Vraag

• NeORay
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:02
Hallo allemaal,

Het bedrijf waar ik werkzaam ben is in maart en april sterk geraakt door de coronacrisis. Vrijwel volledig omzet verlies doordat vele klanten (tijdelijk) hun deuren moesten sluiten.

Ik werk hier nu een aantal jaar en werk niet fulltime. Het bedrijf is in de basis een productie en distributiebedrijf.

In de periode mei en juni is de omzet langzaam omhoog gekrabbeld en nu is de vraag sterker dan ooit en willen klanten hun producten liever gisteren dan vandaag hebben.

Om deze reden heeft de directie aan alle medewerkers laten weten vanaf nu tot eind oktober minimaal 10 uur per week over te moeten werken in productie (niet mijn normale werkzaamheden).
Hier zijn ook nog een aantal voorwaarden aan verbonden: Overwerken mag 's avonds tot 20.00 uur of op zaterdag. Voor beide geldt wel dat je met minimaal drie anderen moet zijn.

Voor het overwerk wordt tijd voor tijd gegeven of 50/50 tijd voor tijd en uitbetaling. Op zaterdag kan er voor volledige uitbetaling worden gekozen (normaal salaris, geen extra o.i.d.).
Afgelopen maand is er ook dringend gevraagd over te werken (zonder verplichting) zonder dat hier enige vergoeding tegenover stond. Wat ik en andere medewerkers ook een aantal keer gedaan hebben.

Mijn vraag is of het verplicht opleggen van (deze hoeveelheid) overwerk zomaar kan en mag?

Voor mij geldt dat het naast mijn eigen bedrijf en gezin thuis eigenlijk helemaal niet mogelijk is zoveel uren extra vrij te maken. Als ik ('s avonds) niet thuis ben betekent dat in deze tijd automatisch dat mijn vrouw het de deur niet uit kan doordat we niet even de kinderen bij opa en oma kunnen brengen.
Minimaal 10 uur per week betekent dat ik meer dan 3 avonden (3 uur per keer) per week moet overwerken of de hele zaterdag weg ben én een avond.

Om deze reden heb ik de directie kort en bondig per mail laten weten dat ik helaas niet in staat deze periode elke week 10 uur over te werken. En dat ik de uitdaging waar we voor staan snap en ook begrijp dat er extra inzet nodig is. Ik heb ook aangegeven daarom zoveel mogelijk uren overwerk in te zullen plannen.

De reactie hierop was "We willen natuurlijk geen uitzonderingen maken, het is voor iedereen niet leuk.

Als je een zwaarwegende reden hebt kom dan even bij mij langs zodat we dit kunnen begrijpen en eventueel wel een uitzondering kunnen maken."

Eigenlijk bedoelde ik mijn mail meer als mededeling en niet als vraag omdat ik deze discussie liever helemaal niet aanga en ook weinig zin heb om mijn 'zwaarwegende' reden te delen omdat ik niet het gevoel heb dat ik ze dat verplicht ben. Al heb ik zin om een keer een avondje op te bank te hangen met mijn vrouw..

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-05 14:30
Het gesprek aangaan en duidelijk zijn tegen je werkgever. Het is geen onwil het kan gewoon niet! Je hebt met je vrouw de taken thuis verdeeld en als je moet overwerken kom je je verplichtingen thuis niet na. Je vrouw kan niet even de kinderen doen als jij moet overwerken want zij heeft ook haar verplichtingen op haar werk. En dan kijken of je werkgever daar begrip voor heeft en afhankelijk van het gesprek beslissen of en hoe je eventuele vervolgstappen gaan zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 23:27

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hoe sta je zelf tegenover het bedrijf?

Het bedrijf heeft zich staande gehouden in de slechtste tijden dit jaar, je hebt je baan mogen houden, ze proberen nu alles bij te zetten om die garantie te houden naar de toekomst. Daarbij is het zelfs nog betaald (of tijd, of geld - wat economisch gezien nu bijzonder is), het is per saldo 'maar' 10 uur, zou je nog naar evenredigheid kunnen werken (dus 1/2 FTE doet dus 5 uurtje ipv 10).

Vanaf nu tot eind oktober, krap 1,5 maand even inhalen wat het bedrijf heeft verloren, even tijdelijk in een andere situatie (nouja, wederom andere...). Tijd maken en tijd vrij willen maken, dat zijn nog steeds 2 verschillende dingen.

Ga het gesprek aan, bekijk de mogelijkheden, leg je situatie uit, zoek naar een oplossing voor beide.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 17:26
Wat bedoel je met niet fulltime. Voor iemand die namelijk 40 uur werkt is dat 25% maar voor iemand die 20 uur werkt is dat 50%. Dat is nogal een verschil lijkt mij.

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wat staat er in je contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:10
Tja, echt een kwestie van een verschil in gelijk hebben en gelijk krijgen en hoe ver je er tegen in wilt gaan. Met een gestrekt been er in gaan zal je arbeidsrelatie niet makkelijker maken natuurlijk. Hoe staan je collega's er in? Wellicht kan je een gezamenlijk geluid richting directie maken en tot een meer redelijk compromis te komen?

Als ze nu al weten dat het voor een periode van meer dan een maand 10 uur per medewerker per week is en je ook al een periode met overwerken gehad hebt, is het niet meer een kwestie van even wat drukte wegwerken, maar een al redelijk structureel tekort aan arbeidskracht waar ze dan ook nieuw tijdelijk of vast personeel voor kunnen aantrekken. En is de drukte eind oktober dan ook echt weggewerkt, of is dat alleen de nabije horizon tot hoe ver ze het nu kunnen bekijken? Tijd voor tijd is dan leuk, maar dan ben je alle capaciteit die je nu aan overwerk extra inzet na die periode juist weer kwijt en als je dan nog steeds de drukte heb, sta je als bedrijf op een nog grotere achterstand en heb je nog meer gefrustreerde werknemers.

En wat hierboven al genoemd wordt, wat staat er in je contract en/of cao?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02

Yucon

*broem*

Mag je dat eigen bedrijf volgens je contract wel hebben? Anders zou ik dat vooral uit je argumentatie weglaten.

[ Voor 32% gewijzigd door Yucon op 17-09-2020 22:23 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Van hoeveel medewerkers wordt dit gevraagd? Met 4 personen * 10 uur / 25% zit je al op een volle FTE die ook ingehuurd had kunnen worden of zelfs vanuit een WW-situatie met de juiste motivatie in dienst genomen kan worden voor bepaalde tijd. Om dit te vragen van het personeel vind ik zeer uitzonderlijk met het huidig aanbod aan arbeidskrachten. Hoe groot is het bedrijf en wat vindt een eventuele OR of MR hiervan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 13:59 ]

• NeORay
pacificocean schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:10:
Wat bedoel je met niet fulltime. Voor iemand die namelijk 40 uur werkt is dat 25% maar voor iemand die 20 uur werkt is dat 50%. Dat is nogal een verschil lijkt mij.
Met niet fulltime bedoel ik 32 uur.
Dit zijn de (enigszins) relevante regels in mijn contract:
  • Werknemer is verplicht om in voorkomende gevallen alle door of namens werkgever in redelijkheid op te dragen werkzaamheden te verrichten, ook wanneer deze werkzaamheden niet tot de normale uitoefening van haar functie behoren en ook wanneer deze werkzaamheden op zon- en feestdagen dienen te worden verricht.
  • . De normale arbeidstijd van werknemer bedraagt gemiddeld 32 uren per week. Werkgever kan de werkzaamheden van werknemer inplannen gedurende de gehele openingstijd van werkgever.
  • . Op uitdrukkelijk verzoek van werkgever is werknemer verplicht in voorkomend geval buiten de vastgestelde werktijd overwerk te verrichten.
  • . Werknemer verbindt zich naar beste kunnen alle hem opgedragen werkzaamheden te zullen verrichten, de belangen van werkgever zoveel mogelijk te zullen behartigen en zich te zullen houden aan alle door of namens werkgever te geven voorschriften.
SinergyX schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:09:
Het bedrijf heeft zich staande gehouden in de slechtste tijden dit jaar, je hebt je baan mogen houden, ze proberen nu alles bij te zetten om die garantie te houden naar de toekomst. Daarbij is het zelfs nog betaald (of tijd, of geld - wat economisch gezien nu bijzonder is), het is per saldo 'maar' 10 uur, zou je nog naar evenredigheid kunnen werken (dus 1/2 FTE doet dus 5 uurtje ipv 10).
Ja zeker. Vandaar ook dat ik zeker tijd wil maken en wat uren productie mee wil helpen. Zoals geschetst betekent 'maar' 10 uur met de beperkingen die er zijn dat ik 4 avonden moet overwerken (nog een voorwaarde is dat halve avonden geen optie zijn) of dat ik de hele zaterdag productie kom draaien en dan ook nog een avond. Normaal gesproken heb ik al geen tijd over.

Het gaat me dan ook vooral om de hoeveelheid die gevraagd wordt en het feit dat het niet gevraagd maar opgelegd wordt.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Terugmailen dat je graag bij de bedrijfsleider in de overwerkploeg ingedeeld wilt worden.

Iets serieuzer, een keer overwerken is nog te doen, maar structureel tien uur per week is natuurlijk onzin. Dan moeten ze maar een berg uitzendkrachten inhuren, volgens mij zijn er genoeg mensen beschikbaar nu.

[ Voor 60% gewijzigd door Ernemmer op 17-09-2020 22:35 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@NeORay Het blijft altijd een hele lastige situatie als je niet precies weet wat je werk omgeving is.

1 Een gezellig familiebedrijf waar je werkt met hart voor de zaak en iedereen altijd flexibel is tegenover elkaar.

Of

2 Een organisatie waar hard met de regels wordt gedirigeerd en je niets meer bent dan een nummer op papier en tijdens de slechte tijd liever kwijt dan rijk zijn.

Dat zijn 2 grote contrasten waar ik bij het eerste voorbeeld persoonlijk wel zou proberen om tijd vrij te maken waar mogelijk. Sterker nog, ik zou bijv. mijn zoon meenemen om mee te helpen..

Het 2e voorbeeld.. tja, jammer maar helaas, de regels werken niet op 2 manieren. Trek dan maar een blik uitzendkrachten open.

Hoe dan ook, misschien handig om wanneer je het gesprek niet kan ontlopen, van te voren een plan te maken waar je de komen 6 weken een planning maakt wanneer je eventueel wel iets zou kunnen doen om niet meteen de deur dicht te gooien.

Daarnaast kan je ook afspreken dat er van beide kanten een inspanningsverplichting is tot het terug brengen van overwerk. Oftewel, jij zet je in om het werk zo snel mogelijk te verminderen en de werkgever om extra krachten in te zetten.. dat laatste lijkt mij niet lastig nu er zoveel studenten hun bijbaantje kwijt zijn.

Er zijn hoe dan ook wettelijke regels en die gaan altijd boven een CAO afspraak.

edit: ik zou voornamelijk aangeven dat je geen tijd hebt i.c.m. je andere werk. Ik weet niet of je ZZP-er bent of in loondienst bij je eigen bedrijf, in dat geval zijn de werktijden zelfs cumulatief.

edit2: zie trouwens een leuke grammatica fout in die link, 'voor zwangere en pas bevallen vrouwen' had nog een keer voor bij gemoeten ;)

[ Voor 27% gewijzigd door DukeBox op 17-09-2020 22:37 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 13:56

dr.lowtune

Deugt niet

Ernemmer schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:25:
Terugmailen dat je graag bij de bedrijfsleider in de overwerk ploeg ingedeeld wilt worden.
En daarna graag samen de training “omgaan met een burnout” volgt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 14:03 ]

• NeORay
Invisible_man schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:21:
Tja, echt een kwestie van een verschil in gelijk hebben en gelijk krijgen en hoe ver je er tegen in wilt gaan. Met een gestrekt been er in gaan zal je arbeidsrelatie niet makkelijker maken natuurlijk. Hoe staan je collega's er in? Wellicht kan je een gezamenlijk geluid richting directie maken en tot een meer redelijk compromis te komen?

Als ze nu al weten dat het voor een periode van meer dan een maand 10 uur per medewerker per week is en je ook al een periode met overwerken gehad hebt, is het niet meer een kwestie van even wat drukte wegwerken, maar een al redelijk structureel tekort aan arbeidskracht waar ze dan ook nieuw tijdelijk of vast personeel voor kunnen aantrekken. En is de drukte eind oktober dan ook echt weggewerkt, of is dat alleen de nabije horizon tot hoe ver ze het nu kunnen bekijken? Tijd voor tijd is dan leuk, maar dan ben je alle capaciteit die je nu aan overwerk extra inzet na die periode juist weer kwijt en als je dan nog steeds de drukte heb, sta je als bedrijf op een nog grotere achterstand en heb je nog meer gefrustreerde werknemers.

En wat hierboven al genoemd wordt, wat staat er in je contract en/of cao?
Er wordt wel gewerkt aan extra arbeidskracht via sociale werkplaatsen e.d. Vandaar ook de periode tot eind oktober.
Yucon schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:22:
Mag je dat eigen bedrijf volgens je contract wel hebben? Anders zou ik dat vooral uit je argumentatie weglaten.
Ja dat is bekend. Dat is ook de reden dat ik parttime werk.
MissingDog schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:23:
Van hoeveel medewerkers wordt dit gevraagd? Met 4 personen * 10 uur / 25% zit je al op een volle FTE die ook ingehuurd had kunnen worden of zelfs vanuit een WW-situatie met de juiste motivatie in dienst genomen kan worden voor bepaalde tijd. Om dit te vragen van het personeel vind ik zeer uitzonderlijk met het huidig aanbod aan arbeidskrachten. Hoe groot is het bedrijf en wat vindt een eventuele OR of MR hiervan?
Dit is gevraagd aan 16 medewerkers en aan een aantal stagiaires.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Werken buiten de normale arbeidsduur zoals in het contract afgesproken is een lastige situatie, er is geen eenduidige wetgeving. Het is afhankelijk van branche, functie en situatie. Zo kan het in sommige functies normaal zijn terwijl het in andere functies niet normaal is. Ook moet er gekeken worden of er een aanzienlijk bedrijfsbelang is en of het werk niet de volgende dag uitgevoerd kan worden.

Het is vooral de vraag of het verzoek van het bedrijf redelijk is en dat is lastig te beoordelen en is ook situatieafhankelijk. Het vragen om over te werken is in principe niet onredelijk maar wanneer het dermate belastend is of iemand daardoor in zijn privé situatie in de problemen komt kan het als onredelijk gezien worden.

Ik zou met je werkgever het gesprek aan gaan en aangeven dat je bereid bent extra uren te maken maar vanwege je thuissituatie niet vier avonden per week weg kan zijn. Wellicht kan het beperkt worden tot twee avonden per week? Denk ook wel aan de argumenten die je gebruikt. Dat je vrouw dan niet de deur uit kan is een vrij zwak argument. Je moet dan wel duidelijk aangeven welke verplichtingen je vrouw heeft buiten de deur.

Wat meer informatie:
https://www.wetrecht.nl/overwerk/
https://ciberjuristen.nl/overwerk-weigeren/
https://schravenmade.nl/overwerk-dit-zijn-de-regels/

[ Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 17-09-2020 22:36 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• DukeBox

DukeBox

Tsurany schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:33:
Werken buiten de normale arbeidsduur zoals in het contract afgesproken is een lastige situatie, er is geen eenduidige wetgeving.
Er is helemaal geen wetgeving over overwerk, alleen over (maximale) werktijden in zijn algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:12
Dus ze willen even +-5 FTE via overuren laten werken, dat klinkt wel lekker goedkoop als bedrijf, zelfs als ze gewoon salaris ervoor uitbetalen. Het klinkt ook een beetje alsof management het personeel op willen laten draaien voor het feit dat ze zelf de boel niet goed hebben ingeschat. Eind maart begon de lockdown, mei/juni krabbelen jullie alweer op en juli/augustus heeft die lijn zich blijkbaar doorgezet dat er nu al vrijwillig overuren gemaakt moeten worden om de boel verwerkt te krijgen. En dan hebben ze dus blijkbaar 4 maanden nodig om die extra arbeidskrachten te vinden voor productiewerk, wat ik op basis van jouw informatie niet als al te moeilijk werk in schat omdat ze aan het kijken zijn om via sociale werkplaatsen aan mensen te komen. Of willen ze ook nog even een subsidie scoren omdat ze mensen van de sociale werkplaats aan het werk zetten?

• NeORay

Denk ook wel aan de argumenten die je gebruikt. Dat je vrouw dan niet de deur uit kan is een vrij zwak argument. Je moet dan wel duidelijk aangeven welke verplichtingen je vrouw heeft buiten de deur.
Dit vind ik juist het lastige - ook aan de reactie van mijn werkgever - dat ik goede of 'zwaarwegende' argumenten moet hebben om mijn eigen tijd niet aan dit overwerk te besteden. Bij een of twee avonden in de week 2 uurtjes doorpakken vind ik dit een ander verhaal maar wanneer mij in feite gevraagd wordt >1 dag extra te werken...
Transportman schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:41:
Of willen ze ook nog even een subsidie scoren omdat ze mensen van de sociale werkplaats aan het werk zetten?
'

Dat klopt inderdaad.
Deze mensen en mensen uit oost-Europa waren ook snel weg in maart - april.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-05 08:19
Dus bedrijf vraagt om samen 1,5 maand de schouders er onder te zetten? Hoe durven ze.

Anyhow, het klinkt niet alsof dit je droombaan betreft en/of dat je nog aspiraties hebt om bij dit bedrijf stappen te maken.

Enige logische keus is dan om vriendelijke te bedanken voor het meerwerk.
En al vast rond te kijken naar andere banen, aangezien de directie en mogelijk ook je directe collega's je actie waarschijnlijk niet zullen waarderen.

• NeORay
atsan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:55:
Dus bedrijf vraagt om samen 1,5 maand de schouders er onder te zetten? Hoe durven ze.

Anyhow, het klinkt niet alsof dit je droombaan betreft en/of dat je nog aspiraties hebt om bij dit bedrijf stappen te maken.

Enige logische keus is dan om vriendelijke te bedanken voor het meerwerk.
En al vast rond te kijken naar andere banen, aangezien de directie en mogelijk ook je directe collega's je actie waarschijnlijk niet zullen waarderen.
Voor alle duidelijkheid dit overwerk heeft weinig tot niets te maken met mijn normale werk / functie. En uiteraard wil ik me extra inzetten in deze tijd. Dat heb ik ook al veelvuldig gedaan. Maar verplicht zoveel, mét beperkingen in hoe en wanneer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
NeORay schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:01:
[...]Voor alle duidelijkheid dit overwerk heeft weinig tot niets te maken met mijn normale werk / functie.
Niet direct, maar als jij nu hard begint te spelen, zal men dat vroeger of later ook bij jou doen.
Je hoeft natuurlijk niet om te rollen en te luisteren, maar enigszins geven en nemen is ook een optie.

Dat het niet met jouw werk of functie te maken heeft, mag dan waar zijn, maar over een half jaar, of misschien over 4 jaar komen er 'gesprekken' omdat het slechter gaat met het bedrijf.
Wie denk je dat bovenaan het lijstje gaat staan ?

Wij hebben de afgelopen maanden ook problemen gehad thuis door het hele gedoe.
Mijn vrouw heeft bijna 4 maanden thuis gezeten, ik heb regelmatig 12u dagen gemaakt ( dag EN nachtdiensten )
Was ook niet even fijn, thuiskomen zonder energie, en weer gaan werken, zonder energie ....
Doorbijten en incasseren zei mijn opa altijd, komt vanzelf goed.

