Vraag

• Jartim00
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15-09 09:35
Hallo Forum,

Ik heb 4 jaar terug een nieuwe computer gekocht met een EVGA GTX 1070 Gaming SC ACX 3.0. Deze GPU heeft 4 jaar lang als een zonnetje gedraaid, maar een paar dagen terug had ik iets vreemds. Ik zat lekker rustig World of Warcraft te spelen toen mijn computer opeens uit het niets uitviel. Ik hoorde een vreemd geluid uit mijn kast komen en het rook ook branderig. Ik heb eerst mijn kast geopend en geroken waar de vreemde geur weg kwam. Ik heb uiteindelijk mijn GPU uit mijn kast gehaald en een oude GT220 erin geprikt. Toen ik een VGA monitor aansloot op mijn backup GPU zag ik dat ik gelukkig nog in Windows kon komen, dus was de rest van mijn systeem ok _/-\o_

Toen ik de backplate en de koeler van mijn GPU haalden zag ik dat er een stuk op mijn PCB zat die helemaal doorgebrand is (zie afbeelding).

Mijn GPU heeft helaas geen garantie meer, en is het opsturen naar EVGA ook geen optie meer. Wat kan ik het beste doen op dit punt? moet ik nu gewoon domweg een nieuwe GPU kopen of is het mogelijk om een deel van het geld terug te krijgen/ om de GPU te laten repareren?

Ohja, de GPU is aangeschaft bij Megekko.
De rest van mijn systeem is:
CPU: i5-6600k @4.5
MEM: 16gb (2x8) Kingston Hyperx 2400 RAM
MOBO: MSI Z170A-G43 PLUS
PSU: Seasonic S12 620W

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 20:29
waarom zou je na 4 jaar nog iets krijgen voor een oververhitte gpu ?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Jartim00 Contact opnemen met EVGA, van de verkoper kun je niet veel meer verwachten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Pirelly
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 27-09 01:43
Je zou evga misschien even een berichtje kunnen sturen. Maar aangezien je geen garantie meer hebt, vraag ik me af of (als dit mogelijk is) de reparatiekosten op zouden wegen tegen een nieuwe (of nette gebruikte) gpu.

[Voor 5% gewijzigd door Pirelly op 18-09-2020 13:59]

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:39
Hoewel de 4 jaar termijn inderdaad wel problematisch is, zou ik dit niet echt een oververhitte GPU noemen. Schijnbaar zitten er 4 SMD spoelen normaal op die plaats (https://images.anandtech...._front_pcb_1463236682.jpg), en daar is gewoon niks meer van over. Vier spoelen die allemaal de geest hebben gegeven zal beteken dat er ergens anders iets kapot is, oftewel deze GPU is total loss.

Ik zou dus vooral blij zijn dat het erop lijkt dat alleen je GPU kapot is en niks meer.

[Voor 9% gewijzigd door Sissors op 18-09-2020 14:01]

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:21
Ja, die is klaar. Zonder schema ga je daar niet veel meer uit redden.
Hele print: https://www.ekwb.com/cust...ING%2C-08G-P4-5171-KR.jpg

Er zat daar een rijtje spoelen of ferrietjes, vlak naast de stroom sensor (ina 3221).

Iemand heeft wel schema's: https://www.gamersnexus.n...hermal-analysis?showall=1

Je kunt nog even verder speuren naar duidelijke schade. Maar ik denk, gezien de grootte van de schade, dat het niet de schuld is van de componten die gesneuveld zijn.

[Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 18-09-2020 14:01]

• Jartim00
99ruud99 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:57:
waarom zou je na 4 jaar nog iets krijgen voor een oververhitte gpu ?
Dit is niet een overheating probleem geweest. Ik ben altijd heel voorzichtig omgegaan met mijn GPU. Ik heb altijd monitoring software aan staan die de temps weergeven van alle hardware. Mijn GPU is nog nooit warmer geworden dan 78 graden. Ik maak altijd een keer per 3 maanden mijn systeem grondig schoon, dus ik zorg ervoor dat alle stof uit de kast wordt gehaald, ik repaste altijd mijn CPU en GPU. Terwijl dit vrij onnodig is, vind ik dit persoonlijk heel fijn. Ik ben altijd heel zuinig geweest op mijn GPU en haalde 'm altijd voorzichtig uit elkaar en zette 'm weer in elkaar.

• Jartim00
Hackus schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:58:
@Jartim00 Contact opnemen met EVGA, van de verkoper kun je niet veel meer verwachten
Ik heb dit zojuist gedaan, bedankt voor de tip

• Jartim00
Ik heb zojuist contact opgenomen met EVGA. Het uiteindelijke resultaat zal ik in deze thread posten mocht ik meer horen.

• popie
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:21
Gezien de schade zal dit wel eerder het gevolg zijn van een defect onderdeel dan eerder het probleem zelf, Tijd voor een nieuwe kaart.

• Jartim00
popie schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:22:
Gezien de schade zal dit wel eerder het gevolg zijn van een defect onderdeel dan eerder het probleem zelf, Tijd voor een nieuwe kaart.
Ik ben bang dat dat het geval gaat worden. Maar voordat ik de knoop ga doorhakken eerst maar eens horen wat EVGA te zeggen heeft. Misschien is er nog een alternatief.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee