Hoofdvraag: Is deze setup (afbeelding) technisch mogelijk met ubiquiti?
Note: De hardware is nog niet aangeschaft (dus uitproberen is niet mogelijk), dit is puur theoretisch voor een mogelijke oplossing.
/f/image/Ehqpc3YGis1AM7JMPTv2usuc.png?f=fotoalbum_large)
De blauwe lijn is het internet naar buiten
De groene lijn is de verbinding met de NAS
De oranje lijn is de verbinding met de IPcam
De IPCam mag alleen lokaal werken en bereikt kunnen worden vanaf de Desktop of mobiel. De ipcam mag dus niet bij de NAS of TV kunnen komen.
De NAS heeft alleen toegang tot de PC en de TV voor streaming e.d.
De mobiel mag alleen internet hebben en de camerastream kunnen bekijken.
Ik heb me ingelezen over Ubiquiti en VLAN's en kwam o.a deze video tegen [YT]
Is het dus ook mogelijk om poorten van meerdere VLAN's te voorzien waarbij bijvoorbeeld de PC toegang heeft tot alles, maar de camera alleen op de LAN kan maar geen toegang heeft tot de NAS en TV ?
Kan de PC / TV / NAS in deze configuratie ook de wireless telefoon bereiken ? Zou de 'data VLAN' opgesplitst moeten worden in bedraad en wireless internet en bij de trunkpoort samengevoegd moeten worden ? (Zoals dit:)
Note: De hardware is nog niet aangeschaft (dus uitproberen is niet mogelijk), dit is puur theoretisch voor een mogelijke oplossing.
/f/image/Ehqpc3YGis1AM7JMPTv2usuc.png?f=fotoalbum_large)
De blauwe lijn is het internet naar buiten
De groene lijn is de verbinding met de NAS
De oranje lijn is de verbinding met de IPcam
De IPCam mag alleen lokaal werken en bereikt kunnen worden vanaf de Desktop of mobiel. De ipcam mag dus niet bij de NAS of TV kunnen komen.
De NAS heeft alleen toegang tot de PC en de TV voor streaming e.d.
De mobiel mag alleen internet hebben en de camerastream kunnen bekijken.
Ik heb me ingelezen over Ubiquiti en VLAN's en kwam o.a deze video tegen [YT]
Is het dus ook mogelijk om poorten van meerdere VLAN's te voorzien waarbij bijvoorbeeld de PC toegang heeft tot alles, maar de camera alleen op de LAN kan maar geen toegang heeft tot de NAS en TV ?
Kan de PC / TV / NAS in deze configuratie ook de wireless telefoon bereiken ? Zou de 'data VLAN' opgesplitst moeten worden in bedraad en wireless internet en bij de trunkpoort samengevoegd moeten worden ? (Zoals dit:)
/f/image/QcPhr3gke4jW6Wo6swlV1O4T.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door jeroenk13 op 18-09-2020 13:47 ]