Nu heb ik een gratificatie gekregen, met een aantal andere collega's, die gewon doorgegaan zijn.
Mijn roosters zijn 'ineens' flexibeler, dagje wisselen - geen probleem .... dag te weinig, ach so be it.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:33

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Transportman schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:41:
Dus ze willen even +-5 FTE via overuren laten werken, dat klinkt wel lekker goedkoop als bedrijf, zelfs als ze gewoon salaris ervoor uitbetalen. Het klinkt ook een beetje alsof management het personeel op willen laten draaien voor het feit dat ze zelf de boel niet goed hebben ingeschat. Eind maart begon de lockdown, mei/juni krabbelen jullie alweer op en juli/augustus heeft die lijn zich blijkbaar doorgezet dat er nu al vrijwillig overuren gemaakt moeten worden om de boel verwerkt te krijgen. En dan hebben ze dus blijkbaar 4 maanden nodig om die extra arbeidskrachten te vinden voor productiewerk, wat ik op basis van jouw informatie niet als al te moeilijk werk in schat omdat ze aan het kijken zijn om via sociale werkplaatsen aan mensen te komen. Of willen ze ook nog even een subsidie scoren omdat ze mensen van de sociale werkplaats aan het werk zetten?
Dit is weer zo'n hardnekkig broodje aap verhaal; bedrijven verdienen niet aan wsw'ers. Voor elke wsw'er is een loonwaarde bepaald, zeg maar een soort 'hoe productief kan iemand zijn', dat is vaak onder het minimumloon/bijstandsniveau. De werkgever betaalt de wsw'er 100% salaris uit, en krijgt een deel als compensatie terug van de gemeente. Per saldo levert een wsw'er dus niks extra op t.o.v. een volledig productieve werknemer, maar het kost dus ook niks behalve wat extra begeleiding.

Anyway, @NeORay ik vind dat er buitenproportioneel veel aan jullie als medewerkers wordt gevraagd. Hier is echt sprake van structureel overwerk, en dat is toch echt niet de bedoeling. Als je een goede verstandhouding hebt met je leidinggevende(n), vraag eens hoe ze er zelf tegenaan kijken en waarom ze voor deze oplossing kiezen. Daarbij mag je best aangeven dat incidenteel overwerken helemaal geen probleem is, maar 6-8 weken 10 uur per week extra is niet incidenteel en is een te grote aanslag op je privé-leven. Dan moet je teveel andere dingen laten liggen en daartoe ben je niet bereid - en dat is prima. Dat heeft ook niks te maken met hart voor de zaak hebben, maar met prioriteiten. Thuis ben je immers ook gewoon nodig, en het is goed werkgeverschap als daarmee rekening wordt gehouden. Probeer uit te komen op een afspraak die voor jou wél werkt. En met je andere collega's heb je niks te maken, iedereen zit in een andere situatie en zij kunnen niet voor jou invullen wat je wel en niet acceptabel vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:54
FreshMaker schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:39:
[...]

Niet direct, maar als jij nu hard begint te spelen, zal men dat vroeger of later ook bij jou doen.
Je hoeft natuurlijk niet om te rollen en te luisteren, maar enigszins geven en nemen is ook een optie.

Dat het niet met jouw werk of functie te maken heeft, mag dan waar zijn, maar over een half jaar, of misschien over 4 jaar komen er 'gesprekken' omdat het slechter gaat met het bedrijf.
Wie denk je dat bovenaan het lijstje gaat staan ?

Wij hebben de afgelopen maanden ook problemen gehad thuis door het hele gedoe.
Mijn vrouw heeft bijna 4 maanden thuis gezeten, ik heb regelmatig 12u dagen gemaakt ( dag EN nachtdiensten )
Was ook niet even fijn, thuiskomen zonder energie, en weer gaan werken, zonder energie ....
Doorbijten en incasseren zei mijn opa altijd, komt vanzelf goed.

Nu heb ik een gratificatie gekregen, met een aantal andere collega's, die gewon doorgegaan zijn.
Mijn roosters zijn 'ineens' flexibeler, dagje wisselen - geen probleem .... dag te weinig, ach so be it.
Mee eens. Om die reden zou je aan kunnen geven dat bijvoorbeeld in jouw situatie 6 uur prima gaat (2 avonden) maar meer niet i.v.m. eigen werkzaamheden en gezin. Lijkt me een prima uitgangssituatie voor een gesprek met de leidinggevende / directie. Je laat zien dat je wel bereid bent, maar niet volledig de 10 uur ingezet kan worden (vandaar dat je ook parttime bent gaan werken).

Afhankelijk van de organisatie / structuur moet dat geen problemen opleveren. Maar wij kunnen dan ook niet naar het bedrijf an sich kijken, dat moet jij doen.

Overwerken mag zeker gevraagd worden, en afhankelijk van de ernst volgens mij zelfs verplicht opgelegd worden. Vandaar dat je de afgelopen maand ook een aantal keer gevraagd bent. Er staat hier echter wel iets tegenover van het bedrijf in de vorm van geld of tijd.
Structureel overwerken is afhankelijk van je positie is mijn ervaring. Een leidinggevende van een supermarkt krijg een riant salaris voor een 38 uur contract. Daar staat wel tegenover dat hij eventuele extra werkzaamheden in eigen tijd doet. Een werknemer kan deze extra uren gewoon indienen.

Bovenstaande is ook brancheafhankelijk en kan dus per branche verschillen.

Zucht...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
Als het productiewerk is, wat jij normaliter niet doet, dan zou je denken dat je ook zo een paar mensen bij een uitzendbureau kan oppikken.... Genoeg mensen zonder werk nu

[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 18-09-2020 00:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
In het algemeen zou ik bij de leidinggevende aangeven dat zo'n lange periode structureel overwerken te belastend is (aangezien een werkgever een zorgplicht heeft moet hij dit meewegen). Uiteindelijk heeft een werkgever er ook niets aan als de werknemer uitvalt door overbelasting. Als de werkgever geen begrip heeft voor het limiet van inzetbaarheid dan is dat iets om mee te wegen in de keuze of dat bedrijf op de langere termijn goed bij je past.
De mate waarin het verstandig is om jezelf hard/star op te stellen hangt ook af van het soort werk dat je doet en in hoeverre het overwerk belastend voor je is (al is flexibiliteit wel de smeerolie van de werkvloer). Als er veel schaarste in jouw vakgebied is dan heb je een gunstiger startpunt dan wanneer je in een branche zit waar je de komende 3 jaar van geluk mag spreken als je überhaupt een baan hebt.

Zelf hanteer ik (vakgebied met schaarste) het credo: "incidenteel 60 uur is prima, maar als het structureel 41uur wordt dan gaan we een nieuw contract opstellen". Als er onvoorziene problemen zijn dan doe ik uiteraard niet moeilijk, maar als de oorzaak ligt in structurele onderbezetting dan zou het zo maar kunnen zijn dat mijn begrip minder is.

Uiteindelijk is het geven en nemen; help waar mogelijk, en geef je grenzen aan als het niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaikzelf
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
Nu weet ik natuurlijk niet waar u werkt en dit siert u.
Toen ik 35 jaar geleden bij Unilever kwam werken stond er duidelijk in mijn contract dat indien nodig ik verplicht was om over te werken.
Daar heb ik natuurlijk voor getekend mede omdat ze mijn opleiding tot microbioloog betaalden.
Ik kreeg 170% voor mijn overwerk van mijn normale uurloon, dat had Unilever heel goed bekeken daar kon de belasting niet aankomen.
ik heb het vermoeden dat u in de levensmiddelen werkt en jawel dat is een standaard clausule.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
Icephase schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 00:10:
[...]

Dit is weer zo'n hardnekkig broodje aap verhaal; bedrijven verdienen niet aan wsw'ers. Voor elke wsw'er is een loonwaarde bepaald, zeg maar een soort 'hoe productief kan iemand zijn', dat is vaak onder het minimumloon/bijstandsniveau. De werkgever betaalt de wsw'er 100% salaris uit, en krijgt een deel als compensatie terug van de gemeente. Per saldo levert een wsw'er dus niks extra op t.o.v. een volledig productieve werknemer, maar het kost dus ook niks behalve wat extra begeleiding.
En hoe wordt die loonwaarde bepaald? Dit klinkt namelijk als een werkgever die iemand die op papier 80% productief kan zijn toch voor 100% zal gebruiken, en ik verwacht dat die extra begeleiding ook niets voor hoeft te stellen in dit geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:14
Hier op het bedrijf vorig jaar eenzelfde soort situatie gehad. Bij ons is de ondernemingsraad er vrij hard ingegaan en is duidelijk gaan staan voor de belangen van de werknemer. Dit is immers een inschattingsfout van de werkgever. Bij ons zijn destijds alle overuren tegen 150% betaald (of 130% tvt) om zo de werknemers ook iets terug te geven voor de extra uren. Al het overwerk was op vrijwillige basis. Het zal je verbazen hoeveel mensen het fijn vinden om laat te beginnen en savonds langer door te gaan. Daarnaast is er een eenmalige bonus uitgekeerd, ongeacht hoeveel uur je overwerkte. Is oneerlijk voor degene die maar 1 uurtje extra heeft gedaan, maar is wel goed voor het algehele moraal. Je creëert er wel 'samen de schouders eronder mee'. Als laatste is er geëist dat er een plan komt om dit structureel te voorkomen, alvorens het overwerk van start ging.
Uiteindelijk is zelfs kantoorpersoneel komen helpen om de achterstand in de werkplaats weg te werken. Dit werkt erg positief voor de samenwerking!

Wat betreft jouw situatie. Uit je bericht begrijp ik dat het een relatief klein bedrijf (<50 medewerkers) is. Er zal dan geen ondernemingsraad zijn. Waarschijnlijk zal er dan wel een medezeggenschapsraad moeten zijn welke alsnog dit soort gesprekken kan voeren.

Mijn mening: Het betreft hier een inschattingsfout van de organisatie. De werknemers mogen daar niet de dupe van zijn. Als de situatie immers wordt opgelost kan dat heel veel potentiële klanten opleveren voor het bedrijf. De werknemers mogen daar dan ook een graantje van meepikken. Nu kan ik mij voorstellen dat distributie niet de moeilijkste markt is om snel oproepkrachten aan het werk te zetten. Wat zijn daar de mogelijkheden?

Wat staat er in je CAO (mits je die hebt) over overwerk?

Verplicht worden tot overwerk is niet in de wet vastgelegd maar valt onder het goed werknemerschap. De toetsing hierop is erg lastig, vandaar dat onze ondernemingsraad vooral de onderhandeling is ingegaan in plaats van niet mee te werken.
Ook andere zaken kunnen bijdragen aan het al dan niet verplicht zijn van overwerk, denk aan:
  • De aard van de functie: een advocaat zal eerder verplicht overwerk moeten maken dan een kassadame;
  • Het gebruikelijke (in de branche/bij de werkgever): in de juridische wereld is het gebruikelijk om veel overuren te maken, in de retail minder;
  • De redelijkheid dat iemand moet overwerken: het is redelijker wanneer er onvoorziene omstandigheden zijn, dan dat er bijvoorbeeld stelselmatig slecht wordt ingeroosterd. Het is natuurlijk ook redelijker wanneer er een groot bedrijfsbelang is, dan wanneer er werk moet worden gedaan dat ook een andere keer zou kunnen worden uitgevoerd.
Een persoonlijke situatie gaat bij mij als leidinggevende altijd voor dit soort situaties. Ja we moeten targets halen, maar ik de werknemers ook graag binnen houden om ze te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Nee, dat mag niet geëist worden. Wel gevraagd. Iets soortgelijks geld voor andersoortig werk.
Ik vermoed dat de fulltimers met 10 uur overwerk p.w. de arbeidstijdenwet gaan overtreden.

[ Voor 14% gewijzigd door eL_Jay op 18-09-2020 08:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:12
SinergyX schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:09:
Hoe sta je zelf tegenover het bedrijf?

Ja, leuk, maar als het bedrijf het supergoed doet krijg je bij de meesten ook nauwelijks iets daarvan terug. Een etentje, een bedankje of een borrel. Die paar miljoen die er extra omgezet wordt, ziet het personeel meestal niets van terug. Hoeft ook niet, want het personeel loopt ook geen risico, dus dat is de beloning voor het ondernemersrisico, maar dat zal dan nu dus ingezet moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
jaikzelf schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:11:
Ik kreeg 170% voor mijn overwerk van mijn normale uurloon, dat had Unilever heel goed bekeken daar kon de belasting niet aankomen.
Inkomen is inkomen. Belasting betaal je generiek over je inkomsten van het jaar. Geen idee wat je poogt te impliceren met "daa rkon de belasting niet aankomen"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:23

LankHoar

Langharig tuig

418O2 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 00:52:
Als het productiewerk is, wat jij normaliter niet doet, dan zou je denken dat je ook zo een paar mensen bij een uitzendbureau kan oppikken.... Genoeg mensen zonder werk nu
Dit slaat wel de spijker op de kop. Waarom word je gevraagd om een derde extra van je normale werktijd te komen werken, in een functie die je normaal niet uitvoerd, en daar dan ook nog eens voldoende voor betaald te krijgen? Althans, op zaterdag werken zonder daar meer dan 100% van je loon voor te krijgen is iets wat maar in weinig CAOs staat (horeca en zorg naar mijn weten), en dit klinkt niet als 1 van die twee.

Laat ze lekker uitzendkrachten inhuren en hun reguliere personeel niet anderhalve maand overbelasten zonder fatsoenlijke compensatie.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:38
Pizza_Boom schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:44:
[...]
Ja, leuk, maar als het bedrijf het supergoed doet krijg je bij de meesten ook nauwelijks iets daarvan terug. Een etentje, een bedankje of een borrel. Die paar miljoen die er extra omgezet wordt, ziet het personeel meestal niets van terug. Hoeft ook niet, want het personeel loopt ook geen risico, dus dat is de beloning voor het ondernemersrisico, maar dat zal dan nu dus ingezet moeten worden.
Draaien gemiddelde MKB bedrijven 'een paar miljoen' omzet? Of zit je hier nu een punt te maken door het groot bedrijf er bij te betrekken?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaikzelf
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
Pizza_Boom schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:44:
[...]
Dit ben ik deels met u eens, ik heb vorig jaar een hersentumor gehad.
Ik heb als kleine ondernemer maar negen vaste medewerkers.
Maar ik heb ook iemand bij ons in de wijk die een beperking heeft, die kan niet zo snel denken.
Maar hij was wel de eerste jongen die bij mijn vrouw kwam om de honden uit te laten.
En dat mijn vrouw hem af en toe ook wel 50 euro geeft, dat zie ik maar door de vingers.
Hij krijgt gewoon netjes 200 euro in het handje boven op zijn salaris, daar ben ik geen boekhouder bij nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Transportman schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:14:
[...]

En hoe wordt die loonwaarde bepaald? Dit klinkt namelijk als een werkgever die iemand die op papier 80% productief kan zijn toch voor 100% zal gebruiken, en ik verwacht dat die extra begeleiding ook niets voor hoeft te stellen in dit geval.
Door de gemeente, die gebruiken daar externe partijen voor. In elk geval NIET door de werkgever, want dat is inderdaad 'wij van wc-eend...'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Webgnome schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:59:
Draaien gemiddelde MKB bedrijven 'een paar miljoen' omzet? Of zit je hier nu een punt te maken door het groot bedrijf er bij te betrekken?
De definitie van MKB bedrijven zijn bedrijven die tot 50 miljoen jaaromzet hebben of een balanstotaal van maximaal 43 miljoen. Dat zijn dan wel de middelgrote bedrijven, je hebt ook nog een categorie tot 10 miljoen en een tot 2 miljoen, maar gezien het bericht van TS heb ik de aanname gedaan dat hij in de eerste of tweede categorie werkt.

Laat de baas de medewerkers meedelen in de winsten, heeft TS in de hoogtijdagen flinke bonussen gehad, dan moet ie niet mekkeren. Krijgt TS niks, wordt er moeilijk gedaan over salarisverhogingen en dergelijke terwijl het goed gaat, dan is het nu aan de baas om op de blaren te zitten. Uiteindelijk moet je daarin een middenweg vinden, maar om plat te stellen dat TS niet moet zeuren omdat ie toen het slecht ging doorbetaald werd, vind ik te kort door de bocht en daartegen ageer ik. Dat is nou eenmaal deel van het ondernemerschap. Als je mensen als los zand los wilt kunnen laten zodra je ze niet meer nodig hebt, moet je maar uitzendkrachten nemen. Maar daar betaal je wel 3-4x hun uurloon voor als uurtarief.
jaikzelf schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:01:
Dit ben ik deels met u eens, ik heb vorig jaar een hersentumor gehad.
Ik heb als kleine ondernemer maar negen vaste medewerkers.
Maar ik heb ook iemand bij ons in de wijk die een beperking heeft, die kan niet zo snel denken.
Maar hij was wel de eerste jongen die bij mijn vrouw kwam om de honden uit te laten.
En dat mijn vrouw hem af en toe ook wel 50 euro geeft, dat zie ik maar door de vingers.
Hij krijgt gewoon netjes 200 euro in het handje boven op zijn salaris, daar ben ik geen boekhouder bij nodig.
Allereerst sterkte, ook nu nog.
Je waardeert zo'n jongen, bent waarschijnlijk goed voor hem en dat betaalt zich uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Beetje hart voor de zaak, de zaak is ten slotte ook hard voor jou :+

Maar iets serieuzer: ze geven duidelijk aan dat het tot eind oktober is. Dat is dus 6 weken. Er is een compensatieregeling (tot en/of uitbetalen).
Klinkt dus niet alsof ze verwachten dat je even gratis al je vrije tijd op moet geven of helemaal geen rekening houden met de werknemers.

Nu is 10 uur natuurlijk niet weinig. Je zou voor kunnen stellen dat, aangezien je 80% werkt, je 8 uur per week extra maakt door 's morgens een uur eerder te beginnen en aan het eind van de dag een uur langer door te gaan. Is nog steeds niet fijn, maar dat spreidt "de pijn" wel uit in behapbaardere brokken.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:14
eL_Jay schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:40:
Ik vermoed dat de fulltimers met 10 uur overwerk p.w. de arbeidstijdenwet gaan overtreden.
Arbeidstijden wet stelt 55 uur gemiddeld per 4 weken, 48 uur over 16 weken en een max van 60 uur per week. Gezien de periode waar TS het over heeft is dit niet van toepassing. Pas na 15 weken komt het in gedrang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:47
Dat je vrouw dan niet de deur uit kan is een vrij zwak argument. Je moet dan wel duidelijk aangeven welke verplichtingen je vrouw heeft buiten de deur.
Ja joh, en neem ook je vrouw d'r agenda mee. En vergeet die van opa en oma niet, want daar kunnen de kinderen misschien ook naar toe.

Mijn punt is dat het ergens ophoudt met "bewijzen"; sommige zaken zullen toch echt op vertrouwen moeten. Als je vrouw als gevolg van jouw overwerk niet naar de sportvereniging kan de hele week, en zich in allerlei bochten moet wringen, dan is het (tot op zekere hoogte - ! ) gewoon pech voor de baas, en zal die misschien moeten schikken met 2 or 3 uur overwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee, dat mag niet geëist worden. Wel gevraagd. Iets soortgelijks geld voor andersoortig werk.
Kan je dat onderbouwen?
Als fulltime gelijk staat aan 40 uur dan zouden ze nu 50 uur werken. Dat mag zolang in een periode van 16 weken het gemiddelde niet boven de 48 uur uit komt, in een periode van 4 weken niet boven 55 uur gemiddeld en in een week niet boven de 60 uur.
Nieknikey schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:23:
[...]

Ja joh, en neem ook je vrouw d'r agenda mee. En vergeet die van opa en oma niet, want daar kunnen de kinderen misschien ook naar toe.

