We hebben eind november de overdracht staan voor een woning. We zouden de overdracht kunnen verplaatsen naar januari om onder de vrijstelling van de overdrachtsbelasting te vallen, maar we komen er zelf niet uit of we dat moeten doen of niet.
Financieel:
+6.000 overdrachtsbelasting vrijstelling
-2.500 wil de verkoper voor verplaatsen datum
-500 extra belasting box 3
=3.000 voordeel
Gebruik maken van de vrijstelling heeft als nadelig gevolg: ruim een maand langer wachten en geen mogelijkheid meer om van de vrijstelling gebruik te maken. Door er nu geen gebruik van te maken laten we 3.000 liggen maar behouden wel de mogelijkheid om binnen 8 (en partner 12) jaar gebruik te maken van de vrijstelling mocht de regeling er nog zijn en we besluiten te verhuizen.
Wat is jullie kijk hierop? En mocht ik eventueel aspecten zijn vergeten hoor ik dat graag.
EDIT:
Naar aanleiding van vragen het volgende toegevoegd:
Financieel:
+6.000 overdrachtsbelasting vrijstelling
-2.500 wil de verkoper voor verplaatsen datum
-500 extra belasting box 3
=3.000 voordeel
Gebruik maken van de vrijstelling heeft als nadelig gevolg: ruim een maand langer wachten en geen mogelijkheid meer om van de vrijstelling gebruik te maken. Door er nu geen gebruik van te maken laten we 3.000 liggen maar behouden wel de mogelijkheid om binnen 8 (en partner 12) jaar gebruik te maken van de vrijstelling mocht de regeling er nog zijn en we besluiten te verhuizen.
Wat is jullie kijk hierop? En mocht ik eventueel aspecten zijn vergeten hoor ik dat graag.
EDIT:
Naar aanleiding van vragen het volgende toegevoegd:
- Huidige situatie is thuiswonend, dus geen dubbele lasten
- Zaken die verzet moeten worden zijn notaris (geen kosten) en meubels (geen kosten), verzetten is geen probleem
- Ook zullen er geen extra kosten zijn voor de makelaar/hypotheek adviseur
- 3.000 is ongeveer 1% van de koopsom
[ Voor 18% gewijzigd door HaNS1443 op 18-09-2020 09:05 ]