Doorgroei wortels + vochtdoorslag

Pagina: 1
Acties:

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:02
Vorig jaar hebben wij de sleutel gekregen van onze woning en we zijn sinds de laatste weken eindelijk aan de begane grond begonnen.
Deze week stond nog op de planning om een nieuwe vloer erin te leggen tot wij de oude eruit haalde en het volgende tegen kwamen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTFxyHYJ-hOCicMhbMOeek7jMa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klx20GzeiuhPaXNPu7yi7jzM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIKPI3mhDOpFHZ0Osi6KjLqkQuM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lAbiHXr5lKwYpEDmcol5sqQP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFVF1gIq67tiZGJMzBa_tvgxig0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hfznCZNIIG53n10EIAwml92d.jpg?f=user_large

Helaas valt dit natuurlijk niet onder de inboedelverzekering, dus maar even met de rechtsbijstandsverzekering gebeld welke een voorbeeldbrief hebben gestuurd om de vorige eigenaar in gebreke te stellen.

Echter... hoe lang dit gaat duren heb ik geen idee van, en met het slechtere weer wat eraan komt wil ik zo veel mogelijk vochtdoorslag gaan voorkomen natuurlijk.
Dus ik ben op zoek naar een tijdelijke oplossing voor dit probleem, ik zat zelf te denken aan een stuk bij de achterdeur af te graven en dan een zeil oid tegen de muur aan te zetten, maar gaat dit voldoende zijn of het probleem juist erger maken?

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-01 21:59
Is de vorige eigenaar wel aansprakelijk? Had hij dit moeten/kunnen weten?

Hattrick: Thorgal Eagles

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:17
Wat groeit er aan de buitenkant? Ik zou zeggen wortels weghalen, buitenkant plant/onkruid vrij maken. Eventueel afkitten van buiten en vloer leggen.

En waarom de vorige bewoners in gebreke stellen, waarom denk je dat ze dit opzettelijk verzwegen hebben?

https://f1nerd.nl

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er komt volgens mij vooral vocht onder het kozijn door. gokje maar is de lekdorpel aan de buitenkant wel goed?

Aansparakelijk stellen is in dit soort gevallen meestal zinloos. Je kan denk ik niet aantonen dat het met opzet is verzwegen (verborgen gebrek) In dat geval zijn er nog wel eens rare houtje touwtje oplossingen zoals handdoeken ducttape etc te vinden en is het recent bv overgeschilderd en omdat het huis niet zo ongeveer onbewoonbaar maakt is het ook geen ernstig gebrek.

https://www.eigenhuis.nl/...ken-bij-koop-en-verkoop#/

gewoon zelf oplossen dit hoort bij het kopen en eigenaar zijn van een huis.

[ Voor 72% gewijzigd door twain4me op 18-09-2020 14:21 ]

• tha_crazy
bregweb schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:09:
Is de vorige eigenaar wel aansprakelijk? Had hij dit moeten/kunnen weten?
De kozijnen zijn door de vorige eigenaar erin gezet, momenteel 12 jaar geleden ongeveer.
Nog even afgezien van de ondermaatse afwerking ervan weet ik niet precies hoe oud de vloer is die er in lag.
Maar volgens mij is het niet van belang of de vorige eigenaar er van wist (correct me if i'm wrong) derhalve heb ik eerst even naar de rechtsbijstandsverzekering gebeld.

Zie ook : https://www.eigenhuis.nl/...ken-bij-koop-en-verkoop#/
De verkoper kan bij een ernstig gebrek aansprakelijk zijn, als het gebrek al voor de overdracht aanwezig was en het gebrek niet zichtbaar was voor de koper bij de bezichtiging. Dit geldt ook als de verkoper niet van het gebrek op de hoogte was.
ymoona schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:10:
Wat groeit er aan de buitenkant? Ik zou zeggen wortels weghalen, buitenkant plant/onkruid vrij maken. Eventueel afkitten van buiten en vloer leggen.

En waarom de vorige bewoners in gebreke stellen, waarom denk je dat ze dit opzettelijk verzwegen hebben?
Aan de buitenkant groeit alleen aan de zijkanten groen ieder geval.
De hoofdreden dat ik de vorige eigenaar aansprakelijk stel is omdat er veel vocht in de vloer is getrokken, en eventueel dus ook in de muren + houten dorpels. Dus eventuele vervolgschade kan ik ook niet inschatten (geen flauw idee hoe lang dit al is namelijk). De opstal dekt dit niet anders was ik daarheen gegaan.
twain4me schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:14:
Er komt volgens mij vooral vocht onder het kozijn door. gokje maar is de lekdorpel aan de buitenkant wel goed?
Dat kan ik zo niet inschatten, ik heb geen moeite om een stuk af te graven maar hoe kan ik dit dan zien?

[ Voor 10% gewijzigd door tha_crazy op 18-09-2020 14:22 ]

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-01 11:47
Van een mug een olifant gemaakt?
We zien geen foto van de buitenzijde van het kozijn.
Daar kan je vinden hoe de haarwortels naar binnen konden komen,
Lijkt me stug dat je dit niet binnen een uurtje definitief kan oplossen.