Mijn punt is dat het ergens ophoudt met "bewijzen"; sommige zaken zullen toch echt op vertrouwen moeten. Als je vrouw als gevolg van jouw overwerk niet naar de sportvereniging kan de hele week, en zich in allerlei bochten moet wringen, dan is het (tot op zekere hoogte - ! ) gewoon pech voor de baas, en zal die misschien moeten schikken met 2 or 3 uur overwerk.
Een werkgever mag gewoon vragen om over te werken en daar zal een medewerker in veel gevallen gehoor aan moeten geven, zie de eerdere discussies in dit topic. Dat weigeren kan zelfs als werkweigering gezien worden wat een reden is voor ontslag op staande voet.
En dan is een tegen argument dat je vrouw alleen thuis zou zitten met de kinderen niet sterk genoeg. Dan moet je aantonen waarom dat een probleem zou zijn en waarom er geen andere oplossing mogelijk is.
De vraag is dan hoe hard het bedrijf dit wilt gaan spelen en of ze een voorbeeld willen stellen of niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online

EvH

NeORay schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:00:
...

De reactie hierop was "We willen natuurlijk geen uitzonderingen maken, het is voor iedereen niet leuk.

Als je een zwaarwegende reden hebt kom dan even bij mij langs zodat we dit kunnen begrijpen en eventueel wel een uitzondering kunnen maken."

....
Even over een andere boeg gegooid: Wat is hun zwaarwegende reden om men aan het overwerk te hebben? Kan het overwerken niet verdeeld worden t/m einde dit jaar en dan in minder uren per maand? ( zomaar een gedachte van mij ).

Zie https://sorensenadvocaten...ald-overwerk-is-redelijk/, ik snap dat de situatie wellicht anders is, maar wellicht geeft het je handvaten om het aan te vliegen.

De gedachte: het is nu mega druk, tijd omzet gemist, nu alle hens aan dek en geld verdienen om de schade in te halen zou logisch zijn in mijn beleving, maar is dit ook aan de orde?

Wat heb je in de afgelopen periode gedaan? thuis gezeten en betaald gekregen of aan het werk geweest... in hoeverre heb jij de afgelopen periode "betaald" gekregen voor het werk wat jij hebt gedaan?

[ Voor 6% gewijzigd door EvH op 18-09-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Vooropgesteld: ik ben een leek. Neem dit met een korreltje zout.

Volgens mij heb je het helemaal goed gedaan tot nu toe. Er twee redenen waarom overwerk verplicht kan worden: Ten eerste, wat jullie zijn overeengekomen en ten tweede, 'goed werknemerschap'. Ik ga er vanuit dat je geen bijzondere overeenkomst hebt waarin staat dat overwerk 'part of the job' is. Dan is het dat dus ook niet. 'Goed werknemerschap' is veel genuanceerder, maar het lijkt mij als leek dat je daar al aan voldoet met je belofte om waar mogelijk bij te dragen en over te werken, en áls je daar niet aan voldoet heb je in ieder geval een goede zet gedaan.

Ik zou een bericht terugsturen dat je eerste antwoord geen verzoek maar een mededeling was, en ze eventueel de mogelijkheid te geven om aan te tonen dat het een zwaarwegend belang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:47
Tsurany schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:19:
Een werkgever mag gewoon vragen om over te werken en daar zal een medewerker in veel gevallen gehoor aan moeten geven, zie de eerdere discussies in dit topic. Dat weigeren kan zelfs als werkweigering gezien worden wat een reden is voor ontslag op staande voet.
En dan is een tegen argument dat je vrouw alleen thuis zou zitten met de kinderen niet sterk genoeg. Dan moet je aantonen waarom dat een probleem zou zijn en waarom er geen andere oplossing mogelijk is.
De vraag is dan hoe hard het bedrijf dit wilt gaan spelen en of ze een voorbeeld willen stellen of niet.
Op staande voet ontslag betekent dus per direct. Een bedrijf dat aan al zijn werknemers een offer vraagt oplegt in overwerken, dat ook tegelijkertijd een ander personeelslid dat nog prima kan werken ontslaat, lijkt me in zo'n situatie een flinke klont boter op het hoofd te hebben. Schijnbaar is het tekort aan personeel niet dusdanig ernstig, dan.

Ik ken de jurisprudentie niet, maar kan me nauwelijks voorstellen dat het feit dat je partner 6,5 week lang doordeweeks tot thuis zijn veroordeeld is doordat jij 30% van je contracturen moet overwerken, geen sterk tegenargument is. Ongeacht wat de exacte "verplichtingen" zijn waaraan je partner moet voldoen.

(Ik snap de essentie van je punt wel; ik wil alleen benoemen dat het geven en nemen is; misschien is de werkgever al geholpen met 3 of 4 uur overwerk, en is dat voor TS acceptabel. Bovendien lijkt het erop dat het bedrijf helemaal niet zo stug is zoals de meesten hier aannemen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nieknikey schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:57:
[...]
(Ik snap de essentie van je punt wel; ik wil alleen benoemen dat het geven en nemen is; misschien is de werkgever al geholpen met 3 of 4 uur overwerk, en is dat voor TS acceptabel. Bovendien lijkt het erop dat het bedrijf helemaal niet zo stug is zoals de meesten hier aannemen)
Ik denk dat we dan hetzelfde idee hebben. Het verzoek om overwerk is niet vreemd maar de minimale eis van 10 uur is zeker discutabel en heeft een aardige inbreuk op het leven van TS. Ik denk alleen dat je beter kan aantonen waarom de impact zo hoog is, en waarom je vrouw niet elke avond thuis kan blijven. Want simpelweg aangeven dat ze weg wilt kunnen vind ik niet zo'n sterk argument als aangeven dat ze vaste verplichtingen heeft waar ze niet (eenvoudig) onderuit kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Tsurany schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:10:
[...]

Ik denk dat we dan hetzelfde idee hebben. Het verzoek om overwerk is niet vreemd maar de minimale eis van 10 uur is zeker discutabel en heeft een aardige inbreuk op het leven van TS. Ik denk alleen dat je beter kan aantonen waarom de impact zo hoog is, en waarom je vrouw niet elke avond thuis kan blijven. Want simpelweg aangeven dat ze weg wilt kunnen vind ik niet zo'n sterk argument als aangeven dat ze vaste verplichtingen heeft waar ze niet (eenvoudig) onderuit kan.
Sociale verplichtingen zijn ook verplichtingen... en alleen maar thuis zitten en bijv geen boodschappen kunnen doen of de kinderen naar sport kunnen brengen/halen etc zijn imho echt wel sterke argumenten hoor. Thuis moet gewoon blijven ‘draaien’. Bekijk het eens andersom: zou het redelijk zijn dat TS vrij moet nemen omdat zijn vrouw 10 uur per week zou moeten overwerken? Wat zou zijn baas dan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Icephase schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:25:
[...]

Sociale verplichtingen zijn ook verplichtingen... en alleen maar thuis zitten en bijv geen boodschappen kunnen doen of de kinderen naar sport kunnen brengen/halen etc zijn imho echt wel sterke argumenten hoor. Thuis moet gewoon blijven ‘draaien’. Bekijk het eens andersom: zou het redelijk zijn dat TS vrij moet nemen omdat zijn vrouw 10 uur per week zou moeten overwerken? Wat zou zijn baas dan zeggen?
Maar dan moet je dat wel als argument gebruiken. Maar simpelweg zeggen dat ze anders thuis moet blijven is dat niet als je niet aangeeft waarom dat thuis moeten blijven een probleem zal vormen. Het moet een goed tegenargument zijn om aan te tonen dat het verzoek van de werkgever onredelijk is.

En daarnaast kan de werkgever dan ook beter meedenken in oplossingen. Wellicht is het mogelijk indien de werkgever er voor kiest om tijdelijk kinderopvang te regelen? Of wellicht door de kosten te vergoeden van het thuisbezorgen van boodschappen? Of wellicht een halve zaterdag en een avond combineren voor in totaal 7 uur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeORay
Even een update van mijn kant. De vereiste hoeveelheid overwerk is zoals enkelen al suggereerden inderdaad naar rato terug geschroefd naar acht uur.

Heel fijn, dit scheelt al behoorlijk namelijk drie i.p.v. vier avonden. Met drie avonden kom ik op 9 uur en voldoe ik aan de gestelde eis. Voor exact 8 zou ik op zaterdag moeten gaan werken. Werken op zaterdag heeft echter niet mijn voorkeur omdat dit een van de dagen is dat ik tijd kan stoppen in mijn eigen bedrijf en vooral omdat er ook nog een uur reistijd bij komt.

Eerder gaan werken zoals voorgesteld is helaas geen optie. Ik begin om zeven uur en werk tot 16.30-17.00 Eerder dan zeven uur is de deur niet open.
Ik heb nog wel een verzoek gedaan de overwerk tijden wat te verruimen. Ik werk liever twee dagen tot 22.00 uur (of later als dat nodig is) dan drie dagen tot 20.00uur waarna ik ook weinig meer kan/wil doen als ik thuis kom.

Het overwerk is nú nodig omdat klanten om hun producten springen. Het bedrijf wil hiermee ook voorblijven op de concurrentie die met dezelfde problemen kampen als wij. Allemaal begrijpelijk wat mij betreft. Ik snap dat ondanks dat er veel mensen zonder werk zit je niet opeens morgen deze mensen in productie hebt staan. Om deze reden ben ik bereidwillig om over te werken.
De hoeveelheid overwerk die gevraagd wordt en het feit dat het verplicht is én volgens hun voorwaarden is waar ik moeite mee heb. Als er wordt gevraagd; probeer zoveel mogelijk over te werken dan ben ik er deze week misschien maar 6 uur maar volgende week 12 omdat ik er voor kies een zaterdag mee te pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Vraag ook om garantie dat het tot eind oktober is...en niet ook nog opeens in november, december etc.. Kan geen kwaad om te vragen.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeORay
Tallguy schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:40:
Vraag ook om garantie dat het tot eind oktober is...en niet ook nog opeens in november, december etc.. Kan geen kwaad om te vragen.
Ja, goed idee!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:15

Dhrax

Prog Lord

Tsurany schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:19:
Dat is wellicht jou persoonlijke ervaring maar zo werkt het natuurlijk niet.

Buiten werktijd volstaat een simpel ja of nee. Ik hoef helemaal niks aan te tonen als het mij niet uitkomt. Zal een mooie boel worden anders. Plus daarnaast gaat het mijn werkgever gaan zak aan wat ik in mijn prive tijd doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeORay
Dhrax schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:47:
[...]

Buiten werktijd volstaat een simpel ja of nee. Ik hoef helemaal niks aan te tonen als het mij niet uitkomt. Zal een mooie boel worden anders. Plus daarnaast gaat het mijn werkgever gaan zak aan wat ik in mijn prive tijd doe.
Dit gaat een beetje heen en weer. De een zegt het moet de ander zegt je bent niks verplicht. Ook in andere bronnen buiten dit topic.
Heel lastig dat hierover buiten het maximum aantal uren niets is vastgelegd bij wet. Mijn contract is er helaas ook vrij vaag over (Zie mijn eerdere reactie) en een CAO is er helaas ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Laatst online: 22:52
Of dit mag ligt aan verschillende zaken, zie bijv. ook;

Tevens is structureel overwerken is geen overwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@NeORay Wat is je probleem hiermee ?
Het kan zomaar zijn dat het weer inkakt, en je eigenlijk geen 32u werk hebt straks, of dat er ontslagen gaan vallen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
@NeORay, bedenk ook dat dit een spel van onderhandelen kan zijn. We hebben per persoon ongeveer 5 uur overwerk nodig, we zetten in op 10 uur per persoon en dan kunnen we het nodige toegeven en wordt dit makkelijker geslikt.

Kijk naar hoe je gevoel is nadat ze van 10 naar 8 uur gingen. Terwijl als ze meteen hadden gezegd dat het voor jou 8 uur zou zijn het negatiever voelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeORay
Hackus schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:12:
@NeORay Wat is je probleem hiermee ?
Het kan zomaar zijn dat het weer inkakt, en je eigenlijk geen 32u werk hebt straks, of dat er ontslagen gaan vallen.
Volgens mij heb ik in voorgaande posts wel duidelijk aangegeven wat mijn probleem hiermee is.
Dat het zomaar kan zijn dat het weer inkakt is toch geen reden om alles maar te nemen? Zoals gezegd ik ben van harte bereid mij extra in te zetten. Dat heb ik dan ook al regelmatig gedaan.
Ep Woody schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:13:
@NeORay, bedenk ook dat dit een spel van onderhandelen kan zijn. We hebben per persoon ongeveer 5 uur overwerk nodig, we zetten in op 10 uur per persoon en dan kunnen we het nodige toegeven en wordt dit makkelijker geslikt.

Kijk naar hoe je gevoel is nadat ze van 10 naar 8 uur gingen. Terwijl als ze meteen hadden gezegd dat het voor jou 8 uur zou zijn het negatiever voelt.
Dat zou dan wel een vies spelletje zijn vind ik persoonlijk. Voor de anderen (fulltimers) blijft het gewoon tien uur. Plus dat het gros van het personeel vrij jong is en de discussie sowieso niet aan durft te gaan. Ik ben een van de enigen die nog een beetje tegengas heeft gegeven terwijl iedereen die ik er over gesproken heb ervan baalt hoe dit opgelegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

In dit geval staat duidelijk in de arbeidsovereenkomst dat een werkgever mag vragen extra uren te werken en mag vragen om daarbij een andere vorm van arbeid te verrichten. Als daar een duidelijke noodzaak voor is en het het verzoek niet onredelijk is dan heb je niet het recht om dat zomaar te weigeren.

Wellicht een idee om het hele topic eens door te lezen de volgende keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NeORay schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:27:
[...]

Volgens mij heb ik in voorgaande posts wel duidelijk aangegeven wat mijn probleem hiermee is.
Dat het zomaar kan zijn dat het weer inkakt is toch geen reden om alles maar te nemen? Zoals gezegd ik ben van harte bereid mij extra in te zetten. Dat heb ik dan ook al regelmatig gedaan.

[...]

Dat zou dan wel een vies spelletje zijn vind ik persoonlijk. Voor de anderen (fulltimers) blijft het gewoon tien uur. Plus dat het gros van het personeel vrij jong is en de discussie sowieso niet aan durft te gaan. Ik ben een van de enigen die nog een beetje tegengas heeft gegeven terwijl iedereen die ik er over gesproken heb ervan baalt hoe dit opgelegd wordt.
Ga dan om de tafel en zorg dat je overeenkomt. (om de week...)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:21
NeORay schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:27:
[...]

[...]

Dat zou dan wel een vies spelletje zijn vind ik persoonlijk. Voor de anderen (fulltimers) blijft het gewoon tien uur. Plus dat het gros van het personeel vrij jong is en de discussie sowieso niet aan durft te gaan. Ik ben een van de enigen die nog een beetje tegengas heeft gegeven terwijl iedereen die ik er over gesproken heb ervan baalt hoe dit opgelegd wordt. Je krijgt dat namelijk niet verandert/omgebogen.
Zo gaat het altijd. Je hebt de mensen die niet durven, prima vinden, of tegengas geven. Ik vind je geen goede werkgever als je buiten het contracturen punten zaken gaat eisen. Dat valt wat mij betreft onder ondernemersrisico. Not done. Werkgevers die dit wel opleggen, zou voor mij geen goede werkgever zijn. Maargoed, ik ben dan ook zelfstandige. Een reden is deze ;)

M.a.w. mocht ik jou zijn, dan zou ik afwijzen, kijken naar wat nu het echte probleem is en of je kan bijdragen, maar als ze stug blijven (en het is een werkgever die wat hij/zij vindt, geldt), andere werkgever zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik vind dat overwerken er soms bijhoort en heb dan ook eigenlijk altijd aan verzoeken van mijn werkgevers voldaan (ben nu zelfstandig).

Waar ik moeite mee heb, dat zijn de restricties (tot 20:00 of op zaterdag).

Als ik in jouw schoenen zou staan en 4x8 zou werken, en er wordt van mij 8 uur per week overwerk verwacht, dan zou ik die het liefst in de ochtend invullen (dus 4x 2 uur eerder beginnen).

Het is fijn om na het werk wat tijd voor jezelf te hebben, en als je tot 20 uur werkt, ben je pas om 21:00 voor de TV o.i.d. geïnstalleerd.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:15

Dhrax

Prog Lord

Tsurany schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:28:
[...]

In dit geval staat duidelijk in de arbeidsovereenkomst dat een werkgever mag vragen extra uren te werken en mag vragen om daarbij een andere vorm van arbeid te verrichten. Als daar een duidelijke noodzaak voor is en het het verzoek niet onredelijk is dan heb je niet het recht om dat zomaar te weigeren.
Exact en als werknemer mag ik dit gewoon weigeren als ik een valide argument heb. Als ik niet kan omdat mijn vrouw wat anders heeft of whatever, dan is dat gewoon een valide argument.

Je bent verplicht om de afgesproken contracturen te maken, wat daarbuiten valt dient gewoon in overleg plaats te vinden. Dat de werkgever verwacht dat je maar effe een paar extra avonden blijft hangen vind ik (lees: is) een volstrekt onrealistische gedachte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 19:38
NeORay schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:35:

Eerder gaan werken zoals voorgesteld is helaas geen optie. Ik begin om zeven uur en werk tot 16.30-17.00 Eerder dan zeven uur is de deur niet open.
Ik heb nog wel een verzoek gedaan de overwerk tijden wat te verruimen. Ik werk liever twee dagen tot 22.00 uur (of later als dat nodig is) dan drie dagen tot 20.00uur waarna ik ook weinig meer kan/wil doen als ik thuis kom.
Met een half uur pauze werk je dus 9 tot 9,5 uur per dag? En dat 4 dagen per week? Dan werk je geen 32 uur/week lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-05 16:59
Zeker als het geen mega bedrijf is het geven en nemen.

Probeer zo veel mogelijk te werken, voor een vergoeding uiteraard, maar wees realistisch tegenover je leidinggevende dat je door kinderen en corona ook niet alle mogelijkheden hebt.
Wij zitten zelf daardoor nog steeds in een wat vreemde situatie thuis, maar in goed overleg is dat tot op heden geen heel groot probleem geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
10 uur overwerken, en er niks extra voor terug krijgen, dan kan je baas ook gewoon een uitzendbureau bellen voor meer handen.

Dit is puur afschuiven op je eigen werknemers, of hebben jullie betaald thuis mogen zitten tijdens de corona crisis? Dan is het een vorm van geven en nemen, maar ze kunnen het tenminste netjes vragen en op vrijwillige basis.

[ Voor 33% gewijzigd door T-Forever op 18-09-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeORay
celshof schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:08:
[...]
Met een half uur pauze werk je dus 9 tot 9,5 uur per dag? En dat 4 dagen per week? Dan werk je geen 32 uur/week lijkt me.
Klopt, de (verplichte) pauzes van twee keer een kwartier en één keer een half uur zijn onbetaald. Dat half uur extra is denk ik voor iedereen in de praktijk wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Laatst online: 22:52
Tsurany schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:28:
[...]

Wellicht een idee om het hele topic eens door te lezen de volgende keer?
Daar heb je gelijk in, alleen is structureel overwerk geen overwerk meer - maar in praktische zin een aanpassing van de arbeidsovereenkomst. Het is de vraag of dit onder structureel valt aangezien het geen 3 maanden zal betreffen, maar goed, het is ook verre van incidenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-04 08:34
418O2 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 00:52:
Uitzendkrachten voor 6 weken; geen binding met bedrijf en product, moeten ingewerkt worden om gevoel voor kwantiteit en kwaliteit te krijgen. Gezien de nood op korte termijn zit dit niet meer in de marges van het geduld van de klanten.
Transportman schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:14:
[...]

Heb je weleens samengewerkt met beperkte mensen op operationeel niveau? Als zo'n iemand 80% productief is, wordt dat geen 100% hoor. Het wordt pas 100% als je de normeringen voor het hele bedrijf met 20% vermindert.

Kom op nu, dit is allemaal te vinden. Dit mag zeker wel geëist worden, en voorlopig overschreidt dit de arbeidstijdenwet niet hoor.

[...]

Ook jij zit er goed naast. Gevaarlijk advies, zeker in deze tijden als je het geluk hebt een baan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
FlowSnake schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:01:
[...]

Heb je weleens samengewerkt met beperkte mensen op operationeel niveau? Als zo'n iemand 80% productief is, wordt dat geen 100% hoor. Het wordt pas 100% als je de normeringen voor het hele bedrijf met 20% vermindert.
Ja, met iemand die via een of ander begeleid werken traject aan het werk werd geholpen (vraag me niet de precieze details). En ondanks dat die persoon voor een beperkt deel inzetbaar was, kon hij in die tijd echt grote stappen maken voor het bedrijf als geheel. Dit omdat hij om denkniveau prima mee kon komen, en hij in die tijd dat hij werkte gewoon de rest van het team ontlastte van taken die wel moesten gebeuren met het oog op de toekomst maar waar het team niet aan toe kwam. Voor zover ik nu weet zit hij daar nog steeds maar nu onder een normaal contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:44
mgizmo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:45:
[...]

Zo gaat het altijd. Je hebt de mensen die niet durven, prima vinden, of tegengas geven. Ik vind je geen goede werkgever als je buiten het contracturen punten zaken gaat eisen. Dat valt wat mij betreft onder ondernemersrisico. Not done. Werkgevers die dit wel opleggen, zou voor mij geen goede werkgever zijn. Maargoed, ik ben dan ook zelfstandige. Een reden is deze ;)

M.a.w. mocht ik jou zijn, dan zou ik afwijzen, kijken naar wat nu het echte probleem is en of je kan bijdragen, maar als ze stug blijven (en het is een werkgever die wat hij/zij vindt, geldt), andere werkgever zoeken.
Ben het voor een gedeelte met je eens. Maar Corona is ook niet helemaal iets standaards of normaal.

Ik weet niet hoe het bedrijf ervoor staat, maar voor menig bedrijf heeft flinke klappen gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:33

FreakNL

Well do ya punk?

Zou er weinig moeite mee hebben maar ik heb dan ook geen 9/5 baan.

Soms is het zestig uur, soms is het 20. Ik moet ook weleens in het weekend werken. Maar ik pak ook weleens een dag “vrij” doordeweeks.. Uitgesmeerd per jaar kom ik wel op 40 gemiddeld denk ik...

TS krijgt toch gewoon tijd-voor-tijd? Het hangt helemaal van de relatie met WG af. En de functie. Maar ik ga voor mijn WG door het vuur.. En het bedrijf voor mij.. Tijdens de hoogtij van Corona ook wekenlang nauwelijks iets uitgevoerd of uit kunnen voeren. Maar daar hoorde je ook niks over. Nu is het momenteel weer even een sprint trekken, doe ik ook niet moeilijk over... Mijn urenbonnen worden ook blindelings getekend door teamleider, die gaat echt mijn aanwezigheid niet controleren.

Verschil is wel dat ik dit al jaren doe, voor de TS is het ff nieuw...Ik pak ook niet het wetboek erbij, daar schiet niemand iets mee op..

Zolang de compensatie goed is (geven en nemen enzo) moet het kunnen. Maar dat is we echt IMHO.. En als ze wel misbruik van me gaan maken ben ik weg, de markt in de IT is oververhit.. Maar dat weet het bedrijf gelukkig ook...

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 18-09-2020 20:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

NeORay schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:56:
Dit gaat een beetje heen en weer. De een zegt het moet de ander zegt je bent niks verplicht.
Dat komt omdat velen een mening hebben die mogelijk niet staaft met de wekelijkheid.. het is op zich vrij simpel.

1. Er is géén wet die iets over overwerken bepaald
2. Er is wél een wet die bepaald wat je maximaal gevraagd mag worden om te werken.
3. Er kan in je contract wél iets staan over wat je rechten én plichten zijn bij 'incidenteel' overwerk.
4. Er kan (indien van toepassing) in de CAO iets staan over je rechten én plichten zijn bij 'incidenteel' overwerk.

Als laatste heb je nog zoiets als een gezonde werkverhouding waar het geven en nemen is.. hier komt geen wet of contract aan te pas. Als je nooit wat krijgt hoef je ook niets te geven maar omgekeerd als je niets geeft bouw je ook geen 'credits' op.

Persoonlijk vind ik 6 weken erg lang om 'af te dwingen' als werkgever maar omgekeerd ben ik ook nog nooit in zo'n situatie geweest als werkgever. Als werknemer wel maar toen was het gewoon een vraag voor een enkele zaterdag + avond zonder enige dwang. Daarnaast stond de CEO en CFO ook gewoon mee te klussen en werd er eten e.d. geregeld.

Ook is de ene werknemer de andere niet, werknemer A, geen partner en kinderen en andere verplichtingen of werknemer B, pas gescheiden woningzoekend met 4 kinderen zonder enige sociaal vangnet.. om maar wat te noemen.

Hoe dan ook is deze hele corona periode voor iedereen nieuw, zowel werknemer als ook werkgever.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 18-09-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-04 08:34
Transportman schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:45:
[...]

Ja, met iemand die via een of ander begeleid werken traject aan het werk werd geholpen (vraag me niet de precieze details). En ondanks dat die persoon voor een beperkt deel inzetbaar was, kon hij in die tijd echt grote stappen maken voor het bedrijf als geheel. Dit omdat hij om denkniveau prima mee kon komen, en hij in die tijd dat hij werkte gewoon de rest van het team ontlastte van taken die wel moesten gebeuren met het oog op de toekomst maar waar het team niet aan toe kwam. Voor zover ik nu weet zit hij daar nog steeds maar nu onder een normaal contract.
Maar dan begrijp ik jouw insteek niet. Dat is toch mooi, dat is toch een schoolvoorbeeld hoe zo'n traject zou moeten lopen? Het is jammer dat zo'n persoon niet meteen de kans krijgt om voor het 'eggie' mee te lopen, maar anderzijds gaat er een groot sociaal vangnet achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
FlowSnake schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:16:
[...]

Maar dan begrijp ik jouw insteek niet. Dat is toch mooi, dat is toch een schoolvoorbeeld hoe zo'n traject zou moeten lopen? Het is jammer dat zo'n persoon niet meteen de kans krijgt om voor het 'eggie' mee te lopen, maar anderzijds gaat er een groot sociaal vangnet achter.
Bij het bedrijf waar ik toen zat was dat inderdaad het hele doel, om hem voor het 'eggie' mee te laten doen, maar bij de werkgever van TS krijg ik toch vooral het idee dat het om goedkoop personeel binnen te halen voor een piekperiode en toch wel tegen misbruik aanschuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chinco
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-04 14:19
Ik zou lid worden van een vakbond en het daar voorleggen.

Sowieso een goed idee, de vakbonden zijn er gekomen om het (en dit soort) misbruik van de ongelijke positie te doorbreken. Alleen daarom al ben ik lid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Laatst online: 29-04 21:47

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik heb niet alle reacties gelezen maar de reactie van je leidinggevende:
We willen natuurlijk geen uitzonderingen maken, het is voor iedereen niet leuk.
Als die toko wel goed draait, wordt het dan ook leuk voor iedereen? M.a.w. krijg je dan een deel van de winst (bonus etc?).

Ik krijg hier altijd de kriebels van namelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-01 10:39
[...]

Je slaat de spijker op zijn kop. Ik vind het van de zotte dat je zou moeten verantwoorden als je niet meer uren kan of wil doen dan dat je in je contract afgesproken hebt. Ik heb een contract waarin mij gevraagd wordt x aantal uren te doen en die doe ik dan ook met alle plezier. Maar wanneer ik over moet werken (structureel of incidenteel) en dat gaat voor mij gewoon echt niet dan heeft de werkgever het daarmee te doen.

Ik ben daar in het verleden veel te toegevend mee geweest en dat werkte averechts omdat de werkgever daardoor doorkreeg dat hij mij daarmee wel wat meer aan het werk kon zetten. Sindsdien keihard geweest over overwerken. Pas op, heb er geen probleem mee indien dat op voorhand netjes besproken wordt en als ik er ook iets voor terug krijg. Maar ik ga enkel akkoord nog met overuren die uitbetaald worden. Mijn ervaring met tijd voor tijd is dat er wel eens "per ongeluk" een paar uren vergeten worden te registreren en waardoor je daardoor gratis hebt gewerkt zonder dat je het doorhebt. Of dan wil je ze opnemen en dan komt dat niet goed uit nu.. En de weken en maanden erna ook niet.

Mijn advies aan TS is hier ook dat je gerust hard mag wezen. Het werk heeft niks met jouw privé-leven te maken en indien ze structureel jou willen laten overwerken dan moeten ze eigenlijk een extra tijdelijk contract voorzien waarin niet alleen de afspraken, het extra loon, maar ook de periode wordt vastgesteld. Want iemand haalde het hier al terecht aan dat je geen zekerheid hebt dat het wel tot oktober blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:54
Douweegbertje schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 23:03:
Ik heb niet alle reacties gelezen maar de reactie van je leidinggevende:

[...]

Als die toko wel goed draait, wordt het dan ook leuk voor iedereen? M.a.w. krijg je dan een deel van de winst (bonus etc?).

Ik krijg hier altijd de kriebels van namelijk.
Precies. Op mijn werk mag niemand meer dan zijn of haar contracturen werken, dat is uit den boze. Vervolgens is er een leegloop aan personeel, waardoor de rest van het personeel opeens extra mag werken. Ja, dat is leuk voor het personeel dat geen principes heeft en het extra salaris goed kan gebruiken, maar in feite is het een soort van uitbuiting in mijn ogen. Vroeger trapte ik hier ook met open ogen in (want extra inkomen is altijd meegenomen), maar als je dan later financieel wat sterker in je schoenen staat ga je ook anders naar zaken kijken.

Ik zou in dit geval mijn baas dringend verzoeken om meer personeel aan te nemen. Ik bedoel, als je een werkdag hebt van 10 uur. Die 2 uur die je overwerkt, die zijn echt niet zo productief meer als je al 8 uur op hebt zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:33

FreakNL

Well do ya punk?

Chinco schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:52:
Ik zou lid worden van een vakbond en het daar voorleggen.

Sowieso een goed idee, de vakbonden zijn er gekomen om het (en dit soort) misbruik van de ongelijke positie te doorbreken. Alleen daarom al ben ik lid.
Ja joh, gelijk op je strepen gaan staan...

Misschien heeft het bedrijf wel ternauwernood de Corona crisis hè hoofd kunnen bieden.. En nu word er voor een kleine 6 weken een extra offer gevraagd en moet er meteen een vakbond ingeschakeld worden? Wat een onzin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heb niet alles gelezen, maar heeft je werkgever argumenten waarom er extra overgewerkt moet worden?
Natuurlijk begrijp ik (en de rest) ook wel, dat de vraag weer aantrekt en er dus meer geleverd moet worden. Maar zag dan niemand dit aankomen (lees: iemand heeft zitten slapen en nu is er te weinig capaciteit ingepland)?
Afhankelijk hoe blij je bent met je werk(gever), kan je er natuurlijk voor kiezen om een poosje wat extra uren te draaien, maar wanneer stopt het? Nu is het "excuus" corona, maar wat als er straks in december nog een keer gevraagd gaat worden om wat extra uren te werken? Of straks in februari?

Ook wel gek, dat iedereen min of meer verplicht wordt om 10 uur / week extra te maken. Naar rato zou wellicht eerlijk(er) zijn, maar dan wordt het wellicht 14 uur / week.

Is er ook gekeken om meer extern personeel aan te trekken? Of is daar geen budget voor? Indien er geen budget voor is, zouden bij mij wat alarmbellen afgaan... Want hoe lang kunnen dan bijv. de lonen nog worden doorbetaald?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
FreakNL schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 05:05:

Misschien heeft het bedrijf wel ternauwernood de Corona crisis hè hoofd kunnen bieden.. En nu word er voor een kleine 6 weken een extra offer gevraagd en moet er meteen een vakbond ingeschakeld worden? Wat een onzin...
En waar is de winst van de afgelopen tig jaar dan gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chinco
FreakNL schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 05:05:
[...]

Jij vergeet dat een vakbond ook een realiteitstoets zal uitvoeren. Die zijn gespecialiseerd in dit vakgebied, daar haal je veel zinniger info vandaan dag van dit forum. Het is wel iets genuanceerder dan op je strepen staan.

En het is gewoon goed om de vakbonden te steunen, want er zijn genoeg werkgevers die terug willen naar 1900. Ik heb een directeur tot mijn schrik horen zeggen: alleen wat wettelijk nodig is aan brandpreventie. Die zijn er nog... Met zo goed als met arbeidstijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03 16:34

T.C

DukeBox schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:15:
[...]

Dat komt omdat velen een mening hebben die mogelijk niet staaft met de wekelijkheid.. het is op zich vrij simpel.

1. Er is géén wet die iets over overwerken bepaald
2. Er is wél een wet die bepaald wat je maximaal gevraagd mag worden om te werken.
3. Er kan in je contract wél iets staan over wat je rechten én plichten zijn bij 'incidenteel' overwerk.
4. Er kan (indien van toepassing) in de CAO iets staan over je rechten én plichten zijn bij 'incidenteel' overwerk.

Als laatste heb je nog zoiets als een gezonde werkverhouding waar het geven en nemen is.. hier komt geen wet of contract aan te pas. Als je nooit wat krijgt hoef je ook niets te geven maar omgekeerd als je niets geeft bouw je ook geen 'credits' op.

Persoonlijk vind ik 6 weken erg lang om 'af te dwingen' als werkgever maar omgekeerd ben ik ook nog nooit in zo'n situatie geweest als werkgever. Als werknemer wel maar toen was het gewoon een vraag voor een enkele zaterdag + avond zonder enige dwang. Daarnaast stond de CEO en CFO ook gewoon mee te klussen en werd er eten e.d. geregeld.

Ook is de ene werknemer de andere niet, werknemer A, geen partner en kinderen en andere verplichtingen of werknemer B, pas gescheiden woningzoekend met 4 kinderen zonder enige sociaal vangnet.. om maar wat te noemen.

Hoe dan ook is deze hele corona periode voor iedereen nieuw, zowel werknemer als ook werkgever.
Het is inderdaad een kwestie geven en nemen.
Als er een goede balans is, moet het geen probleem mogen zijn.

Bij een vorige werkgever waren de servers brak en daardoor moest ik regelmatig (3 à 4 keer per week) 3 uur overwerken.
Dit werd niet betaald en je mocht ook niet compenseren, want het zat in het riante salaris (van net iets meer dan minimum loon.)
Kon zelfs op het matje komen omdat ik een dag maar 7:55 uur had gewerkt.
Daarna ook niet meer overgewerkt, ook niet bij dat project waarbij ik de enige was die de analyses kon uitvoeren.
Dat heeft ze ongetwijfeld meer gekost dan 5 minuten.
(geven en nemen? Hier was het vooral nemen door de werkgever.)

Door die werkgever ben ik iets meer gaan kijken naar "What's in it for me?"

Als mijn huidige werkgever mij vraagt om over te werken of een kortdurend project iets verder van huis te doen, doe ik dat gewoon zonder problemen..
Maar toen ik vorig jaar een lange vakantie wilde (5,5 weken aaneengesloten om naar Santiago de Compostella te lopen), begonnen ze direct te regelen met de projecten dat het mogelijk was.
Het moment dat bij een van mijn projecten de workload en reistijd teveel werd (zonder dat ik dat doorhad), regelden ze een project dichter bij huis.
Bij mijn huidige project mag ik kiezen of ik op en neer ga naar de opdrachtgever of dat ik een hotel boek.
(Geven en nemen)

Als je het naar je zin hebt, doe je het zonder vragen.... echter is dat in jouw situatie blijkbaar niet zo.
Dan kan je het gevecht aangaan, maar je weet dat je dan uiteindelijk kan vertrekken.

Of ze ontslaan je over een tijdje, want ze willen voorkomen dat het lijkt alsof er een relatie bestaat tussen de weigering en het ontslag.
Of ze maken je het werk zeer onplezierig, dat kunnen werkgevers best wel goed als ze willen.
Of je gaat zelf opzoek naar ander werk en neemt ontslag.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03 16:34

T.C

Chinco schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:29:
[...]

Jij vergeet dat een vakbond ook een realiteitstoets zal uitvoeren. Die zijn gespecialiseerd in dit vakgebied, daar haal je veel zinniger info vandaan dag van dit forum. Het is wel iets genuanceerder dan op je strepen staan.

En het is gewoon goed om de vakbonden te steunen, want er zijn genoeg werkgevers die terug willen naar 1900. Ik heb een directeur tot mijn schrik horen zeggen: alleen wat wettelijk nodig is aan brandpreventie. Die zijn er nog... Met zo goed als met arbeidstijden.
Dat er werkgevers zijn die het slecht voorhebben met de medewerkers klopt, maar dat heb je andersom ook.

Dat de directeur enkel de wettelijk verplichte brandpreventie wil doorvoeren snap ik wel.
Daar zie ik eigenlijk niets verkeerd in.
De wetgever heeft zich heel goed laten adviseren in wat noodzakelijk is, als je daaraan voldoet is het veilig.
Wanneer je aanvullende maatregelen neemt, kan het juist contraproductief zijn en het juist onveiliger maken. Dan ben je nog aansprakelijk ook.
Ook hebben bedrijven geen geldboom en voor iedere maatregel moeten producten/diensten verkocht worden.

Zelf ooit te maken gehad met een project om opslag van gevaarlijke stoffen te verbeteren. (PGS-15)
De milieu ambtenaar wilde dat ik 4 bunkers ging verhuizen, want ze stonden te dicht bij de bebouwing.
Volgens de wet was dat enkel verplicht als er geen technische maatregelen waren genomen of mogelijk waren.
Zo was het mogelijk om de bunkers te behouden als in die specifieke situatie de buitenmuren tot op 3,5m hoogte minimaal 60minuten beschermd waren tegen brand en branddoorslag.
De muren waren al tot op 2,5m hoogte voor 90minuten beschermd waren tegen brand en branddoorslag, dat heb ik door laten trekken tot 3,5m hoogte.

Het verplaatsen was niet alleen duurder (zowel CAPEX als OPEX), maar ook veel gevaarlijker.
Door die verplaatsing zouden regelmatig transporten met gevaarlijke stoffen moeten plaatsvinden door de stad.
We voldeden aan de wettelijke eisen, maar niet meer..... juist omdat het veiliger was.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:31
Je werkt daar parttime; overweeg om het gevraagde naar rato extra te werken. Dus 5 uur extra als je normaal 20 uur per week werkt.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chinco
T.C schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:57:
[...]

Dat er werkgevers zijn die het slecht voorhebben met de medewerkers klopt, maar dat heb je andersom ook.

Dat de directeur enkel de wettelijk verplichte brandpreventie wil doorvoeren snap ik wel.
Daar zie ik eigenlijk niets verkeerd in.
Dit was tegen het advies van de architect in. Een architect die fabrieken en bijbehorende gebouwen ontwerpt. Die gaan echt niet luxe.

De eisen waren net het jaar ervoor verlaagd en wat geschrapt werd was echt belachelijk. Veiligheid mag nooit een sluitstuk zijn.

Aanvullende info: het was een Duitser die het allemaal maar onzin vond, in Duitsland was het veel losser.

Ik als BHV-er was er niet blij mee.
Pagina: 1