Toon posts:

Hoe maak ik een bluetooth status indicator LED voor een PC?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• brinkkemper
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-11 21:26
Hoi tweakers,

Ik maak een casemod waarbij ik een pc bouw in de behuizing van een oude versterker.
Nu zou ik graag een blauw led-lampje aansturen op basis van de bluetooth status van de bluetooth features op het moederbord.
- Connected = aan
- Pairing = knipperen
- Anders = uit

Het voelt alsof dit zou moeten kunnen met een seriele port of usb assecoire oid, maar kan werkelijk niks vinden op google. Heeft iemand ooit zoiets gezien? of kan iemand mij opweg helpen met zoektermen?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien heeft de chip zelf wel een LED status output en kan je dmv de specsheet en wat soldeerwerk een LED aansluiten.

Softwarematig: https://bluetoothview.en.softonic.com/

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Wat bedoel je precies met "Pairing"? Een 'central' Bluetooth device (i.e master) heeft meestal geen pairing mode zoals je die op koptelefoons e.d. ziet.
Welk OS gebruik je?
In Linux zal het vrij eenvoudig zijn om dit uit te lezen en op basis daarvan acties in te stellen, enige gedoe zal dan nog zijn hoe stuur je zo minimaal mogelijk een lampje aan zonder ingewikkelde constructies over USB.
Ik gok echter dat het Windows zal zijn en daar zal het misschien iets meer gedoe zijn, mijn eerste ingeving zou zijn een powershell script die dit uitleest, maar weet niet de details. Lees anders even dit thread door of zoek op "bluetooth status powershell" .

Als je dan eenmaal de status kan uitlezen wordt het nog leuk om te kijken hoe je bijvoorbeeld een pin op je moederbord kan aansturen op basis van die informatie. Op je moederbord gaan solderen lijkt mij de minst aantrekkelijke optie, maar het is trouwens ook niet duidelijk waar je Bluetooth chip zit, is dit geïntegreerd of via een peripheral? Als je zo'n usb ding hebt, dan kun je daar wel wat solderen uitproberen. Je kan intern een kabeltje die van een USB2 header 2 USB A poorten maakt hangen, en daarin de dongle. Dan kun je ook weer intern van die dongle naar je lampje routeren.

🇺🇦

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-12 14:44
Ik ben zelf nogal allergisch voor dit soort software-sites, dus de link van de originele maker: https://www.nirsoft.net/utils/bluetooth_viewer.html.

Out-of-the-box doet dit programma überhaupt niets met status ledjes toch?

• brinkkemper
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-11 21:26
Bedankt voor de goeie tips Memphis en Nycrea!
- een master/host device heeft inderdaad geen pairing mode.
- OS is inderdaad windows.
- De bluetooth chip zit geïntergreerd op een kleine wifi/bt module die aan het moederboard vast zit (GA-H97N-WIFI) basicly een onboard ding waar ik echt niet bij kan/aan ga zitten.

Als ik dit zo laat bezinken dan denk ik dat een led aansturen via USB wel haalbaar is en nog het 'makkelijkst' gaat zijn.
Zoiets: https://scottbezek.blogsp...-led-controller-sulc.html
Maar dat is voor mij nog ff te hoog gegrepen.
Dus heb ik verder gezocht en dit gevonden:

https://www.blinkstick.com/products/blinkstick-pro

Bedankt jongens. Goeie tips die mij even op een ander spoor hebben gezet!

• memphis
  • Nu online

memphis

Een LED aansturen vanuit een PC is heel makkelijk, zeker als je een oude seriele of LPT poort hebt waarvan de pinnen direct adresseerbaar zijn.

Maar hoe te koppelen aan een Bluetooth detectie?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-12 23:22
Een modern moederboord met een LPT (of zelfs RS232) is dan WEL weer een uitdaging ;)

Repareren doe je zo.

• memphis
  • Nu online

memphis

De grootste uitdaging is om softwarematig de bluetooth ststus uit te lezen om dat te sturen naar een stukje hardware.... Ik denk dmv van de specsheet van de bluetooth chip zelf in de hoop dat er een LED ststus pin aanwezig is het veel makkelijker is.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee