanavond even proberen als ik thuis ben.

• Hahn
Formatteren verwijdert de inhoud, niet de naam van de partitie. Dus als 'ie nu Windows 10 genoemd is, door een tool, en jij formatteert 'm handmatig, dan blijft die naam gewoon staan, tenzij jij zelf een andere naam invult.

Verder doet de naam van de partitie er ook helemaal niet toe. Al heet 'ie Sjakie, dat moet geen verschil maken.

Kan je overigens wel via de kabel die je gebruikt de schijf formatteren, en er dan wat random bestanden op zetten? Gewoon om even te testen. Als dat al niet werkt, dan is er meer aan de hand.

[ Voor 40% gewijzigd door Hahn op 18-09-2020 17:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het vanavond even proberen, maar de secure erase in samsung magician werkte iig niet, formatteren in deze pc wel.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Het verwijderen van alle partities op de SSD doe je onder Windows met Schijfbeheer, formatteren is helemaal niet nodig.

Samsung clone software: https://nl.easeus.com/backup-software/todo-backup-free.html

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 23:48
Waarom probeer/gebruik je de ingebouwde backup&restore van Windows 10 niet?

https://answers.microsoft...41-4f7c-bb09-3895d0732162

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Zijn je oude en je nieuwe schijf even groot? (500GB)
Je kunt een Apple machine opstarten in Recovery modus (r ingedrukt houden tijdens het opstarten) en daarin de Disk Utility gebruiken om de inhoud van de oude schijf te kopiëren naar de nieuwe. Hiermee neem je in één keer je Mac OS en je Windows installatie mee.

De schijven moeten wel even groot zijn want Disk Utility kopieert niet heel erg intelligent.

while (! ( succeed = try ()));

Verwijderd

Topicstarter
Excuses voor de late reactie, het is mij uiteindelijk gelukt met Carbon Copy Cloner. Ik heb een oude youtube filmpje gevolgd, die veranderde wat instellingen van de ssd, waarna de read/write error verdween. Gehele Mac os zijde is gecloned, maar de Windows niet, weet niet waarom, maar nodig heb ik het ook niet.
Pagina: 1