Oplossing voor beveiliging van excelbestand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriswes
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-09-2020
Ik heb 2 excelbestanden:
- Bestand 1: hierin moet in worden gewerkt en moet beveiligd worden met een wachtwoord, want deze is foutgevoelig.
- Bestand 2: dit bestand moet verwezen worden naar bestand 1 en is alleen bedoeld om te kijken.

Bestand 1 en 2 zijn verder identiek en als er een aanpassing wordt gemaakt in bestand 1 moet dit automatisch verwerkt worden in bestand 2.

Ik dacht heel simpel door bestand 2 alles direct te verwijzen dus A1 tabblad 1 bestand 2 = A1 tabblad 1 bestand 1 enz.
en vervolgens op bestand 1 een wachtwoord te zetten door werkmap te beveiligen. Dat leek allemaal te werken behalve dat als ik nu bestand 2 open, ik ook het wachtwoord van bestand 1 moet invullen.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Kan ik bijvoorbeeld een macro maken die bij bestand 2 meteen het wachtwoord invult zonder dat de gebruiker dat kan zien? Of andersom dat ik de werkmap niet beveilig maar dat er bij bestand 1 door een macro toch om een wachtwoord wordt gevraagd.

Of als er een veel simpelere oplossing is dan hoor ik het helemaal graag.
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je 1 alleen tegen aanpassen beveiligt (Controleren -> Blad beveiligen) dan kan je hier in een test wel de data in de andere sheet bekijken zonder invoer van het wachtwoord. Dus: misschien blokkeer je te veel?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Sterker nog, als de bestanden identiek zijn lijkt twee bestanden overkill. Wellicht is een beveiliging op bestandsniveau een beter idee, event. Icm excelbeveiliging.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Met ^^
Of schakel over op een echte database, in plaats van te prutsen met Excel

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon alle velden beschermen en alleen laten editen met wachtwoord. Wat jij wil kan niet.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.