Oh en zet uit je hoofd dat je dit kunt verhalen op de verkoper.

[ Voor 12% gewijzigd door izdp op 18-09-2020 14:23 ]

• twain4me

twain4me

tha_crazy schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:21:
[...]

Dat kan ik zo niet inschatten, ik heb geen moeite om een stuk af te graven maar hoe kan ik dit dan zien?
maak een foto van de buitenkant (zonder graven) en post hem hier :)

• tha_crazy
twain4me schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:22:
[...]

maak een foto van de buitenkant (zonder graven) en post hem hier :)
Bij deze :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKpRTsAQbH7_i7bPg3LscOCxVac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8w48UnAHTTa6v5xQOI2g9KML.jpg?f=fotoalbum_large

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-01 12:36
tha_crazy schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:21:

De kozijnen zijn door de vorige eigenaar erin gezet, momenteel 12 jaar geleden ongeveer.
Nog even afgezien van de ondermaatse afwerking ervan weet ik niet precies hoe oud de vloer is die er in lag.
Maar volgens mij is het niet van belang of de vorige eigenaar er van wist (correct me if i'm wrong) derhalve heb ik eerst even naar de rechtsbijstandsverzekering gebeld.
Je aanname dat het niet van belang is of de vorige eigenaar het wel of niet wist is fout. Jij moet aantonen dat de vorige eigenaar dat wist, en aantonen dat je dit zelf niet hebt kunnen ontdekken voor de koop (onderzoeksplicht).

Of de vorige eigenaar een beun de haas was of niet, jij hebt het gekocht in een bepaalde staat. Je gaat met de vorige eigenaar volgens mij niet heel ver komen. Dat je rechtsbijstand je dit ook niet gemeld heeft verbaasd me

• tha_crazy
izdp schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:21:
Van een mug een olifant gemaakt?
We zien geen foto van de buitenzijde van het kozijn.
Daar kan je vinden hoe de haarwortels naar binnen konden komen,
Lijkt me stug dat je dit niet binnen een uurtje definitief kan oplossen.

Oh en zet uit je hoofd dat je dit kunt verhalen op de verkoper.
Geloof mij maar dat ik niet al te moeilijk ben :)
De electra hier was ook ver ondermaats en daar heb ik geen probleem van gemaakt aangezien ik dat zelf wel kon fixen, daar heb ik nooit over geklaagd
Echter, de vloeren hier in de regio zijn wel redelijk bekend om betonrot bijvoorbeeld, derhalve neem ik in dit geval het zekere voor het onzekere.

Tuurlijk kan ik dit vanaf 2 kanten dicht purren / kitten en dan zal het probleem waarschijnlijk wel opgelost zijn, maar eventuele vervolgschade kan ik ook even niet overzien.

[ Voor 10% gewijzigd door tha_crazy op 18-09-2020 14:29 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:43
Bizar om te zien! Maar net zoals jij het nu pas ontdekt en het volgens mij niet echt van tevoren had kunnen zien, geldt dat denk ik ook voor de vorige eigenaar. Of waarom denk/hoop jij dat de vorige eigenaar het wel wist of had moeten weten?

The devil is in the details.

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-01 12:36
https://www.eigenhuis.nl/...ken-bij-koop-en-verkoop#/

Hier staat een hoop relevante informatie, ook over wanneer het mogelijk wel te verhalen valt op de vorige eigenaar...

Check ook de eventuele ouderdomsclausule in je koopcontract.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-01 11:47
tha_crazy schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:27:
[...]

Geloof mij maar dat ik niet al te moeilijk ben :)
De electra hier was ook ver ondermaats en daar heb ik geen probleem van gemaakt aangezien ik dat zelf wel kon fixen, daar heb ik nooit over geklaagd
Echter, de vloeren hier in de regio zijn wel redelijk bekend om betonrot bijvoorbeeld, derhalve neem ik in dit geval het zekere voor het onzekere.

Tuurlijk kan ik dit vanaf 2 kanten dicht purren / kitten en dan zal het probleem waarschijnlijk wel opgelost zijn, maar eventuele vervolgschade kan ik ook even niet overzien.
Je maak voor mij echt zorgen om niks.
Om met dit zelfs te denken aan betonrot is bizar.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-01 21:59
Ik vind dit geen ernstig gebrek en ik denk ook niet dat de vorige eigenaar dit wist. De tegels buiten liggen keurig recht en je vloer haal je er ook niet elke maand even uit om te kijken hoe het er daaronder aan toe gaat.

Neem je verlies en ruim het zelf op.

Hattrick: Thorgal Eagles

• twain4me

twain4me

Ik denk dat de bestrating iets te hoog ligt voor de oplossing die de kozijnen boer heeft gemaakt, ik vermoed dat achter het plaatje trespa (?) vocht omhoog komt. of dat een rubber niet goed sluit maar ik zal @Verwijderd even taggen hij ziet elke dag kozijnen ik tekenen ze vooral :P

edit: als je toch nog gaat verbouwen kan je gewoon de tuinslag op de gevel zetten en wat testen. :+

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 18-09-2020 14:39 ]

Pagina: 1