Plat dak isoleren tussen balken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Anneutrecht
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-12-2020
Goedendag,
Binnenkort wil ik mijn plafond isoleren. Het is een plat dak met bitumen, aan de buitenzijde isoleren (op het dak) is helaas niet mogelijk. Ik wil de isolatie graag aanbrengen tussen de houten balken. Ik ga met een dampdoorlatend folie werken, dan steenwol, dan een luchtlaag en dan dan gipsplaten. Ik heb 2 vragen:

1. Moet er ook een luchtlaag boven het steenwol?

2. Moeten er gaten worden geboord in de balken in de luchlaag, zodat luchtverplaatsing tussen de balken mogelijk is? Ik krijg hier steeds wisselende adviezen over.

Hartelijk dank!
Anne

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Isolatie blijft lastig...

Wat ik de afgelopen maanden voor pannendaken heb geleerd, is de isolatie andersom. Dus:
- dak
- luchtlaag (ventilatielatten)
- steenwol
- dampfolie (folie altijd aan de "warme" kant)
- gipsplaten

Idee is dat je het hout nooit mag opsluiten. Op deze manier ventileert het hout van het dak via de buitenkant.

Echter, een bitumen dak is al afsluitend.

Is het dak zelf ook van hout, of alleen de balken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:52

H-W

Die dampdoorlatende folie kan je gerust achterwege laten, die heeft geen enkele zin. Wat je wel moet doen is een dampremmende folie tussen de steenwol en de gipsplaten doen. Anders wordt namelijk de steenwol zeiknat (de vochtige lucht binnen bevat immers waterdamp en doordat die opstijgt, wordt dat opgenomen door de isolatie als je geen dampremmende folie plaatst) en krijg je weer lekkage op je gipsplaten. Je dakbedekking is toch enigszins dampdoorlatend en zo kan de constructie toch ademen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou hier wel heel voorzichtig mee zijn. Als je dit al gaat doen, zou ik kiezen voor klimaatfolie in plaats van dampremmende folie. Dan heb je kans dat in de zomermaanden het vocht wat toch nog heeft kunnen doordringen in je isolatie er weer uit kan.

Bijvoorbeeld: https://www.isover.nl/applications/plat-dak

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit een beetje in het zelfde schuitje. Met bijkomend nadeel dat ik ook nog (zwaar ontoereikende) isolatie op het dak heb liggen :X

MikeyMan in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

@Question Mark interessant, ga daar inderdaad eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Je hebt ook (dure) variabel doorlatende folie, die zou bij droogte het vocht doorlaten (zodat het kan uitdrogen) en vochtige lucht tegenhouden. Geen id hoe geweldig dit werkt, maar geeft wel een fijner gevoel.

Als je toch iets van isolatie bovenop het dak kan leggen, zou het dan niet lukken om het condensatiepunt boven de bitumen te houden? Eventueel op termijn als de bitumen op is (laagje PIR en EPDM bovenop).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

naftebakje schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:07:
Je hebt ook (dure) variabel doorlatende folie, die zou bij droogte het vocht doorlaten (zodat het kan uitdrogen) en vochtige lucht tegenhouden. Geen id hoe geweldig dit werkt, maar geeft wel een fijner gevoel.
Da's dus klimaatfolie... :) Speciaal bedoeld voor isoleren waarbij de koude kant dampdicht is (zoals een plat dak).

Wel prijzig inderdaad. Ik heb het zelf gebruikt bij het maken van een geisoleerde voorzetwand in mijn bijkeuken. De vorige eigenaar van mijn woning heeft een stuk buitenmuur geschildert, en ik betwijfel hoe dampdoorlatend die laag is. Ik wil er ook geen risico mee lopen, vandaar dat ik maar klimaatfolie gebruikt heb.

[ Voor 26% gewijzigd door Question Mark op 18-09-2020 11:00 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:27
als tussen dakbeschot en je isolatie kunt ventileren is het goed, dak heeft dan alleen waterkerende werking (had toch al nul isolatie waarde)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
H-W schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:59:Je dakbedekking is toch enigszins dampdoorlatend en zo kan de constructie toch ademen.
Sinds wanneer laat bitumen dakbedekking vocht door?
Bitumen is toch echt dampdicht.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:28
Hier heb ik ook klimaatfolie. Wel bij een pannendak, waar de buitenkant slecht geïsoleerd is. Heb de klimaatfolie via Amazon in Duitsland besteld. Scheelde bijna de helft in de kosten.

dus even concreet:
1) Veel tegenstrijdige berichten. Hier is dus niet iedereen het mee eens. Ik heb dit uiteindelijk géén luchtlaag ertussen gelaten.
2) Dit is dan dus ook niet nodig.

[ Voor 34% gewijzigd door Renzzie op 25-09-2020 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:46
Vocht (vanuit binnen) moet je rekening mee houden maar ook met het dauwpunt. Waar koude en warmte elkaar raken, kan het condenseren(bij onvoldoende verluchting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 23:52
Voor platte daken heb je grofweg 3 manieren om te isoleren:Alleen een warm dak is constructie technisch gezien een goed idee. De anderen hebben allerlei problemen met o.a. rottende dak constructies door vocht of koude bruggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:43
heb het hier net klaar, de volgorde is:
-dak goed slopen, alle muuraansluitingen goed luchtdicht maken, evt specie gebruiken of hout ervoor
-isolatie kiezen, dit moet een dampopen versie zijn, dus celulose/steen- glaswol. ik heb gekozen voor Knauf Naturol 32 vanwege de absurt hoge isolatiewaarde). Belangrijk is dat de isolatie geen dampscherm heeft!
De isolatie komt strak tegen je dak aan, dit is echt belangrijk, een luchtlaag tussen het dak en de isolatie zorgt voor vocht. Het hele idee met een spouw tussen dak en isolatie is onzalig want er gaat condensatie plaatsvinden die uiteindelijk voor rot zullen zorgen.
- dan klimaatfolie. via amazon.de relatief goedkoop. let wel ik had 40m2 en had aan 60m2 klimaatfolie net genoeg, het aanbrengen is echt een crime, elk nieutje moet je afplakken, overlappen is belangrijk en het moet niet superstrak tegen de balken maar iets los. bij de muren moet je het afkitten (isover heeft speciale kit hiervoor die erg goed is) dan heb je voordeel bij stap 1 waarbij je de muren strak had gemaakt.
rondom kozijnen goed aftapen met de tape zodat alles luchtdicht is.

daarna een plafond maken...en niet doen zoals in het instructiefilmpje van de gamma waar ze de gipsplaatschroeven gewoon door de klimaatfolie zetten....

diskeltische lurker

Pagina: 1