Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-11 16:24
Mijn vraag

CPU clockt soms op 2 cores naar maximaal 5,0 gigahez.. 5,002 , rest blijft hangen op maximaal 4,8 of soms 4,9 als maximum.

Waarom halen 2 cores niet de 5,1 gigahez? dit begrijp ik niet en dat is mijn vraag!

Het voelt niet helemaal goed want bij de product eigenschappen staat dat hij via turbo op 2 cores 5,1 haalt.
pricewatch: Intel Core i7-10700K Boxed
https://www.cpubenchmark....0700K+%40+3.80GHz&id=3733

Relevante software en hardware die ik gebruik
1 Processors Intel Core i7-10700K Boxed
1 Moederborden MSI MPG Z490 Gaming Plus
1 Behuizingen Fractal Design Define R6 USB-C Zwart
1 Netwerkadapters Gigabyte GC-WBAX200 € 39,- € 39,-
1 Besturingssystemen Microsoft Windows 10 Home NL 64bit
1 Processorkoeling Scythe Mugen 5 PCGH Edition
1 Geheugen intern Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
1 Voedingen be quiet! Straight Power 11 750W €
1 Solid state drives Samsung 970 EVO 1TB
1 Videokaart MSI GTX 980

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1) nieuwste mobo versie
2) intel c state op auto (enabled is ook nog een optie of disabled) maar bij disabled blijft hij op 4,7
3) auto turbo's staan in bios......

4) meerdere mails naar Azerty, paar keerantwoord wat ik al wist en gister dan een antwoord waar ik wat mee kon
"
De processor kan zich zelf inderdaad terug klokken naar 800 MHz. Als deze waarde in beeld blijft staan dan kan de gebruikte software de realtime waarden niet goed weergegeven
Ons advies is om C-state aan te laten staan
De enige BIOS optie die daadwerkelijk invloed heeft is Turbo Functie aan of uit te zetten en de mogelijkheid om dit voor alle of per kern aan te sturen
Wij testen met OCCT Pro. De normale versie is gratis te downloaden en deze geeft altijd real-time waarden weer https://www.ocbase.com/. Met deze software kunnen de snelheden gemeten worden terwijl de processor maximaal belast wordt met de geïntegreerde benchmark"

ben benieuwd naar de reacties van de Tweakers! ...

Thanks!

• MetalSonic
Net maar benchmark gedraait via Ocbase... 100% cpu gebruik en max 4,7 op all cores...

Geen enkele keer dat 6 cores 4,7 en 2 cores 5,1..... Kan dat misschien ook niet?

Ik begrijp nog steeds niet wat er aan de hand is. En nu de computer in idle staat blijven de meeste op 4,7 hangen en af en toe dropt hij naar 800 mhz (kort) of kort naar 5,0 (op 2 van de 8 cores)..

Graag jullie mening , wellicht is er niks aan de hand maar ik wil mijn cpu begrijpen

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Wat boeit die 0,1Ghz, helemaal niks.

Ook is de all-core boost 4,7Ghz, dat is dus prima :D

En nee, het werkt niet zo dat je 6 cores 4,7 draaien en 2 op 5,0/5,1...

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-11 09:10
Welk OS draai je?
Kzou die helemaal schoon en kaal installeren
En dan eens testen
Je hebt ook deze, probeer die eens.
Prime95 https://www.mersenne.org/download/

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• MetalSonic
d22wth schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 17:35:
Wat boeit die 0,1Ghz, helemaal niks.

Ook is de all-core boost 4,7Ghz, dat is dus prima :D

En nee, het werkt niet zo dat je 6 cores 4,7 draaien en 2 op 5,0/5,1...
Ja daar twijfelde ik dus over. Voor performance in games boeit het weinig.

Dat ik een product waar ik een paar honderd aan heb wil begrijpen lijkt mij ook logisch ;-).

