• John2020
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-04-2021
Goedenavond allemaal!

Na het afronden van de Associate Degree Commerciële Economie, kan ik door leren om de Bachelor te halen. De reden dat ik ben gaan studeren is om meer kennis op te doen. Ben zelfstandig ondernemer in de horeca al de afgelopen 12 jaar (36).

Wat ik mij afvraag is, stel dat ik ervoor moet kiezen om het ondernemen op te zeggen en moet gaan solliciteren voor een baan in het bedrijfsleven, wat is dan belangrijk tegenwoordig?

Optie 1: Bachelor afmaken en over 2 jaar diploma halen. Zo heb ik de nodige ervaring op mijn cv en de Bachelor.
Optie 2: AD diploma en een NIMA A Online Marketing halen met daarnaast het Praktijkdiploma Boekhouden (PDB). Zo 2 certificaten toevoegen aan mijn cv maar geen Bachelor.

Ik vraag mij af hoe werkgevers hier tegenwoordig naar kijken. Dit omdat het AD relatief nieuw is in Nederland. Ik ben mij ook bewust dat deze vraag natuurlijk heel specifiek op bepaalde functies valt maar, algemeen gesteld vraag ik mij dus af; ervaring met Bachelor óf ervaring met AD en certificaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:14

g0tanks

Moderator CSA
John2020 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:10:
solliciteren voor een baan in het bedrijfsleven, wat is dan belangrijk tegenwoordig?
Wat versta je onder 'het bedrijfsleven'? Welke banen heb je op het oog? Met die informatie kunnen we veel beter iets zeggen over de waarde van een bachelor. Hoewel ik wel durf te stellen dat over het algemeen en zeker op de lange termijn zo'n bachelor meer waard gaat zijn dan twee willekeurige certificaten.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• John2020
Goeie vraag, ik heb het misschien niet helemaal duidelijk uitgelegd maar ik verwacht niet dat ik in de toekomst nog mijn eigen onderneming op moet zeggen en dan voor een werkgever moet gaan werken. De reden dat ik de studie ben gaan doen had puur de intentie om meer kennis op te doen en inzichten te krijgen over het ondernemen. Deze vraag stel ik meer om te kijken hoe men eigenlijk tegen een AD aankijkt. Het is namelijk toch vooral gericht op de praktijk. Vooral werkenden in deeltijd die deze studie doen na hun werk. Je leest snel dat er wordt gezegd dat het AD voor werkenden een pluspunt is om verder te komen, of beter gezegd hogerop te komen bij hun organisatie. Zelf heb ik een restaurant met ongeveer 8 man in dienst dus dit is niet nu - en hopelijk nooit- op mij van toepassing. Zou weleens inzicht willen krijgen hoe men die een AD heeft gedaan plus ervaring, ook echt een betere baan had gekregen. Vanuit mijn omgeving hoor ik vooral ervaring is pré, maar ook HBO diploma. Aangezien een AD toch een diploma op het hoger beroeps onderwijs is dit wel voldoende voor als je gaat solliciteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-06 12:05
Ik had nog nooit van een AD gehoord B)

Doet me een beetje denken aan een pre-master. Eerste indruk is dat het een beetje een net-niet hbo diploma is, al doe ik het daar ongetwijfeld mee te kort. Uiteindelijk is het blijkbaar wel een volwaardig diploma.

Mag aannemen dat werkgevers beter op de hoogte zijn dan ik.

Zou zeggen dat je ervaring inmiddels veel zwaarder telt. De waarde van de certificaten zal vooral afhangen of ze relevant zijn voor de functie itt een diploma wat meer het bredere denkniveau onderschrijft.

[ Voor 86% gewijzigd door Tuttel op 18-09-2020 04:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:31
AD bestaat al sinds een jaar of 15 volgens mij. Echter word/werd niet overal erkend.

Je kan het zien als een tussenstap tussen mbo4 en hbo bachalor (niveau 6), dus niveau5.

Bachalor is voor mijn gevoel iets volwaardiger dan aanvullend met cursussen maar dat zegt niets.

Het maakt deuren in de makkelijker open. Persoonlijk kies ik voor bachalor (ben ook nog bezig :)),.

[ Voor 37% gewijzigd door powerboat op 18-09-2020 06:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:58
John2020 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:10:
Optie 2: AD diploma en een NIMA A Online Marketing halen met daarnaast het Praktijkdiploma Boekhouden (PDB). Zo 2 certificaten toevoegen aan mijn cv maar geen Bachelor.
Aan deze combinatie van certificaten heb je niks, tenzei je een kleine ondernemer bent en alles zelf doet.

Wat betreft de bachelor, bedenk wat je er zelf aan kan hebben als ondernemer en of dat de moeite waard is.

Stel je wil wel het bedrijfsleven in en je gaat beginnen in een online marketing rol dan begin je wel weer onder aan de ladder. Ook iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:30
powerboat schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 06:53:
AD bestaat al sinds een jaar of 15 volgens mij. Echter word/werd niet overal erkend.
Ad is over komen vliegen uit de States, en bestaat de facto 7 jaar in NL. Wordt door de staat prima erkend, maar moet in het bedrijfsleven nog landen. Het is een volledige hbo-studie, maar is slechts twee jaar. Dat zorgt voor snelheid enerzijds, en minder diepgang anderzijds. Immers: je hebt twee jaar minder de tijd om studenten te trainen. Bron: ik ben leraar ad geweest ;)

Aan Ts: ik zou voor de bachelor gaan, en daarna eventueel die certificaten nog pakken. Ad is gewoon minder bekend, en de bachelor heeft zo zijn perks.

Als je kan, altijd doorleren. Zei de leraar :P

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28

Koekfabriek

King Billy on the wall

DiedX schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:43:
[...]

Ad is over komen vliegen uit de States, en bestaat de facto 7 jaar in NL. Wordt door de staat prima erkend, maar moet in het bedrijfsleven nog landen. Het is een volledige hbo-studie, maar is slechts twee jaar. Dat zorgt voor snelheid enerzijds, en minder diepgang anderzijds. Immers: je hebt twee jaar minder de tijd om studenten te trainen. Bron: ik ben leraar ad geweest ;)

Aan Ts: ik zou voor de bachelor gaan, en daarna eventueel die certificaten nog pakken. Ad is gewoon minder bekend, en de bachelor heeft zo zijn perks.

Als je kan, altijd doorleren. Zei de leraar :P
Maar bestaat z'n AD dan ook uit 240 studiepunten, of is het een verkort traject op HBO niveau?
Het lijkt mij niet te vergelijken met een volledige hbo-studie als het minder omvat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:39
Koekfabriek schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:49:
[...]

Maar bestaat z'n AD dan ook uit 240 studiepunten, of is het een verkort traject op HBO niveau?
Het lijkt mij niet te vergelijken met een volledige hbo-studie als het minder omvat?
Een AD opleiding zit eigenlijk tussen de MBO niveau 4 en HBO Bachelor opleiding in. Volgens https://www.onderwijsinci...onderwijsprogrammas-isced is MBO-4 het 3e niveau, is AD niveau 5 en Bachelor niveau 6. Kortom, het is geen "volledige" HBO Bachelor maar pas perfect in een rijtje AD-Bachelor-Master.

Ik heb zelf de ITSM AD op de Fontys gevolgd, maar ben niet onder de indruk van het niveau. Ik verveelde me met enige regelmaat tijdens die opleiding en had niet altijd het idee dat ik veel nieuws leerde. De Bachelor IT&Business maakt me gelukkiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:58
Koekfabriek schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:49:
[...]

Het is HBO niveau maar geen Bachelor opleiding. Voor een volledige bachelor moet je er nog twee jaar aan vast plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:30
retoohs schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:01:
[...]

Het is HBO niveau maar geen Bachelor opleiding. Voor een volledige bachelor moet je er nog twee jaar aan vast plakken.
Dit...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2020
Bedankt voor de vele reacties. Ik zie wel dat de reacties een beetje de verkeerde kant opgaan met wat ik als doel stelde om deze discussie te starten. Zelf ben ik bekend met het AD en het bachelor programma. Ik heb immers 2 jaar deze opleiding gedaan en ruim voldoende afgerond met 8 gemiddeld. Nu gaat de discussie over het behalen van een AD of Bachelor, terwijl het moet gaan over het solliciteren met een AD mét ervaring en certificaten of Bachelor. Moet wel zeggen dat de AD 2 jarige opleiding pittiger is dan de eerste 2 jaar van een voltijd bachelor opleiding. Dit komt mede omdat de studenten hun studie op het werk moeten uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik zou de bachelor verkiezen boven 2 jaar ervaring. Op 12 jaar ervaring is 2 jaar meer of minder niet heel boeiend, een hogere opleiding daartegen is een groot pluspunt als je ooit gaat solliciteren in het bedrijfsleven. Zeker omdat een bachelor wel een beetje een magische grens is op de arbeidsmarkt qua opleidingsniveau.
Pagina: 1