• Mel33
Kvind die opmerking van hem sowieso al apart.
De product fabrikant zegt dat ie het kan en dan moet het ook kunnen. Want anders had je wel een cpu kunnen kopen die 4,7 als max heeft

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Mel33 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 17:55:
Kvind die opmerking van hem sowieso al apart.
De product fabrikant zegt dat ie het kan en dan moet het ook kunnen. Want anders had je wel een cpu kunnen kopen die 4,7 als max heeft
De 5,1Ghz turbo boost is:
''Max turbo frequency is the maximum single core frequency at which the processor is capable of operating using Intel® Turbo Boost Technology and, if present, Intel® Thermal Velocity Boost. Frequency is typically measured in gigahertz (GHz), or billion cycles per second.''

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Multiplier op 51, hoe hoog staat je Vcore ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11 20:56
d22wth schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 17:58:
[...]

''Max turbo frequency is the maximum single core frequency at which the processor is capable of operating using Intel® Turbo Boost Technology and, if present, Intel® Thermal Velocity Boost. Frequency is typically measured in gigahertz (GHz), or billion cycles per second.''
Klopt, en dat is vaak alleen maar haalbaar als de andere cores bijna niets om te doen hebben.

• MetalSonic
[...]

Waneer gebeurt dat dan? ik weet dat veel video games tot 4 á 6 jaar geleden maximaal 2 cores gebruikte. Moet ik dan zo'n game opstarten?

@Hackus vcore staat op auto, gemiddeld tussen de cores tussen 1.224 en 1.237 volgens HW info

@D-dark dus als je in Windows zit? dan zou hij dus af en toe naar 5.1 moeten gaan?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MetalSonic schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:45:
[...]

Waneer gebeurt dat dan? ik weet dat veel video games tot 4 á 6 jaar geleden maximaal 2 cores gebruikte. Moet ik dan zo'n game opstarten?

@Hackus vcore staat op auto, gemiddeld tussen de cores tussen 1.224 en 1.237 volgens HW info

@D-dark dus als je in Windows zit? dan zou hij dus af en toe naar 5.1 moeten gaan?
Ben je aan het overklokken, of test je boost ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MetalSonic
Hackus schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:47:
[...]

Ben je aan het overklokken, of test je boost ?
Ik test mijn turbo boost

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11 20:56
MetalSonic schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:45:
[...]

Onder windows eigenlijk niet. Dan zouden de cores juist moeten idlen.
Wil je dat testen dan een testprogramma starten waar je ook singlecore kan testen

bv cinebench of prime95

• Mel33
[...]

Waarom quote je mij? ik zeg dat hij het moet kunnen, jij zei “Wat maakt het uit”
Ik gaf hem prime95 waar je de core’s mee kan testen.

• Mel33
Oeps alles 2 keer schijven is niet nodig haha

[ Voor 226% gewijzigd door Mel33 op 20-09-2020 09:15 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:12
Ik vermoed dat je luchtkoeling niet sterk genoeg is.
Intel Thermal Velocity Boost wordt alleen geactiveerd tot 70 graden.
Hoe warm wordt je processor als ie op 5.0 loopt?

Officieel is de TDP 125W, maar dat is op base clock.
Op 5.1 stijgt het verbruik tot boven de 200W.

[ Voor 23% gewijzigd door GarBaGe op 20-09-2020 11:30 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• MetalSonic
GarBaGe schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:27:

Kort resident evil 2 remake gespeeld. een van de cores clockte toen naar 4,9 ging gepaard met een temp van 50 graden max, na het afsluiten van de game is hij terug gegaan naar 34-35 graden core loopt op 4,7-4,8 gigahez. Ik zal eens kijken wat de max temp is geweest bij een core die de 5,0 heeft aangetikt. Volgens mij komt die dan op 57.. maar cijfers zijn leidend natuurlijk.

Vind het sowieso wel een interessante theorie van je die ik verder wil uitzoeken!

[ Voor 17% gewijzigd door MetalSonic op 20-09-2020 13:35 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:45
GarBaGe schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:27:

Sowieso zullen die 2 cores die 5.1 Ghz alleen doen als de rest van de cores niets aan het doen zijn.

En dan is het nogal stug dat ze met zijn 2’en 125 watt laat staan meer dan 200 watt gebruiken.

Dat zou namelijk betekenen dat als je de cpu zou overclocken naar 5.1 Ghz op alle cores, het ding bijna 800 watt zou gebruiken.

En ze gebruiken wel veel, maar dat niet :)

Het is gewoon lastig om 1 of 2 cores actief te hebben en de rest niet. Dat kan eigenlijk alleen met een benchmark en dan heb je nog de kans dat Windows de threads van de ene core naar de andere laat springen. Dus dan moet je ook de core-affinity aanpassen zodat het proces op die core blijft lopen.

Maar dan nog, ook al kom je in een benchmark tot 5.1 Ghz, dan is het nog de vraag of je cpu dat in de praktijk doet, gezien de 2 core full en de rest idle-voorwaarden.

En van 5.0 naar 5.1 is ook maar 2%, dus niet merkbaar alleen maar benchbaar (en vaak nog binnen de fout marge).

• MetalSonic
White Feather schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:46:
[...]

Sowieso zullen die 2 cores die 5.1 Ghz alleen doen als de rest van de cores niets aan het doen zijn.

En dan is het nogal stug dat ze met zijn 2’en 125 watt laat staan meer dan 200 watt gebruiken.

Dat zou namelijk betekenen dat als je de cpu zou overclocken naar 5.1 Ghz op alle cores, het ding bijna 800 watt zou gebruiken.

En ze gebruiken wel veel, maar dat niet :)

Het is gewoon lastig om 1 of 2 cores actief te hebben en de rest niet. Dat kan eigenlijk alleen met een benchmark en dan heb je nog de kans dat Windows de threads van de ene core naar de andere laat springen. Dus dan moet je ook de core-affinity aanpassen zodat het proces op die core blijft lopen.

Maar dan nog, ook al kom je in een benchmark tot 5.1 Ghz, dan is het nog de vraag of je cpu dat in de praktijk doet, gezien de 2 core full en de rest idle-voorwaarden.

En van 5.0 naar 5.1 is ook maar 2%, dus niet merkbaar alleen maar benchbaar (e vaak nog binnen de fout marge).
Helder verhaal, dus eigenlijk is dat 5,1 van Intel een soort lokkertje (qua marketing). Ik ben erin getrapt zullen we maar zeggen.

Oudere games draaiden nog wel eens vooral op 2 cores, wellicht als ik zo één uit de kast haal. Starcraft 2 bijvoorbeeld...

Voorlopig accepteer ik dit gewoon, moet niet mopperen met mijn 4,7 op all cores zonder oc. Kan beter sparen en focussen op 't upgraden van mijn gpu...

Bedankt voor je informatieve post!

• JA93
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11-2021
Waarom klok je de cpu niet wat over?
Met 57 graden max is er zeker nog wel wat te overclocken. Volgens mij moet een cpu 75-80 makkelijk aankunnen.

Heb zelf een i7 3770k overgeclockt van 3.5 naar 4.4 ghz. Op zowel mijn oude luchtkoeler als mijn huidige 240mm waterkoeling gedaan.

Temperatuur stressed: na half uurtje continu 100% 75-80 graden. Met hittegolf laatst uitschietertje naar 85 graden. (Warme lucht uit de kamer werd de kast ingeblazen)

Overclocken met deze cpu's is zeer eenvoudig. Gewoon de voltages in je bios op auto zetten en de multiplier verhogen naar wat stabiel is. In mijn asrock bios staan zelfs overclock profielen. Had turbo 4.6ghz aangeklikt. Deze liep niet stabiel. Daarna turbo 4.4 aangeklikt. Deze loopt super stabiel daarop.

Die 75-80 graden is ook bij 100% wat je met gamen enkel hooguit in een piekje eens aantikt. Bij gamen zal deze dan hooguit 70-75 graden worden.

Bang zijn dat je hem stukmaakt hoef je niet te zijn. Zolang je van de voltages afblijft is er niks aan de hand. Te hoge temperatuur hoef je ook niet bang voor te zijn. Wanneer dit gebeurd dan gaat de cpu thermal throttelen of schakelt de pc zichzelf uit. Dus dat is zelfs beveiligd.

Om te weten hoe en wat. Op youtube staan genoeg videos hoe dit moet. En met welke multiplier er wordt gewerkt.

[ Voor 10% gewijzigd door JA93 op 23-09-2020 15:11 ]

Pagina: 1